با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
خلق پول؛ جادوی اقتصادی

خلق پول؛ جادوی اقتصادی

جادوگری یعنی؛ به کار بستن حیله‌هایی که بتوان قوانین طبیعت را دور زد. جادوی اقتصادی یعنی؛ چاپ اسکناسی که فرای قوانین طبیعی کار و تولید ثروت، ارزشمند باشد و بتوان با آن دارایی دیگران را کسب کرد.

دیوید کورتن در کتاب سرمایه‌داری فردا می‌گوید که «خلق پول؛ خلق ثروت نیست بلکه خلق بدهی است». و خلق بدهی موجب تورم، ضرر و زیان جامعه و مصداق کلاهبرداری است.

چاپ اسکناس بدون پشتوانه اگر باطل و محکوم است؟ چرا صرفاً برای توده مردم ممنوع می‌باشد؟ و دولت‌ها حق دارند به هر نحو و میزانی اسکناس چاپ کنند؟ آن چیزی که مجوز چاپ پول برای دولت‌ها را صادر می‌کند، «علم منحط اقتصاد» است، که بدهی را لازمه‌ حیات اقتصادی و رشد و پیشرفت می‌داند. حال آن‌که با این توجیه غلط دولت‌ها هر کدام به نحوی در یک رقابت فرسایشی اقدام به چاپ اسکناس می‌کنند و بار مالی هزینه‌های خود را به مردم خود و دیگر کشورها تحمیل می‌نمایند. به طوری که امروزه آمریکا، ژاپن و چین جز مقروض‌ترین و بدهکارترین دولت‌ها می‌باشند. به طوری که بنا به گفته برنده نوبل اقتصادی جوزف استیگلیتز علم اقتصاد دیگر پاسخگو نیست و در حال سقوط آزاد است.

و چه زیبا در قرآن آمده است که «صنعی که رقم زدند حیله جادوگران است، و ساحر هر جا رود رستگار نمی‌شود». (طه: ۶۹)

پ.ن: قطعه‌ای از سریال خانه کاغذی (https://t.me/hasanabbasi_students/20512?single) (بازیگر مرد سر دسته دزدها از ضرابخانه ملی، و بازیگر زن بازرس و نماینده قانون)

مقاله: ابراهیم نجفی

ادامه دارد