با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن سبحانی: شبکه بانکی ما به‌شدت ربوی شده است

حسن سبحانی: شبکه بانکی ما به‌شدت ربوی شده است

سبحانی با ابراز “شبکه بانکی ما به‌شدت ربوی شده است”،‌ افزود: اگر این ربوی اصلاح شود رشد اقتصادی حاصل می‌شود ولی مسئله این است من 25 سال پیش وقتی از اقتصاد ربوی انتقاد می‌کردم مسئولان تأیید می‌کردند ولی اکنون چون خودشان در بانکداری ذی‌نفع هستند دیگر من را تأیید نمی‌کنند.

حسن سبحانی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی که عصر امشب (یکشنبه 25 مهر) در دفتر مرکزی این تشکل سیاسی اصولگرا برگزار شد، اظهار کرد: اقتصاد به‌گونه‌ای اداره می‌شود که در دانشگاه‌ها تدریس شده، به‌خلاف آنچه برخی دولتی‌ها یا مجلسی‌ها می‌گویند از دانش اقتصاد تبعیت نمی‌کنند این طور نیست بلکه اتفاقاً به حرف صاحب‌نظران اقتصادی گوش می‌کنند و برنامه 5ساله و سایر برنامه‌ها نیز بر همین اساس طرح‌ریزی می‌شود.

وی افزود: برخی از تئوری‌های اقتصادی با واقعیت‌های سیاسی و اجتماعی کشور همخوانی ندارد، اگر خیلی عملگرا باشیم ممکن است مسیر حل مشکلات اقتصادی بسیار طولانی شود.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: سیاست‌گذاران اقتصادی چیزی را اجرا می‌کنند که یاد گرفته‌اند، اگر تفکر اقتصادی با واقعیت‌های اقتصاد و اجتماعی کشور تطبیق نکند قانون‌گذاری هم راه به جایی نخواهد برد.

سبحانی ادامه داد: باید در سیاست‌گذاری‌ها واقع‌بینانه عمل و با تأمل اقدام کرد، اگر تأمل نکنیم و تعارف کنیم احتمال باز نشدن گر‌ه‌های اقتصادی بسیار زیاد است.

وی افزود: برخی سیاست‌های اقتصادی چون با شرایط اقتصادی کشور تطبیق نداشته نتایجی داشته است که مورد نظر مقامات و مسئولین کشور در سالیان پس از انقلاب نبوده است.

این نماینده اسبق مجلس معتقد است: وقتی می‌گوییم دهه عدالت و پیشرفت یعنی کارهایی را که کرده‌ایم تاکنون در این راستا نبوده است، همچنین وقتی صحبت از الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می‌شود بدین معنا است که تاکنون سیاست‌ها در این راستا نبوده است.

سبحانی تأکید کرد: مغایر نبودن قوانین با شرع و قانون اساسی الزاماً به‌معنای مطابق بودن آن نیست، به همین دلایل است که نتایج مناسبی از قوانین اقتصادی حاصل نمی‌شود و تا حدودی می‌توان گفت که در طول این سالیان متمادی در این حوزه در جا زده‌ایم.

وی معتقد است: عمده‌ سیاست‌هایی که در کشور اتخاذ شده چون با واقعیت‌های کشور مطابق نبوده با شکست مواجه شده است، سیاست‌های اقتصادی در طول سالیان متمادی به‌جای تشویق به صادرات، واردکننده را تشویق کرده است که یکی از مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی قلمداد می‌شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در سال‌های گذشته بازار تعطیل شده است، گفت: چون فقر مؤثر وجود دارد عده‌ای تقاضا نمی‌کنند.

سبحانی با ابراز اینکه عرضه مسکن امروز متوقف شده است، گفت: عرضه‌کننده مبادرت به فروش مسکن نمی‌کند و متقاضی نیز به همین دلیل رغبتی را به تقاضای مسکن نشان نمی‌دهد و همین دلیل به رکود در بازار مسکن منجر شده است.

وی با تذکر اینکه تورم از ناحیه رکود کم شده است، گفت: زمانی که رشد اقتصادی باشد بالا بودن تورم نیز طبیعی است و اینکه دولتی‌ها تورم 45 درصد را به دولت قبل نسبت می‌دهند درست نیست و بالاترین تورم در دوران دولت سابق 30.5 درصد بوده است.

نماینده اسبق مجلس گفت: باید به‌اندازه ظرفیت کشور برای اجرای قوانین انتظار داشته باشیم، وقتی در مجلس 194 نفر برای تصویب قانون به حدنصاب نمی‌رسد، نمی‌توان انتظار پیشبرد قوانین کشور را داشت.

سبحانی با ابراز “شبکه بانکی ما به‌شدت ربوی شده است”،‌ افزود: اگر این ربوی اصلاح شود رشد اقتصادی حاصل می‌شود ولی مسئله این است من 25 سال پیش وقتی از اقتصاد ربوی انتقاد می‌کردم مسئولان تأیید می‌کردند ولی اکنون چون خودشان در بانکداری ذی‌نفع هستند دیگر من را تأیید نمی‌کنند.

سبحانی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند با نگاه به آمریکا باید بانک مرکزی مستقل باشد، گفت: من می‌گویم چنین حرفی نباید گفته شود چون هر کسی دولت ایران را بشناسد می‌داند که بدون سوار شدن بانک ملی بر نظام بانکی نمی‌تواند خود را بچرخاند.

وی با تأکید بر اینکه باید احزاب به وظیفه تبیین در مسائل مختلف کشور عمل کنند، گفت: فلسفه وجودی احزاب این است که نه در زمان انتخابات بلکه در موارد مختلف مواضع خود را به‌طور دائم و کتبی منتشر کنند.

کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سؤالی مبنی بر نحوه ورود ایران به سازمان تجارت جهانی با اظهار اینکه این سازمان برای خرید و فروش در حوزه بین‌المللی تأسیس شده است، گفت: ورود به سازمان تجارت جهانی زمانی به درد می‌خورد که تولید داشته باشیم و چیزی برای عرضه وجود داشته باشد و در غیر این صورت معنایی ندارد.

سبحانی با اعلام “نظام روشنفکری ما از دهه 1950 در برابر غرب منفعل است”، گفت: به همین دلیل ایستادن روی مفاهیم دینی چون اقتصاد اسلامی در دانشگاه‌ها بسیار سخت است.

وی با اشاره به پیوستن ایران به FATF اظهار کرد: ما توافقی را با غربی‌ها انجام دادیم و آنها انتظار دارند که پس از آن در موارد دیگری نیز با آنها همکاری کنیم و از هر یک از امتیازات خود بگذریم و باید آرمان‌های خود را نیز از دست بدهیم. FATF بیشتر بحث سیاسی و امنیتی است تا بحث اقتصادی و موجب کنترل برخی از نهادهای داخلی کشور به اسم مبارزه با پولشویی می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی با ابراز اینکه تخصیص منابع به‌صورت بهینه در کشور را می‌توان معادل کار جهادی برای اقتصاد مقاومتی دانست، گفت: بر همین اساس به‌اعتقاد بنده تخصیص منابع به جایی غیر از خود کاری غیرجهادی است.

سبحانی با خاطرنشان کردن اینکه دولت تفکر اقتصادی ندارد و سیاست‌های اقتصادی را از افراد دیگری می‌گیرد، گفت: تفکر اقتصادی دولت‌ها از سازندگی تا کنون همه لیبرال بوده و فقط جنبه فرهنگی و سیاسی‌شان فرق می‌کند و با اقتصاد لیبرالی نیز نمی‌شود اقتصاد مقاومتی را اجرا کرد.

وی با بیان اینکه دولتی باید روی کار آید که لیبرالی نباشد، اظهار داشت: در چنین شرایطی است که می‌توانیم به‌سمت اقتصاد مقاومتی برویم.

کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: ارزش‌ها به‌دلیل اقتصاد لیبرالی عوض شده و با ارزش‌های زمان جنگ یکی نیست و دلیلش هم این است که اقتصاد ما لیبرالی بوده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/*