با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت الله نوری همدانی: ربا، از بزرگترین گناهان

آیت الله نوری همدانی: ربا، از بزرگترین گناهان

حضرت آیت الله حسین نوری همدانی، از مراجع تقلید، صبح دوشنبه 28 دی 1394 در جلسه چهل و نهم درس خارج ولایت فقیه (کتاب البیع) در مسجد اعظم قم، در ادامه تبیین نظر علامه طباطبایی (ره) در ذیل آیه 51 سوره مائده “یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَ النَّصاری‌ أَوْلِیاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ وَ مَنْ یَتَوَلَّهُمْ مِنْکُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ َ” گفت: آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان می فرماید دو گناه در قرآن از تمام گناهان بالاتر معرفی شده که یکی از آنها رباست که جنبه اقتصادی دارد و در هفت جای قرآن حرمت ربا ذکر شده و روایات فراوانی نیز در حرمت ربا وارد شده است.

 

وی  دومین گناه مهم و مصرح در قرآن را پذیرش ولایت کفر برشمرد و افزود: تولی کفر این است که مسلمانان نسبت به کافران، تولیِ، محبت و سلطه پذیری داشته باشند.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به وعده خدا در سه جای قرآن، من جمله آیه 54 سوره آل عمران مبنی بر این که در صورت سستی مسلمانان، در آینده قومی خواهند آمد که اسلام را یاری خواهند کرد، یادآور شد: تفسیر مجمع البیان مستند به روایات، مراد هر سه آیه مذکور را ایرانیان می داند.

 

وی در ادامه به مطلبی از شهید مطهری (ره) درباره خدمات دو سویه اسلام و ایرانیان اشاره و تصریح کرد: آیت الله شهید مطهری در کتاب “خدمات متقابل اسلام و ایران” می نویسد که اسلام دو مرتبه ایران را نجات داد؛ یک مرتبه در صدر اسلام، مردم ایران، از دست پادشاهان ستمکار نجات یافتند، اما در اثر عواملی، دوباره ایرانیان به سلطه پادشاهان در آمدند تا اینکه در مرتبه دوم باز قیام و انقلاب اسلامی امام خمینی رضوان الله علیه باعث شد تا ملت ایران از زیر سلطه طاغوت و ظلم شاهنشاهی نجات پیدا کند.

آیت الله طباطبائی اعلی الله مقامه الشریف در تفسیر المیزان می فرماید دو گناه در قران از تمام گناهان بالاتر معرفی شده که یکی از آنها رباست که جنبه اقتصادی دارد و در هفت جای قران حرمت ربا ذکر شده و روایات فراوانی نیز در حرمت ربا داریم، و اما دیگری همین تولی کفار است که جنبه سیاسی دارد یعنی اینکه مسلمانان نسبت به کفار تولیِ محبت و سلطه پذیری داشته باشند و آیه مذکور که خواندیم نیز مربوط به همین موضوع می باشد.

منبع: خبرگزاری رسا

انتهای پیام/