با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانکداری ربوی تحقق نمی‌یابد

آیت‌الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با بانکداری ربوی تحقق نمی‌یابد

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری رسا؛ حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید در مراسم عزاداری شب تاسوعا که شب گذشته در مسجد مؤسسه اسراء برگزار شد با اشاره به اینکه پیام عاشورا عبارت از تحقیق علمی و تحقق عملی است، گفت: جامعه ای می تواند حسینی باشد که در معارف دین محقق بوده و در مسائل عملی متحقق باشد.

مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: جامعه اسلامی باید به سویی برود که هر آنچه از سوی شرع محقق شده را محققانه بپذیرد و هر آنچه را شرع باطل کرده را محققانه باطل کند.

جریان کربلا دائر مدار اصل دین بوده است

وی افزود: پرهیز از جهل علمی، اجتناب از تقلید و دوری از عوامی و عوام فریبی وظیفه اصلی عاشوراییان است؛ کسی که محقق نیست، شیعه حسینی نیست.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به این فراز از زیارت عاشورا «سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم» اظهار داشت: در عرصه عمل لازم است انسان متحقق باشد؛ یعنی با عمل خود نشان دهد که حسینی زندگی می کند.

کربلا یعنی جنگ بین حق و باطل، حسن و قبح و عدل و ظلم

این مرجع تقلید با بیان اینکه جریان کربلا دائر مدار اصل دین بوده است، ابراز داشت: در واقعه عاشورا سخن از شخص امام حسین(ع) نیست، بلکه سخن از قرآن و عترت که عصاره و محور دین هست، است.

وی افزود: هنگامی که معاویه بر حکومت مسلط شد در غرب جنگ هایی صورت می گرفت، در یکی از جنگ ها چند بت بزرگ غنیمت گرفته شد و معاویه آنها را به عنوان محصول کشور اسلامی به هند صادر کرد؛ اینگونه کارها زیاد شده بود که امام حسین(ع) قیام کردند تا اصل دین زنده شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه کربلا یعنی جنگ بین حق و باطل، حسن و قبح و عدل و ظلم عنوان کرد: امام سجاد(ع) بعد از واقعه کربلا فرمودند ما نام پیامبر اکرم(ص) را زنده کردیم، بنابراین پیروز واقعی ما هستیم.

بر همگان واجب است اسلام را معرفی کنند

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه اسلام اصیل در کلام پیامبر اکرم(ص) «الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» معرفی شده است، گفت: این جمله خبری، وصف اسلام است، اما در اصل به ما القای انشاء می کند، بلکه بیش از جمله انشائیه مفید وجوب است؛ یعنی بر همگان واجب است اسلام را معرفی کنند، وقتی معرفی کنند خود به خود جایگاهش بالا است؛ امام حسین(ع) این جمله نورانی را انشاء تلقی کرده و برای همین قیام کردند.

وی به تبیین عوامل بالا برنده جایگاه اسلام پرداخت و اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) فرمودند سه چیز است که صدای آنها به عرش الهی می رسد: صدای قلم علما، صدای کفش رزمندگان اسلام و صدای چرخ بافندگی و ریسندگی زنان؛ اینها یعنی اقتدار اسلام مبتنی بر وجود فرهنگ و علم و دانش حوزویان و دانشگاهیان، بخش های رزمی و مجاهدت رزمندگان و اقتصاد مقاومتی است.

وجود کارگاه هایی برای تولید و اشتغال الزامی است

حضرت آیت الله جوادی آملی، وجود کارگاه هایی برای تولید و اشتغال را الزامی دانست و خاطرنشان کرد: به تعبیر قرآن کریم وقتی ملتی جیب و کیفش خالی باشد، آن ملت فقیر است؛ این یعنی آن ملت زمین گیر شده اند و ستون فقرات خود را از دست داده اند؛ دستور قرآن کریم این است که ملت اسلامی باید روی پای خود بایستد تا اسلام سر پا بماند.

وقتی ملتی جیب و کیفش خالی باشد، آن ملت فقیر است

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هر هدفی راهی دارد، ابراز داشت: امام حسین(ع) فرمودند «هرکس بخواهد از راه حرام راه به جایی ببرد زودتر از دیگران می افتد»؛ بنابراین هرگز هدف وسیله را توجیه نمی کند؛ اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی شکل بگیرد باید بدانیم نیل به آن از راه بانکداری ربوی غیر ممکن است.

وی در ادامه با بیان اینکه فن اصول فقه از فنون دلپذیر حوزوی است، عنوان کرد: در کتب اصولی از مبحث حجیت علم غیب در فقه سخنی به میان نیامده است؛ تنها مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء مقداری در این زمینه بحث کرده و آورده است که «که علم الغیب سند و مستند فقهی هیچ حکم فقهی و فتوا و عمل نیست، زیرا انسان مامور است که به علم عادی و امارات عمل کند و تنها گاهی در مسائل وجودی به علم غیب عمل می شود» به عنوان مثال اگر معصوم(ع) در محرابی نماز خواند برای ما جهت قبله حجت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تأکید کرد: ضروری است که از سوی مؤلفان حوزوی که قصد دارند در زمینه اصول فقه قلم بزنند این بحث «سهم علم غیب در احکام شرعی چیست» مطرح شده و بدان پرداخته شود، چراکه اگر این بحث طرح شود دیگر مشکلات و شبهاتی از جنس اینکه «امام حسین(ع) می دانستند شهید می شوند، پس چرا به کربلا رفتند؟» مطرح نخواهد شد.

مفسر برجسته قرآن کریم در پایان یادآور شد: در عزاداری ها باید اشک و عاطفه خود را به خدمت عقل در آوریم و بدانیم که روضه خوانی و مداحی باید پشتوانه علمی داشته باشد.

منبع: خبرگزاری رسا

انتها پیام/