با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
فریاد یک صدای شش مرجع تقلید عظام از عملکرد ربوی بانک‌ها

فریاد یک صدای شش مرجع تقلید عظام از عملکرد ربوی بانک‌ها

امروز آیت الله جوادی آملی، مکارم شیرازی، علوی بروجردی، حائری شیرازی، علوی گرگانی و آیت الله سبحانی در یک موضع گیری هم زمان نسبت به ادامه وضعیت عملکرد ربوی بانک واکنش نشان دادند.

*آیت‌الله جوادی آملی از اخذ جریمه‌های دیرکرد و موضوع ربا در سیستم پولی انتقاد کرد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو،سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه‌سرا درباره سفر اعضای کمیسیون اقتصادی به شهر مقدس قم گفت: اعضای کمیسیون با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی از مراجع عالیقدر تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

وی ادامه داد: در این دیدار، رئیس و اعضای کمیسیون اقتصادی گزارشی از عملکرد کمیسیون به آیت‌الله العظمی جوادی آملی ارائه دادند.

 *آیت‌الله مکارم‌شیرازی:بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست؛ هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد

 مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بانک‌ها قوانین بانکداری اسلامی را دور می‌زنند گفت: بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست و به بخشنامه‌ها استناد می‌کنند و این زیان است، هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه  بانکداری ضرورتی در دنیای امروز است اظهار داشت: بانک محل مبادلات مالی مردم است و بدون بانک فعالیت‌های بزرگ اقتصادی انجام نخواهد شد.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه بانکداری کنونی از غرب آمده و اسلامی نیست افزود: باید سیستم بانکداری اسلامی شود هر چه می‌خواهیم بانکداری را اسلامی کنیم باز هم غربی است از همین رو باید مطالعات وسیعی در این زمینه صورت بگیرد.

استاد برجسته حوزه علمیه  تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی نظرات نهایی طرح بانکداری اسلامی را به مراجع بدهد تا در این موضوع با جدیت مطالعه و بررسی شود.

وی مشکل مهم را اجرای بانکداری اسلامی دانست و گفت: بانک‌ها گوششان بدهکار بانکداری اسلامی نیست و به بخشنامه‌ها استناد می‌کنند و این زیان است، هر چه هم می‌گوییم فایده‌ای ندارد.

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بارها به روسای بانک‌ها مسائل و مشکلات را مطرح کرده‌ایم اما به تکلیف خود عمل نمی‌کنند خاطرنشان کرد: باید راهی برای عملیاتی شدن طرح بانکداری اسلامی باید تعریف شود، مسئولان به دنبال درآمد بیشتر هستند وقتی هم می‌بینند کار سخت است کار را به مردم واگذار می‌کنند

استاد برجسته حوزه علمیه ضمانت اجرای طرح بانکداری اسلامی را مورد تأکید قرار داد و گفت: بانک‌ها قوانین بانکداری اسلامی را دور می‌زنند، با بهانه‌های مختلف کلاه سر قانون می‌گذارند.

وی با بیان اینکه مشکل بیش از آنکه در قانون باشد در اجراست افزود: مردم باید آموزش ببینند  و رسانه‌ها در این آموزش مشارکت داشته باشند وگرنه قوانین روی کاغذ به جایی نمی‌رسند و در عمل گرفتار همان مشکلات قبل می‌شویم.

*آیت الله علوی بروجردی: کار بانک چیست، آیامی‌خواهد پا به پای تجار کاسبی کند / دریافت سودهای کلان بانکها از مردم اسلامی نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ آیت‌الله سید محمدجواد علوی بروجردی در دیدار با پور ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی که در دفتر این استاد حوزه در قم برگزار شد گفت: قوام هر مملکتی به اقتصاد آن است و اقتصاد جزو امور اصلی و زیربنایی هر کشوری به شمار می‌آید.

استاد حوزه گفت: یکی از مشکلات  امروز کشور، نحوه  اداره بانک‌ها است متاسفانه بانک در دوران تحریم نه تنها به اقتصاد کشور کمک نکرد، بلکه به مشکلات هم اضافه کرده است.

وی گفت: ایران کشوری بزرگ و دارای امکانات زیادی است و همچنین دارای مردمی است که صاحب سرمایه هستند؛ رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی بر اقتصاد مقاومتی کرده‌اند، این اقتصاد درون جوش است، اگر به این اقتصاد تکیه شود بسیاری از مشکلات برطرف خواهد شد.

آیت‌الله علوی بروجردی افزود: باید این مسئله مشخص شود که کار بانک چیست، آیا سرمایه داری است که می‌خواهد پا به پای تجار کاسبی کند؛ اگر این باشد جای رقابت برای سایر رقبا  باقی نمی‌ماند.

وی افزود: بانک اگر با امکانات کلان می‌خواهد وارد تجارت شود، از رسالت اصلی خود به حاشیه رفته است. متاسفانه کسی که مولد بوده، وام در اختیارش نگذاشته‌اند و کسی که رابطه داشته وام و امکانات زیادی در اختیار دارد.

استاد حوزه گفت: مسئله دیگر اسلامی کردن بانک است؛ در گذشته سودهای کلان از مردم و تولید کنندگان می‌گرفتند، این‌ها سود اسلامی نبود و بساط اسلامی بودن هم نداشتند و با این کار، تولید کنندگان را از نظر اقتصادی فلج می‌کردند.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: بانک می‌تواند به اقتصاد کشور رشد دهد، اما متاسفانه بانک پول را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که نمی‌توانند، پول‌ها را برگردانند و قطعاً یکی از اشکالات این امر خود بانک‌ها هستند که به طور نسنجیده عمل کرده‌اند.

وی گفت: ما نیازمند فعالیت اقتصادی هستیم و باید پول‌ها را در اختیار صنایعی قرار داد که رشد اقتصادی برای کشور ایجاد می‌کنند و در عین حال موجب اشتغال برای مردم می‌شوند و از جمله آن صنعت ساختمان است؛ باید کاری کرد این صنعت از  رکود خارج و به حرکت افتد و باعث اشتغال زایی در کشور شود.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: تولیدکننده‌ای که وام گرفته و در راه تولید خرج کرده و در حال حاضر قادر به پس دادن اقساط نیست، بانک در اینجا باید صبر کرده، تا تولید کننده بعد از چند سال بتواند پول بانک را برگرداند و خود نیز به رشد اقتصادی برسد و در عین حال دولت هم باید تولید کنندگان را در برگرداندن پول کمک کند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: اسلامی کردن بانک طرح خوبی است؛ اما باید طوری برنامه ریزی شود که مشکلات جامعه را برطرف کند؛ افرادی باید در رأس کار قرار گیرند که علاقه مند به اقتصاد کشور باشند و تنها به فکر زیاد کردن سرمایه‌های خود نباشند، بنابراین باید طرح‌های پیش رو طوری باشد که جلوی سوء استفاده را بگیرد؛ و بانک‌ها از هر لحاظ موجب رشد اقتصاد کشور و تولید کننده شوند.

آیت‌الله علوی بروجردی گفت: از دیگر مباحثی که موجب رشد اقتصادی می‌شود؛ بحث مالیات و عدم اتکا به نفت است، باید تکیه اقتصادی کشور به نفت کم شود و از آن طرف تکیه بر مالیات بیشتر شود. نفت نمی‌تواند تکیه گاه خوبی برای رشد اقتصاد در کشور شود.

وی گفت: در بحث مالیات، باید از همه افرادی که در کشور مشغول تجارت و کاسبی هستند؛ مالیات گرفته نمی‌شود، هر موسسه خیریه‌ای که مشغول تجارت و کاسبی کردن است، باید مالیات بپردازد؛ پرداخت مالیات در کشور باید اصل باشد. اگر نظام مالیاتی درست شود، قطعاً رشد اقتصادی را نیز در پی خواهد داشت.

این استاد حوزه با بیان این که از دیگر  مسائل اقتصادی کشور، توجه به اقتصاد آب است در بسیاری از نقاط کشور مشکل کمبود آب وجود دارد، باید فکری برای این مسئله کرد.

*آیت‌الله حائری‌شیرازی: فعالیت بانکها ربوی است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حضرت آیت الله محی‌الدین حائری شیرازی، زاده 1315، امام جمعه سابق شیراز و عضو مجلس خبرگان رهبری و از علمای طراز اول کشور به شمار می‌رود، خصوصیاتی دارد که شاید کمتر بتوان در کسی سراغ گرفت

تسنیم: ممکن است این را کمی توضیح بفرمایید؟

در بیع، سود و زیان با هم وجود دارد؛ در ربا سود هست اما زیان نیست. می‌گوید اگر حواست پرت نباشد نمی‌گویی این دو مانند هم هستند. آیا بانک حاضر است به کسی قرض بدهد و در ضرر او شریک شود؟ اگر حاضر نیست این روش بانکها رباست.

کسانی که ربا می‌خورند «گیج» هستند؛ سرشان «دور» برداشته؛ می‌فرماید دلیلش این است که می‌گویند معامله هم مثل رباست؛ درحالی که خدا معامله را حلال کرده و ربا را حرام؛ می‌گوید تو حواست پرت است؛ اگر حواست پرت نبود این حرف را به من نمی‌زدی؛ تو چرا نمی‌فهمی بیع مانند ربا نیست؟

تسنیم: چرا می‌فرمایید روش بانکها رباست؟

ببینید؛ این قراردادها دو حالت کلی دارد: یا پول را برای کار داده‌ایم، که مثلاً «مضاربه» است؛ یا اینکه ماهیتش کاملاً «قرض» است.

مضاربه یا عقود دیگر در فعالیتهای اقتصادی آن است که طرفین سود یا زیان می‌برند؛ یکی به‌اندازه سهم «صاحب مال» و یکی هم به‌اندازه سهم «عامل».

اگر هم این قرارداد برای کار نیست و این پول را به او قرض داده آن‌وقت عامل مالک پول است و سرتاسر سود مال عامل است؛ چون پول مِلک عامل است، پس سودش هم برای اوست؛ اگر هم ضرر کرد سرتاسرش به خودش مربوط است؛ به سرمایه‌گذار مربوط نیست؛ این هم می‌شود قرض.

تسهیلات باید به یکی از این دو روش باشد؛ یا طرف با این قرض مالک شده که اگر سودی برد مالک آن سود می‌شود و اگر هم ضرری کرد، متوجه خودش است؛ یا اینکه نه، من به او پول قرض می‌دهم برای فعالیت اقتصادی؛ در این حالت سرمایه‌گذار، مالک است؛ عامل روی مال من کار می‌کند؛ و چون اصل مال من است، اگر سود یا زیانی آمد مال من است.

حتی اگر عامل تفریط و بی‌دقتی نکرده باشد، جریمه هم ندارد؛ اما اگر کوتاهی کرد و من توانستم ثابت کنم، قاضی آنچه را به من ضرر زده و کوتاهی کرده و به‌خاطر آن به من ضرر رسیده، مشخص می‌کند و از او می‌گیرد.

آیا بانک حاضر است به کسی قرض بدهد و در ضرر او شریک شود؟ اگر حاضر نیست این روش بانکها رباست.

تسنیم: که اصطلاحاً می‌گویند «ورشکستگی به‌تقصیر» …

بله؛ و نسبت به کاری هم که عامل انجام داد طبق قرارداد حق‌الزحمه یا پورسانت مشخص به او تعلق می‌گیرد و نفعش را می‌برد. آن اولی که طرف، مالک مال می‌شود، «قرض» است؛ این دومی که طرف امانتدار است، می‌شود «مضاربه».

حالا بانکها می‌آیند با مردم چه قراردادی می‌بندند؟ مثلاً می‌گویند من این پول را به تو می‌دهم؛ اما خوب؛ شخص دیگری این پول را به من داده و من به او بابت تورم سالانه یک مقداری اضافه می‌دهم. من نمی‌توانم بدون اینکه از تو سودی بگیرم به او سود بدهم؛ این پولهای دست من امانت مردم است؛ من باید بابت اینکه اینها دست من است حداقل به‌اندازه تورم چیزی بدهم که تنزل نکند. طبق قانون مراوده است؛ «سرمایه» ضرب در «نرخ» ضرب در «مدت»؛ بسته به این است که مدت چقدر باشد و نرخ چقدر باشد.

تسنیم: یعنی بهانه این است که ارزش زمانی پول را لحاظ می‌کنند؟

بانک به گیرنده تسهیلات می‌گوید کاهش ارزش این تسهیلات ــ به‌دلیل تورم ــ به‌عهده گیرنده تسهیلات است. خوب؛ اول اینکه من از بانک سؤال می‌کنم؛ شما اسکناس چاپ می‌کنید و کاغذ را به پول تبدیل می‌کنید؛ به‌این وسیله دارایی‌تان را اضافه می‌کنید؛ کاغذتان را به «مال» تبدیل می‌کنید و به همان اندازه پولهای مردم را به «کاغذ» نزدیک می‌کنید؛ اینجا آیا ضامن مال مردم هستید؟

مردم بگویند این پولت را قبول نداریم؟ چه‌کار کنند؟ هرچه بخواهند بخرند باید با همین پول بخرند؛ هرکاری بخواهند بکنند باید با این پول بکنند. اگر این پول را در خانه خودشان به‌صورت طلا بگذارند امنیت ندارد؛ آن‌طوری که بانک می‌تواند اندوخته کند، برایش حراست بگذارد، کنترل بگذارد، مردم که نمی‌توانند؛ پس ناچارند پولشان را از خانه خارج کنند و دست بانک بدهند. پس این قراردادی که مردم با بانکها می‌بندند از روی رغبت نیست؛ بلکه از روی اجبار و ناچاری است؛ این فرایند که از سر اجبار و ناچاری است، حلال است؟

تسنیم: ممکن است این موضوع را کمی باز کنید؟

مثل این شربت. مردم لیوان لیوان شربتهایشان را ریختند در پارچ. من نصف پارچ را آب می‌ریزم و دوباره شربتهای مردم را در لیوانهایی که به من دادند، به آنها برمی‌گردانم. یک لیوان دادند، یک لیوان پسِشان می‌دهم. اما یک لیوان شربت دادند، یک لیوان، نصف آب و نصف شربت پس می‌گیرند؛ تورم یعنی این.

خوب؛ من در آن آب می‌ریزم؛ پس باید خسارتش را هم بدهم؛ هرکس در شربت آب ریخته، همو هم باید بابت تنزل این ارزش، ضامن باشد؛ هرکسی ضامن کار خودش است؛ ولی بانک می‌گوید من ضامن نیستم؛ من این شربت تو را می‌گیرم، اما در آخر سال طبق شرایط اقتصادی جامعه به تو همین یک لیوان را می‌دهم؛ ممکن است یک درصد، ممکن است ده درصد، ممکن است بیست درصدش آب باشد و این بستگی به شرایط اقتصادی دارد.

مردم بگویند این پولت را قبول نداریم؟ چه‌کار کنند؟ هرچه بخواهند بخرند باید با همین پول بخرند؛ هر کاری بخواهند بکنند باید با این پول بکنند. اگر این پول را در خانه خودشان به‌صورت طلا بگذارند امنیت ندارد؛ آن‌طوری که بانک می‌تواند اندوخته کند، برایش حراست بگذارد، کنترل بگذارد، مردم که نمی‌توانند؛ پس ناچارند پولشان را از خانه خارج کنند و دست بانک بدهند، پس این قراردادی که مردم با بانکها می‌بندند از روی رغبت نیست؛ بلکه از روی اجبار و ناچاری است؛ این فرایند که از سر اجبار و ناچاری است، حلال است؟

حالا یک طور دیگر ببینیم؛ که بانک پول بدون پشتوانه منتشر نکند؛ قدرت خرید این پول ثابت باشد؛ یعنی من روی این پول نوشته باشم یک‌صدم سکه، یک‌هزارم سکه، یک سکه، ده سکه یا هزار سکه؛ سکه، «مال» است؛ این مال ممکن است در طول زمان وقتی با «مال»های دیگر مقایسه می‌شود، گاهی کم و گاهی زیاد شود؛ تفاوت نوسانی دارد؛ نوسان پاندولی؛ یعنی ارزشش برود اما مدتی بعد برگردد.

تسنیم:‌ یعنی می‌فرمایید ارزش «مال» در درازمدت ثابت است و ارزش اسکناس رایج فعلی ثابت نیست؟

دینار اسلام را ملاحظه کنید، دیه یک انسان در اسلام معادل هزار گوسفند یا هزار دینار است. دینار و گوسفند معادل هم‌اند. دینار طلاست؛ مقدارش هم یک «مثقال شرعی» معادل سه‌چهارم مثقال عرفی است. مثقال عرفی بیست و چهار نخود، و مثقال شرعی هجده نخود است؛ هر سکه دو مثقال است؛ پس دینار شرعی، می‌شود معادل سه‌هشتم یک سکه.

سکه را پایین نگه داشتند؛ یعنی با وجود میزان تورمی که در همه اموال بوده، آیا طلا هم به همان اندازه بالا آمده؟ خیر. ابتدای این دولت در سال نود و دو، سکه یک‌میلیون و سیصد بوده، ولی الآن یک‌میلیون و صد است؛ با وجود این تورم باید لااقل یک‌میلیون و نیم باشد؛ اما یک میلیون و صد و سی است؛ یعنی یک قیمت مصنوعی را به آن تحمیل کردند.

این پولها کجا می‌رود؟ این پولها می‌رود در ساختمان بانکها؛ می‌رود در املاک بانکها. بانکها گرانترین و بهترین ساختمانها را دارند؛ اغلب حقوقهای نجومی را بانکی‌ها می‌برند. اینها از کجا می‌برند؟

الآن با همه آنچه بر سر سکه آمده سه‌هشتم یک‌میلیون و صد و سی می‌شود چهارصد و بیست هزار تومان. قیمت بازاری گوسفند زنده در میدان کیلویی یازده هزار تومان است؛ گوسفند چهل کیلویی می‌شود چهارصد هزار تومان که گوسفند خوبی است؛ چون بیست کیلو گوشت دارد؛ الآن یک کیلو گوسفند زنده بین یازده تا دوازده هزار تومان است. ببینید؛ در فاصله 1395 سال از ابتدای هجرت، سکه ارزش برابری خود را با گوسفند حفظ کرده است.

حالا این پول رایج را ببینید؛ امام راحل در بیست و هفت سالگی ازدواج کردند و مهریه خانمشان دو هزار تومان بوده است؛ حدود هشتاد سال پیش گوسفند دو و نیم تا سه تومان بود، یعنی دو هزار تومان آن زمان حدود هشتصد گوسفند می‌شده؛ ولی الآن دوهزار تومان، هفتاد و پنج گرم گوشت می‌شود، هشتصد گوسفند تبدیل شده به هفتاد و پنج گرم!

ببینید؛ پول مورد نظر اسلام در هزار سال با این همه فشاری که به آن می‌آورند و مصنوعی پایین نگهش می‌دارند که پولهایشان را در طلا و سکه دپو نکنند، اما تفاوتش تفاوت نامحسوسی است؛ به‌اندازه گوسفند درشت‌تر و گوسفند ریزتر؛ اما ارزش پول رایج از هشتصد گوسفند به هفتاد و پنج گرم گوشت تنزل کرده است؛ علت این شرایط چیست؟ چرا این تورم به‌وجود می‌آید؟ این پولها کجا می‌رود؟ این پولها می‌رود در ساختمان بانکها؛ می‌رود در املاک بانکها. بانکها گرانترین و بهترین ساختمانها را دارند؛ اغلب حقوقهای نجومی را بانکی‌ها می‌برند. اینها از کجا می‌برند؟ این همان شربت مردم است که آب می‌شود و تبدیل می‌شود به حقوق نجومی، چرا باید با مردم این‌طور رفتار کنند؟

این از بانکها؛ اما مثلاً در مسئله مالیات؛ دولت به پیمانکار یک کاری سپرده؛ بعد که او کارش را انجام داد به‌محض اینکه ذی‌حسابی کار را تأیید کرد و معلوم شد که پیمانکار کار را تحویل داده، اداره دارایی سهم مالیاتش را برمی‌دارد. پیمانکار به دارایی می‌گوید کارفرما هنوز پول ندارد و نتوانسته پول من را بدهد؛ دارایی می‌گوید «به من مربوط نیست! ما این چیزها سرمان نمی‌شود!» این چه رفتاری است؟

نگاه کنید زمان منوچهر قبل از اسلام و دوره کفر است؛ آن زمان این رفتار را نداشتند؛ با مسئولان زیردستش صحبت می‌کند و می‌گوید اگر اختلافی بین مردم و کارمندتان اتفاق افتاد، طرف کارمندتان را نگیرید؛ طرف مردم را بگیرید؛ چون پایه حکومت بر دوش مردم است؛ این حرف، حرف منوچهر است، به آیندگان وصیت می‌کند در هر جا اختلاف بین مردم و اعضای دولت شد، جانب مردم را بگیرید تا حق آنها ضایع نشود؛ چون پایه حکومت بر دوش آنهاست.

امام به‌خاطر این تمجید کردند و گفتند اینها افراد درست و موحدی بودند و به همین دلیل هم امامهای ما از اولاد همینها هستند. حسین‌بن علی که امام بود همسری گرفت که از اولاد این افراد بود. اگر اینها اهل پاکدامنی و درستی نبودند، فرزندان اینها امام نمی‌شدند. ما درباره امام می‌گوییم «أَشْهَدُ أَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فِی الْأَصْلابِ الشَّامِخَةِ وَ الْأَرْحَامِ الْمُطَهَّرَةِ»؛ یعنی «شهادت مى‌دهم که تو نورى بودى در صُلبهاى شامخ، و رحمهاى پاکیزه» اینها نسل‌اندرنسل پاکی داشتند و رعایت می‌کردند.

مردم می‌دانند که قدرت خرید اسکناس رایج در آینده کم خواهد شد؛ ولی چاره‌ای ندارند و به‌اجبار با آن معامله می‌کنند؛ این «پولِ زور» است. دلار، پولِ زور است؛ مردم ناچار هستند با دلار معامله کنند، می‌دانند که آمریکا از این شرایط سود می‌برد، ولی چاره‌ای ندارند؛ مثلاً وقتی قرار است معامله بین‌المللی باشد باید یک پول بین‌المللی هم باشد، حالا وقتی یک قدرت بین‌المللی، پول خودش را هم بین‌المللی کرد، کلی سود می‌برد؛ الآن حتی کسی نمی‌پرسد بابت پشتوانه این پول چه فراهم کردی.

تسنیم: حالا این اسکناس ــ گرچه قدرتش کم شده ــ اما هم به‌وسیله مردم و هم توسط نهادها و دستگاههای مالی پذیرفته شده است.

پولی که قدرتش ثابت باشد مانند یک پاندول است؛ در گذر زمان ارزشش بازمی‌گردد و ثابت است؛ اما مردم می‌دانند که قدرت خرید اسکناس رایج در آینده کم خواهد شد؛ ولی چاره‌ای ندارند و به‌اجبار با آن معامله می‌کنند؛ این «پولِ زور» است. دلار، پولِ زور است؛ مردم ناچار هستند با دلار معامله کنند، می‌دانند که آمریکا از این شرایط سود می‌برد، ولی چاره‌ای ندارند؛ مثلاً وقتی قرار است معامله بین‌المللی باشد باید یک پول بین‌المللی هم باشد. حالا وقتی یک قدرت بین‌المللی، پول خودش را هم بین‌المللی کرد، کلی سود می‌برد؛ الآن حتی کسی نمی‌پرسد “بابت پشتوانه این پول چه فراهم کردی؟”.

  • آیت الله علوی گرگانی: یک مطالبه مردمی است که سیستم بانکی در راستای موضوعات اسلامی فعالیت کند/ قراردادهای بانکی نباید حرام باشند.

سید حسن  حسینی شاهرودی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص نشست امروز جمعی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با آیت الله العظمی علوی گرگانی از مراجع عالیقدر تقلید گفت: با توجه به اینکه مشکلات سیستم بانکی در کشور مسائلی را برای مردم و فعالان اقتصادی به وجود آورده است و اینکه شبهات ربوی بودن عملیات بانکی یکی از دغدغه های مراجع تقلید است است، امروز اعضای کمیسیون به دلیل بررسی شدن طرح بانکداری جمهوری اسلامی در کمیسیون برای شنیدن نقطه نظرات مراجع تقلید به خدمت این مراجع عظام و علمای قم رسیدیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گزارشی از عملکرد و برنامه های آتی این کمیسون به آیت الله العظمی علوی گرگانی ارائه داد.

حسینی شاهرودی افزود: اعضای کمیسون اقتصادی در این نشست اظهار داشتند که از نقطه نظرات مراجع عالیقدر در رسیدگی به طرح بانکداری جمهوری اسلامی بهره خواهند برد.

این عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: آیت الله العظمی علوی گرگانی تاکید داشتند که این یک مطالبه مردمی است که سیستم بانکی در راستای موضوعات اسلامی فعالیت کند و همچنین ایشان اظهار داشتند علاوه بر اینکه قراردادهای بانکی نباید حرام باشند، باید دراین قراردادها جزئیاتی لحاظ شود که به مردم فشار اقتصادی وارد نشود.

* آیت الله سبحانی: آیا وظیفه یک بانک، تجارت است یا امانت‌داری، اگر بانک کارش صرفاً تجارت شد دیگر نمی‌توان  از آن انتظار داشت که به سوی ربا کشیده نشود/ باید برای بانک‌داری بدون ربا کاری اساسی شود 

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، آیت الله جعفر سبحانی عصر امروز در دیدار با رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی که در موسسه امام صادق (ع) قم برگزار شد اظهار داشت: در سال 1362 مسئله بانکداری بدون ربا در کشور مطرح شد، ولی به دلیل جنگ تحمیلی چندان این مسئله موردتوجه و اهتمام قرار نگرفت و متأسفانه مسکوت ماند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: در ابتدا باید مشخص کنیم که آیا وظیفه یک بانک، تجارت است یا امانت‌داری، اگر بانک کارش صرفاً تجارت شد دیگر نمی‌توان  از آن انتظار داشت که به سوی ربا کشیده نشود، ولی اگر کار او امانت‌داری شد، باید مردم پولی را که در بانک می‌گذارند و ارزش آن به هر دلیلی پایین آمد، بانک همان ارزش پایین آمده را جبران کند در این صورت‌مسئله فرق می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه خاطرنشان کرد: کثرت بانک‌ها مشکلی را برطرف نمی‌کند و صرف تجارت با پول مردم ربا را بر نمی‌دارد، بنابراین باید برای این مسئله فکری اساسی کرد.

انتهای پیام/

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. هوالحافظ – درود بی پایان بر شش مرجع عالیقدر= (نمایندگان خدا، در وری کره زمین)
    اللهم العن آکلی الربا ومحامیحم – میدانیم نماینده خدا « درجهان هستی »حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا تراب لمقدمه الفداء و نمایندگان حضرتش؟ علماء اعلام ،مجتهدین،مراجع، «عالمان با عمل!» (([نه عالمی که حتی یک لعن ونفرین بلکه یک اشاره هم به تندترین/شدید ترین/ آیات خدا وروایات رسول(ص) خالق در بیانات وسخنانش نکرده باشند!!!!! « همانا” تند را باید باشدیدترین لحن پیام رسانی کرد» ])) ولا غیر.
    همانطوریکه مرجع ورهبر بزرگوارمان درتیرماه سال جاری جمع سران سه قوه فرمودند” ضدیت با ربا خوری از مبانی اسلام است …. * متأ سفیم که برخی تندترین ندای حق را، در خطابه ونطقهایشان… حتی مایل نیستند یواش ترین بیان را درتقبیح کردن/لعن/نفرین/… این حرفه کثیف ونجس وخانمانسوز، ابلیس پرست را حتی دریک سخنرانی بیان کنند!!! ( کاش می مردیم واین سکوت دین فروشانه ضدّ قرانی/ضد شهداء/ضد انبیاء/ صحنه های مضحک را نمیدیدیم) که برخی مدیریت و معاونین ومشاورین «ربا خوران رسمی» فرنگ تحصیل کرده« تفکر ابلیسی» به خود جرأت داده وخودرا مرجع تقلید (دلسوزترعلماء حوزه مقدس علمیه) برای ساده لوحان القاء کنند!!!
    ، یعنی بعداز 38سال روزنه امید ومایه امید مان به علمائی چون حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی (عالم بااخلاص وعمل ) است، وسایر علماء که دلسوزانه با ربا خوری مبارزه میکنند، ولازم است وهمانا جای” سپاسگزاری از برادران جان برکف درجبهه وسنگرآل الله ([ reba.ir]) ندای این بزرگواران که صرف ازطریق یک سایت، درکشوربه تندترین کلام آسمانیها را به گوش عاقبت اندیشان مان میرسانند (متأسفیم رسانه ها وصدا وسیما که یک کلمه از ربا وخشم خالق وعواقب وحشتناک بلاهای ناگهانی ناخواسته …کلام نمیکنند!!!) مثال آیا حضرتعالی قریب نیم قرن را بیاد دارید یک روزنامه تیترش یا حتی صفحات/حروف 8پنط ریزآخرش ازتندترین لحن خالق که میلیون میلیون منظومه برخی 40خورشیدی دارد… ازعمل قبیح ونجس ربا درج شده باشد؟!!! یا افرادی که در یک” روضه/ سخن/ مدیحه / خطابه/ … دهها مرحله ابا عبدالله را به قتلگاه میبرند سایر حرامها وگناهها را «غیر از ربا!!!» وحتی از سکوت کنندگان /تماشا چیان/نگاه نامحرم/ و…روزعاشورا چه! چه! وبلبل زبانی میکنند،افاضه میفرمایند……
    اما حداقل با عینک خوش بینی بگوییم ابلیس مانع میشود ازلقمه های حرام قاتلین ائمه ویاران/ ورهرواوان / وپیروانشان/ … « ربا » افاضه بفرمایند!!!) « آیا آن بزرگانی که خودرا جهنمی/ آلوده به ربا کردند یا سکوت دین فروشانه و خانمانسوز کردند… نمیدانند/تدبر،تعقل نمیکنند”حرابن ریاحی را خدا برای این عصر الگو قرارداد ولاغیر/ آقا حضرت عبدالله (ع) هم به یزیدیان/شمر/عمر سعد( شوهرخواهر مختار) حرمله و… فرمودند که شکمهای فیزیکی شما پر شده از لقمه های حرام ربوی » است … ربای این عصر با ربای عصر اباعبدالله (ع) مغایرت دارد؟!!! که راجع به ربا لب تکان نمیدهیم یا لعاب انشاءالله گوشت خوک پاک است القاء کنیم!!! وای …وای … بر عافیت طلبان /نان به نرخ روز خوران /ووای بر خطبای سکوت کننده درحرام خدا …
    انگارکه سرورمان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که خالق برای عالمان با عمل الگو قراردادند، مزاح کردند!!! که فرمودند” شکمهای فیزیکی شما پرشده از لقمه های حرام (معاملات همنوع) است و هیچی متوجه تان نیست. وقرآن را شدیدترین لحن «279 بقره جنگ باخدا» تدترین احادیث ربا بدتر! از 70بار عمل شنیع زنا با مادرشان در خانه کعبه را افسانه پیشینیان میپندارند!!! ویا اینکه اخیرا به این مدیحه سرایان/ خطبا / سخنرانان / روضه خوانان/ … وحی نازل شده تندترین لحن آسمانیها را سکوت اختیار کنید!!!، ویواشو حتی در گوشی هم به مردم کلام نکنید که مثلا حرام خدا با الفاظ حلال نمیشود!!! ، لابد اگر مثلا مفهوم کلام ابا عبدالله در آستانه شهادتش ( نهیب حرام مؤکد خدا) را تذکر دادند ، ثلمه ای به اسلام وارد شود ونان آن سخنران مبدل به آجر وازچربی خارج گردد!!!.
    سالار شهدا (ع) محافظ عالمان بزرگوار« با عمل » والهی وابا عبداللهی (ع)… چون حضراتی که در سایت امام زمان پسندانه نامشان است ،باشد انشاءالله.
    مطمئن باشید آقابیاد اقابیاد لقلقه دهان بیش نیست!!! وآقا /گل زهرا (س) وقتیکه اذن حضور مییابند که حداقل اقل دریک کشور درروی کره زمین بانکداری واقعی اسلامی باشد ولاغیر،
    نه اینکه کثیف ترین ونجس ترین وقبیح ترین شغل رایج!!! همانا سکوت در قبال شدید ترین لحن خالق یعنی بایکوت /بلای ناخواسته/ فاجعه/ سقوط/… هرچند هریک شعبه شان مبدل به قارون- فرعون گردد.
    بارالها …پروردگارا …بحق آبروی شهداءاین عالمان وسخنرانان وخطبا (فرستادگان خدا)و مسئولین شعاردرتریبونها، وناهیان ازمنکر بویژه ناهیان ازعمل کثیف ونجس« ربا »محفوظ بفرما
    و ربا خوران رسمی که 63% ازخیابانهای کشوررا مجلل ترین وشکیل ترین قصرها غاصبانه تصرف وبناکرده/ غاصبانه زورگیری وتصرف کردند میلیونها بیکار! /تولیدیهای بزرگ و سابقه دار، را تعطیل ونابود!!/ واردات را بی رویه ووحشتناک ( که در شیرخشک ماست ماهم وارداتی شده!!!…..) قریب 80میلیون مستعمره ربا خوران رسمی اند وبر سر” مجلس ومسئولین وبرخی … کشوری را 38 سال مکارانه /اغفالگرانه /متقلبانه/ شیره غلیظ میمالند ( اغفال میکنند) =مثلا از حلقوم کثیفشان میاد میخواهیم بانکداری اسلامی درست کنیم !!!!!
    بارالها … ندای معترضین به عاملین ضدیت با شدید ترین آیات خدا وتند ترین روایات راجع به« ربا »را که فقط وفقط از سایت reba.ir به مردم معرفی میشوند ولا غیر. و «(بقیه چون خود آلوده به ربا هستند سکوت آخرت ودین فروشانه !!! )» خدایا… بنیانگذار این اطلاع رسانی و همکاران وطرفدان ودلسوزان و…. این سایت را در پناه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا تراب لمقدمه الفداء محفوظ بفرما و مخالفین ودشمنانشان وسکوت کنند گان معاندرا درهر لباس هستند، رسوا وخوار وپست وذلیل بفرما، انشاء الله.

    $$$ اخطار به مسئولین مسئولیت شناس ” تا زمانیکه به تند ترین/ آیات خدا، وشدیدترین روایات نمایندگان خدا = ( ربا ) برخورد” مؤثر/مُجدّانه / قاطعانه / عاجلانه/ … نگردد، مطلقا وابدا گره ومشکلی وگرفتاری نه برای مردم ونه برای دولتمردان ونه برای مدیران و… حل نمیگردد(شاید مقطعی حل گردد) هیچ!! بلکه با سرعت وحشتناک روزبه روز روبه افزایش خواهد بود. پس سفره نشینان شهداء به پیام وآرمان شهداء لبیک گوئید اگر دانا هستید. ***خشم وغضب بی اعتنائی به تشر«279بقره» خدا سرنوشت یعنی فرورفتن پایتخت در”عمق لجن/ عمق زمین/ را تغییرنمیدهد؛ مگر” اصلاح کنید وحرصفتانه توبه کنید. بدانید بی توجهی وسرپیچی به علماء یعنی دهنکجی سبدهای گوشتی استخوانی به خالق شدید العقاب … فردا دیراست. یکساعت دیگر هم دیراست . والعاقبة للمتقین

  2. هوالحافظ – اللهم العن آکلی الربا ومحامیحم – میدانیم نماینده خدا « درجهان هستی »حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا تراب لمقدمه الفداء و نمایندگان حضرتش؟ علماء اعلام ،مجتهدین،مراجع، «عالمان با عمل!» (([نه عالمی که حتی یک لعن ونفرین بلکه یک اشاره هم به تندترین/شدید ترین/ آیات خدا وروایات رسول(ص) خالق در بیانات وسخنانش نکرده باشند!!!!! « همانا” تند را باید باشدیدترین لحن پیام رسانی کرد» ])) ولا غیر.
    همانطوریکه مرجع ورهبر بزرگوارمان درتیرماه سال جاری جمع سران سه قوه فرمودند” ضدیت با ربا خوری از مبانی اسلام است …. * متأ سفیم که برخی تندترین ندای حق را، در خطابه ونطقهایشان… حتی مایل نیستند یواش ترین بیان را درتقبیح کردن/لعن/نفرین/… این حرفه کثیف ونجس وخانمانسوز، ابلیس پرست را حتی دریک سخنرانی بیان کنند!!! ( کاش می مردیم واین سکوت دین فروشانه ضدّ قرانی/ضد شهداء/ضد انبیاء/ صحنه های مضحک را نمیدیدیم) که برخی مدیریت و معاونین ومشاورین «ربا خوران رسمی» فرنگ تحصیل کرده« تفکر ابلیسی» به خود جرأت داده وخودرا مرجع تقلید (دلسوزترعلماء حوزه مقدس علمیه) برای ساده لوحان القاء کنند!!!
    ، یعنی بعداز 38سال روزنه امید ومایه امید مان به علمائی چون حضرت آیت الله جوادی آملی مدظله العالی (عالم بااخلاص وعمل ) است، وسایر علماء که دلسوزانه با ربا خوری مبارزه میکنند، ولازم است وهمانا جای” سپاسگزاری از برادران جان برکف درجبهه وسنگرآل الله ([ reba.ir]) ندای این بزرگواران که صرف ازطریق یک سایت، درکشوربه تندترین کلام آسمانیها را به گوش عاقبت اندیشان مان میرسانند (متأسفیم رسانه ها وصدا وسیما که یک کلمه از ربا وخشم خالق وعواقب وحشتناک بلاهای ناگهانی ناخواسته …کلام نمیکنند!!!) مثال آیا حضرتعالی قریب نیم قرن را بیاد دارید یک روزنامه تیترش یا حتی صفحات/حروف 8پنط ریزآخرش ازتندترین لحن خالق که میلیون میلیون منظومه برخی 40خورشیدی دارد… ازعمل قبیح ونجس ربا درج شده باشد؟!!! یا افرادی که در یک” روضه/ سخن/ مدیحه / خطابه/ … دهها مرحله ابا عبدالله را به قتلگاه میبرند سایر حرامها وگناهها را «غیر از ربا!!!» وحتی از سکوت کنندگان /تماشا چیان/نگاه نامحرم/ و…روزعاشورا چه! چه! وبلبل زبانی میکنند،افاضه میفرمایند……
    اما حداقل با عینک خوش بینی بگوییم ابلیس مانع میشود ازلقمه های حرام قاتلین ائمه ویاران/ ورهرواوان / وپیروانشان/ … « ربا » افاضه بفرمایند!!!) « آیا آن بزرگانی که خودرا جهنمی/ آلوده به ربا کردند یا سکوت دین فروشانه و خانمانسوز کردند… نمیدانند/تدبر،تعقل نمیکنند”حرابن ریاحی را خدا برای این عصر الگو قرارداد ولاغیر/ آقا حضرت عبدالله (ع) هم به یزیدیان/شمر/عمر سعد( شوهرخواهر مختار) حرمله و… فرمودند که شکمهای فیزیکی شما پر شده از لقمه های حرام ربوی » است … ربای این عصر با ربای عصر اباعبدالله (ع) مغایرت دارد؟!!! که راجع به ربا لب تکان نمیدهیم یا لعاب انشاءالله گوشت خوک پاک است القاء کنیم!!! وای …وای … بر عافیت طلبان /نان به نرخ روز خوران /ووای بر خطبای سکوت کننده درحرام خدا …
    انگارکه سرورمان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) که خالق برای عالمان با عمل الگو قراردادند، مزاح کردند!!! که فرمودند” شکمهای فیزیکی شما پرشده از لقمه های حرام (معاملات همنوع) است و هیچی متوجه تان نیست. وقرآن را شدیدترین لحن «279 بقره جنگ باخدا» تدترین احادیث ربا بدتر! از 70بار عمل شنیع زنا با مادرشان در خانه کعبه را افسانه پیشینیان میپندارند!!! ویا اینکه اخیرا به این مدیحه سرایان/ خطبا / سخنرانان / روضه خوانان/ … وحی نازل شده تندترین لحن آسمانیها را سکوت اختیار کنید!!!، ویواشو حتی در گوشی هم به مردم کلام نکنید که مثلا حرام خدا با الفاظ حلال نمیشود!!! ، لابد اگر مثلا مفهوم کلام ابا عبدالله در آستانه شهادتش ( نهیب حرام مؤکد خدا) را تذکر دادند ، ثلمه ای به اسلام وارد شود ونان آن سخنران مبدل به آجر وازچربی خارج گردد!!!.
    سالار شهدا (ع) محافظ عالمان بزرگوار« با عمل » والهی وابا عبداللهی (ع)… چون حضراتی که در سایت امام زمان پسندانه نامشان است ،باشد انشاءالله.
    مطمئن باشید آقابیاد اقابیاد لقلقه دهان بیش نیست!!! وآقا /گل زهرا (س) وقتیکه اذن حضور مییابند که حداقل اقل دریک کشور درروی کره زمین بانکداری واقعی اسلامی باشد ولاغیر،
    نه اینکه کثیف ترین ونجس ترین وقبیح ترین شغل رایج!!! همانا سکوت در قبال شدید ترین لحن خالق یعنی بایکوت /بلای ناخواسته/ فاجعه/ سقوط/… هرچند هریک شعبه شان مبدل به قارون- فرعون گردد.
    بارالها …پروردگارا …بحق آبروی شهداءاین عالمان وسخنرانان وخطبا (فرستادگان خدا)و مسئولین شعاردرتریبونها، وناهیان ازمنکر بویژه ناهیان ازعمل کثیف ونجس« ربا »محفوظ بفرما
    و ربا خوران رسمی که 63% ازخیابانهای کشوررا مجلل ترین وشکیل ترین قصرها غاصبانه تصرف وبناکرده/ غاصبانه زورگیری وتصرف کردند میلیونها بیکار! /تولیدیهای بزرگ و سابقه دار، را تعطیل ونابود!!/ واردات را بی رویه ووحشتناک ( که در شیرخشک ماست ماهم وارداتی شده!!!…..) قریب 80میلیون مستعمره ربا خوران رسمی اند وبر سر” مجلس ومسئولین وبرخی … کشوری را 38 سال مکارانه /اغفالگرانه /متقلبانه/ شیره غلیظ میمالند ( اغفال میکنند) =مثلا از حلقوم کثیفشان میاد میخواهیم بانکداری اسلامی درست کنیم !!!!!
    بارالها … ندای معترضین به عاملین ضدیت با شدید ترین آیات خدا وتند ترین روایات راجع به« ربا »را که فقط وفقط از سایت reba.ir به مردم معرفی میشوند ولا غیر. و «(بقیه چون خود آلوده به ربا هستند سکوت آخرت ودین فروشانه !!! )» خدایا… بنیانگذار این اطلاع رسانی و همکاران وطرفدان ودلسوزان و…. این سایت را در پناه حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا تراب لمقدمه الفداء محفوظ بفرما و مخالفین ودشمنانشان وسکوت کنند گان معاندرا درهر لباس هستند، رسوا وخوار وپست وذلیل بفرما، انشاء الله.

    $$$ اخطار به مسئولین مسئولیت شناس ” تا زمانیکه به تند ترین/ آیات خدا، وشدیدترین روایات نمایندگان خدا = ( ربا ) برخورد” مؤثر/مُجدّانه / قاطعانه / عاجلانه/ … نگردد، مطلقا وابدا گره ومشکلی وگرفتاری نه برای مردم ونه برای دولتمردان ونه برای مدیران و… حل نمیگردد(شاید مقطعی حل گردد) هیچ!! بلکه با سرعت وحشتناک روزبه روز روبه افزایش خواهد بود. پس سفره نشینان شهداء به پیام وآرمان شهداء لبیک گوئید اگر دانا هستید. ***خشم وغضب بی اعتنائی به تشر«279بقره» خدا سرنوشت یعنی فرورفتن پایتخت در”عمق لجن/ عمق زمین/ را تغییرنمیدهد؛ مگر” اصلاح کنید وحرصفتانه توبه کنید. بدانید بی توجهی وسرپیچی به علماء یعنی دهنکجی سبدهای گوشتی استخوانی به خالق شدید العقاب … فردا دیراست. یکساعت دیگر هم دیراست . والعاقبة للمتقین

    1. کسی که در خبرگان رهبری میرود
      یکی از شرایط اش آن است که مجتهد باشد
      مثلا حسن روحانی هم مجتهد است
      آیت الله حائری شیرازی در خبرگان رهبری بودند لذا مجتهد هستند

      1. متاسفانه مراجعی مثل حسن روحانی و رفسنجانی و صانعی و … هیچ بویی از شهدا نبرده اند…

      2. هاشمی و روحانی مجتهد اند مرجع نیستند

  3. خواستم از آقایان علما تشکر کنم که به فکر مردم هستند. بخدا قسم سود و جرایم اقساط بانکی کمر ما کارمندان و قشر ضعیف جامعه را شکانده و این وظیفه مجلس و دولت است که به این موضوغ رسیدگی کنند. در ماه گذشته مجددا مجلس مصوبه بخشش سود و جرایم بانکی زیرصد میلیون تومان را مطرح کرد و اقای نوبخت قول داد که تا ماه اینده که می شود اذرماه نسبت به ایلاغ ایین نامه اجرایی ان به بانکها اقدام کند ولی خبری نشد . از انجایی مه اطلاع داریم دولت تا پایان امسال می بایست این مصوبه را عملیاتی کند و لی کاری نکرده است . من چه گناهی دارم که برای دریافت یم وام پانزده میلیونی و مشکلاتی که در پرداخت داشته ام الان باید شصت میلیون تومان به بانک واریز کنم مگر ما در مملکت اسلامی زندگی نمی کنیم