با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بورس چگونه به وجود آمد؟

بورس چگونه به وجود آمد؟

همانطور که در بسیاری از مطالب گذشته اشاره شد اساس بانک بر ربا بوده و اساس بورس بر قمار، و قمار هم بر طمع تکیه دارد و طمع هم در هرکار دنیوی باعث فروپاشی میشود. در دو فیلم وال استریت یک و دو به کارگردانی آقای (Oliver Stone) به وضوح سازو کار بورس به تصویر کشیده شده که در هر دو قسمت این فیلم عبارت (طمع خوب است Greed is Good) به کرات تکرار می شود و در این فیلم طمع به عنوان زمینۀ ساخت یک تمدن ذکر شده است..

امام علی (ع) میفرمایند: انتقم من الحرص بالقناعة کما تنتقم من العدو بالقصاص … از حرص (طمع) با پیشه کردن قناعت انتقام بگیر همان گونه که از دشمنت با قصاص انتقام میگیری.

در این متن قصد داریم سازو کار بورس و باطل بودن آن را با استفاده از یک رابطۀ دیالکتیکی و با کمک از خود پروفسورها و استراتژیستهای غرب اثبات کنیم. متن زیر از کتاب ترقی پول پروفسور نایل فرگوسن (Niall Ferguson) (استاد تاریخ و اقتصاد دانشگاه هاروارد و یکی از متفکرین اقتصادی مهم آمریکا) اقتباس شده است که بعدا این کتاب توسط خود نایل فرگوسن به فیلم مستند تبدیل می شود :ascent

(مردی که برای اولین بار حباب بورس را ابداع کرد یک اسکاتلندی جاه طلب بود که به جرم آدم کشی به اعدام محکوم شده بود و معتاد به قمار بود و نبوغ مالی معیوبی داشت. آن شخص (Joaniss Law) “جان لو” بود که نقش غیر مستقیمی هم در انقلاب فرانسه داشت.این فرد در سال 1694 در لندن در دوئلی بر سر یک زن، یک مرد را کشت و به اعدام محکوم شد و به زندان افتاد، او طی یک نقشه توانست که از زندان فرار کند و به آمستردام برود.

وقتی لو در هلند فعالیتهای مالی شرکت هند شرقی هلند (VOC) را دید و همچنین بانک هلند را ملاحظه کرد در حیرت این سازو کار مالی ماند،اما او چند نقص را در این نظام میدید و به همین دلیل در سال 1716 تصمیم گرفت که به فرانسه برود و نظام مالی جدیدش را در آنجا پیاده کند.. اما سوال این است که چرا فرانسه اجازۀ همچین کاری را به او داد؟ .. مشکلات مالی فرانسه در آن زمان همۀ فرانسویان را درمانده کرده بود و در نتیجۀ جنگهای سنگین لویی چهاردهم این کشور بار سنگین بدهی های عمومی را بر دوش داشت.. ایدۀ لو این بود که بانکی در فرانسه برپا کند و پول چاپ کند و شرکتی به نام (می سی سی پی) به راه بیندازد. پس از مرگ لویی چهاردهم، دوک اورلئان نائب السلطنۀ لویی پانزدهم دید که کشورش بر لبۀ سومین ورشکستگی در کمتر از صد سال است و وقت خوبی بود که لو نقشۀ خود را عملی کند و پس از مذاکرات با دوک موفق شد که بانکی را در پاریس برپا و شروع به چاپ پول کند و سپس موفق شد که شرکت “می سی سی پی” را بنا کند و از آنجا بود که لو شروع به فروش سهام به مردم کرد و اقتصاد فرانسه بهبود یافت.. اعتماد نظام مالی لو بر چاپ پول کاغذی بدون پشتوانه و همپنین اعتماد مردم بود..

تا سال 1720 برای اولین بار واژۀ میلیونر بر زبانها جاری شد و لو یکی از ثروتمندترین میلیونرها شد و حدود یک چهارم آمریکای کنونی از آن او بود.. وقتی که لویی چهاردهم گفته بود من دولت هستم حالا وقت آن بود که لو بگوید من اقتصاد هستم. مشکل لو این بود که نمیدانست کجای کار باید

نظام مالی لو به لرزه افتاد و لو بیش از هر وقتی خطر را احساس کرد، ولی مردم برای سهامشان ارزش قائل بودند.. همان موقع بود که لو از فرانسه به ایتالیا و شهر ونیز گریخت و دیگر همسر و دخترش را ندید، بقیۀ عمرش را در این شهر با نوشتن نامه های بلند در توجیه کارش و قمار بازی سپری کرد و در سال 1729 مرد.

و فرانسه نیز سرانجام به دلیل ورشکستگی خانوادۀ سلطنتی به کام انقلاب رانده شد.. یکی از مثالهای معاصر نیز بر این ظاهر شرکت انرون (Enron) آمریکایی است که حتی سهامداران این شرکت رابطۀ قوی با سیاستمداران آمریکا داشتند ولیکن در سال 2001 اعلان ورشکستگی کردند (38 ملیارد دلار)..در نتیجه چنین نظامی که (بورس) بر اساس قمار و فساد و شیادی بنیان شده امتحانات زیادی پس داده است)

این بود سخنان نایل فرگوسن و با اعترافات خود شخص استراتژیست جایگزین هنری کسینجر.. با این همه شواهد و اعترافات دیگر چه اصراری باید بر وجود بورس در نظام مالی باشد؟و هم اکنون چیزی که در وال استریت آمریکا رخ میدهد، مطابق این ایدۀ کثیف است و اینک مردم به خیابانها ریختند و طلب اشغال وال استریت را دارند. اما چه کسی این کاپیتالیسم را ارائه و ترویج داد؟

به گفتۀ سمبارت دکترین های یهودی این پارادایم را ارائه کردند و دوست سمبارت یعنی ماکس وبر (حقوقدان، سیاستمدار، تاریخدان، جامعه‌شناس و استاد اقتصاد سیاسی آلمانی) گفت که کاپیتالیسم را اخلاق پروتستانتیسم رواج داد چرا که مذاهب کاتولیکی وارتدکسی اجازۀ رواج این ایده را نمیدادند.. و خود شخص ساموئل هنتینگتون ( متخصص علوم سیاسی شهیر آمریکایی) بر این نظریه صحه میگذارد…

منبع: اقتصاد اسلامی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. دفتر حضرت آیة الله العظمی خامنه ای (مد ظله العالی):
    خرید و فروش کالا به صورت نسیه به قیمتى بیشتر از قیمت نقد، اشکال ندارد.

    دفتر حضرت آیة الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
    خرید و فروش قسطی کالا به قیمتی بیش از قیمت نقدی آن جایز است ولی شرط پرداخت اضافه بر قیمت خریداری شده به إزای تأخیر حرام است.

    دفتر حضرت آیة الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
    با توجّه به اینکه معمولاً قیمت در معامله نسیه یا اقساط گرانتر است این کار اشکالى ندارد و ربا محسوب نمى شود، ولى لازم است از ابتدا نوع معامله مشخص باشد.
    العان ربایه یا ربا نیست!؟

    1. سلام علیکم
      مشخص است؛ باتوجه به فتوای مرجع تقلیدتون می‌تونید عمل کنید
      التماس دعا

    2. سلام .
      البته با اجازه و با احترام از جناب ربیعی … اینکه به فتوای مرجعتون عمل کنین درسته و مشخص هست . اما دقت و توجه داشته باش دوست من طرح سوال و صورت سوال پرسیده شده از مراجع خیلی خیلی مهمتره و به مراتب موثرتر از جواب یا جوابهایی هست که داده میشه !!!

      یعنی : آیا سوالی که از مراجع پرسیده شده دقیقا به همین شکل همین جواب های کلی هست که همه مراجع دادند؟
      دقیقتریعنی : در طرح سوال یا ابهام یا استفتا شما از مراجع دقیقا کالای قسطی مشخص شده که چه کالایی مدنظر هست؟ چون از جوابهای کلی مشخصه که سوال هم کلی بوده ….

      مثلا شما پاسخ بده دوست من : خرید نسیه از بقالی سرکوچه توسط یه کارمند یا کارگر حقوق بگیری که برا معیشتش و احتیاجات روزانش مجبوره نسیه بگیره تا سرماه بشه … یا خرید نسیه یا قسطی سرویس کامل طلای فرانسوی 24 عیار که عروس خانوم میخواد نهایتش یه شب عروسیش بندازه تو سروگردنش و بعدش تو 7 سوراخ و 7 تا گاوصندوق با 7 تا بیمه نامه قایمش کنه ؟؟؟!!!

      گز میکنم خیابانهای چشم بسته از بر را…
      میان مردمی که حدودا میخرند و حدودا میفروشند….
      در بازار بورس چشمها (!) و پیشانی ها (!) …..
      و بخار پیشانی ام… که حیرت هیچ کس را بر نمی انگیزد!!!

  2. به نام خدا
    سلام
    اینکه دوستان گفته اند که در بورس برخی با روابط به سرمایه های فراوان می رسند یا برخی مدیران، پاداش های کلان می گیرند یک چیزه و اینکه با این ساز و کار که هرکس به نسبت دارایی اش در یک فعالیت اقتصادی شریک شود و در سود و زیان آن دخیل باشد چیزی دیگر.
    ظاهراً با این دومی مشکل نداشته باشه کسی.
    تشکر

    1. علیکم السلام
      شراکت در سود و زیان یک معامله مشخصی که در اصل الگوی معیشتی اسلام نیز وجود دارد اما مبحث این است که این ماشین پیچیده طراحی شده درغرب آن شراکتی که ما در اسلام داریم نیست.

  3. درجواب به آقای سعید اگر درجریان باشید تعداد زیادی از سهام داران بورس (سهام داران عمده) با استفاده از رانت اطلاعات ممکن است یک شبه به میلیارد ها سرمایه برسند ،اینگونه نیست که سود و زیان شرکت تعیین کننده ارزش سهام آن شرکت باشد ،ممکن است در تعریف این باشد ولی در عمل مبنای ارزش سهام پارامتر هایی کاملا متفاوت است ،از جمله روابط سیاسی کشور ها با مراکز قدرت جهانی روی ارزش سهام کاملا اثر می گذارد،یکی از ابزارهای جمع آوری ثروت های باد آورده در نزد ابر ثروتمندان همین ساختار بورس است (به کتاب ابر طبقه مراجعه کنید) درکشور خودمان شرکتهایی دارای ارزش بالا در بورس هستند که هیچگونه فعالیت تولیدی (مفید به حال اقتصاد) ندارندبلکه فقط روابط نامیمون پشت پرده ارزش سهام آن ها را زیاد کرده است اگر مبنای ارزش در بورس فقط تولید و بهروری در تولید بود بگونه ای که پول پول نیاورد بلکه کار و فعایت های سالم اقتصادی ملاک باشد قابل قبولتر می شد ،درسال گذشته هیئت مدیره یک شرکت بدون انجام فعالیت خاصی هر نفر یکصد و بیست میلیون تومان پاداش گرفتند یعنی هفتصد میلیون تومان از سرمایه یک شرکت در جیب پنج نفر . آیا با این روش اقتصاد پویا می شود ؟آمار و اطلاعات هم نمی گوید کشورهای با صنعت و توسعه بالا بدلیل و جود ساختار بورس بوده است

  4. اگر واقعا سازوکار بورس همین بود که میتوانستیم قسمتی از سهم شرکتها رو داشته باشیم و در سود و زیان شریک باشیم عالی بود. چی بهتر از این. اما در واقعیت و اتفاقی که پشت پرده میفته اصلا این طور نیست. اگر کسی یکم وارد بازار بورس شده باشه متوجه میشه. به عنوان یک پیشنهاد. فیلم call margin رو ببینید اون وقت متوجه میشید.

  5. سلام
    1.شما اول برو اطلاعاتت را کامل کن بعد بیا تز بده شما اصلا نمیدونی بورس کی ابداع کرد . محض اطلاعتون بورس توسط یه بلزیکی به نام (واندر بورس ) ابداع شد واسه همین بهش میگن بورس دیگه توضیح اضافه در این باره نمی دم خودت برو اطلاعاتتا کامل کن
    2.اصلا از اقتصاد سر در میاری برو ببین جایگاه بانک و اوراق قرضه و…. تو اقتصاد جهانی کجاست بعد بیا تز بده قصد بی احترامی ندارم اما نباید حرفای بی اساس به مردم بزنید
    3. بورس همچین قولی نیست که شما میگین هر کس به اندازه سرمایه ای که داره میتونه تو سود و زیان یه شرکت سهیم بشه به همین سادگی

    1. علیکم السلام
      1. ایشون ایده پرداز و خمیر مایه اولیه بورس رو طراحی کردند اما کاربرد عملی این روش رو آقای نیل فرگوسن به ایشون نسبت میدهد «حباب در بورس» (اطلاعات کلاسیک معمولا به‌هیچ وجه به این بخش ها نمی پردازند/ پس شما هم به منابع غیر متعارف در دانشگاه ها سری بزنید)

      2. دلیل اینکه شما به طرفداری از بورس برخواسته اید خدای نکرده دفاع از کفر علمی نیست بلکه مدت مدیدی تحت اندیشه های غربی بودن، این ذهنیت را برای شما پدید آورده که سازوکار اینها درست است. البته ما نیز این را می دانیم . اما آیا چهار نهاد بانک و بورس و بیمه و اوراق قرضه از سازوکارهای مکتب لیبرالی نیستند؟
      در دنیای امروز اگر تنها یک رشته خاص را بخوانید و از دیگر رشته ها اطلاع جامعی نداشته باشید به این اشتباه می افتید . اگر فهمیدن این مطلب که بورس و بیمه و .. سازوکار درستی نیستند مشگل است. اما فهمیدن این مطلب که لیبرالیسم حرفی متفاوت از حرف اسلام میزند ساده تر است. و اسلام که نباشد هر چه باشد خطاست. پس این نهاد ها که نتیجه مکتب لیبرالیسم هستند را میتوان خطا دانست.

      3. سازوکار تکنیکی بورس مد نظر ما نیست به وبلاگ منبع مراجعه بفرمایید
      ————————————————-
      ضمنا این مطالب ترجمه و تخلیص کتاب پرفسور نایل فرگوسن استاد تمام تاریخ اقتصادی است. ایشان جامع ترین اطلاعات در این مورد را دارد پس نمی توانید به ایشان انگ تکمیل نبودن اطلاعات را بزنید. جالب است که شما کتب ایشان را مطالعه نکرده اید

      1. مستند ترقی پول را ببینید
        جلسات شورش علیه طمع را ببینید
        کتاب سقوط آزاد استیگلیتز را مطالعه بفرمایید
        کتب پرفسور نایل فرگوسن را که به تازگی ترجمه شده اند را مطالعه بفرمایید
        سرمایه داری فردا دیوید کورتن نشر پژواک
        نیکوکارن نابکار
        23 گفتار از سرمایه داری

  6. با عرض سلام وخدا قوت
    سپاس از مطالب بسیار مفیدتان.لطفا باز هم از بورس مطال ساده تر بگذارید تا بتوانیم از آنها برای ارائه به افراد معمولی جامعه استفاده کنیم.در ضمن برنامه ای برای نقد تبلیغات صدا وسیما برای جذب مردم در بورس که بعنوان الفبای بورس پخش می شود ندارید؟

    1. بورس در حال حاضر هدف اصلی این سایت نیست ان شا الله مردم آنقدر آگاه شوند که جنبش ضد قمار با دامنه qomar.ir را ایجاد کنند و به طور تخصصی به آن بپردازند
      در حال حاظر مطالبی که در مورد بورس قرار داده میشود برای ذات بورس نیست بلکه برای نشان دادن مسموم بودن تمام سازوکارهای اقتصاد لیبرالی از جمله بورس و بانک و بیمه و … است.

  7. سلام و درود بر شما به خاطر مطلبتون . اقایونی که دست به پوسترشون خوبه اگه یان مطلب پوستر بشه خیلی عالیه . دمتون گرم

  8. برای این جاهل هستید که نمی دانید ما در یک نظام اسلامی زندگی می کنیم و تمامی فعالیتهای بانکی و بورس با کسب مجوز شرعی از متخصصین امور شرعی انجام پذیرفته است. اما جواب سوال شما بورس چیست؟
    بورس یعنی اینکه هر فردی با هر میزان سرمایه می تواند بخشی از مالکیت هر شرکتی را که مایل باشد خریداری کند و در سود و زیان آن شریک باشد. بورس اختراع بزرگ بشر است که اخلاقیات و انسانیت را بین همه تقسیم می کند. با استفاده از بورس هر انسانی می تواند با سرمایه ای اندک به تدریج وارد پروسه سرمایه گذاری شده و زندگی خود را بهبود ببخشد. بعید می دانم از اقتصاد چیزی بدانید ولی یادآوری می کنم که بورس بهترین روش تامین مالی شرکتهاست. به زبان ساده وقتی یک شرکت ایجاد می شود برای اجرای فعالیتهای خود نیازمند پول و سرمایه است که آن را از راه بورس به دست می آورد. به یاد شما می آورم که مقام معظم رهبری هم در سخنرانی نوروزی سال 1390 مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق فرمودند. یعنی شما از ایشان هم بهتر اسلام را می شناسید؟ امیدوارم مراقب باشید مصداق خوارج نشوید

    1. جایگاه ولایت را درست نشناختید که برای حرف اشتباهتان مصداق کلام رهبریی را می آورید.ولایت زیاد از مردم جلو نمی زند: فایل صوتی را از اینجا بشنوید
      اما همین امام خامنه‌ای در جای صحیحش به آدم های مربوطش حرفهای تند و تیزی میزند ( خواست‌های امام خامنه ای از حوزه علمیه قم)

      1) پس سریع قضاوت نکنید شاید ما جایی را میبینیم که شما به علت نوع مطالعات متفاوتتان از آن غافل شده‌اید.

      2) اگر به بررسی نظام تمدنی غرب در عرصه اجتماعی بپردازیم شاهد سر بر آوردن نهادهایی هستیم که در نظام تمدنی اسلام این نهاد ها هرگز شکل نمی گرفتند از جمله این نهاد ها بانک بورس بیمه و ..

      3) جامعه اسلامی جامعه ای پویاست اگر خطری وارد آن شود بر خلاف نظام های سست دیگر به سرعت از هم نمی‌پاشد بلکه آن خطر را جذب کرده و همانند صدفی آن را در خود هضم میکند. اکنون ما در میانه هضم هستیم. خطر بانک کاملا ربا زده شاهنشاهی یک پله پاین آمده و به ظاهر بعضی موارد آن اصلاح شده است. اما در گامهای بعد این بانک به طور کامل حذف شده و ان شا الله سازوکار مالی جایگزینی به جای آن پدید خواهد آمد.
      ____________________
      * نکته: وقتی می گوئیم بانک حذف شود نه اینکه همه کارهایی که در بانک وجود دارد حذف شود و برگردیم به مبادله کالا با کالا! خیر پول و واسط مبادله دو کالا خواهد بود اما چون تغییر و تحول در این سازوکار بسیار فراتر از تصور عام جامعه است می گوئیم عملا بانک حذف شده.(طرح جایگزین وجود دارد)

    2. البته سخن هردوی شما صحیح است به علت اینکه یکی از روی حسن نیت و اعتماد سخن میگوید پس در این چنین محیطی فعالیت اقتصادی سالم و معنای بورس مفهوم پیدا میکند .ولی دیگری در محیط بی اعتمادی و نیات مکارانه بکار گرفته میشود و لذا چنین مشکلات و معضلات اقتصادی را بوجود میاورد که باعث قضاوت احاد جامعه میشود.

  9. چقدر خوب است انسان قبل از سخن گفتن فکر کند. بورس و بانکداری ابزارهای اقتصاد امروزی هستند که باعث پیشرفت بشر شده و خوشبختانه در جوامع اسلامی هم به ویژه در کشور ما تحت قواعد دینی در خدمت مردم عمل می کنند. واقعا فکر کنید اگر بورس و بانکها تعطیل شوند خود شما جاهلان پرمدعی می توانید زندگی خود را تدبیر کنید. پس اول مطالعه کنید بعد تهمت بزنید.

    1. ابتدای کلام، سلام!
      چگونه ما را جاهل میخوانید وقتی خود غرب بر این باور است که بورس قمار است( فیلم های هالیوود را مشاهده کنید)
      چگونه ما خطا رفتیم وقتی برنده نوبل اقتصاد میگوید این ابزارهایی که باعث پسرفت بشر شده را ناکارامد می داند؟ (پرفسور استیگلیتز)
      چگونه ما بورس را اسلامی کرده ایم در حالی که با همان شکل و ظاهر بورس در غرب وحشی کار می کند؟
      چگونه به ما تهمت جهل و بی خردی میزنید در حالی که حتی ما را نمی شناسید و فریاد بر می آورید؟
      چگونه در مقابل امام زمان پاسخگو خواهید بود؟