با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نظام بانکی ما بدون ربا نمی‌تواند عمل کند!

نظام بانکی ما بدون ربا نمی‌تواند عمل کند!

سبحانی

حسن سبحانی: مراجع معظم تقلید از وجود تا ۸۰ درصد ربا در سیستم بانکی صحبت می‌کنند. نباید نظام اقتصادی کشور را گام به گام و لحظه به لحظه به سمت نظام بانکی مبتنی بر بهره پیش ببریم.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به طرح تحول نظام بانکی و تاکید بر اجرای قانون عملیات بانکی بدون ربا، تصریح‌ کرد: به جای تدوین قوانین جدید که پروسه طولانی را می‌طلبد، باید نسبت به اجرای قانون موجود توسط نظام بانکی اهتمام ورزید؛ چراکه از پس اجرای این قانون بخشی از مشکلات ما کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش رصد به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر حسن سبحانی – کارشناس اقتصادی – با بیان این‌که تاکنون از آنچه که تحت عنوان تحول نظام بانکی یاد می‌شود به طور مکتوب چیزی نخوانده بودم، گفت: از صحبت‌های آقای فرزین متوجه شدم که ذهنیت دولت از ایجاد قانون جدید پولی و بانکی، استفاده از فن‌آوری‌های جدید و روش‌های سهل‌تر برای دریافت تسهیلات است. وی افزود: اگر طرح تحول بانکی آن چیزی باشد که اعلام شد، در آسیب شناسی قانون عملیات بانکی بدون ربا خوب عمل نشده است و به نظر من قانون عملیات بانکی بدون ربا که در شهریور سال ۶۲ تصویب شد و از ابتدای سال ۶۳ بنا بوده که در کشور به خوبی اجرا شود، همچنان اجرا نمی‌شود و در واقع بزرگترین مشکل این است که قانون عملیات بانکی بدون ربا را اجرا نمی‌کنیم.

این نماینده پیشین مجلس گفت: در قانون عملیات بانکی بدون ربا بانک وکیل سپرده‌گذاران است و پول آن‌ها را به سرمایه تبدیل می‌کند و در مشارکتی که با سرمایه‌گذاران دارد، سود حاصله را بین سپرده‌گذار و سرمایه‌گذاران تقسیم کرده و خودش حق‌الوکاله دریافت می‌کند. سبحانی افزود:  , متاسفانه دیده می‌شود که در تمام این سال‌ها پول حاکم است و ما تحت عنوان سود بانکی، همان مکانیزم بهره در نظام‌های ربوی را بر سیستم بانکی حاکم کرده‌ایم و چون نرخ تورم به دلایل مختلف بالا است نرخ‌های سود بالا مانع تولید شده است. . وی تصریح کرد: در سالی که تحت عنوان تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی از آن نام برده می‌شود، به خاطر التهابات موجود در بازار ارز و طلا، برای کاهش التهابات، نرخ سود بانکی ۲۰ درصد تعیین شد. این اقتصاددان اظهار کرد: وقتی سپرده گذار ۲۰ درصد سود از بانک می‌گیرد، کسی که تسهیلات دریافت می‌کند باید سود بیشتری پرداخت کند، واقعا چه فعالیتی در کشور وجود دارد که بتواند ۲۵ الی ۳۰درصد هزینه پول بدهد؟ این درحالی است که همه این‌ها با روح عملیات بانکی بدون ربا مغایرت دارد. سبحانی با اشاره به نظام pls (شریک شدن بانک در سود و زیان ) تصریح کرد: این‌که گفته می‌شود برخی کارشناسان معتقدند که این نظام ما را از نظام بانکی دور می‌کند و به سمت بازار سرمایه سوق می‌دهد، به نظرم نقطه اصلی آسیب در همین جا است., به عبارت دیگر کشور فاقد قانون کارآمد نیست و آنچه که اهمیت دارد، این است که نظام بانکی و اقتصادی ما شرایط را به گونه‌ای تجربه کرده که نمی‌تواند بدون ربا عمل کند., وی با اشاره به این دیدگاه که برخی کارشناسان معتقدند نظام PLS کفایت نمی‌کند، گفت: امروز مراجع معظم تقلید از وجود تا ۸۰ درصد ربا در سیستم بانکی صحبت می‌کنند و نباید به دلیل این که کارشناسان غیر آشنا با مسائل اسلامی و بانکی از ناکارآمدی نظام PLS صحبت می‌کنند، قوانین جدیدی را نوشت.. ,این اقتصاددان تاکید کرد: باید قانون سال ۶۲ را به تمامی اجرا و نواقصی که پس از اجرای آن وجود دارد را برطرف کرد., به عبارت دیگر، نباید نظام اقتصادی کشور را گام به گام و لحظه به لحظه به سمت نظام بانکی مبتنی بر بهره پیش ببریم. وی با اشاره به این‌که در اسلام فراوان در مذمت بهره سخن گفته شده، خاطرنشان کرد: به نظر من عمده مشکلات اقتصادی و عمده شهرک‌های سوخته‌ای که در بخش‌های مختلف کشور وجود دارد و همچنین این‌که نظام بانکی اعلام می‌کند که چند ده هزار نفر بدهکار به سیستم بانکی وجود دارد، به دلیل این است که نظام بانکی وظیفه خودش را انجام نداده است و این بالاترین سند برای عدم اجرای قانون است. سبحانی اضافه کرد: , در قانون عملیات بانکی بدون ربا با توجه به اینکه مشارکت وجود دارد، بدهی نباید به وجود بیاید. , در واقع بدهی مربوط به نظامی است که مبتنی بر بهره عمل می‌کند. این کارشناس اقتصادی با تشکر از زحمات دولت و کارشناسان دولتی خاطرنشان کرد:‌ اگر تدوین قانون ضرورت داشته باشد، باید معطوف به کنار رفتن بهره باشد و همچنین سود به عنوان آنچه که در بازار حقیقی اقتصاد به وجود می‌آید، جایگزین شود. حسن سبحانی با تاکید بر این که قانون موجود این قابلیت را دارد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد به جای تدوین قوانین جدید که پروسه طولانی را می‌طلبد بهتر است نسبت به اجرای قانون موجود توسط نظام بانکی اهتمام ورزیده شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. مالیات بر ارث ظالمانه
    چند وقت پیش کمیسیون مالیات رفته بودم اشک زن و بچه یتیم مردم رو سر مالیات بر ارث دراورده بودند رو اموالشون 35% مالیات بسته بودند شما اگر واقعا دغدغه حل مشکل مردم رو دارید این جور مسائل رو مطرح کنید یکی از مشکلات اساسی مردم قوانین اشتباه قدیمی و نامتناسب با شرایط حاله ارث اساسا دارایی و درامد جدیدی نیست که به اون مالیات ببندند اخه مالیات 35% کجاش انصافه کجاش منطقیه کجاش اسلامیه حکومتی که در حق مردم خودش ظلم میکنه ادعای حمایت از مظلومان جهان ( البته که کار درستیه ) میکنه ایا قانون 30 سال پیش با شرایط اقتصادی و تورمی قابل اجراست . وقتی خوانواده ای سرپرست خودشو از دست میده دگیر مشکلات و گرفتاری های عدیده ای از جمله مشکل مالی میشه حالا دارایی روی این مشکلات هم کلی مشکل درست میکنه ( قفل کردن سپرده ها در بانک مشکل در نقل و انتقال اموال و ….) ایا وظیفه حاکمیت ایجاد فضای امن و راحت برای کسب و کار است تا مردم بتوانند تولید درامد و ارزش افزوده کنند و از درامد واقعی خود با میل و رغبت مالیات و وجهوه شرعی را بپردازند یا سازمان امور مالیاتی با ایجاد ضرر و زیان و گرفتاریهای عدیده مردم را وادار به پرداخت مالیات کند ؟ انهم به نام مالیات ستانی اسلامی !!!!!!! خانم مسنی را دیدم که برای امور فیش حج همسر خود چندید بار به اداره دارایی وسایر ادارات مراجعه و رفت و امد داشته تا مبلغی حدود سیزده هزار تومان مالیات بگیرند خانواده ای رو دیدم با وجود بچه صغیر به گریه افتاده بودند . با مشاهده این موارد سوال پیش می اید ایا مسئولین از مشکلات مردم اطلاع دارند. بر اساس امارهای سازمان امور مالیاتی مالیات بر ارث فقط هفت دهم درصد درامد های مالیاتی رو شامل میشود درصورتی که سیزده درصد نیروی انسانی سازمان رو مشغول میکند این در شرایطی است که به اذعان مسئولان بیش از چهل درصد اقتصاد کلان فرار مالیاتی دارد ایا نباید اشکالات قانونی رفع گردد تا مشکلات و گرفتاری های مردم و مجریان قانون کاسته شود ؟
    یک پرونده مالیات بر ارث بین چند ماه ( حداقل 6 ماه ) تا چند سال زمانبر است. 09124450381
    http://taxjournal.ir/browse.php?a_id=257&sid=1&slc_lang=fa
    وقتی دولت و نظام اینطوری علنی در حق مردم ظلم میکند شما می خواهید مرد وارد معاملات ربوی نشوند !!!!!!!!!!!!!!!

  2. قانون بانكداري بدون ربا توهم است. دليل اصلي اينكه اگر جوابگو بود كه پس از سي سال 80% اقتصاد ربوي نميشد.
    اما از نظر علمي، وقتي سيستم پول محور برقرار باشد، امكان بانكداري بدو ربا وجود ندارد. اساس پول اعتباري بر بهره است.
    كل سيستم اقتصادي مبتني بر پول اعتباري با ربا ممزوج است. در روايات هم داريم كه گرد ربا بر همه ي جامعه مينشيند، حتي بر كساني كه ربا نميخورند.
    در كليه مراودات مالي ، اگر محاسبه ي زمان تسويه حساب نشود ، كار اقتصادي معني نميدهد.
    سيستم اقتصادي پول محور بدون محاسبه جريمه تاخير وجه امكان پذير نيست.
    البته راه حل هم استفاده از پول ثابت است كه ارزشش در طول زمان حفظ ميشود.