با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
عقود صوری/ماجرای مزایده خانه شهیدان باقری(ازنا) سندی دال بر صوری بودن عقود بانکی

عقود صوری/ماجرای مزایده خانه شهیدان باقری(ازنا) سندی دال بر صوری بودن عقود بانکی

ویدئویی در فضای مجازی از پدر شهیدان باقری منتشر شد که منزل مسکونی شان بعنوان وثیقه در رهن بانک صادرات ایران بوده و این روزها به مزایده گذاشته شده بود.
پس از انتشار این ویدیو،همتی (رئیس بانک مرکزی) در واکنش، دستور لغو مزایده را به مدیرعامل بانک صادرات (آقای صیدی) داد. در ادامه خواهید خواند که چرا این عقود صوری خوانده می شود.

مدیر عامل بانک صادرات در جواب همتی اظهاراتی داشت که متن کامل را می توانید اینجا بخوانید . اما آنچه در متن پاسخی آقای صیدی بسیار قابل توجه می‌باشد، این بخش است《شهدا خون‌های پاک خود را در راه تحقق عدالت، احیای حقوق ملت و اجرای قوانین جمهوری اسلامی ریخته و راضی نیستند حقی از حقوق مردم از جمله سپرده گذاران بانک ها تضییع شود.》. بانک باوجود اینکه مبلغ تسهیلات گوناگون به مردم را از محل خلق پول و آنی می‌دهد. و هیچ گونه عمل واسطه ای را انجام نمی‌دهد، اما در اینجا خود را وکیل و امانت دار سپرده گذاران می‌داند. در حالی که واقعیت، داشتن قدرت خلق پول بانک ها در هنگام وام دهی است.

اگر با این فرض محال که بانک واسطه گر است نیز موضوع را بررسی کنیم. باز هم تخلفاتی توسط بانک انجام گرفته است. ( عقود صوری )

1_ برای اعطای وام، طبق قانون، برای فعالیت های تعاونی، نوع تسهیلات بایستی قرض الحسنه میبوده. چرا که حوزه فعالیت تعاونی در حوزه دام بوده و این ایراد به بانک وارد است که تسهیلات ارائه شده از نوع قرض نبوده است. ولی به هر حال برای این شرکت تعاونی عقد مشارکت بسته شده است.
2_از طرفی طبق بندهای قانونی، اخذ وثیقه خارج از طرح ممنوع است اما باز بانک در اینجا نیز تخلف کرده.
3_تخلف دیگر بانک تعیین نرخ سود بوده در حالی که بایستی بانک در حاصل کار شریک شود نه در پول آن.

اما شرح ماجرای کسب و کار خانواده شهیدان باقری؛

خانواده شهیدان باقری در شهرستان ازنا سال 85 اقدام به تشکیل تعاونی و دریافت مجوز گاوداری می‌کنند. که حدود 282 میلیون تومان با تنفس یک ساله از بانک صادرات استان لرستان تسهیلات دریافت می کنند. با توجه به اینکه وضعیت به دلیل گرانی‌های سال‌های گذشته میزان تسهیلات دریافتی جهت تکمیل گاوداری و خرید گاو کافی نیست و علاوه بر تسهیلات بانکی از سرمایه خودشان نیز استفاده می‌کنند. بر همین اساس نمی‌توانند اقساط را به موقع پرداخت کنند. بعلاوه هزینه‌های سرسام آور علوفه،کاهش نرخ لبنیات در سال‌های گذشته ناچارشان می کند که گاوها را با قیمتی پایین‌تر از قیمت بازار بفروشند. و اقدام به خرید گوسفند می‌کنند. که متاسفانه باز هم به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته گوسفندان نیز نمی‌توانند بازدهی لازم را داشته باشند.

سال 90 وام حدود 282 میلیون تومانی که خانواده شهیدان باقری دریافت می‌کنند. با نرخ سود بانکی و جریمه تاخیر پرداخت حدود 600 میلیون تومان می‌شود.درخواست تمدید وام می‌دهند و وام جدید را جایگزین وام قبلی با احتساب نرخ سود و جریمه تاخیر می‌کنند.

خانواده شهیدان باقری پس از فروش گوسفندان در راستای رونق اشتغال زایی اقدام به خرید شترمرغ می‌کنند. بخاطر هزینه بالای نگهداری شتر مرغ نمی‌توانند دامداری را فعال نگه دارند و این دامداری به طور کلی منحل می‌شود. اکنون بیش از 2 میلیارد و 300 میلیون به بانک صادرات بدهکار هستند.
چندین ساختمان مسکونی از جمله ساختمان والدین شهیدان باقری که عضو تعاونی هستند. که در رهن بانک است به مزایده گذاشته می‌شود. به محض اطلاع از موضوع بنیاد شهید، سپاه و استانداری استان ورود پیدا کردند و خواستار متوقف شدن مزایده شدند.

ظلم بانک ها همه گیر شده

حالا با پیگیری هایی مزایده منزل مسکونی خانواده شهیدان لغو شده و برای پرداخت بخشی از بدهی قول کمک داده شده. اما آنچه هنوز بعنوان مسئله و مشکل اصلی باقی است، چپاول مستضعفان و آحاد مردم توسط بانک های ربوی است. بانک ها بعنوان مراکز ربا و تخلف هنوز پای خود را از گلوی مردم بر نداشته اند. این تنها یکی از میلیون ها عقود صوری و ظلمی است که بواسطه وجود بانک ها رقم می‌خورد. که صدایش بخاطر خون شهدای عزیز شنیده شده است.

عقود صوری

اگر شما هم مورد ظلم بانک ها قرار گرفته ایبد به پویش فریاد مردم بپیوندید