با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حیله‌های شرعی اختلافات را فراگیر می‌کند

حیله‌های شرعی اختلافات را فراگیر می‌کند

حضرت آیت الله العظمی مظاهری بیان داشت: هنگامی که ربا، با چنگ زدن به حیله‌های شرعی جایز شمرده شود و درآمد افرد بر ربا دادن و ربا گرفتن استوار باشد، اختلاف در جامعه فراگیر می شود و برکت از اموال مردم می‌رود.

به گزارش شفقنا(پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) به نقل از مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله العظمی مظاهری در ادامه درس اخلاق خود با اشاره به جایگاه و اهمیت توسل به  اهل بیت(ع) اظهارداشت: توسّل به اهل‌بیت‌(ع)، یکی از موانع سقوط و نیز یکی از عوامل رستگاری انسان به شمار می‌رود و عاقبت آدمی را ختم به خیر می‌کند.

وی با تاکید بر این‌که توسل آثار و برکات فراوان دیگری نیز دارد که شرح آن در این مجال نمی‌گنجد، با طرح این  سئوال که چرا با وجود برکات فراوان توسّل، آثار ارزشمند آن، در زمان حاضر کمتر از گذشته مشاهده می‌شود؟ افزود: در زمان‌های قبل، مجالس عزاداری، بسیاری از دردهای بی‌درمان را شفا می‌داد؛ مردم به طور جدّی به اهل‌بیت(ع)، متوسّل می‌شدند و نتیجۀ جدی هم می­­گرفتند که نمونه‌های عینی آن فراوان است، امّا متأسّفانه در زمان حاضر، آثار توسّل کمتر مشهود است.

این مرجع تقلید تصریح کرد: البته آثار اصلی و اساسی توسّل همچنان وجود دارد و موجب حفظ مردم از بلاهای گوناگون می‌شود، ولی باید ببینیم چرا اثرگذاری مجالس عزاداری مثل سابق نیست؟ چرا با وجود این‌گونه توسّلات، مردم گرفتارند.

وی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم،گناه اجتماعی را مانع بزرگی برای نزول رحمت پروردگار متعال دانسته و ابرازداشت: افراد گناهکار، لیاقت برخورداری از برکات ناشی از توسّل را ندارند و به ناچار باید عذابی که در اثر رواج گناه فراهم کرده‌اند، را بچشند.  «ظَهَرَ الْفَسادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذیقَهُمْ بَعْضَ الَّذی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ» (روم41)

وی با بیان این‌که مفاسد اجتماعی در اثر رواج گناه و کردار ناشایست در جامعه ظهور می‌یابد و موجب پدید آمدن دلهره، اضطراب خاطر و نگرانی در بین مردم می‌شود، افزود: شیوع فساد و ترویج فحشاء، گرفتاری و عذاب دنیا و آخرت را به همراه خواهد داشت و عواملی همچون توسّل نیز با کارآیی شگفت‌انگیزی که دارد، مانع آن عذاب دردناک نخواهد شد.«إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ‏ الْفاحِشَةُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَةِ» (نور/19)

حضرت آیت الله مظاهری در بیان دیگر علت های کم اثر شدن توسلات، تاکید کرد: رواج ربا، رشوه و حیله‌گری در امور اقتصادی ، بی‌بند و باری، بی‌حیایی، بی‌عفّتی و بی‌غیرتی در کوچه و بازار مسلمین، نفوذ غنا، موسیقی و فیلم‌های مبتذل در خانه‌ها و فراموش شدن فضایلی همچون صداقت و امانت‌داری، تأثیر به سزای توسّل را محو می‌نماید.

وی با اشاره به برخی از روایات  ادامه داد : ملائکه در خانه‌ای که آلات موسیقی یا شراب یا آلات قمار وجود داشته باشد، وارد نمی‌شوند، دعای اهل آن خانه مستجاب نمی‌گردد و آن خانه و اهل آن برکت ندارند.

این مرجع تقلید گفت: وقتی موسیقی و غنا و بالاخره زد و بند شهوت، از طریق ماهواره یا تلویزیون و نظایر آن، خانه یا جامعه‌ای را فرا بگیرد، هنگامی که ربا، با چنگ زدن به حیله‌های شرعی، جایز شمرده شود و درآمد افراد بر ربا دادن یا رباگرفتن استوار باشد، اختلاف در جامعه فراگیر می شود، برکت از اموال مردم می‌رود، دعای افراد مستجاب نشده و توسّل نیز تأثیر به سزا نخواهد داشت.

این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم در چنین وضعیتی پول و درآمد دارند، اما پول آنان برکت ندارد و صرف گناه و تجمّل‌گرایی می­شود و پروردگار عالم آن جامعه را غضب می­کند، در واقع، رحمت امام حسین(ع) و برکات عزاداری و توسّل نیز از ملّتی که مرتکب گناهان اجتماعی شده و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، قطع می­شود.

وی اضافه کرد: جامعه‌ای که افراد آن به نماز اهمیّت ندهند و به همدیگر رسیدگی نکنند، دروغ، ریا و تظاهر در بین آنان رایج باشد، ایثار، گذشت، صداقت، امانت‌داری، وفای به عهد و سایر فضایل حسنۀ اخلاقی را فراموش کرده و به رذایل ناپسند اخلاقی رو آورده باشند، آن جامعه نمی‌تواند از آثار توسّل و از رحمت اباعبدالله الحسین‌(ع)‌ بهره‌مند گردد؛ در واقع چنین ملّتی یک سدّ محکم در برابر نزول رحمت الهی ساخته‌اند و اجازه نمی‌دهند برکات ناشی از توسّل، از آن سد عبور کند.

منبع: شفقنا