با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نامه سرگشاده نهضت ممانعت از جنگ با خدا به رئیس بانک مرکزی

نامه سرگشاده نهضت ممانعت از جنگ با خدا به رئیس بانک مرکزی

به گزارش نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا؛ اعضاء نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا نامه‌ای سرگشاده به رئیس بانک مرکزی وقت نوشتند، متن کامل این نامه به شرح ذیل است.

به بنده خدای یاری‌گر، عبدالناصر همتی.

بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای همتی

متن برنامه‌های بانک مرکزی برای جهش تولید، ما را به این تصمیم رساند تا چند کلامی با شما صحبت کنیم. گرچه امور با مردم به پیش می‌رود.

ربا، جنگ با خداست. این را همه می‌دانند، سوال اصلی اینجاست که ربا چیست؟ و چگونه وارد جنگ با خدای متعال نشویم؟ این سوال بیش از چهل سال از عمر جمهوری اسلامی را به خود مصروف داشته و اندیشمندان زیادی را به این مسئله مشغول کرده است.

آنچه بر همگان واضح و روشن است تفاوت اندیشه غرب با اندیشه اسلامی است. آنچه امام خامنه‌ای تمدن نوین اطلاقش می‌کند نیازمندی‌ها و ضروریاتی دارد که می‌بایست آن‌ها را فراهم نمود تا در مدت معقولی به سر منزل مقصود رسید. نمی‌توان بالاترین جایگاه قوی‌ترین نهاد اقتصادی کشور را اشغال کرد اما با برنامه‌‌های راهبردی و استراتژیک کشور آشنا نبود و به آن توجه نکرد.
رسیدن به تمدن نوین اسلامی، گذر از مفهوم توسعه به پیشرفت، بازتعریف مفاهیم فقهی برای حکومت‌داری ، مواردی هستند که در ظاهر امر به آن کم توجهی شده است.

مواردی که به عنوان الزامات سال جهش تولید توسط حضرت عالی بیان شده است، تماما بر طبق موازین اقتصاد مدرن بوده و مواردی همچون عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود، تماما با الگوی اسلام تنافر دارد و جامعه مسلمان ایرانی را زیر سایه تمدن درحال فروپاشی غرب قرار می‌دهد.

برای جهش تولید، نیازمند تغییر سیاست‌های اصلی پولی و مالی کشور هستیم که بخش عظیمی از آن در اختیار شما قرار دارد. بحث چیستی پول و چگونگی قیمت‌گذاری از مباحثی است که اندیشمندان در مورد آن به نتایج قابل توجهی رسیده‌اند و تمایز آن با اقتصاد متعارف غربی روشن شده است. اگر به دنبال کنترل و مهار تورم بدون ایجاد بیکاری هستیم، باید از الگوهای جدید در این حوزه استفاده کنیم. کما اینکه این الگوها به تبیین ربا در سطوح حاکمیتی و جهانی پرداخته‌اند و موضوع را از سود و دیرکرد خارج ساخته‌اند.

اگر قرار است تولید با خط اعتباری بانک‌ها افزایش پیدا کند، باید برای میزان بهره ربوی بانک‌ها فکری کرد تا تولید کننده به خاک سیاه ننشیند. چه اینکه سال‌های گذشته این وام دادن‌ها چه جهشی برای تولید ایجاد کرده که به دنبال ایجاد خط اعتباری جدیدی هستیم؟

اگر برای نرخ ارز و ثبات بازار قصد داریم اصلاحی صورت بدهیم، چرا همچنان در پایگاه اینترنتی بانک مرکزی، تعریف ریال ایران وابسته به ارزهای خارجی ( در عمل فقط دلار و اندکی یورو) است؟ حال آنکه تا این وابستگی قطع نشود و به فرموده امام خامنه‌ای سروری و آقایی دلار شکسته نشود؛ راهی برای ثبات واقعی بازار ارز متصور نیست. از سوی دیگر اگر شما متولی اجرای این فرمایش امام خامنه‌ای (شکستن سروری و آقای دلار ـ به عبارت دیگر ایجاد سروری و آقایی ارز ملی یعنی ریال) نیستید چه کسی متولی آن است و باید برای آن برنامه ریزی کند؟

آیا استدلال‌های مختلف در مورد ذاتِ نهادی بانک را مطالعه نکردید و اصلاً به گوش شما نرسیده‌ است؛ که هیچگونه اثری در تصمیمات و اعمال بانک مرکزی دیده نمی‌شود؟ ذات بانک سوداگری است و چندصدسال تاریخ اقتصاد، این را ثابت کرده است. چرا باید از یک سوراخ چندین بار گزیده شویم و باز این مشروب تلخ و نجس را سر بکشیم؟

مسئولین اجرایی، وقتی در جایگاه قرار می‌گیرند با حجم انبوهی از کارهای بسیار خرد و پیش پا افتاده روبرو می‌شوند که از قضا ضرورت بسیار بالایی هم دارند و باید رسیدگی شوند، از سوی دیگر هر مدتی، اتفاق و موضوعی پیش می‌آید که تمامی توجه و انرژی آن مسئول را درگیر خودش می‌کند. اما وقتی دوران مسئولیت تمام می‌شود؛ می‌بیند آن مجموعه‌ای که قرار بود آن را به پیش ببرد تنها به دور خودش چرخیده است و طرح‌های بلندمدت و اساسی اجرایی نشده و ایرادات زیربنایی همچنان به قوت خود باقی هستند؛ پس به عنوان مشورت به مدیر بعدی گوشزد می‌کنند که این موارد را انجام دهد. حال آنکه او هم درگیر همان‌هاییست که مسئول قبل بود! ما انتظار داریم به یاری و نصرت خدایی که بنده‌اش هستید، شما زنجیره این اشتباهات را شکسته و مشکلات بنیادین این کشور را در حوزه مسائل پولی حل کنید و به راهنمایی‌های امام جامعه، جامه عمل بپوشانید.

امید است در این جنگ با خدا، شما را «حر» میدان بنویسند.

با تقدیم احترام و دعای خیر در این مسیر سخت و طولانی
اعضاء نهضت مردمی ممانعت از جنگ با خدا

انتهای پیام/