با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بیکاری و فقر ماحصل شیوع ربا در جامعه است

بیکاری و فقر ماحصل شیوع ربا در جامعه است

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

 

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛  محمد صادق مشایخی در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص میزان شیوع ربا در جامعه، اظهار  داشت: ربا یک منکر و عمل خلاف اسلام است.

وی بیان داشت: در همین راستا رسانه‌ها باید به عنوان رکن چهارم دموکراسی به بررسی ابعاد و آسیب های ربا بر جامعه و اقتصاد کشور وارد شوند.

این فعال و تحلیلگر اقتصادی گفت: آنچه مایه خوشحالی است این بود که نتیجه سال ها سخن گفتن در خصوص ربا و هشدار در خصوص ضرر و زیان آن سبب شد که از یکسال و نیم پیش تاکنون بتوانیم مراجع تقلید و حوزه های علمیه را نیز به این حوزه وارد کنیم.

وی با اشاره به اینکه آسیب‌های ربا و ربوی بودن بانک‌ها حرام است، افزود: سود و وام‌های با بهره‌ بالا و دریافت دیرکرد نیز ربا به شمار می رود و تمام این مسائل باید از سیستم بانکی حذف شود.

مشایخی با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی سود گرفتن از بانک را حرام دانسته اند، اظهار داشت: علی رغم اینکه امروز سود بانک‌ها به ۱۵ درصد کاهش یافته است نزدیک به ۱۰ درصد به مردمی که سرمایه های خود را در بانک انباشته تا سود دریافت کنند، افزوده شده است.

وی گفت: اگر بانک ها از سرمایه‌های پولی مردم در بانک به گونه‌ای استفاده می‌کردند که وارد بازار و رونق اقتصادی می‌شد و با استفاده از سرمایه های مردم در کسب و کار سود به مردم تخصیص می یافت این سود ربا محسوب نمی شد.

این تحلیلگر اقتصادی ادامه داد: این در حالی است که بانک ها با سپرده های مردمی اقدام به ساخت ویلا و مسکن و غیره کردند و هر روز با گران کردن قیمت مسکن، مردم را بی خانمان تر کردند و سبب رکود اقتصادی شدند که این سود بانکی ربا و حرام است.

وی با بیان اینکه در ژاپن هر کسی که سرمایه‌ای به فردی می سپارد تا سود دریافت کند باید کارمزدش را نیز بپردازد، گفت: این در حالی که در ایران به ازای هر پولی که در بانک سپرده می شو سود پرداخت می شود که این مسئله، عین ربا است.

منیع: خبرگزاری مهر

انتهای پیام/