با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
عملیات بانک‌ها روی کاغذ شرعی، اما روح آن ربوی است

عملیات بانک‌ها روی کاغذ شرعی، اما روح آن ربوی است

آخرین اخبار مرتبط با ربا را از «کانال جنبش ممانعت از جنگ با خدا» دنبال کنید

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ یکی از معضلاتی که مجموعه اقتصاد کشور و مخصوصا نظام بانکی با آن مواجه است، بالا بودن نرخ سود بانکی است که باعث اعتراضات فراوانی چه از جانب مردم و چه فعالان اقتصادی و حتی مسئولان شده است؛ به گونه‌ای که چند روز و قبل در بیست‌و هفتمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، چند تن از مسئولان ارشد اقتصادی کشور از جمله اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی و جمعی دیگر از مسئولان اقتصادی بر لزوم کاهش نرخ سود بانکی تأکید کردند که قطعا بالا بودن شدید نرخ سود بانکی، تناسبی هم با اصول بانکداری اسلامی ندارد.

کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، در پاسخ به این پرسش که آیا شرایط برای کاهش مجدد نرخ سود بانکی فراهم است اظهار کرد: بنده معتقدم چنین امکانی در حال حاضر وجود ندارد؛ چراکه بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه هستند و بخشی از داریی‌های آنها، مطالبات غیرجاری است و برگشت ندارد و بخشی از دارایی آنها به شکل املاک و مستغلات است که قابلیت نقد شدن ندارد؛ بنابراین نمی‌توانند در حال حاضر نرخ سود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: بنابراین اتفاق خاصی نیفتاده است که امیدوار باشیم که نرخ‌های سود بانکی را کاهش دهیم. البته می‌توان گفت تغییراتی صورت گرفته که از جمله بانک مرکزی به حَسَب ظاهر تصمیم جدی دارد که مؤسسات مالی و اعتباری بدون مجوز را ساماندهی کند؛ چون بخش مهمی از سودهایی که در نظام بانکی ما وجود دارد مربوط به این مؤسسات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: اما در بانک‌ها هم ملاحظه می‌کنیم که برخی از آنها نرخ‌های سود بالایی را پیشنهاد می‌کنند و این مسئله حاکی از آن است که بانک‌ها همچنان با مشکل کسری نقدینگی مواجه هستند و این مشکل کسری نقدینگی به دلیل ناسازگاری دارایی بانک‌ها با بدهی آنهاست.

ندری با بیان اینکه متأسفانه دارایی‌های بانکی قابلیت نقدشوندگی ندارد در حالی‌که بدهی آنها نقد است، اظهار کرد: هر روز تعداد زیادی از مردم به بانک‌ها مراجعه کرده و خواهان دریافت سپرده خود هستند و این مسئله، بانک‌ها را در تنگنای نقدینگی قرار داده و در بازار بین بانکی هم به نظر می‌رسد بانک‌هایی که مازاد دارند، میزان منابع مازاد آنها نمی‌تواند کسری موجود در بازار را پوشش دهد ضمن اینکه همه بانک‌ها هم نمی‌توانند منابع مورد نیاز خود را از طریق بازار بین بانکی تأمین کنند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: لذا برای جذب نقدینگی و رفع مشکلات نقدینگی خود وارد یک بازی پانزی می‌شوند یعنی با پیشنهاد نرخ سود بالاتر بتوانند مشکل نقدینگی خود را در کوتاه‌مدت حل کنند. البته این شیوه‌ای که بانک‌ها در پیش گرفته‌اند، در کوتاه‌مدت مشکلات بانک‌ها را برطرف کرده اما در بلندمدت، مشکلات بانک‌ها را عمیق‌تر می‌کند.

وی ادامه داد: بنده معتقدم تا این مشکلات جدی در نظام بانکی ما حل نشود، امکان پائین آوردن نرخ سود سپرده میسر نیست. ضمن اینکه الان اخبار حاکی از آن است که نرخ تورم در حال افزایش است و این مسئله می‌تواند مشکلات را پیچیده‌تر کند.

ندری یادآور شد: اگر هم موقعی که نرخ تورم پائین آمد و سود بانکی کاهش پیدا نکرد به دلیل همین مشکلات مربوط به مضیقه نقدینگی بانک‌ها بود. اکنون بانک‌ها با کسری نقدینگی مواجه هستند و لذا هنگامی‌که نرخ تورم پائین آمد، آنها نتوانستند نرخ سود را متناسب با این مسئله پائین بیاورند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به این پرسش که چرا بانک‌ها با این مشکل مواجه شده‌اند اظهار کرد: این داستان مفصلی است و مربوط به امروز و دیروز نیست بلکه مربوط به یک دهه گذشته یعنی از زمانی است که بانک‌های خصوصی مجوز فعالیت گرفتند به دلایلی می‌توان گفت این معضلات به وجود آمد که بارها در مورد آن سخن گفته شده است اما مسئله این است که مشکلات هنوز حل نشده است و به همان شکل باقی مانده است و نتیجه این شده است که اکنون بانک‌ها نمی‌توانند سود بانکی را کاهش دهند.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی درباره وضعیت توجه به سود بانکی در نقشه راه بانکداری اسلامی که توسط این پژوهشکده تهیه شده است اظهار کرد: واقعیت امر این است که این مسائل و مشکلاتی که عرض کردم به بانکداری اسلامی مربوط نمی‌شود بلکه مربوط به مسائل حرفه‌ای خود بانک است و بانک‌ها به دلایلی که شاید جا برای باز کردن آن نباشد، اکنون دارایی‌هایی را در ترازنامه خود دارند که امکان نقد شدن ندارد.

وی ادامه داد: در بانکداری اسلامی، مسئله مهم، قراردادهایی است که در بانک‌ها وجود دارد و تلاش بر این است که این قراردادها به لحاظ حقوقی با موازین شرعی تطابق داشته باشند و عملیات بانکی که برای اجرایی کردن این قراردادها صورت می‌گیرد هم با شرع منطبق باشد.

ندری یادآور شد: اینکه اکنون بانک‌ها دچار کسری نقدینگی هستند به مسئله انطباق با شرع ارتباط چندانی پیدا نمی‌کند اما آن بازی پانزی که عرض کردم که بانک‌ها برای پرداخت بدهی‌های خود مجبورند با پیشنهاد سود بالاتر، دست به استقراض بزنند، این عمل، مقداری شبهه ربا دارد و اگر ربا به درستی در سیستم بانکی ما تعریف و شناسایی شده بود، بانک‌ها اجازه پیدا نمی‌کردند که اینگونه عمل کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه مسئله ربا در نظام بانکی ما به خوبی شناسایی و تعریف نشده است، عنوان کرد: فقط مبلغ اضافی در قرارداد قرض را به عنوان ربا در نظام بانکی شناسایی کرده‌ایم در حالی‌که هر نوع عملیاتی که منجر به اضافه شدن بدهی در ازای مهلت گرفت برای بازپرداخت بدهی شده و بر مبلغ بدهی اضافه شود، شبهه ربا را دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) تأکید کرد: این اتفاقی است که اکنون در بانک‌های ما به صورت روزمره صورت می‌گیرد بانک‌های ما به سپرد‌ه‌گذاران بدهکار هستند و چون این توانایی را ندارند که بدهی خود را به سپرده‌گذاران پرداخت کنند، مدام نرخ سود سپرده را افزایش می‌دهند و این امر به اضافه شدن بدهی‌های بانک‌ها منتهی می‌شود و دارایی‌هایی هم که بتواند از این بدهی‌ها پشتیبانی کند، وجود ندارد.

ندری افزود: به نظر من این مصداق رباست، گرچه قرض همراه با شرط مبلغ اضافه در اینجا مدخلیت ندارد و همه عملیاتی که بانک‌ها در اینجا انجام می‌دهند، بر حَسَب ظاهر با موازین شرعی روی کاغذ انطباق دارد اما روح فعالیت‌ها، خواسته یا ناخواسته و عمدی یا غیرعمدی به سمت ربوی بودن کشیده شده است.

مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی اظهار کرد: این مشکل به بانک‌ها برنمی‌گردد بلکه متأسفانه این مشکل به بنده و امثال بنده که در حوزه بانکداری اسلامی فعالیت می‌کنیم مربوط است که نتوانسته‌ایم ربا در نظام بانکی را به خوبی شناسایی کنیم و در واقع خواسته‌ایم با ظاهر سازی، مسئله ربا را حل کنیم و کمتر به واقعیت ربا توجه کرده‌ایم و متأسفانه بانک‌ها به این مشکلاتی که اکنون مشاهده می‌‌کنید، گرفتار شده‌اند.

وی ادامه داد: به نظرم این مشکلی که اکنون بانک‌ها با آن مواجه شده‌اند، ناشی از ربا به تعریفی است که عرض کردم که همان افزایش بدهی‌ها در ازای اضافه شدن زمان بازپرداخت بدهی است و این واقعیتی است که اکنون در نظام بانکی ما اتفاق می‌افتد؛ گرچه بانک‌ها اینکار را براساس قراردادهای به ظاهر منطبق با شرع انجام می‌دهند ولی روح آن قراردادها، همان روح ربای آشکار یا ربای قرآنی است که در آموزه‌های دینی وجود دارد.

عضو هیئت ‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به وظیفه کارشناسان فقهی و بانکداری اسلامی اظهار کرد: البته همانگونه که عرض کردم، در این مورد نباید بانک‌ها را ملامت کرد بلکه مشکل به کارشناسان حوزه بانکداری اسلامی و کارشناسان فقهی بر می‌گردد که نتوانسته‌اند مطابق با شرایط روز، مصادیق ربا و عملیات ربوی را شناسایی کنند و جامع را از گرفتار شدن در منجلاب ربا پرهیز دهند.

ندری در پایان گفت: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که بانک‌ها هم مطابق با اصول و استانداردهای بین‌المللی عمل نکردند و چه بسا اگر مطابق با همان اصول و استانداردهای بانکداری متعارف عمل می‌کردند، گرفتار معضل ربا نمی‌شدند.

منبع: ایکنا

انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. کامران جان راستی یه معما دارم میتونی تو هیئت علمی این سوالات رو طرح کنین ؟
    این سوال المپیگ 1998 فرانسه است که ایران رفت جام جهانی ! و بانک شد اسلامی !

    سه فرد به اتهام بانکداری – سپرده گذاری – و وام داری در حال تعقیب هستند تا اینکه در بانک بانکداران بزرگ بزرگان مرکز مرکزیان هر سه نفر بازداشت می شوند!
    بین این اشخاص به دلیل شباهت زیاد مشخص نیست کدام بانکدار یا سپرده گذار یا وام دار هست!
    یکی از آنان راست گو یکی دروغ گو و یکی تصادفی گو هست !
    ما باید با سه سوال بله-خیر (تاکید میکنم فقط سوال بله-خیر)
    هویت این افراد رو دقیق شناسایی کنیم

    ولی…
    ولی این افراد جواب مارو با بله یا خیر نخواهند داد!

    بلکه در پاسخ از کلمات da یا ja استفاده خواهند کرد که یکی به معنی بله و دیگری خیرهست!
    ومتاسفانه ما نمیدونیم معنی کدوم کلمه بله و کدوم خیر هست!

    شما سه سوال طرح کنید تا در پرسش از هر متهم با پرسیدن هرسوال و شنیدن پاسخ آنان … هویت مرموز هر فرد دقیقا مشخص شود !

    نکته : فرد تصادفی گو صرفا درغگو نیست و تصادفی ja یا da خواهد گفت !
    نکته :درصورت عدم موفقیت در این مساله سه معادله ای و سه مجهولی باید منتظر عواقبی همچون زامبی شدن تمام انسانها باشید !

  2. میگم تروقرآن مارو ببین با کیا اومدیم 13 به در … یعنی دانشگاه امام صادق رو ببین که چه نظریات که ازدلش تراوش میکنه و فکرکنم کانت و آدام اسمیت و چرچیل هم الان با خوندن این حرفا روحشون متعجب بشه که از کجا دراومده !!!

    خو برادر من کامران ندری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام صادق(ع) و مدیر گروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی !!!
    اولا من هلاک این پست و مقامتم !!! یعنی یه کامیون هم نمیتونه این پست و مقام های حضرت عالی رو یدک بکشه! خدا زیاد کنه مانه حسودیم نه بخیل ولی کلا براخودت میگم عزیزم میترسم وسط کلمات و واژه های شلغم و شوربای مدیریت و گروهیت و پژوهشگاه و بانکی و بانک پولی و مرکز بانکی و اسلام بانکی و هیئت بانکی و علم پولی و پول علمی و … خلاصه دیدی یهوویی علم واقعی امام صادق رو این همه پست و مقام ها هوار شد که دیگه از خجالت باید برات کوتاه بنویسن مرحوم کامران ندری ! ( مواظب باش … دیدم که میگم )

    دوما من هلاک اون علم و هیئت علمی هستم که اساتیدش شماباشین !!! یعنی حاضرم یه دست و یه پامو بدم فقط یه روز بیام تو جلسات هیئت علمی شما تا از علم ناب شما اساتید بهره مند بشم وگرنه حسرت این علم تا قیامت به دلم میمونه !!!

    سوما کامی جون .. تودهات ما به پول بازی یا مانی گیم که یکی از معروفترین و محبوبترینش پونزی هرم درهرم هست نمیگن شبهه ناک کلا میگن کلاه برداری و دروغ و شیادی ! دیگه نمیدونم تو شهرشما چرا میگن شبهه ؟

    چهارما : یعنی این بخش رو خوب اومدی که گفتی : در این مورد نباید بانک‌ها را ملامت کرد بلکه مشکل به کارشناسان حوزه بانکداری اسلامی و کارشناسان فقهی بر می‌گردد که نتوانسته‌اند مطابق با شرایط روز… بذا من بقیشو واضح بگم : که نتوانسته اند مطابق با شرایط روز فتوا و موازین شرعی اسمبل کنن تا جوامع را هرچه بیشتر بچاپن و از تک تک آنان سواری بگیرن !!! مگه نه کامران جون …

    آخرشم که گفتی بانک ها مطابق بین الملل رفتار نکردن فقط مشخص نکردی کدوم بین و کدوم ملل … چون ما بین و ملل این روزا زیاد داریم تو شهرهامون میبینیم که میترسم اینهمه ملل بی ملل بشن الهی… !!! بعد بیا درستش کن …!!!

    خلاصه مطلب اینکه کامران جان من موندم این روح و جسم رو کی مد کرد… حضرت کدخدا ترامپ اولین بار فرمود که بقیه دارن قرقره میکنن یا بنفشه خانوم و توت فرنگی که اینقدر شده ورد زبون شماها رجال سیاسی ؟؟؟
    ولش کن مهم نیست خلاصه که … س.. گ… تو روحش … اینقدر روح و جسم کرد آخرشم نفهمیدیم جسمش بود یا چشمش بود زوجش بود یا روحش بود ؟

    درهرحال کامران جان دلخور نشیا از این حرفام … منو تو که این حرفا رو باهم نداریم … چون من الان هرچی دارم مال توهستش و توهم هرچی داری مال خودت هستش … !

    راستی داشت یادم میرفت …
    کامران جان درسته از پشت کوه اومدیم ولی عزیزم باماشین اومدیم !

    نقشه راه بانکداری اسلامی که به قول خودت توی پژوهشکده ولی ازنظر ما تو خل و چل کده تهیه شده میخواد مال بانکداری اسلامی باشه میخواد نباشه…
    به قول امام حسین که به یزید گفت : من فاتحه خوندم تو اون اسلامی که تو امیرالمومنینش هستی … ماهم فاتحه خوندیم تو اون اسلامی که از دلش بانکداری و اصول بانکداری بیرون میاد و سریع میخواد شلغم و با هویج قاطی کنه بگه اینم شیشلیک(!)
    برو عامو … به قول اون دیالوگ خانه پوشالی:
    میخوای فیات رو بندازی به ما لکسوزو خودت سوار شی …!
    نوچ … ما روسیه نیستیم … ما یوگی و دوستان هم نیستیم که هویج و موز وصل کنی تا برات بدوییم ….هم فیات هم لکسوز هم اسلام و هم بانکداریش هم هویج و هم موز همش مال خودت و روح اون پژوهشگاه … !