با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن سبحانی: نرخ سود بانکی به مثابه ربا و بهره می‌ماند

حسن سبحانی: نرخ سود بانکی به مثابه ربا و بهره می‌ماند

این اقتصاددان درباره رسیدن به تورم تک رقمی دراقتصاد ایران که در هفته گذشته محقق شد، اظهار کرد: رسیدن به تورم تک رقمی اتفاق خوبی است و همه باید از بابت آن خوشحال باشند و در واقع کم و کمتر شدن، نرخ رشد تورم برای کشور خوب است. ولی نکته اینجاست که باید بررسی شود چه اتفاقی افتاده که نرخ رشد تورم در ایران پایین آمده و تک رقمی شده است؟

 بنماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: به نظر من پایین آمدن نرخ رشد تورم در اقتصاد ایران لزوما حاصل اقدامات اقتصادی دولت نبود. می‌شود گفت در مواردی عدم انجام برخی اقدامات از سوی دولت بود که منجر به رسیدن به تورم تک رقمی شد چون تورم به معنای افزایش سطح عمومی قیمت کشور در شرایط رونق اتفاق می‌افتد و بدیهی است که در شرایطی که رکود به اقتصاد کشور حاکم است قیمت‌ها بالا نمی‌آید. از سوی دیگر اگر فقر گسترده باشد دیگر تقاضایی وجود ندارد که با افزایش قیمت رو به رو شویم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه تهران، همچنین بیان کرد: اکنون عده‌ای به دلیل داشتن پول‌های کلان تقاضا می‌کنند و در مواردی تقاضای نداشته فقرا را هم جبران می‌کنند ولی تقاضای آن‌ها هم محدود است. بنابراین اکنون بسیاری از افراد پول نداشته، تقاضا هم نمی‌کنند و به این ترتیب نرخ تورم پایین آمده است.

رئیس پیشین کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس همچنین بیان کرد: در نظر داشته باشید که طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نقدینگی رشد کرده است ولی در آسیب‌شناسی انجام شده باید ببینیم که نقدینگی کجا رفته است؟ به نظر من عمده نقدینگی سودی است که به حساب‌های کلان ثروتمندانی می‌رود که در حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد سود برده‌اند.

او توضیح داد: در واقع به این ترتیب درست است که با رشد نقدینگی نرخ رشد بالا می‌رود ولی پول به عرصه واقعی اقتصاد کشور نمی‌آید و در واقع این ارقام حساب‌های بانکی عده‌ای است که بالا می‌رود. بنابراین تا زمانی که نظام بانکی کشور توسط کسانی که باور دارند، مشمول یک انقلاب اقتصادی نشود، که به موجب آن نرخ بهره مناسب در نظر گرفته نشود، از رکود خارج نمی‌شویم و حتی اگر تورم اقتصاد ما به یکی تا دو درصد هم برسد، مشکل حل نمی‌شود.

سبحانی همچنین در پاسخ به این سوال که کاهش نرخ سود و رسیدن آن ۱۵ درصد را چگونه ارزیابی می‌کند، پاسخ داد: من به طور کلی قائل به بالا رفتن و یا پایین آمدن نرخ سود بانکی توسط مقامات نیستم چون به ربا و بهره می‌ماند. نرخ سود بانکی باید در بازار واقعی تولید تعیین شود. در نظر بگیرید که اکنون همه می‌گویند رشد اقتصادی کشور بین منفی یک تا یک درصد است. این موضوع به این معنی است که اکنون تولید در کشور خوابیده است. وقتی هم که تولید در کشور خوابیده باشد، چه دلیلی برای بالا بودن نرخ سود به این مزان وجود دارد؟ سود آینه تولید است و این پول‌هایی که در قالب سود پرداخت می‌شوند باید در تولید سود داده باشند. وقتی فعالیتی نیست و سودی نمی‌دهد چرا باید همین ۱۵ درصد هم سود پرداخت شود؟

وی تاکید کرد: اکنون می‌گویند سرمایه در انواع بازار مانند بازار ساختمان، گندم‌سازی و… خوابیده است. آیا این ابهام وجود ندارد که ۱۵ درصد سود از کجا آمده است که به صاحبان سپرده پرداخت می‌شود؟

منبع: اقتصاد آنلاین