با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
قانون بانکداری بدون ربا نیازمند بازنگری است

قانون بانکداری بدون ربا نیازمند بازنگری است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید عباس موسویان، عضو شورای مشورتی بانك مركزی و از متخصصین اقتصاد اسلامی كه صبح امروز در نشست تخصصی بانكداری اسلامی دانشگاه تبریز سخن می گفت؛ به بیان نظرات كارشناسی در زمینه ظرفیت های اجرای قانون عملیات بانكداری بدون ربا پرداخت.

وی با اشاره به ضرورت طرح اصلاح بانكداری بدون ربا تاكید كرد: كمیسیون های اقتصادی مجلس، بانك مركزی، وزارت اقتصاد و معاونت راهبردی ریاست جمهوری در این زمینه همگام هستند و هماهنگی هایی نیز صورت گرفته است.

حجت الاسلام موسویان با بیان اینكه نخستین بانك اسلامی 32 سال پیش در جهان اسلام تاسیس شد، گفت: نخستین قانون بانكداری اسلامی در جمهوری اسلامی ایران 24 سال پیش به اجرا در آمد.

وی افزود: قانون بانكداری بدون ربا در آن زمان متناسب با نیازهای آن شرایط طراحی و تدوین شده بود و قانون جامعی به حساب می آمد، ولی در حال حاضر نیاز شدیدی به بازنگری در آن احساس می شود و با وجود تصمیم در بازنگری این قانون این موضوع عملی نشد.

عضو شورای مشورتی بانك مركزی گفت: معاملات بانكداری متعارف كه در كشورهای اسلامی به نام بانكداری اسلامی اجرا می شود، همان معاملات ربوی است و این مسئله در بررسی های بلند مدتی كه از نظریات دانشمندان اسلامی از زمان رشید رضا تا شلتوت صورت گرفت، مشخص شد.

این متخصص اقتصاد اسلامی با اشاره به فعالیت ده ها بانك اسلامی در كشورهای اسلامی خاطر نشان کرد: امروزه فقط در ایران، سودان و پاكستان بانكداری اسلامی به مفهوم كاربردی وجود دارد.

وی با اشاره به كتاب البانك شهید محمد باقر صدر تاكید كرد: این اثر كتاب خوبی در زمینه بانكداری اسلامی است كه در راستای بازنگری و برسی بانكداری اسلامی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

شایان ذكر است، در این نشست نظرات كارشناسی و مشكلات اجرایی مدیران بانك ها و اساتید اقتصادی طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت.

منبع: خبرگزاری رسا