با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
دکتر رزاقی: سیستم بانکی ما ربوی نیست

دکتر رزاقی: سیستم بانکی ما ربوی نیست

یک استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در خصوص اذعان مقامات کشور به ربوی بودن سیستم بانکی کشور گفت: کدام سال یک بانک بیشتر از نرخ تورم به سپرده‎گذاران سود داده، در خصوص وامها هم بهره‏ها معقول است و سیستم بانکی ما ربوی نیست.

دکتر ابراهیم رزاقی درمورد سخنان یکی از مقامات کشور مبنی بر ربوی بودن سیستم بانکی کشور گفت: بانک‏‌ها یا به سپرده‎های مردم سود می‌‎دهند یا با وام دادن از وام گیرندگان بهره می‌‎گیرند که در هردوبخش کارشان غیر ربوی است. زیرا کدام سال یک بانک بیشتر از نرخ تورم به سپرده‎گذاران سود داده است. بلکه قدرت خرید مردم با حساب سود بانکی بویژه برای سپرده‎های بلند مدت هرساله کمتر شده است.

وی افزود: در بخش وام‏‌ها هم بانک‌ها به خصوص دولتی‎‌ها سود کمی می‌‎گیرند اما اینکه وام گیرندگان وام‌ها را در بخش تولید و صنعت و کشاورزی خرج نمی‌‎کنند و بخاطر اینکه حداکثر سود در دلالی و خرید و فروش کاذب است در این بخش سرمایه گذاری می‌‏کنند مشکل بانک‎‌ها چیست؟

این استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران تصریح کرد: تورم را باید مهار کرد. دولت موظف شده بر اساس نرخ تورم دستمزد کارکنانش را بالا ببرد ولی نرخ تورم واقعی محاسبه نمی‌‏شود و کمتر از میزان واقعی آن محاسبه می‌‏شود علاوه بر اینکه تورم برزندگی قشرهای کم در آمد بیشتر تأثیر گذار است، زیرا طبقات مرفه کرایه خانه نمی‌‏دهند و کمتر از ۵درصد درآمدشان را برای تأمین خوراک هزینه می‌‎کنند. ولی با اینکه قشر ضعیف کمتر می‌‎خورد اما هزینه بیشتر درآمد خود را برای اجاره خانه، تأمین خوراک و پوشاک می‌‎پردازد.

این محقق و پژوهشگر حوزه اقتصاد یادآورشد: اگر بانک‏خ‌ها نرخ بهره و سود خود را پائین بیاورند مردم پول‌هایشان را از بانک‎‌ها خارج می‌‎کنند و خود شخصاً به کارهای دلالی که بیشتر از سود بانکی برایشان سودآور است وارد می‌‎شوند. این یعنی هدایت نشدن سرمایه‎های خرد و سرگردان درتولید، نتیجه آن عدم تولید و عدم رونق بخش صنعت و کشاورزی است. زیرساخت‏های غلط و سیاست‏های نادرست اقتصادی باعث بیکاری، گرانی، عدم رونق صنعتی و شکوفایی کشاورزی شده است. ثابت نگه داشتن نرخ ارز، معاف بودن مالیاتی از کارهای غیرتولیدی بویژه خرید و فروش‏های کاذب، دادن ارز ارزان قیمت به وارد کنندگان و درنتیجه خروج سرمایه‎‌ها از کشور، بیمه نکردن کشاورزان و خالی شدن روستا‌ها و… از جمله سیاست‏های اشتباه دولت کنونی و قبلی‌ها است. اکنون اقتصاد ما وابستگی شدیدی به کشورهای صنعتی دارد.

رزاقی عنوان کرد: با پول دادن به مردم این سیاست‏های غلط تعدیل نمی‌‏شود، بلکه باید با پول‎‌ها شغل ایجاد کرد. ۳۷۰ میلیارد دلار نقدینگی بخش خصوصی است و هزار‌ها میلیارد دلار در کشور خرج می‌‏شود ولی تنها ۱۰ تا ۱۵ میلیون شغل ایجاد شده در حالی که این مقدار پول می‌‎توانست ۱۰۰میلیون شغل ایجاد کند.

وی افزود: کشورهای پیشرفته با مالیات بستن زیاد به کارهای غیرتولیدی خود به خود سرمایه‎گذاران را به کارهای تولیدی کشاندند، اما در کشور ما از کارمند و تولید کننده مالیات گرفته می‌‏شود و از دلالی و خرید و فروش‎های کاذب مالیات گرفته نمی‌‎شود علاوه براینکه سود این کار‌ها هم خیلی بیشتر از تولید کردن است.

این استاد اقتصاد اظهارداشت: تئوری اقتصاد نئولیبرال برای کشور ما جواب نمی‌‏دهد، زیرا این تئوری با واقعیات جامعه ما منطبق نیست. ولی این تئوری در کشور ما اجرا شد. از کودکی به افراد یاد می‌‎دهند که به فکر منفعت و سود بیشتر خود باشند.

رزاقی درمورد نقش شورای نگهبان و مجلس در این خصوص هم گفت: متأسفانه قانون اساسی در کشور اجرا نمی‌‎شود و نهادهای نظارتی از جمله مجلس و شورای نگهبان هم وظیفه خود را در این خصوص درست ایفا نمی‌‎کنند. استقلال اقتصادی زیربنای استقلال سیاسی کشور است. استعمارگران با سلطه اقتصادی با وابسته کردن اقتصاد کشورهای جهان سوم به خود و بعد سلطه سیاسی با بی‏ثبات کردن این کشور‌ها بر آن‌ها استیلا می‌‏یابند. ۱۴۰ کشور جهان وضعیت ایران را دارد. بیکاری شدید، وارادات بی‎رویه، تولید ضعیف، فروش مواد خام و اولیه، از جمله شاخصه این کشورهاست.

وی درپایان یادآورشد: رهبری بحث بسیار خوب اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند که تنها مجلس خبرگان یک بیانیه در حمایت از آن داد درحالیکه با پروراندن این بحث بایستی همه اقشار جامعه از کم درآمد‌ترین تا پردرآمد‌ترین طبقات در این جنگ با کم کردن مصرف خود مشارکت کنند. باید با هزینه کردن سرمایه‏‌ها در بخش تولید و راه‎اندازی صنایع و رونق دادن به کشاورزی در این مجاهده شرکت کرد. چرا باید کشوری که دارای منابع و ذخایر عظیم انرژی و معدن است بیکاری و گرانی در آن بیداد کند.

منبع:خبرگزاری مهر