دانشگاهیانمواضع

از ربا در بانکها تا برآمدن «خاوری»

اکثر بانکهای خصوصی ما از بانک‏‎های دولتی وام ۱۲ درصد می‌‎گیرند و خود ۲۴درصد به محتاجان وام می‌‎دهند. یا افرادی وام ۱۲ درصد می‌‎گیرند و دربانکهای خصوصی با بهره ۲۱ درصد می‌‎گذارند خوب این می‌‎شود ربا.

پرفسور حسین باهر درمورد ربا و تعریف آن گفت: مطمئن باشید در زمینه ربا خیلی کارکردم یکی از کسانی که در بعد از انقلاب در حوزه علمیه قم طراحی بانکداری و اقتصاد اسلامی و حتی تدریس اقتصاد اسلامی داشت من بودم. ۱۲۰سوال اقتصادی- اجتماعی از حضرت امام (ره) کردم که امام با همه گرفتاری‌هایشان به آن‌ها جواب دادند که آن را تحت جزوه‏ای به نام فتاوی امام درباره مسائل اقتصادی و اجتماعی تهیه کرده‏ام که منتشر نشده است.

وی افزود: ربا از نظر لغوی زیاد آمدن یک لبه پارچه از روی هم انداختن دو پارچه خیاطی است که توسط خیاط قیچی می‌‎شود. ربا یعنی یک چیزی بدهی و یک چیز اضافه‏‌تر بگیری. یعنی کالای به کسی بدهی بدون اینکه هیچ کاری روی آن بکنی و ارزش اضافی داشته باشد یک چیز اضافه‎‌تر دریافت کنی.

استاد بازنشسته جامعه‏‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: ملاک ارزش در اسلام کار است. کار تولیدی و خدماتی داریم. انسان مالک هیچ چیزی نیست مگر اینکه برایش کار و سعی کرده باشد. در کار خدماتی هم مرد و زن از آنچه اکتساب می‌‏کنند نصیب می‌‏برند.

این محقق و پژوهشگر حوزه رفتار‌شناسی تصریح کرد: اگر به جای کارخدماتی و تولیدی آمدیم ربا دادیم اقتصاد فاسد می‌‏شود. اکثر بانکهای خصوصی ما از بانک‏‎های دولتی وام ۱۲ درصد می‌‎گیرند و خود ۲۴ درصد به محتاجان وام می‌‎دهند. یا افرادی وام ۱۲ درصد می‌‎گیرند و دربانکهای خصوصی با بهره ۲۱ درصد می‌‎گذارند خوب این می‌‎شود ربا.

باهردرمورد اینکه وضعیت کنونی جامعه ایران در سطح فردی و چه در سطح سیستماتیک در خصوص ربا چیست؟ بیان داشت: صرف نظر از اختلاس‌ها و پول‌ها و رشوه ‏های زیر میزی وضعیت بانک‌ها را گفتم که چطور است. به همین دلیل است که بهترین ساختمان‏‌ها در سراسر کشور مال بانک‏هاست. یک ساختمانی در ولنجک که ما هستیم هست که طبقاتی اضافه بر حد قانونی اضافه کرده ‏اند اگر تا یک ارتفاعی ساخت و ساز مجاز است چرا اجازه ساخت به آن می‌‎دهند اگر آزاد است پس برای همه باید آزاد باشد.

وی ادامه داد: گیر بسیار بزرگی که ربا دارد تورم و گرانی است هرکس که پولی دارد به تولید کننده یا کاسب ربا می‌‏دهد و هزینه‏ های تولید و کسب و کاربالا می‌‏رود. بازنشستگان و بیکاران و آنهایی که حداقل حقوق دارند متضرراصلی این جریان می‌‏شوند. یک عده ‏ای هرروز پولدار‌تر می‌‏شوند و اکثریتی هرروز فقیر‌تر. طبق آمار بانک مرکزی ۸۵ درصد دارایی‏های کشور دردست ۱۵درصد افراد است و ۱۵ درصد دارایی در دست ۸۵ درصد مردم.

این کار‌شناس امور مشاوره یادآورشد: اینچنین است که شکاف طبقاتی روز به روز گسترده‎‌تر می‌‎شود. حالا با یارانه دادن می‌‎خواهیم شکاف را کم کنیم ولی خود یارانه‏‌ها تورم ایجاد کرده ‏اند. زیرا هزینه‏‌ها چند برابر میزان یارانه‏‌ها شده و توقع کاسبان از مردم بالا رفته است. ما باید یارانه را به بخش تولید می‌‏دادیم و بعد اجناس آن‌ها را بین مردم پخش می‌‎کردیم. تولید کننده هم متعهد به کیفیت مرغوب و اشتغال زایی می‌‎شد.

باهر اظهارداشت: اینکه در قرآن آمده «فلتنظرو الانسان علی طعامه» ترجمه کرده ‏اند انسان به طعامش نگاه می‌‎کند اما نظارت فرا‌تر از رویت و حتی بصیرت است. هر لقمه‏ای که انسان می‌‏خورد بر او اثر می‌‎گذارد. لقمه حرام تا گلو می‌‏آید ولی از گلو پائین نمی‌‏رود. هر ایرانی در هرکجا که خاوری را ببیند تف به صورتش می‌‏اندازد. این تازه در دنیا، در آخرت چگونه می‌‏خواهد جواب پس دهد.

وی درپایان گفت: اگر به آخرت هم باور ندارید عدالت یک اصل هستی است در همه امور در ادبیات درعرفان در اخلاق و… عدالت جود دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب ها

دیدگاه شما چیست؟

avatar

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  Subscribe  
Notify of
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن