با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بررسی و تحلیل/ پدیده نو ظهور کریپتوکارنسی ها (رمزارزها) و سیاستگذاری(بخش دوم)

بررسی و تحلیل/ پدیده نو ظهور کریپتوکارنسی ها (رمزارزها) و سیاستگذاری(بخش دوم)

در بخش دوم این مقاله ابتدا به خط زمانی اتفاقات پیرامون بیت کوین و واکنش ها می پردازیم.

اسفند 96: سردار جیلی ابراز نگرانی از کنترل دشمن بر فضای رمز اوزها
بهمن97 :بانک مرکزی پیشنویس الزامات در مورد رمزاوزها را ارائه داد. این پیشنویس تنها به ارائه قوانین اجرایی و نگرانی پیرامون کنترل بر رمزارزها را داشت.
اسفند 97 :واکنش فعالین حوزه رمز ارزها: این قانون غیرواقعی و غیرقابل استفاده است.
مرداد 98: ابلاغیه معاون اول رئیس جمهور با نگاه کاملا تکنیکی و منفعلانه
مرداد 98: واکنش تکنیکی و منفعلانه مجلس وقت با رویکرد برق و اجرا
مهر 98: سردار جلالی ارزهای دیجیتال آسیب زا هستند.
مهر 98: مدیرعامل شرکت برق: مصرف برق برای هربیت کوین باید دلاری حساب شود!
آبان 98 : مقررات و آئینن نامه اجرای رمزارزها ابلاغ شد.
آبان 98 :دستورالعمل استخراج و محدوده جغرافیای استخراج رمز ارزها توسط وزارت صمت معرفی شد.

آبان 98 :چینی ها ایران را در استخراج رمز ارز سودآور می بینند! آغاز عملیات اجرایی بزرگترین مزرعه بیت کوین کشور!
آذر 98: حسن ووحانی: کشورهای اسلامی رمزارز واحد ایجاد کنند!
اردیبهشت 99 :دستور حسن روحانی برای تهیه استراتژی ملی استخراج رمزارزها
اردیبهشت 99 :واکنش اتحادیه صرافان در خصوص کنش بانک مرکزی در مورد رمزارزها

همانطور که در روند اقدامات پیرامون این مسئله مشاهده می شود چند نکته حائز اهمیت است:


1 . همواره مدت مدیدی پس از به وجود آمدن و ورود در کشور در این باب واکنش و قانون گذاری می شود. حال آنکه می بایست با رصد نقشه های فیوچرلوژی منتشر شده پیش از ورود به کشور برای آن قانون گذاری کرد.
2 .عدم وجود فقه حکومتی تنها مختص حوزه نیست. بلکه مسئولین و قانون گذاران نیز نگاه به‌ شدت خرد و اجرایی به مسائل داشته. و توجهی به عمق حاکمیتی و درهم تنیدگی مسائل ندارند.
3 .در ارائه قوانین و راهکارها هیچ نگاه آینده نگرانه ای مبتنی بر یک نقشه یکپارچه دیده نمی شود. و خواست امام خامنه ای در ساخت تمدن برای کشور به‌ وضوح نقض شده است.

واکنش مراجع تقلید


از مراجع تقلید در مورد این پدیده استفتاء شده. آقایان مکارم، نوری همدانی، هاشمی شاهرودی، وحید خراسانی، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی، فاضل لنکرانی آن را اکل مال به باطل دانسته. و ورود به آن را جایز نمی دانند.
آقای هادوی تهرانی، نوع نگاه تمدنی و حکومنی به موضوع داشته و آن را بشدت نهی و تحریم کرده است. و حضرت امام خامنه ای به دلایلی که در مجلد توضیح داده شده در این مورد سکوت کرده اند.

واکنش اقتصاددانان

حسین صمصامی: پای کلاه برداری بزرگ در میان است
علی کاشمری: بیت کوین نخرید، حتی اگر بانک مرکزی مجوز داد.
کونانی: قانون نویسی برای رمزارزهارا پوچ می دانم.
خسروی: نمی توان روی رمزارزها برای دور زدن تحریم ها حساب باز کرد.
جبرائیلی: خرید و فروش با رمزارز قابلیت پیگیری قوه قضائیه را از بین می برد.
حسن عباسی: باید به سمت پول با پشتوانه حرکت کنند .
آیت حائری شیرازی: پول اسلام را باید احیا کردو

سیاست گذاری

افق کوتاه مدت

برای رمزارزها حداقل تا دهه آتی آینده ای روشن متصور نیست، و مشکلات مختلفی در برابر آن وجود دارد. پیگیری ایالات متحده و هم پیمانان هانش برای ایجاد سازوکار تحریم بر روی این بستر و عدم امکان استفاده از آن برای دور زدن تحریم ها به عنوان مهم ترین مشکل برای استفاده دولتی از رمزارزها محسوب می شود. از سوی دیگر نوسانات شدید قیمت و کاهش مداوم جایزه معدن کاوی، صدور مجوز استفاده پرحجم از برق کشور را در هاله ای از ابهام فرو می برد. اما از سوی دیگر با توجه به ورود بخشی از عوام به موضوع و ایجاد زیرساخت ها و اتخاذ قوانینی در این حوزه توسط برخی مدیران. به نظر می رسد می توان برای کوتاه مدت و با دامنه محدود از رمزارزها برای موارد زیر استداده کرد:


– تأمین ارز مورد نیاز »مسافران غیرتجاری« در کشورهای مختلف، به علت تحریم های ظالمانه بانکی و تأمین ارز دانشجویان خارج از کشور.


– استخراج ارز توسط مزارع منوط به تبدیل آن ها به ارزهای دولتی مانند یورو و یوان یا تبدیل به طلا و انتقال آن ها به کشور به جهت افزایش ذخایر ارزی و طلایی کشور.

– دور زدن تحریم ها در ارقام زیر 1 میلیون دلار


با توجه به تکمیل نبودن محاصره دشمن در حوزه رمزارزها می توان در ابعاد و ارقام کوچک و به صورت ضربتی با کشورهای مختلف وارد مذاکره شد. و تمامی پول ها و معاملات معطل مانده را به صورت رمزارز تحویل گرفت. و بلا فاصله در کشور ثالث برای خرید مصرف نمود. نکته‌ حیاتی در ایین استراتژی عدم نگهداری مقادیر بالای رمزارز در هر کیف پول و عدم استفاده از این روش برا بازه ای بیش از 10 سال در کشور است. چرا که بنا به موارد تشریح شده باعث خروج کشور از مسیر آینده خود است.

اگر رمزارزها به عنوان کالا و نه ارز مدنظر گرفته شده و با آن ها برخورد شی زیننی دارای مقبولیت انجام بگیرد، نیز نمی توان گفت. که مزارع پرورش بیت کوین می توانند در درازمدت سودآوری داشته باشند. و هدایت کشور به این سمت اشتباهی مهلک است. اگر هدف گذاری کشور در حوزه اقتصاد تبدیل شدن به جایگاه اقتصادی برتر در منطقه بوده و رتبه اقتصادی کشور می بایست بهبود پیدا کند. راهکار تولید محصولات زیرساختی محصولات واقعی است، نه جهت دهی کشور به تولیدات خدماتی و روبنایی.

چرا که اساسا این پدیده در حوزه صنعت مالی دسته بندی شده. و استراتژی ملی صنعتی شدن کشور مبتنی بر انرژی است و نه‌ سرمایه. دولت می تواند با ریل گذاری صحیح برای زیست بوم شکل گرفته در این حوزه آن ها را به مسیر اقتصاد مولد و پویای کشور بازگرداند. و از انحراف این مجموعه افراد و در نهایت عموم مردم جلوگیری کند. برنامه کوتاه مدت کشور در حوزه ارزهای دیجیتال باید کنترل،محدود کردن و استفاده از پتانسیل شرکت های این حوزه در طراحی زیرساخت های سایبری و بانکی کشور بوده. و با حرکت موازی بر تغییر ساختار اقتصادی کشور به سوی تکنولوزی های مالی بومی پیش رفته. و ایران را به عنوان کشور الهام بخش معرفی کند.

افق میان مدت

یکی از علل اصلی گرایش به رمزارزها در جهان را می توان»خلق پول« بانک های تجاری و بانک های مرکزی دانست. چرا که این خلق پول افسار گسیخته مانع از اجرای قواعد و قانون های کنترلی شده. و به صورت مدام مردم را در معرض تورم های بزرگ و بحران های شدید اقتصادی قرار می دهد.

این درحالیست که رمزارزها با یک برنامه مشخص و حساب شده، قواعد و قوانین اصلی را پیش از شروع به انتشار پول به نحوی تعیین کرده اند. که امکان تخطی از این قواعد وجود ندارد. قواعدی مانند حداکثر پول منتشر شده، شفافیت حسابداری، کنترل تورم با ابزارهایی مانند هاوینگ، کنترل سرعت خلق پول با ماینینگ و غیره. به طوری خلاصه می توان گفت. که اکثر اشکالات اصلی نظام بانکداری متعارف دراین طرح جدید چاره اندیشی و قانون گذاری شده است. و قوانین به نحوی تعبیه شده اند که بالاترین ضمانت اجرایی را خود رمزارز دارد!

تقویت و بازسازی نهاد مالی متعارف در افق 14 تا 25 ساله

جمهوری اسلامی ایران، برای افق 14 تا 25 ساله خود می بایست. به تقویت و بازسازی نهاد مالی متعارف پرداخته و با ایجاد سازوکار شفاف و مدیریت شده ای با سرعت مناسبی روند خلق پول را کاهش داده. و در سطح مشخصی قفل کند. این مهم بدون اصلاح ساختاری بانک های تجاری میسر نیست. پیشنهاد می شود تا با ایجاد یک کارگروه فراجناحی و تخصصی در سطح ملی، طرح مذکور را ایجاد کند. و بنا به مقتضیات جامعه اجرایی کند.

این کارگروه می تواند بجای تمرکز بر خلق پول، تمرکز را بر سرعت گردش پول گذاشته. و با تعریف سازوکارهایی مانند مالیات بر نقدینگی، سرعت گردش پول را افزایش داده تا معادله متوازن بماند.

همچنین با ایجاد تناسبی میان سبد ارزش و وجه رایج مجددا پشتوانه پول ملی را تثبیت کرده. و در یک بازه 7 تا 14 ساله، ارزش آن را تکمیل کند. تا به جایگاهی مرتفع میان کشورهای منطقه نائل آید. و بوسیله ایجاد بازارهای مصرف در کشورهای منطقه مقبولیت ریال ایران را افزایش داده. و با انعقاد پیمان های پولی دو یا چندجانبه دامنه گردش ریال را گسترش دهد. تا از این رهگذر بتوانیم به تحقق سیادت ریال در منطقه و پس از آن در جهان نائل آییم.

افق بلند مدت

امام خامنه ای در 28 شهریور 1395 در دیدار با فرماندهان سپاه فرمودند: اگر مردم و مسئولین بتوانند اقتصاد مقاومتی را بمعنای واقعی محقق کنند. و کشور را از جادوی پولی و مالی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند. کشورهای دیگر را هم نجات داده و برای آنها الگو خواهند شد.

با توجه به این بیانات و مباحث مطروحه در فصول گذشته پیرامون تقویت ساختار اقتصادی غرب و شائبه های نسل جدید دلار بودن. می توان اینگونه نتیجه گرفت. که در بحث بلند مدت و تمدنی امکان استفاده از رمزارزهای موجود وجود ندارد. زیرا در مقابل شکستن آقایی دلار مسئولین وظیفه دارند پول ملی را احیاء و تقویت کنند. و مسیر معین و مشخص امام جامعه تقویت ریال یا همان سیادت ارز ملی است. که این مهم از انتشار متمرکز پول توسط حاکمیت اسلامی مبتنی بر قواعد داخلی می بایست محقق شود.

همچنین به علت مباحث مطروحه درباره ماهیت پول در اسلام و ایرادات بنیادینی مانند قمار استخراج و عدم امکان قانون گذاری فقهی برای ارزهای دیجیتال و استفاده از قواعد اقتصاد متعارف برای انجام اعمال اقتصادی می توان گفت. که استفاده از این ابزار برای جامعه ای که میل به سمت تمدن نوین اسلامی دارد. مضر بوده و آن جامعه را از مسیر خارج خواهد ساخت.

استراتژی بلند مدت باید چند موءلفه را در نظر داشته باشد:

ماهیت پول اسلامی، ماهیت فضای سایبر، تعارض اکونومی و کدآمایی و مولفه های فرهنگی الگوی معیشت اسلامی.

لازم به ذکر است پذیرش گام به گام تمامی تکنولوژی های ارائه شده توسط تمدن غرب بدون تفکیک و دسته بندی آنها به نوعی هضم شدن در جامعه جهانی محسوب شده. و این رفتار در تعارض آشکار با شعار استقلال در جمهوری اسلامی ایران است.

کتاب کریپتوکارنسی ها را از اینجا دانلود کنید.