با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بی خبر از طرح/ آیا در طرح بانکداری مجلس از اساتید و اقتصاددانان نظرخواهی شده؟

بی خبر از طرح/ آیا در طرح بانکداری مجلس از اساتید و اقتصاددانان نظرخواهی شده؟

با توجه به داغ شدن بحث طرح بانکداری مجلس و ایرادات وارده به آن طی یک نظرسنجی از برخی اساتید بنام و مطرح در حوزه اقتصاد درباره ی این طرح در میزان حل مشکلات کشور نظر سنجی شد. همچنین طراحان طرح بارها ادعا کرده اند که از ظرفیت حوزوی و دانشگاهی در حوزه اقتصاد بهرمند شده اند. به همین دلیل برای راستی سنجی این ادعا بخشی از آمار نظر سنجی را که توسط فعالین بسیج دانشجویی پیگیری شد بصورت اینفوگرافیک به همراه متن نامه منتشر کردیم:

حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) می فرمایند: اگر چنانچه ربا در یک کشوری مثل کشور ما خدای نخواسته، باز در بانکش، در تجارتش، در بین مردمش باشد، ما نمی‌توانیم بگوییم که جمهوری ما «جمهوری اسلامی» است.

با سلام و احترام

همانطور که مستحضرید از ابتدای انقلاب، حذف ربا، دغدغه امامین انقلاب بوده است. تجربه ناموفق سه دهه بانکداری اسلامی و مشکلاتی همچون نارضایتی مردم از نظام بانکی، تورم، رکورد، توزیع ناعادلانه ثروت و….. نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به این واداشت که با یک طرح جدید بانکداری، ایرادات طرح قبلی را بر طرف نمایند. اما این طرح نیز با اشکالات و ایرادات متعدد، باعث نگرانی دلسوزان و دغدغه مندان انقلاب اسلامی گردیده است.

رهبر انقلاب در بند 9 سیاست های قانون گذاری، جلب مشارکت حداکثری مردم، ذی‌نفعان و نهادهای قانونی مردم‌نهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانون‌گذاری را ابلاغ کرده اند. طبق ادعای مجلس شورای اسلامی در این طرح از ظرفیت کارشناسان اقتصادی استفاده شده است. باتوجه به این مهم دانشجوی انقلابی بنابر رسالت مطالبه گری خود از شما برای پاسخ به دو پرسش مطرح شده، دعوت می نماید.

  1. آیا از نظرات کارشناسی شما به عنوان یک متخصص در بررسی طرح جدید بانکداری استفاده گردیده است(بله/خیر).
  2. این طرح تا چه اندازه توانسته است اشکالات طرح قبلی ( نظیر عدالت اقتصادی، اشکالات شرعی، همخوانی با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، پشتیبانی از تولید و…..) بر طرف نماید. (1- خیلی ضعیف 2- ضعیف 3- متوسط 4-خوب 5- خیلی خوب)