با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
با پدیده ربا‌خواری با پوشش اسلامی برخورد شود

با پدیده ربا‌خواری با پوشش اسلامی برخورد شود

آیت الله سید علی شفیعی، عضو مجلس خبرگان رهبری و نایب رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به تحقق نیافتن اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه‌ گفت: اختلاط زن و مرد در خیابان‌ها، کم‌کاری در ادارات، عدم تکریم ارباب و رجوع، خوش برخورد نبودن با مراجعه کنندگان ارگان های دولتی و ایجاد گره در کار مردم از سوی برخی ها، از مهمترین منکرات جامعه ما هستند.

وی با ابراز تأسف از وجود پدیده بی حجابی در سطح جامعه خاطرنشان ساخت: پوشش برخی از بانوان در کشور به هیچ وجه مطابق با دین اسلام نیست. برخی مسؤولان دولتی به دلیل عدم آگاهی، عکس مقوله امر به معروف انجام می دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که در مراحل نخست امر به معروف و نهی از منکر، اظهارات لفظی و تذکر زبانی است، افزود: پس از گذشت 32 سال از انقلاب اسلامی همراه با اعتقاد راسخ برای تأسیس حکومت، امر به معروف و نهی از منکر باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

وی با انتقاد از این که برخی از مسؤولان دولتی به دلیل عدم آگاهی کامل و لازم از امر به معروف بیان داشت: دست اندرکاران دولت کم و بیش با منکرات مبارزه می کنند، اما این امر کافی نیست. استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این که در دانشگاه‌های کشور منکراتی همچون تدریس درس های غیر اسلامی و احیانا اشتغال برخی از اساتید غیر اسلامی وجود دارد، ابراز داشت: مسؤولان مربوطه باید برای این مسأله مهم چاره ای اساسی اندیشه کنند. ربا خواری با پوشش اسلامی در حال گسترش در بازار است وی با بیان این که کم فروشی، گران فروشی و ربا خواری از مهم‌ترین منکراتی است که امروز در بازار در حال گسترش است، گفت: متأسفانه این منکرات با عناوین مختلف و پوشش اسلامی در حال انجام هستند که باید گفت هرگز با تغییر نام یک کار حرام، واقعیت و ماهیت آن تغییر پیدا نمی کند. آیت الله شفیعی با بیان این که منکرات به دو مرحله فردی و اجتماعی تقسیم می‌شود، عنوان داشت: در برخورد با منکرات فردی باید راه های برخورد را شناخت و عاقلانه با آن برخورد کرد تا نتیجه معکوسی ندهد. نایب رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان ادامه داد: در برخورد با منکرات اجتماعی که وظیفه دولت است، همان گونه که در اصل 8 قانون اساسی به آن اشاره شده است در حکومت اسلامی باید دولت از طریق یک نظام واحد و به صورت نهادی که فقط کار آن مبارزه با آن منکرات باشد به برخورد لازم بپردازد. تا جایی که منکر مربوط به کار جمعی است باید به شدت با آن برخورد کرد وی با بیان این که باید با منکرات اجتماعی همچون سرقت، تجاوز به ناموس مردم و مسائل اخلاقی به شدت برخورد کرد، تصریح داشت: تا جایی که منکر مربوط به کار فردی است باید تذکر لسانی داده شود اما اگر منکر به اجتماع بر می گردد بایدبا قاطعیت کامل جلوی آن را گرفت. آیت الله شفیعی به روایتی از امام رضا درباره برخورد شدید با منکرات اجتماعی اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) خطاب به مامون عباسی می فرمایند برای جلوگیری از سرقت سریعا حد خدا باید اجرا شود. نایب رییس شورای عالی حوزه علمیه خوزستان در ادامه سخنانش اضافه کرد: تعلل در اجرای حد خدا نتیجه مطلوب نمی دهد، در جایی منکر جامعه را مخدوش می کند تذکر لسانی جایز نیست و باید با شدت با آن برخورد کرد. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، سلامت جسم و روح، فرد و اجتماع، اقامه فرایض و عدم تعطیلی سایر احکام دیگر را از اهم فواید اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه برشمرد.

منبع: خبرگزاری رسا