با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
امر به معروف کنید، این با تذکر فرق دارد

در فایل زیر آیت‌الله جوادی‌آملی به تبیین مفهوم امر به معروف می‌پردازند که راه‌گشای روش اجرای مبارزه ما با فساد در سطح اجتماع است. ایشان در باب امر به معروف می فرمایند:

  • این کار با آموزش فرق دارد
  • این کار با تذکر فرق دارد
  • این کار با ارشاد  فرق دارد
  • این کار با هدایت فرق دارد
  • این کار با تعلیم  فرق دارد

 

این کار فرمان است ، این کار امر است.

  • حجم: 1.21 MB
  • مدت: 5:15 ثانیه

168020 206 186x300 آثار ترك امر به معروف و نهی از منكر از ديدگاه امام علي (ع)

 
  1. «اذا لم یأمروا بالمعروف و لم ینهوا عن‌المنکر، لم یتبعوا الاخیار من اهل بیتی:[۱] هر که مردم به معروف و نهی از منکر نکنند، در آن هنگام است که از نیکان و برگزیدگان اهل‌ بیت من پیروی نمی‌شود». بزرگ‌ترین خطر و ضرری که در اثر ترک امر به معروف و نهی از منکر متوجه جامعه اسلامی می‌شود، این است که مسلمانان از نیکان اهل ‌بیت تبعیت و پیروی نمی‌کنند و در عوض تابع نا‌اهلان و فاسدان خواهند گردید. بنابراین، یکی از آثار سوء ترک این فریضه، گمراهی و ضلالت است که گرفتار جامعه می‌شود؛ چرا که دنباله‌رو هادیان و راهنمایان معصوم و امین نگردیده و زمام امور خود را به دست افراد ناباب خواهند داد؛ همان‌گونه که در صدر اسلام و پس از رحلت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌و آله و نیز پس از شهادت امیرالمؤمنین‌علیه‌السلام، این اتفاق افتاد.
  2. «ان‌الله لم یلعن القرن الماضی بین ایدیکم الا لترکهم الامر بالمعروف و النهی عن المنکر. فلعن‌الله السفهاء لرکوب المعاصی و الحکماء لترک التناهی:[۲] خداوند افراد قرن گذشته و پیش از شما را لعن نکرد مگر به خاطر اینکه آنان امر به معروف و نهی از منکر را ترک کردند. لذا خداوند نادان‌ها را به خاطر ارتکاب معاصی و حکما و دانشمندان را به دلیل ترک تناهی و باز‌ نداشتن گناهکاران مورد لعن قرار داده است».
  3. «لا تترکوا الامر بالمعروف و النهی عن المنکر فیولی علیکم شرارکم ثم تدعون فلا یستجاب لکم:[۳] امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید؛ زیرا بدان بر شما مستولی می‌شوند و آنگاه دعا می‌کنید(برای نجات از آن وضع) ولی دعای شما مستجاب نمی‌شود».
  4. «ایها الناس لولم تتخاذلو عن نصر‌الحق و لم تهنوا عن توهین الباطل، لم یطمع فیکم من لیس مثلکم و لم یقو من قوی علیکم:[۴] ای مردم، اگر در یاری حق پستی به خرج نمی‌دادید و در تحقیر و کوچک کردن باطل سستی نمی‌کردید، هرگز کسی که از شما نسبت به شما طمع نمی‌ورزید و هیچ‌گاه فرد قوی بر شما مسلط نمی‌گشت».
  5. «انما هلک من کان قلبکم حینما عملوا بالمعاصی و لم ینهاهم الربانیون و الاحبار عن ذلک … فنزلت بهم العقوبات:[۵] گذشتگان به این دلیل هلاک شدند که مرتکب گناه می‌شدند و رهبران و پیشوایان مذهبی، آنان را از منع نمی‌کردند … لذا مجازات‌های خداوند شامل حالشان گردید».
  6. «انهم لما تمادوا فی المعاصی و لم ینهاهم الربایون و الاحبار عن ذلک، نزلت بهم العقوبات:[۶] آنگاه که پیشینیان تمایل به گناه پیدا کردند و پیشوایان مذهبیو پرهیزگارانشان آنان را از گناه باز نداشتند، عقوبت‌ها بر آنان نازل گردید».
  7. «ظهر الفساد فلا منکر مغیر و لا زاجر مزدجرا فبهذا تریدون ان تجاوروا‌الله فی دار قدسه و تکونوا اعز اولیائه؟ هیهات لا یخدع‌الله عن جنته و لا تنال مرضاته الا بطاعه:{۷}فساد آشکار شده است اما کسی نیست که آن را تغییر دهد و باز‌دارنده‌ای نیست که آن را باز دارد. آیا اینگونه می‌خواهید در منزل‌گاه قدس الهی با خداوند مجاور و همنشین شوید و از عزیزترین اولیای او به حساب آیید؟ هرگز! خداوند را در مورد بهشتش نمی‌توان گول زد و جز با اطاعت نمی‌توان رضای او را به دست آورد».

 

کاهش ارزش پول رایج =  خلاف شرع = خلاف عقل

حجت‌الاسلام محمد‌اسماعیل توسلی، کارشناس اقتصاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با حفظ ارزش پول در جامعه اسلامی و وظیفه حکومت اسلامی در قبال ارزش پول گفت:

  1. پول یک پیمان اجتماعی به منظور مبادله و خرید و فروش است و با توجه به آیات متعدد
  2. قرآن کریم, که به وفای به عهد و پیمان تذکر می‌دهد، می‌توان پول را در قالب یک عقد اسلامی مد نظر قرار داد.

 

امروزه ربا جهاني شده است ، ارزشي نيست .

آیت الله حائری شیرازی آیت الله حائری شیرازی از سقوط پول ملی اعتراض می کند نامه ایشان به آقای هاشمی رفسنجانی را مطالعه کنید:

خلاصه مبحث پول :

  1. پول اعتباري اگر چه جهاني است ارزشي نيست . ممكن است روزي انجمن كليد ( كي كلاب ) جهاني شود ، ارزشي نيست . امروزه ربا جهاني شده است ، ارزشي نيست.        
  2. اين پول كه ذخائر ارزي كشورها از يك پول رايج جهاني در آن استفاده ميشود همان تورّمي را كه پول ملي بر دارائي اشخاص تحميل ميكند پول بين المللي بر دارائي ملت ها تحميل مي كند . وقتي در يك روز دلار از طلا به ميزان ده درصد كاهش قيمت پيدا ميكند اول هيچكس نمي گويد دلار ارزان شد همه ميگويند طلا گران شد . زيرا واحد اندازه گيري دلار است واحد اندازه گيري در تمام رشته هاي علوم ثابت است . در اقتصاد هم واحد اندازه گيري ارزش پول است . آنچه در اقتصاد اتفاق افتاده با جهاني شدن پول اعتباري خلاف اجماع تمام واحدهاي اندازه گيري است و مردم عالم عادت كرده اند واحد اندازه گيري را ثابت فرض كنند از اين رو حركت را به كالا نسبت ميدهند .
  3.  پول اسلام كالائي طلا بوده است و هزاران سال عملي بوده چرا بخيال اينكه طلا از كشور خارج ميشود فارغ التحصيل دانشگاههاي ما با تأسيس پول اسلامي مخالفند ؟ و حوزويان هم خبر از ماجرا ندارند ؟
  4. « لن يجعل ا… للكافرين علي المؤمنين سبيلا » بايد به آن عمل شود در گذشته ميگفتند دخالت در سياست براي دولتي ها و ولايت به ظلمه سپرده ميشد و سر از « يخرجهم من النور الي الظلمات » در ميآورد . حالا آن جريان شكست خورده در اقتصاد هنوز ولايت با پول جهاني است . اسلام بايد پول جهاني داشته باشد همانگونه كه بايد زبان بين الملل عالم اسلام داشته باشد . پول اسلام و زبان اسلام را مشتركاً به كشورهاي اسلامي مطرح كنيم . وحدت زبان را كشورهاي عربي زودتر از ديگران مي پذيرند و وحدت پولي را هم عالم اسلام قبول ميكند . اين كار شدني است .

  کاهش ارزش پول ملّی

کینز  

 دیگر به چه زبانی بگوئیم؟

    تدوین: خسرو غنی‌زاده

 

منابع: