با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
عدم تناسب ارتباط نرخ سود بانک و تورم

عدم تناسب ارتباط نرخ سود بانک و تورم

رجانیوز- گروه اقتصاد: امروز عده ای از کارشناسان اقتصادی معتقدند که همانگونه که در کشورهای دیگر نرخ بهره از نرخ تورم بیشتر است، در کشور ما نیز نرخ سود بانکی باید از نرخ تورم بیشتر باشد و می گویند برای پائین آوردن نرخ سود بانکی، ابتدا باید نرخ تورم را پائین آورد. بگونه ای که این موضوع در برنامه پنج ساله پنجم قانون هم شده است.

دکتر حسن سبحانی رونق بانک

به گزارش رجانیوز، پاسخ به این موضوع در همایش اقتصاد بدون ربا که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار گردید، از سوی حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران داده شد، وی اظهار داشت: «اینکه عده ای می گویند که اگر کسی پولی را در اختیار جایی قرار بدهد و در انتها بدون توجه به تورم بخواهد همان پول اسمی سابق خودش را دریافت بکند، این امکان پذیر نیست، بلکه باید سودی را دریافت کند که در آن نرخ تورم لحاظ شده باشد. باید گفت؛ اینها بحث های انحرافی است و اصولاً ورود به این مباحث اشکال دارد».

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ورود به تعیین نرخ سود در بانکها یک بحث انحرافی است و در واقع در نظام بانکداری اسلامی چنین بحثی موضوعیت ندارد.

سبحانی ادامه داد: در بانکداری اسلامی نرخ سود براساس تورم تعیین نمی‌شود و این مسئله در خصوص بهره که در بانکداری غیراسلامی وجود دارد مطرح است. بنابراین این مسئله که متاسفانه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است با مفاهیم بانکداری اسلامی در تضاد است. وی افزود: ارزش اسمی پول مربوط به قرض پول است نه به فعالیت های اقتصادی دیگر و در بانکداری اسلامی در بحث مشارکت، تورم را در سود لحاظ می کنند، اما در بانکداری اسلامی چیزی از قبل تعیین نمی‌شود. این مسئله که برای پایین آمدن نرخ سود بانکها باید نرخ تورم پایین بیاید تناسبی با اقتصاد اسلامی ندارد. این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این مطلب که متاسفانه در نظام بانکداری ما به قرض دادن افتاده‌‌ایم تصریح کرد: متاسفانه با سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته است ما به قرض دادن افتاده‌ایم و می‌خواهیم با نام بانکداری اسلامی از مدل‌های غربی تقلید کنیم و در واقع این سهل‌انگاری‌ها مارا به بیراهه برده است. سبحانی در پایان گفت: در مسئله بانکداری اسلامی سوالی که مطرح است این است که نمی‌شود در کلیت بانکداری اسلامی برخورد کرد اما در جزئیات آن از روش‌های غیراسلامی استفاده کردیم زیرا این مسئله با روح اسلام در تضاد است.

منبع: رجا نیوز