با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

80 درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند/ باید برای اقتصاد ربا فکری شود

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی ظهر پنجشنبه در دیدار رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اولین مسئله‌ای که مجلس باید به آن اهتمام داشته باشد موقعیت شناسی است و نمایندگان باید نسبت به جایگاه خود واقف باشند که وظیفه مجلس قانون شناسی است نه قانون گذاری، چراکه قانون گذاری فقط از سوی خداوند انجام می‌شود.

 


 

  [button color=”orangeee” size=”Large” type=”round” target=”_blank” link=”http://reba.ir/top-stands/”]برای دیدن صفحه‌ی جامع مواضع کلیک کنید[/button]


 

 

وی با بیان اینکه مجلس صراط نیست بلکه سراج است‏، تصریح کرد: وقتی خداوند همه چیز را آفریده است، فکر بیگانه بشر چگونه می‌تواند قانون وضع کند؟ این مرجع تقلید تاکید کرد: بشر تنها می‌تواند قانون را بشناسد، چون مواد اولیه قانون از منبع گرفته می‌شود و مفاهیمی چون عدالت، استقلال و… جزو مبانی هستند که مواد قانونی از آن سرچشمه می‌گیرد.

آیت‌الله جوادی آملی وجه تمایز نظام اسلامی با غیراسلامی را در استخراج مبانی از منبع عنوان کرد و گفت: ما در هر بخشی نیاز به یک منبع الهی داریم و هیچ علمی، قوانین بشری را تایید نمی‌کند.

استاد برجسته حوزه گفت: البته از نظر شکلی بین وضع قانون در تفکر الهی و الحادی شباهتی وجود دارد ولی تفاوت آن در وضع قانون بر اساس توجه به منابع است.

این مرجع تقلید با بیان تعریفی از عدل گفت: در نظام غیر الهی چیزی به نام منبع وجود ندارد که به آن استناد کنند بنابراین وقتی حزب‌الله از مرزهای خود دفاع می‌کند آنها را تروریست می‌نامند.

آیت‌الله جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم رفع مشکلات مردم و نقش مجلس در راستای رفع موانع تولید از وضعیت موجود بانک‌ها و ارائه تسهیلات با سود زیاد ابراز گلایه کرد و گفت: این بانک‌ها سودهای کلانی از مردم دریافت می‌کنند و در حال حاضر 80 درصد مردم با وام و ربا بسر می‌برند و باید برای اقتصاد ربا فکری شود.

وی پرداخت وام با سودهای کلان را به ضرر تولید ملی دانست و اظهار داشت: ما به هر کسی در مورد این وام‌ها و تولید گفتیم، گفت که این وام‌ها برای تولید صرف نمی‌کند.

وی ادامه داد: وقتی تسهیلات بانکی با سود 20 درصد ارائه می‌شود این سودها بعد از 5 سال 100 درصد می‌شود و چیزی برای کسی که وام گرفته نمی‌ماند و شخص باید تا آخر عمر بدهکار باشد و چه بسا جای او در زندان باشد.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ما خودمان را فریب ندهیم؛ ما مثل کسی که قلبش 80 درصد از کار افتاده و با 20 درصد کار می‌کند هستیم. تعارف هم نکنیم، با 20 درصد زنده‌ایم و 80 درصد با ربا بسر می‌برند.

این مرجع تقلید با ابراز تاسف از اختلاس 3 هزار میلیارد تومان و اختلاس دیگر در مورد بیمه اظهار داشت: این کشور به زحمت و با دعای امام زمان(عج) زنده است.

وی با اشاره مجدد به ماهیت مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما منبع را کنار گذاشتیم و خیال می‌کنیم که کار مجلس قانون گذاری است در صورتی که قانون گذاری فقط کار خداوند است.

مجلس پیگیر کارهای اساسی مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از نحوه تشکیل کمیسیون‌های مجلس اظهار داشت: مجلس نهم از بعد تخصصی از غنای خوبی برخوردار است و افراد باتجربه که سابقه مسئولیت‌های اجرایی داشته‌اند در مجلس حضور دارند. به گونه‌ای که مجلس نهم با شادابی فعالیت خود را آغاز کرده است.

علی لاریجانی مهمترین رویکرد مجلس نهم را پیگیری کارهای اساسی مردم دانست و تاکید کرد: در 8 دوره مجلس شورای اسلامی برابر 70 سال قبل از آن در مجلس، قانون به تصویب رسیده و ما به دنبال این هستیم که پیگیر امور اساسی مردم باشیم.

به گفته وی توجه به اشتغال و مهار تورم از مسائل مهمی است که در دستور کار مجلس قرار گرفته است و ما سعی می‌کنیم از نظرات افراد صاحبنظر در بخش‌های مختلف استفاده کنیم.

منبع

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. یکی از راهای مبارزه با ربا بانکهای خانگی است مثالا در یک خانواده یا طایفه چند نفر که تمکن مالی بهتری دارند جمع مشوند ومبلغی سرمایه می گذارندو بقه هم در حد توان کمک میکنند بعد از مجموعه این سرمایه میتوانند به هر که لازم باشد وام دهند ومی توانند این صندوق را به نام یکی از اعمه نام گذاری کنند

  2. ربا بانکی یک مبحث تقریبا حکومتی است نظام اگر بخواهد براحتی میتواند جلوی این امر را بگیرد فقط نیاز به یک فتوای حکومتی است ، با فتوای این مرجع یا آن مرجع آن هم بصورت محدود و بدون رسانه ای شدن در شبکه های تلویزیونی نمیتوان جلوی چنین معضل عظیمی را گرفت !!! وقتی سران مملکت موافق این شیوه بانکداری هستند و به هیچ عنوان زیر بار نمیروند و اگر کسی بر خلاف نظرشان حرفی بزند برچسب ضد انقلاب و ……به او میزنند راه چاره چیست؟؟؟ کجاست یک میرزای شیرازی که یک تنه در مقابل شاه قاجار و دولت استعمارگر انگلیس ایستاد ، واقعا چه چیزمان رنگ و بوی اسلامی یا حتی ایرانی دارد؟؟اقتصادمان ؟؟معماری و خانه سازیمان ؟؟ دانشگاههایمان ؟؟ شیوه های مدیریتی مان ؟؟ نوع تغذیه و خوراکمان؟؟ طب و روشهای درمانیمان یا فرهنگ اجتماعیمان و……..!؟!؟!؟! روشنتر و واضحتر از این نمیتوانم بگویم!!!!
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل …………

    1. با فتوای حکومتی هیچ چیز درست نخواهد شد / و منظور شما تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل هم این بود که رهبری باید وارد بشوند و اگر وارد نمی شوند موافق وضعیت موجود هستند و ما میرزای شیرازی ها می خواهیم/ در صورتی که قیاس مع اللفارق است / شما یک قلیون و تبناکو ساده را استعمال نکنید را با یک روش حکومت داری پیچیده مقایسه کردید / فرض بفرمایید فردا رهبری بیایند در صحنه و بفرمایند که ربا و بانک را از مملکت جمع کنید / آیا همه چی حل می شود / نخبگان از اساتید اقتصاد تا وزرا جامعه اعتقادی به تغییر وضع موجود ندارند / هر کس اعتقاد دارد ما در سایت ربا و کتاب مواضع آوردیم / این ها برای تغییر وضع موجود هیچ است / باید یک انقلاب اقتصادی رخ دهد / و فرمود سرنوشت هیچ قومی را تغییر نمی دهیم مگر اینکه آن قوم در نفس خود تغییر ایجاد کنند / إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم سوره مبارکه الرعد آیه ۱۱/چرا وظیفه خود و مردم جامعه را بر گردن امام امت می اندازیم این اشتباه است و بر خلاف قران / در صورتی که هم حضرت امام خمینی و امام خامنه ای موضع گرفتند اند / مراجعه بفرمایید به این آدرس http://reba.ir/stands/imam/ / و ایشان از فقه بانکداری بدون ربا را مطالبه فرمودند این ادرس http://reba.ir/?p=507 / ‌

      1. سلام علیکم
        و اما بعد ، صحبت سر تنباکو و بانک نیست بلکه عمل کردن به مبانی اعتقادی و دینی مهم است و زیر بار دسیسه ها نرفتن میرزای شیرازی خطر مبارزه با شاه و انگلیس را برای عمل به دین بجان خرید مانند مدرس یا امام خمینی (ره) ، در کشورهای کمونیستی و لیبرالیستی که از نظر ما بویی از دین و دیانت نبردن و مراجع اعظام ندارند سود بانکی آنها از 5درصد تجاوز نمیکند!؟!
        چگونه است که اقتصاددانان آنها صحبت از اقتصاد اسلامی میکنند و به آن عمل مینمایند !!!! اما ما اسلام را در نماز و روزه و جهاد اصغر خلاصه کرده ایم، که به فرمایش پیامبر اکرم (ص) جهاد اکبر مبارزه با نفس است و چه چیز فاجعه آمیز تر از حرام خواری که کل جامعه ما را فرا گرفته و تبعات آنرا هم به عینه در جامعه میبینیم که یکی از پیامدهای آن بی بندباری در زنان و بی غیرتی در مردان است ویا خشکسالی و……
        و مهمتر اینکه مردمانی که بطونشان از حرام پر شد دیگر امام زمانشان را یاری نمیکنند ،همانطور که وقتی حضرت زینب(س) به بردار خود امام حسین در کربلا فرمود: چگونه است که اینها سخنان تو را نمیشنوند فرمود: اینها بطونشان از حرام پر شده !!!!
        من آن جهاد اکبر را نمیبینم که هیچ دغدغه آن را هم نمیبینم !! این معضل با یک اشاره آن هم در جمع روحانیون قابل حل نیست ،با صحبت های گوشه و کنار مراجع هم قابل حل نیست ، که وقتی به دفترشان زنگ میزنی سر دفترشان میگوید برید بگیرید هیچ مشکلی ندارد !!!!!
        شیطان با تمام قوا وارد میدان شده اما ما هنوز………..، این میدان مرد مبارزه میخواهد و فریاد رسا، و این را میدانیم هر انقلابی اگر رهبر نداشته باشد به پیروزی نخواهد رسید ، البته بفرموده امام راحل رهبر میتواند یک نوجوان سیزده ساله باشد.
        موفق باشید ، راهتان پر رهرو……

  3. سلام
    بالاخره وام بد است یا خوب.؟دوستان اگه اطلاعی در مورد طرحهای آتیه بانک هم دارن که وضعش چطوره حرام و حلاش ،بگن که من مشکل دارم

    1. علیکم السلام
      به صحیفه سجادیه مراجعه بفرمایید: دعای وام. ببینید حضرت در مورد وام چه گفته.

  4. من فکر میکنم بدون وام در دنیای امروز نمی شود زندگی کرد. خود من( معلم بازنشسته) اگر می خواستم با پس انداز صاحب خانه شوم. اولا باید هیچ خرج نمی کزدم ، و برای دچار ربا نشوم پول را هم در بانک نمی گذاشتم یا حد اقل در قرض الحسنه مس گذاشتم وبعد از 30 سال که باز نشست می شدم یه آلونک هم نمی تونستم بخرم. حالا سختی حضور زن وبچه در جامعه وحسرت به دل ماندن آنها و درس ومشق آنها به کنار. اضطرار گناه نمی شناسد. ما در جامعه اسلامی زندگی می کنیم باید اصل را بر صحت بگذاریم. خدا می داند خود من حاضرم و آرزو می کنم در یک آلونک زندگی کنم با سخت ترین شرایط تا دینم حفظ شود. آیا بچه امروزی هر چند مثبت باشه وقتی که با تبلیغات ساده تلوزیون مواجه می شه که همین تبلیغات ساده تجملات و مصزف گرایی را ترویج می کند، که این هم لازمه رونق اقتصادی است ، امکان دارد که فکر یه خانه ساده بدون اجاره در سر نپر وراند. آیا بدون وام وقبل از آن پس اناز کردن در بانک می شود زندگی کرد.

  5. سلام.من کاملا ربوی بودن وام رو قبول دارم!
    ولی ای کاش بیاییم راهکار بدیم
    به نظر شما برای چی ما مردم وام می گیریم؟!
    چون 80 در صد مردم ما فقیر هستیم.
    نمی توانیم خانه ، ماشین بخریم.
    شغل درست حسابی نداریم.
    برای شخصی مثل من که دارم فوق لیسانس می خونم هیچ اعتباری نیست.
    برای ازدواج پول نداریم ازدواج کنیم.
    برای تحصیل هم مجبوریم وام بگیریم.
    و . . . .
    فقط
    راهکار راهکار
    ارایه بدیم
    والسلام.

    1. علیکم السلام
      یک زمانی برای یک خانواده‌ای تقدیر نامه فرستادند:
      وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﴿٨﴾ إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا
      وقتی هوس و شهوت خانه و ماشین و رفاه در دنیایی داریم که حدیث معروف «شش چیز را در شش چیز» تعریف کننده آن است. باید ربای بدتر از زنا با مادر را به جان بخرید!

      راهکار دو بخش است، بخشی برای مردم جامعه و بخشی برای مسئولین جامعه
      بدیهی است که راهکار مسئولین را به مردم بگوییم دردی دوا نمی‌شود! راهکار شما را هم خدای متعال در حدیث مذکور فرموده.

      دنیا را درست ببینیم گیر ربا نخواهیم افتاد.

  6. با سلام
    مدتهاست برای خلاصی از اجاره نشینی قصد گرفتن وام و خرید منزل را دارم
    بارها حکم شرعی وام را پرسیده ام
    اولش گفته اند حرام است اما بعد روش حلال شدنش را یادم دادند و گفتند که باید به نیت وام سپرده گزاری نکنی و … خلاصه از این حرفها که دلم راضی نشد
    یاد دو حدیث افتادم
    یکی اینکه در زندگی های آخرالزمانی فردی نیست که زندگیش آلوده به ربا نباشد هرچقدر هم مراقبت کند بازهم غبار ربا بر روی زندگیش خواهد نشست
    و دیگری اینکه دین داشتن در آخرالزمان مانند نگه داشتن آتش در کف دست است
    خداوند توفیق دهد از دیندارانش باشیم
    التماس دعا

    1. علیکم السلام
      استاد پناهیان این حدیث را در مباحثشان زیاد تکرار می‌کنند: «البلاء لاهل الولا» «بلا و آزمایش برای اهل ولایت است-امام صادق» خوب نتیجه این صبر هم مشخص است.

  7. ای دلبر من تا غم وام است و تورم محراب به یاد خم ابروی شما نیست

    بی دغدغه یک سجده ی راحت نتوان کرد تا فکر من از قسط عقب افتاده جدا نیست

    یک سکه سپردند دو تا سکه گرفتند گفتند که این بهره ی بانکی ست ربا نیست

  8. در آخرالزمان یا ربا می دهند یا ربا می گیرند یا گردی از ربا بر رویشان می نشیند.
    فکر کنم این حدیث از پیامبر اعظم باشه.

    1. رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

      لیأتینّ على النّاس زمان لا یبقى منهم أحد إلّا أکل الرّبا فإن لم یأکله أصابه من غباره

      روزگارى بمردم رسد که یکى نماند مگر آنکه ربا خورد و اگر نخورد غبار آن بوى رسد.

      نهج الفصاحه

  9. با سلام.
    ببین برادر اگر شما بانک و بانکداری را قبول نداری اصلا استخدام بانک نباید میشدی. وضعیت بانکداری در کشور ما همین است اگر مشکلی با این سیستم داری از اول که فهمیدی نباید استخدام میشدی وکنار میکشیدی. من خودم تا اندازه ای مقید به قوانین اسلامی هستم ولی چه کار میشه کرد. شما یک کارمند ساده ای وکاری نمیتوانی بکنی. بهتره مخالفت نکنی و کارت رو ادامه بدی یا بری سر کار دیگه ای. در مورد کارمزد وام. درست گفتی وام قرض الحسنه از منابع سپرده های قرض الحسنه تامین میشود اما اولا باید فرقی بین کسی که کم وام میگیرد با کسی که زیاد وام میگیرد باشد یا نه؟اگه کارمزد ازنظر شما صفر درصد باشد همه ازخداشونه که وام بیشتری بگیرن پس باید فرقی بین وام گیرنده 10میلیونی و کسی که یک میلیون وام میگیرد باشد.ثانیا منابع قرض الحسنه هم زیاد نیست به نظر شما چقدر آدم باید بیادسپرده قرض الحسنه بازکنه تا یک وام 10 میلیونی بانک بده به کسی ؟ پس 10 میلیون سپرده قرض الحسنه به این راحتی جمع نمیشه تو بانک که بانک اونو وام بده با صفر درصد کارمزد.تازه باز هم یک آدم سرمایه دار میاد مثلا یک میلیارد وام قرض الحسنه میگیره وبه این صورت اگه چند نفر دیگه مثل اون پیدا بشن که بتونن قسط اونو بدن هر کدام مثلا یک میلیارد وام صفردرصد بگیرن تمام منابع قرض الحسنه تمام میشه وبرای کسی که یک میلیون وام میخواد چیزی نمیمونه.اینها تمام اشکالاتی است که این سیستم داره. پس شدنی نیست.

    1. علیکم السلام
      شعار ما نمی‌توانیم دورانش سر آمده، لطفا مخالف امام جامعه شعار ندهید. تا اینجای کار ثابت کردیم می‌شود تا هرجای کار که با خدا باشیم خواهد شد.

    2. هه اقا چرا صورت مسئله رو پاک میکنی؟همینه دیگ بس ساکت موندیم هرکس هر غلطی میخواد میکنه
      ازیکی از معصومین نقل شده که
      امر به معروف و نهی از منکر کنید که اگر نکنید باعث میشود تا افراد شرور بر جامعه مسلط شوند و هرچه دعا کنید مستجاب نگردد
      دینی سال دوم دبیرستان:)

    3. جرا شدنی است یکی از راه های ان دعوت از افراد خیر به باز کردن حساب یا افزایش موجودی می با شد

  10. درد اینجاست که افرادی که مطلع و مسئول بودن خیلی دیر اقدام به آگاه سازی جامعه کردن. ما به خاطر اعتماد به سازوکارهای حکومت تا حالا یه عالمه وام گرفتیم، سهام بانک خریدیم، خودرو پیش خرید کردیم و الان باید تنمون بلرزه که مالمون شبهه ناک شده. پارسال نحوه پیش فروش خودروها و معین نبودن مبلغ قراردادهاشون هم تو برنامه پایش رسانه ای شد، ولی گویا اثری نداشت. انگار هیچ نظارتی هیچ جا وجود نداره و باید بی خیال حمل بر صحت کردن تو جامعه اسلامی بشیم.
    خدا کنه مسئولین کاری بکنن وگرنه امنیت روانی جامعه با این همه تناقض کلا مخدوش میشه.

    1. اینطور که می‌گویید نیست، از قبل مسئولین فریاد می‌زده اند اما تبلیغات کر کننده بانکها که هر روز شاهد آن هستید نمیگذاشت و نمی گذاردکه هم اکنون هم صدای خدا در این جنگ به مردم برسد

  11. سلام,من تازه با بانکداری ربوی آشنا شدم واقعا متاثر شدم ,درکشور اسلامی واین مباحث,آن هم به اسم اسلام!!!

  12. سلام. اینها که گفتید حرف و درد دل ما هم هست. منم کارمند یکی از ادارات دولتی بودم که به خاطر همین ملاحظات حلال و حرام استعفا دادم اما با این وضعیت اقتصادی نابسامان و بیکاری از چاله به چاه افتادم یعنی مجبور شدم سپرده گذاری کنم نمیدونم شاید اینم از ضعف ایمان و توکل باشه اما باید واقع بین هم بود همونطور که یکی از دوستان گفته بود با این وضعیت تورم سرمایه آدم بعد چند سال صفر میشه مخصوصا واسه یکی مثل من که بلد نیست اونو تو بازار به کار بگیره تازه بازار هم مشکلات خاص خودش و ادارات ذیربط رو داره که یه جورایی تو سود باهات شریکن. دعا کنید ما هم خلاص شیم باور کنید بعضی وقتا فکر اینکه دارم پول حرام یا حداقل شبهه ناک به خورد زن و بچه ام میدم آرزوی مرگ میکنم. واسم دعا کنید خدا یه کار آبرومند قسمتم کنه نجات پیدا کنم.

    1. علیکم السلام
      گردانندگان این پایگاه نیز همانند شما در قشر مستضعف و همانند شما با سختی گذران روزگار می‌کنند. اشکال ندارد خدا به ما گفته «الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ‌ ﴿٣﴾» صبر کنید آخر الزمان است و عیار شیعینان مشخص می‌گردد. ما و شما هردو به رحمت پروردگار امید بسته ایم که این رنجها را تحمل می کنیم. خدا ما را از حبط اعمال نگه دارد و عاقبت بخیر کند.
      برای ما در نمازهایتان دعا کنید که دعای برادر در حق برادر مستجاب است.

  13. هر کسی در این سایت امده حتما دغدغه ربا داشته ولی وقتی در این مسله نظرواحدی نباشد و یکی حرام میداند ودیگری حلال دانسته ما چگونه به یاری خدا برویم

  14. با سلام
    دوستان عزیز و شاهد 57
    1_ مسئله ای که اخیرا ذهن رو مشغول کرده اینه که آیا اون کسی که کارمند بانکه و مجبوره کار کنه تا نون زن و بچه رو تامین کنه حقوقش چه حکمی داره؟
    من که هر چه تحقیق کردم به نتیجه ای نرسیدم و اقایان میگن مشکلی نداره
    2_ این که گفتین بانکها فقط سرمایه دار رو میشناسن مگه فقط تو بانک مصداق داره؟
    مگه تو شهرداری یا ادارات دیگه یا حتی بین اقوام خودمون این مسئله رایج نیست؟
    مگه زمان رسول خدا اون کسی که فقیری کنارش نشسته بود خودش رو جمع نکرد؟
    پس این موضوع ارتباطی به بانک نداره هر چند بانک هم به این معضل مبتلاست

    1. علیکم السلام
      نکته ای که باید دوستان دقت کنند این است که مبحث ما با حکم شرعی تفاوت دارد. این که شما در بانک کار کنید، حرام نیست، اما از این بابت که در نهادی کار می کنید که مشکلات عدیده دارد، صد البته بی برکتی آن را در جامعه و زندگی شخصیتان مشاهده می کنید. اگر بخواهید فقط حلال و حرام شرعی را رعایت کنید، پس چرا به مردانی که تقوی پیشه می کنند محبت قلبی دارید. السابقون السابقون باشید. اولائک المقربون باشید.

      در بخش دوم باید بگویم که بلاخره از یک جا باید شروع کرد. شما با بیرون آمدن از بانک شروع کنید
      در مورد سوم، لطفا بدون علم به فلسفه و سازوکار بانک نظر ندهید، بانک ذاتش ربا و فساد آور است. و این فساد را به جاهایی که انم بردید تسری داده

    2. توی مملکت ما فقط شعار اسلامی بودن رو سر میدن. هیچی اسلامی نیست. بانک که فقط یه نمونه کوچیکه. اسلامی اینجا فقط یه واژه است که دیگه مفهومی نداره.
      به نظر شما چندتا از نماینده های مجلس برای اسلام و با نیت خدایی رفتند نماینده شدند؟
      چند تا رئیس و وزیر سراغ دارید که خونه اش توی محله های پایین شهر باشه و به خاطر خدا و برای کمک به خلق خدا کار کنه؟!!!
      دلم به حال کارمندان ساده ی ادارات و سازمان ها می سوزه که کار اصلی رو اونا می کنند و آخرش یکی دیگه پولدار و معروف میشه و اسمش میشه مدیر نمونه (!) و …
      پول و ثروت و ظاهر شیک و مقام عالی شده دلیل احترام و تحویل گیری!!
      حالم بد میشه وقتی به این چیزا فکر می کنم …
      :((

      1. اگر ما به یاری خدا نرویم قطعا خدا دینش را به دست قوم دیگری یاری خواهد کرد. برای یاری خدا باید دونفری یا تک تک قیام کنیم، از خودمان شروع کنیم برای کمک به دین خدا چه کرده ایم که از بقیه انتظار داریم؟

  15. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام بر سید و سالار شهیدان
    سلام بر منتقم خون حسین (ع)
    سلام بر ائمه اطهار و شهدا
    سلام بر روح پرفتوح خمینی کبیر
    سلام بر رهبر عزیزمان سید علی خامنه ای مدظله العالی
    سلام بر رهروان و پیروان اسلام راستین و ناب محمدی (ص) و دشمنان دشمنان خدا و دشمنان رباخواری
    سلام بر همه مظلومان عالم

    بنده حقیر یکی از کارمندان بانک … هستم و ان شاالله من بعد در خدمت شما دوستان خواهم بود چون به تازگی با این جنبش آشنا شدم و کاش زودتر این اتفاق می افتاد
    سابقه من به مبارزه علیه ربا به سال 83 برمی گرده زمان دانشجویی که رشته ام اقتصاد بود و در کلاسهای اقتصاد با اساتید این رشته مباحثات طولانی داشتم
    قصد تعریف از خود ندارم اما جهت آشنایی با سابقه و اطلاع دوستان که بنده با دست پر در میدان بوده ام فقط یه نکته ذکر کنم که مقطع لیسانس اقتصاد را با معدل 17.72 گذرانده ام و موفق شدم با رتبه الف به مقطع فوق لیسانس گذر کنم که البته به دلایلی انصر اف دادم و بعدها به استخدام بانک در آمدم که البته به خاطر یک هدف بزرگ که اصلاح این ساختار و حذف و ریشه کنی ربا در این سیستم را سرلوحه کار داشتم که در یان مسیر اتفاقاتی رخ داد که به مرور بازگو خواهم کرد
    تنها امیدم اینست که این اتفاقات را به گوش مراجع تقلید و علما برسانید
    بحث ربا در بانک مسئله ساده ای نیست و به راحتی از بین نمی رود و از طرفی بانکداری اسلامی فقط در حذف ربا خلاصه نمی شود زمانی که کارمندان بانک با خوی ربا خواری و سرمایه پرستی تربیت می شوند و در آموزشهای بدو خدمت از همان ابتدا پول اندوزی و سرمایه دار پرستی فکر و ذکرشان می شود و با شستشوهای مغزی و تلقینهای توجیه گرایانه حرف اولشان می شود همیشه حق با مشتری است تا زمانی که این خلق و خو به خورد کارمندان می رود و هیچ جایگزینی هم برای درمان این درد نیست نتیجه این می شود که در همین بانک محل کار بنده همکار زن می گوید ربا و نزول چرت و پرتی است که آخوندها از خودشان در آورده اند برا امثال ما و خودشان همه نزول خوارند و هنگامی که بنده گزارش این برخورد همکار را به رییس اداره امور کارکنان استان می دهم بخاطر پولدار بودن و سرمایه دار بودن پدر شوهر همین خانم و مشتری ممتاز شعبه بودن ایشان بنده را به شعبه ای دیگر منتقل کرده و به دلیل قراردادی بودن نوع استخدام بنده تهدید به اخراج کرده اند
    زمانی که در همین بانک بازرس بانک به توصیه ریاست شعبه بنده را تحت فشار گذاشته اند که محاسنت را بزن و شش تیغه کن و بنده تاکنون مقاومت کرده ام
    زمانی که همان همکار زن در محل شعبه و در ملا عام با نامحرم دست می دهد و مصافحه می کند به من می گویند مگر تو مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستی اگر ادامه دهی تیرها به سمت خودت بر می گردد
    زمانی که در گرمای تابستان پس از بسته شدن در شعبه و بدون وجود هیچ مشتری ای در شعبه به دلیل گرم بودن و عرق ریختن هنگامی که در حال بستن صندوق شعبه بودم و کار نکردن کولر پیراهنم را روی شلوار گذاشتم ریاست شعبه با بدترین وجه ممکن برخورد کند که اینجا بانک است نه بسیج!!!!
    و هزاران خاطره از این دست که نمی خواهم طولانی شود اما به مرور زمان می گویم تا به گوش علما و مراجع برسانید شاید دردی دوا شود
    گشتی در یوتیوب بزنید البته این قضیه مربوط به چندسال پیش است نمی دانم هنوز فیلم زنای کارمند زن و مرد شعبه بانک صادارت در یوتیوب موجود است یا خیر
    اینها گوشه های کوچکی از تاثیر ربا بر مغزو جسم و روح کامندان بانک است

    بنده در مباحثات دانشگاهی در قضیه ربا به منابع زیادی دست یافتم که اگر صلاح دانستید گوشه هایی از آنها را در اختیار سایت شما قرار خواهم داد
    و اما 4% کارمزد وام قرض الحسنه

    برادران من نمی دانم چرا عده ای از علما و مراجع این 4 % را ربا نمی دانند
    یک مثال می زنم تا کاملا متوجه شوید 4% یعنی چه
    بنده در بانک کار می کنم و این را دقیق می دانم و بروید بپرسید
    فرض کنید آقای الف درخواست 1 میلیون تومان وام قرض الحسنه دارد
    و آقای ب درخواست 10 میلیون تومان وام قرض الحسنه
    اگر وام 36 ماهه باشد مانده وام الف در سال اول 1 میلیون است و کارمزد 4% ایشان در سال اول می شود 40هزار تومان
    در سال دوم مانده وام ایشان اگر مثلا دو سوم 1 میلیون باشد یعنی حدود 660 هزار تومن (چون اقساط سال اول کسر شده) کارمزد 4% برمبنای مانده جدید می شود حدود 26 هزار تومان
    و در سال سوم مانده وام حدود 330 هزار تومان است که برمبنای مانده جدید کارمزد سال سوم با 4% می شود حدود 13 هزار تومان
    جمع کارمزدها می شود 40+26+13= 79 تومن حدودا برای کل وام 1 میلیون تومن سه ساله قرض الحسنه یعنی وقتی می گوییم وام 4% منظور این نیست که 4% ضربدر مبلغ وام کارمزدی هست که باید پرداخت این محاسبه غلطه (یعنی 40 هزار تومن) بلکه مبلغ کارمزد بیشتر از این روش غلط است این مطلب اول
    مطلب دوم این که برگردیم به وام آقای الف 10 میلیون تومن با همان روش محاسبه بالا میزان کارمزد ایشان می شود 790 هزار تومن
    حالا سوال اینست معنی کارمزد چیست؟هزینه آب و برق شعبه ، هزینه نرم افزار و سخت افزار رایانه های شعبه، هزینه حقوق کارمندان،هزینه پرونده نویسی و تشکیل پرونده و کاغذ و پوشه و غیره
    خوب بنده که کارمند بانک هستم هیچ تفاوتی میان هزیه های وام پرداختی بین این دو نفر و الف و ب نمی بینم یعنی همه هزینه ها برای این دو نفر یکسان است هردو به یک میزان احتیاج به کاغذ و ورق و خودکار و وقت نوشتن و مصرف برق و حقوق و … دارند اما در عمل مشاهده می کنید نفر ب 10 برابر نفر الف کارمزد پرداخت می کند چرا؟مسئول آموزش بانکی که بنده کار می کنم گفت چون تهیه 10 میلیون پول سخت است از تهیه 1 میلیون تومن که بنده پاسخ دادم وام های قرض الحسنه از محل سپرده های قرض الحسنه بانک تامین می شود که برای بانک هزینه ای ندارد و رایگان است اگر مثلا از منابع سپرده سود دار بود که نیست شاید توجیه داشت چون سپرده سود دار هزینه زاست برای بانک اما در حقیقت طبق قانون محل تامین همانطور که گفت از منابع رایگان شعبه هست در حقیقت بنده که در بانک سپرده قرض الحسنه گذاشته ام برای رفع احتایجات مسلمین و بهره بردن از اجر و ثواب معنوی اما بانک برای دادن این سپرده به دیگران به صورت وام بجای محاسبه کارمزد عملیاتی خود می آید براساس مبلغ وام و پولی که می دهد 4% می گیرد که اصلا این 4% هیچ توجیهی ندارد و قراردادی هست چون گفته اند ما به طور میانگین این را در نظر می گیریم و خودمان را درگیر محاسبات هزینه های عملیاتی نمی کنیم
    خوب به نظر شما این 4% ربا نیست؟!
    این که وام قرض الحسنه هست این اشکال را دارد و بنده در بانک فعلا جواب قانع کننده ای نگرفته ام پس وای به حال بقیه وام ها که بعدا راجع به آنها نیز توضیح خواهم داد

    حالا می خواهم یک مورد از نمونه های غیر اخلاقی بانک را بگویم که برایم بارها اتفاق افتاده که به علت نبود اسلام و روحیه مسلمانی در این سیستم هست
    بنده صندوق دار بانک هنگامی که شماره نوبت دهی را فرا می خوانم و نوبت یک پیرزن فرتوت و قوز کرده کمیته امدادی هست و برای گرفتن یارانه چندین ساعت در نوبت منتظر بوده و حالا نوبتش شده کسی که توانایی شنیدن و دیدن هم ندارد و به هزار بدبختی و مشکلات به بانک آمده همزمان فرد سرمایه داری که مطالبات معوق میلیاردی هم به شعبه دارد وارد بانک می شود و بدون نوبت یک راست به سمت رییس شعبه رفته و کارش را به رییس سپرده و خودش کناری می نشیند بدون اینکه نوبت بگیرد رییس شعبه از پشت باجه و بدون نوبت کار اون فرد سرمایه دار را که پول واریزی هست را به سمت بنده آورده و با عجله دستور انجام سریع السیر را دارد که با اعتراض بنده مواجه شد که نوبت این پیرزن هست فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟
    دفترچه پیرزن را از دست بنده قاپید و به کناری پرت کرد و دستور داد فورا این کاری که من می گویم انجام بده و با مقاومت بنده ایشان دست به قلم شده و گزارش می نویسد برای بازرسی و امور کارکنان
    بله قانون مداری می گوید من مامورم و معذور قانون می گوید تابع رییس باش قانون می گوید حق نداری از مافوق تبعیت نکنی اما کدام قانون؟قانون اسلام؟قانون بانک
    ؟این کلمه قانون چوب چماقی شده بر سر ما
    قانون بانک یعنی اول سرمایه دار به هر قیمتی و به هر توجیه و دلیلی
    بانک به من می گوید سهام دار بانک از تو اسلام و عدالت نمی خواهد از تو سود می خواهد اگر از سرمایه دار سود نگیری سهام دار سهامش را می فروشد و سهام بانک دیگر را می خرد اگر جلوی سرمایه دار خم و راست نشوی پولش را به بانک رقیب می برد می گوید رقابت است رقابت هیچ حرفی دیگری قبول نیست

    البانک ما البانک و ما ادراک ما البانک

    به حول و قوه الهی ادامه دارد

    1. وقتی هر روز ربا باشد یک زنا که حساب نمی شود! 😉
      درد نامه شما را خواندیم. همیشه عالم مستکبران در مقابل حق ایستاده اند و این مستضعفان بوده‌اند که اولین ایمان آورندگان به حق بوده‌اند.
      ما این افرادی را که توصیف کردید لعنت می کنیم و میخواهیم که همه لعنت کنندگان آنها را لعنت کنند.

    2. این مسائلی را که شما فرمودید راهم خواهر بنده که در یک بانک کار می کردند می گفتند و البته ایشان دوام نیاوردند و امدند بیرون چرا که هر روز به عقاید مذهبی ایشان توهین می شد و… طوری شد که خواهر بنده حتی حاضر نیست به خاطر کارهای بانکی خودش به بانک برود و بسیاری دردها که مجال گفتن نیست. خدا اجرتان دهد که امر به معروف و نهی از منکر می کنید.

    3. سلام.
      خدا خیرت بده که مسائل داخل بانک ها را عنوان کردید. انشائالله مردم هرچه زودتر آگاه شوند

      البته باید تصدیق کرد که همه مسئولین بی دین نیستند.

      الهم عجل لولیک

      1. علیکم السلام
        ان‌شاالله.
        بله مسئولین ما بی‌دین نیستند (نماز و روزه دارند و ریش و تسبیح- خدا را می‌پرستندو عاشق اهل بیت‌اند) اما بی‌دین‌اند ( در صحنه اجرا و حکومت داری لایسیته فرانسه و پاگانیست امریکایی و نظرات کینز و فریدمن و آدام اسمیت را اجرا می‌کنند) این تناقض است که کشور را در ابهام فروبرده و هیچ کس نمی‌داند چرا مسئولین نماز شب خوان ما نمی‌توانند اسلام را پیاده کنند.

    4. سلام برادر بزرگوار
      ما همه همدردیم
      عمرمان صرف پرکردن جیب این ازخدا بی خبر ها می شود با این وام های ربوی

    5. بنام خدا
      سلام بر شاهد 57
      درود بر ایمان و شهامت و استقامت شما
      کار شما واقعا جهاد است.موفق باشید.

  16. 1-تورم خلق پول، افزایش حجم نقدینگی، توسط سیستم بانک مرکزی و دولت است و گرانی از “تبعات” آن است. تورم دقیقا توسط دولت و بانک مرکزی ایجاد می شود اگر تورم باید مهار شود در واقع دولت و بانکها باید مهار شوند.

    2-وقتی قانون بانک مرکزی بانکها را فقط ملزم به سپرده معادل 10 تا 30 درصد تعهدات مالی که ایجاد می کنند می کند یعنی این که بانکها می توانند 3 تا 10 برابر پولی که دارند تعهد مالی ایجاد کنند. بنابراین به ازای هر 1000 تومان که نزد بانکی سپرده گذاری می شود هر بانک تا 10 برابر آن یعنی 10 هزار تومان تعهد برای خودش ایجاد می کند (در قالب وام، دفترچه حساب، چک پول و انواع پول و شبه پول) در این فرایند معادل 9 هزار تومان خلق پول صورت می گیرد. نکته این که بانکداری بسیار سودآور است به همین مکانیزم بر می گردد. یعنی اگر سود وام 20 درصد باشد چون بانک می تواند هر هزار تومان را تا 10 بار وام بدهدبنابراین سود 20 درصد در 10 ضرب شده و سود 200 درصد می شود. آقایی که در بالا گفتند در تورم 40 درصد … در مورد خاص بانکها این که مثلا 20 درصد سود وام است با توضیحی که دادم اصلا به این معنا نیست که بانک 40 – 20 درصد ضرر می کند بلکه 200 -20= 180 درصد سود میکند.

    3-یکی از مفاسد ذاتی این سیتم پولی بانک محور که امکان خلق پول را برای دولت فراهم می کند این است که دولت با خلق پول طرح عمرانی و خدماتی برای مستضعفین انجام می دهد ولی به خاطر تورم این خلق پول جند برابر باری را که از دوش مستضعفین برداشته است به دوش مستضعفین از طریق تورم و گرانی ناشی از آن می گذارد و این معوملا به طرحها و سیاستهای عوام فریبانه منتهی میشود طرح مسکن مهر که با خلق حدود پول 50 هزار میلیارد تومان ایجاد شد و با احتساب ضریب تکاثر 5 (این پول در داخل سیستم بانکی میگردد که چند برابر آن را تولید پول می کند) 250 هزار میلیارد تومان نقدینتگی ایجاد کرده است و “مثلا” با فرض یک تریلیون تومان نقدینگی قبلی در کشور معادل 25 درصذ تورم در حجم پول ایجاد کرده است بنابراین اگر مسکن مهر یک میلیون خانه ایجاد کرده است 5 میلیون خانه دار را از طریق تورم خانه خراب کرده است. دولت به آن یک میلیون افتخار می کند اما اشاره نمی کند با چه قیمتی.

  17. حاج آقا بد نیست ذکر بفرمایید الان آمار تورم چیزی حدود 40% و شاید بالاتر باشد.

    هر کسی پولش را بدهد و سود نگیرد بعد از 5 سال فقط 8% ثروت اولیه را دارد.

    واقعا الان قانون ربا در تورم 1-2% و تورم 40% یکی است… ؟!

    بد نیست قانون شناسی کنیم.

    1. به دور باطلی اشاره میکنید
      قطعاً از عوامل تورم، سود هم هست

    2. یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی می فرمودن ما فقط یک بانک در جهان داریم که اسلامی است آن هم در بحرین است و بسیار هم از این بانک استقبال شده…پس می شود اسلام را محور قوانین قرار داد و نتیجه گرفت

      1. البته ایشان نگفتند چطور میشود یک بانک واقعا اسلامی باشد و باز هم اسمش بانک باشد.
        بانک اسلامی
        زنای اسلامی
        شراب اسلامی
        قمار اسلامی

        درست‌ترش این است که آن بانک تلاش بیشتری برای بهبود وضع در حالت گذار کرده است. اما اساسا الگوی اسلام بسیار متفاوت است.

    3. عزیزم حتما شما می دونی که دلیل اصلی این تورم چهل پنجاه درصدی همین نظام سرمایه داری و ربوی بانک هاست

    4. راه حلش این است که طلا قرض بدهید و بگیرید.
      .
      بهانه ی کردن تورم برای توجیه ربا، منطقی نیست.چون به هرحال قرض دهنده در شرایط غیر تورمی هم باید از منافع کوتاه مدت مادی خود بگذرد. در شرایط تورم باید گذشتش بیشتر باشد.
      .
      همین است که میگوییم سیستم پول محور به زور مردم را به جهنم میبرد.

    5. خوب پولت رو نده بانك.
      نزول خورهاي بازار هم استدلال شما را دارند. ميگويند چون رباي بانكي 30% ساليانه است، رباي بازاري 40% ساليانه است.

    6. با سلام، از بیست میلیون پول سود بانکی گذشتم، و خرج آزادی زندانی کردم، آرامشی به زندگیم اومده که واقعا باورنکردنیه،جوانی ۲4 ساله متاهل با یک فرزند و مستاجر هستم، تجمل گرایی و عجله در رسیدن به خواسته های دنیوی عامل نه تنها ربا بلکه کشتار و خونریزی بین ملتها مردم، همانطور که حرص بیش از حد آدم و حوا ؛انسانها رو به جایی پست سوق داد فقط با خوردن یک میوه،پس از آنچه که ازجانب خدا بهتون میرسه راضی و شاکر باشید

      1. علیکم السلام
        اگر مطلبتان را کمی بیشتر شرح بدهید و در بخش توابین ربا درج کنید خدا را شاکر خواهیم بود. قطعا نوشته شما امید و انگیزه زیادی به بقیه خواهد داد. پس تعلل نکنید! منتظر نوشته شما هستیم.