مواضع

آیا نظر مراجع، علما و مسئولین را درباره ربا دیده‌اید؟

وبلاگ جنبش

سوالات متداول

با توجه به حجم زیاد پرسش‌ها بر آن شدیم تا سوالاتی که بیشترین تکرار را دارند به نحو مناسبی پاسخ دهیم. این فهرست بروز خواهد شد.
بروز رسانی: ۱۳۹۵/۰۱/۱۲

ربا چیست؟

  1. ربای بازاری را همه می‌شناسند. مراجع آن را حرام اعلام کرده‌اند و تعریف مشخصی دارد که می‌توانید ببینید: ویکی فقه؛ ما به این نوع ربا می‌گوییم ربای اصغر!
  2. ربای بانکی شقوق مختلفی دارد. از سود و دیرکردش، تا خلق پول معروف!
  3. ربای دولت‌ها. بانک مرکزی عامل اصلی ربا است. با ارزش پول بازی می‌کند و متخصصین امر به صورت علمی ثابت‌کرده‌اند که تغییر ارزش پول ربا است!
  4. ربای جهانی: پول بدون پشتوانه آمریکا پشتوانه پول بسیاری از کشورهای دنیا است؛ از جمله کشور خودمان! در نتیجه سود زحمات ما به صورت چند مرحله‌ای به آمریکا می‌رسد و تورم آمریکا به کشور ما صادر می‌شود! (مستند رازهای پنهان پول)

آیا سود بانک‌ها رباست ؟

در تبیین موضوع باید گفت ؛ ربا در حال حاضر دو نوع اصلی دارد. ربای بانکی و ربای بازاری

ربای بازاری را همه مراجع حرام اعلام کرده اند. معاملات بانکی، با عقود حلال می‌شود. چیزی شبیه دروغ مصلحتی. اکثر علما معتقدند در شرایط اضطرار و به خاطر نبودن گزینه‌ی جایگزین ، می‌توان از نوعی کلاه شرعی استفاده کرد. البته روایاتی در سیره‌ی ائمه اطهار هم وجود دارد که فردی مجبور شده بود ربا بگیرد که حضرت پیشنهاد کردند؛ حالا که مجبوری خرید و فروشی انجام بده و ربا را در قالب آن معامله دریافت کن.

اما ربای بانکی! از لحاظ علمی سازوکار ربوی بودن «نهاد بانک» ثابت شده است، مهم‌ترین و مخرب‌ترین ربای بانک چیزی به نام خلق پول است که ریشه در علم اقتصاد دارد. این خلق پول علت اصلی تورم و کاهش مداوم ارزش ریال است. در نتیجه آن بانک‌ها مجبورند سود بدهند و سود بگیرند. و وقتی پای سود وسط آمد مجبورند وام‌ها را به شما با سود بدهند که بتوانند یک درصد ناچیزی از این وام با بهره بالایی که از شما گرفتند به صاحب حساب به عنوان سود بدهند!

مثلا اگر پدری ۵۰ میلیون را در بانک بگذارد که سود ۲۰% را هر ماه خرج خانه کند، بانک آن پول را با سود ۱۲۰ درصد به پسر آن پدر می‌دهد که برود و خانه بخرد (وام خانه) یعنی ۱۰۰% برای خود بانک سودآوری دارد. در عمل هم می‌دانیم که این اتفاق به وفور در اطراف ما درحال رخ دادن است.

گرچه مراجع گفته‌اند که دیرکرد حرام و عین ربا است. اما می‌بینیم که سود بانکی هم ظلم آشکاری به خودمان است.

آیا وام بالای چهاردرصد حرام است؟

اگر شما هم فقط به دنبال این هستید که راحت‌ترین احکام را بشنوید، بله حلال است. به شرط اینکه طبق همان قراردادی که با بانک کرده‌اید عمل کنید. اما اگر جواب واقعی را بخواهید؛ نه! مراجع مجبوراند برای اینکه جامعه بهم نریزد بگویند حلال است اما خودتان وضع را ببینید: مواضع مراجع. داد همگان درباره خلاف‌کاری بانک‌ها که ترکیبی از ربا، دروغ، رانت‌خواری، بنگاه‌داری و پارتی‌بازی است بلند است: مواضع بزرگان.

اگر ما هم به دنبال رفاه خودمان باشیم، و نخواهیم سختی تحمل کنیم و چیزی که هم دل و هم عقلمان می‌گوید بد است را کنار بگذاریم، فرقمان با مردم کوفه چیست؟!

آیا دیرکردی که بانک‌ها می‌گیرند، حرام است؟

بله، حرام است! اما اگر بخواهیم به‌طور واضح بررسی کنیم بهتر است خودتان این مستندات را ببینید: + و + و + و + و + و + و + و + و موارد بسیار دیگری که علما رسما حکم به حرام بودن آن داده‌اند.

اما نکته‌ای در این بین است و آن اینکه می‌گویند «اخذ» دیرکرد برای بانک عین حرام است؛ اما بعضی از مراجع پرداخت دیرکردی که به اجبار از مشتری گرفته می‌شود را حرام ندانسته‌اند و می‌گویند بانک باید دست از این حرام‌خوری بردارد. که در اینجا شما شاهد هستید که بنا به حدیث رسول الله فرقی بین گیرنده و دهنده ربا نیست و مراجع بنا به وضعیت موجود و به اجبار این حکم را داده‌اند. اما در همین حالت نیز تمامی بانکدارانی که دیرکرد را اخذ، مدیریت و محاسبه می‌کنند بنا به حکم صریح مراجع و حدیث رسول الله مورد لعنت خدای متعال هستند و باید به آن‌ها گفت اگر هر روز با مادر خود زنا کنید بهتر است از وقتی که وقتی عامدانه در سیستمی کار کنید که یقین دارید در حال حساب‌رسی ربوی هستید.

اگر شما هم در فامیل کسی را دارید که در بانک کار می‌کند، او را از این اشتباه نجات دهید و بگویید اگر همه «حرّ»‌ها از سپاه بانک بیرون بیایند و در جبهه خدا قرارگیرند، قطعا خداوند گذشته‌شان را خواهد بخشید زیرا ندانسته به این‌کار مشغول بودند.

کشورهای دیگر سود بانکی‌شان ۱% است یعنی آن‌ها ربا ندارند؟

این سوال چند بخش دارد:

  1. ربا را چه تعریف می‌کنید؟
  2. مصادیق ربا در جامعه امروز چیست؟
  3. با این شاخصه‌ها و مصادیق کدام بانک ربوی‌تر است؟

وقتی به دو سوال اول پاسخ دقیق و صحیح بدهیم، آن‌وقت می‌توانیم ملاک‌هایی را بدست بیاوریم که بر اساس آن‌ها بگوییم کدام بانک ربوی‌تر است. اگر این حرف را قبول داشته باشید باید این موضوع را نیز بپذیرید که چون ربا را فقط «سود بانکی» در ذهنتان تصور کرده‌اید این سوال پیش آمده. در همین صفحه اعضای جنبش سعی کرده‌اند به دو سوال اول پاسخ روشنی بدهند که از شما می‌خواهیم حتما آن‌ها را مطالعه کنید.

در ادامه باید گفت چون شیطان بزرگ یعنی ایالات متحده‌ی آمریکا مروّج خلق پول سازمان‌یافته است، او امّ الفساد است و رباکارتر. و چون چیزی به‌نام دلار آمریکا که خود پشتوانه ندارد پشتوانه پول بقیه کشورها محسوب می‌شود پس ربای بقیه کشورها هم به‌نوعی تقصیر آمریکای جهان‌خوار است. و چون خلق پول و پشتوانه پول حجم ربای فوق‌العاده زیادتری را نسبت به دیرکرد و سودبانکی ایجاد می‌کند بدیهی است که آمریکا با نرخ بهره نزدیک به صفر و اخیرا منفی! از همه کشورهای دنیا رباخوارتر است.

به بیان دیگر اگر بانک‌ها با سودبانکی و دیرکرد از مردم ربا می‌گیرند، بانک‌های آمریکایی از یک امّت و کشور چندصد میلیون نفری سود و دیرکرد می‌گیرند و اصل موفقیت خود را در این موضوع می‌دانند. پس ربای بزرگ را شیطان بزرگ می‌گیرد.

وقتی حکومت اسلامی برقرار است چرا بانک‌ها را ربوی می‌دانید؟

۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را روز شروع جمهوری اسلامی ایران می‌دانند. اما یک سوال مطرح است. دقیقا چه ساعت و ثانیه‌ای از این روز یک‌مرتبه نوع حکومت تغییر کرد؟ با مطالعه تاریخ متوجه می‌شویم که نه در ۲۲ بهمن، بلکه در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ در یک انتخابات عمومی مردم به تغییر حکومت پادشاهی به جمهوری رای مثبت دادند. و هیچ سازمانی در آن روز اسلامی نشد!

پس بر هیچ کس پوشیده نیست که تمامی ادارات، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی تا سالیان بعد کوچک‌ترین تغییر ساختاری نکردند. در سال ۱۳۵۸ تازه بحث حجاب داشتن خانم‌ها در ادارات دولتی مطرح شد! و مردم متدینی که تا دیروز حکومت را اداره نکرده بودند به جای تغییر ساختار نظام‌های حکومت به سراغ کار سطحی و زود بازده‌ای مانند اجباری کردن حجاب در ادارات رفتند. در همین اوضاع است که امام خمینی در دیدار بانک‌داران، دغدغه‌های خود را به عنوان طبیب این انقلاب «بیان» می‌کند. آیا کسی می‌تواند ادعا کند تا سال ۱۳۶۲ بانک‌های جمهوری اسلامی غیر ربوی بوده است؟

سال ۱۳۶۲ قانون بانکداری بدون ربا تصویب شد. قانونی که بعدها نیز اصلاح وبازنگری شد اما به اعتراف جمیع کارشناسان و صاحب‌نظران هیچ‌گاه آن‌طور که نوشته شده بود عملیاتی نشد. عملیاتی نشدن این قانون به هر دلیلی اعم از اصلاح نشدن ذات اقتصاد سرمایه‌داری موجود در بانک یا وجود اشکالات اجرایی در این قانون که باشد نتیجه‌اش این است که این نهاد در جمهوری اسلامی هنوز اسلامی نیست.


از منظر دیگر؛ انقلاب ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ انقلاب سیاسی بود و در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ کشور ایران از لحاظ «افراد حاکم» اسلامی شد. ۲ سال بعد یعنی در سال ۱۳۵۹ انقلاب فرهنگی-و نه علمی- در ایران شکل گرفت و دانشگاه‌ها به‌منظور یک انقلاب در زمینه تفکر لیبرالیِ حاکم بر اساتید و کتاب‌ها -و نه تغییر علمی- بسته شد. حال شما بگویید:

انقلاب اقتصادی در ایران در چه سالی شکل گرفت؟

بدون این توضیحات نیز مردم به‌طور فطری می‌دانند که بانک‌ها و بخش اقتصادی این کشور نه بر اساس تفکر اسلامی، بلکه در پوشش اسلامی کار می‌کند.

مستندات: اینجا

چرا رهبری و مراجع فتوی نمی‌دهد تا همه چیز تمام شود؟

گاهی وقت‌ها یک غده سرطانی در نقطه حساسی از بدن قرار می‌گیرد و پزشکان می‌گویند خارج کردن آن با خطر مرگ یا فلج شدن همراه است. در جامعه نیز بعضی مشکلات آن‌قدر باقی مانده و رشد کرده‌اند که دیگر به این سادگی‌ها نمی‌توان آن‌ها را حل و فصل کرد. نمونه واضحش هم بانک و بانکداریست. همه مردم (فارغ از دلیل آن) می‌دانند که این سیستم مشکل دارد. و همه می‌دانیم که جامعه امروز ما مصداق این حدیث رسول الله است که می‌فرماید: «روزگاری بر مردم پیش آید که همه رباخوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد.» و قبول داریم که گرفتار ربا هستیم.

امام خامنه‌ای و مراجع تقلید هم این مورد را می‌دانند که جامعه گرفتار ربا است و به کرّات این موضوع را بیان کرده‌اند. اما بنا به قانون جامعه‌شناختی آیه ۱۱ سوره مبارکه رعد تا زمانی که مردم خودشان تصمیم نگیرند که سیستم را کنار بگذارند کاری از دست مراجع بر نمی‌آید، نمونه آن را می‌توان زمان حکومت امیرالمومنین (ع) بیان کرد که چون مردم نخواستند فرمان حضرت بر روی زمین ماند. اکنون هم اگر پیگیر مباحث امام خامنه‌ای باشید خواهید دید که فرمان‌ها و فتوی‌های فعلی ایشان در موضوعات دیگری بر زمین مانده و اجرا نشده است.

پس این‌طور می‌توان نتیجه گرفت که امام جامعه و مراجع تقلید هم می‌دانند که وضع ربا در کشور چیست و هم می‌خواهند که ربا برچیده شود، تنها منتظر ما مردم هستند تا گردشان جمع شویم و ربا را بزداییم. کلیپ زیر از استاد عباسی نیز همین مطالب را با بیان شیواتری جا می‌اندازد که دیدن آن خالی از لطف نیست:

اگر کسی در این زمانه وام نگیرد چطور سقفی برای خود تهیه کند؟

بعضی موارد را هرچقدر هم توضیح بدهیم، اجرا کردنش سخت است! این سوال هم جواب آسانی دارد و اگر خودتان هم برای خودتان منبر بروید می‌بینید جوابش را می‌دانستید! اما پیاده کردنش در عمل سخت است.

پس بهترین راه حل این مشکل دیدن افرادی است که واقعا بدون وام و پول زندگی‌شان را می‌گذرانند و در ادامه مباحثه در این باره است، تا بحث به خوبی جا بیافتد.

ریشه ربا چیست؟

  1. ربا آسان‌ترین روش افزایش بی‌ریسک پول است!

  2. اما چرا میل به افزایش پول پدید می‌آید؟

    چون هزینه‌ها در جامعه بالا رفته و هرفرد باید پول بیشتری خرج کند تا خودش را به جامعه برساند.

  3. چرا هزینه‌ها در جامعه بالا رفته؟

    چون هرچه تقاضا بالا برود عرضه هم به نسبت افزایش می‌یابد و چرخ اقتصاد سریع‌تر می‌چرخد. پس شرکت‌ها و بانک‌ها دائم برای فروش بیشتر تبلیغات می‌کنند و وظیفه این تبلیغات ایجاد میل و نیاز کاذب در مشتری است. یعنی کالایی که واقعا ضروری نیست را برایش زیبا، شیک و ضروری جلوه می‌دهند. چشم و هم چشمی را هم اضافه کنید!

  4. چرا تبلیغات اینقدر زیاد شده؟

    چون آن بذر فاسدی که از زمان آدام اسمیت در اقتصاد کاشته شد، نتیجه‌اش شد شجره خبیثه‌ی کپیتالیسم (سرمایه‌داری)! سرمایه‌داری (به عبارت علمی‌تر سرمایه‌گرایی) می‌گوید باید هرکاری کرد که حداکثر سود ممکن را بدست بیاورید وسیله و عوارض جانبی مهم نیست!

  5. چرا دنبال سود باید باشند؟

    چون طمع‌کاری به گفته کینز (تئوریسین اقتصاد) سرلوحه کار قرار گرفت. آن‌هم طمع مذمومی مثل طمع به مال و ثروت! این مهم‌ترین و اصلی‌ترین ریشه‌ی ربا است.

خلق پول چیست؟

خلق پول به زبان ساده یعنی در ازای یک گرم طلایی که موجود است؛ به جای هزار تومان ده یا صد هزارتومان پول چاپ کنیم. یا به عبارتی دیگر: در ازای ۱۰۰هزار تومان (به عنوان مثال) پول چاپ شده، ۹۹ هزارتومان آن هیچ پشتوانه‌ای در بانک مرکزی ندارد! این فاجعه‌ایست که در لفافه توضیحات شیک و علمی آن را از مردم پنهان داشته‌اند. برای آشنا شدن با مفهوم خلق پول شما را به دیدن این نالج‌موشن دعوت می‌کنم:

دانلود این نالج‌موشن

ورود به پایگاه ساعت زنده خلق پول ایران

اگر با کلیدواژه «خلق‌ پول» جستجو کنید به اخبار تکان‌دهنده‌ای خواهید رسید که برای نمونه چند مورد را ذکر می‌کنیم:

  1. دولت بیش از ۳۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومان پول چاپ کرد
  2. بازخوانی سخنان روحانی درباره مضرات رشد نقدینگی
  3. جدیدترین آمار از حجم نقدینگی کشور
  4. حجم‌نقدینگی کشور ۶۸۳ هزار میلیارد تومان شد
  5. نقدینگی طی یک سال ۱۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت
  6. چرا شورای پول و اعتبار از رشد ۸۰ درصدی نقدینگی در دولت یازدهم تشکر کرد؟
  7. حجم نقدینگی از ۸۰۰ هزار میلیارد تومان گذشت

نکته جالب در این آمار این است که دو دولت آخر این حجم نقدینگی و خلق پول را ایجاد کردند و تفاوتی بین اصول‌گرا و اصلاح‌طلب بودن آن‌ها در اجرای سیاست‌های پولی و مالی لیبرال نبوده است.

پول اعتباری چیست و چه تفاوتی با پول دارد؟

در زبان انگلیسی دو کلمه money و currency معادل کلمه پول فارسی قرار می‌گیرند. اما تفاوت این دو کلمه در زبان انگلیسی بسیار بیش از چیزی است که بتوان تصور کرد. شاید بتوان فقط money را هم‌ارز پول دانست و معنی currency را «یک تکه کاغذ بی‌ارزش» قلمداد کرد. money به پولی می‌گویند که در برابر آن بانک مرکزی به شما طلا تحویل می‌دهد. curency به پولی اطلاق می‌شود که هیچ پشتوانه‌ای ندارد و تنها به علت اینکه بانک مرکزی آن را تضمین کرده به ظاهر ارزشمند است. پس تفاوت پول اعتباری (currency) با پول (money) در ارزش واقعی و پشتوانه آن‌هاست. برای درک بهتر این موضوع کلیپ زیر را تماشا بفرمایید:

حقوقی که رؤسا و کارمندان بانک دریافت می‌کنند، چه حکمی دارد؟

اگر به دفتر مرجع تقلیدتان تماس بگیرید؛ حلال است. دلیلش هم در این سوال پاسخ داده شده است.(حلال بودنش مثل حکم خوردن مردار برای شخص در بیابان گیر کرده است.)

اما واقعیت چیز دیگری را می‌گوید، مراجع در صحبت‌هایشان برای کسانی که می‌خواهند کمی سالم‌تر زندگی کنند چیز دیگری می‌گویند: می‌گویند اخذ دیرکرد حرام است. وقتی دیرکرد را بانک اخذ می‌کند آن افرادی که مستقیما درگیر حساب‌رسی، مدیریت و اخذ این دیرکرد هستند مال حرام دریافت می‌کنند و اصولا حق دریافت حقوق ندارند زیرا حقوق در برابر کار حلال است نه حرام. دیگر اعضای بانک مانند نگهبان، آبدارچی و … هم حقوقشان از همان منبعی تامین می‌شود که حلال و حرام مخلوط شده پس نان آن‌ها هم شبهه جدی دارد. از منظر دیگر چون خلق پول به عنوان ربای اصلی بانک‌ها و دولت مطرح است، تمامی اعضای بانک در تولید و گسترش این ربای بزرگ سهیم هستند (یا به اقتدار بانک کمک می‌کنند یا به سیاه لشگری و باوراندن مردم) و از این باب نیز آن‌ها به حرام بزرگتری کمک کرده‌اند و حقوق آن‌ها نیز شبهه‌ناک است.

استفاده از خدمات فعلی بانک‌ها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی بانک محسوب نمی شود؟

شخصی می‌گفت: «کار بزرگی که امام کرد این بود که مردم را از شاه گرفت، نه شاه را از مردم» یعنی؛ مردم نسبت به شاه احساس بی‌نیازی کردند، فهمیدند بدون شاه هم می‌شود زندگی کرد. کم کم احساس انزجار شدت گرفت و فهمیدند شاه از آنچه فکر می‌کردند خیلی بدتر است. وقتی جامعه شاه را نخواستند شاه رفت! اگر ما احساس کنیم بدون وام هم می‌توان زندگی کرد. کم‌کم خدا به ما خواهد فهماند که ‹خدا› کافیست!

پس می‌توان گفت بهترین تعامل کم‌ترین تعامل با بانک است. برای کم کردن تعامل با بانک:

  1. فقط مقدار اندکی از ذخیره جاری خودتان را در بانک بگذارید و آن‌هم در حساب قرض‌الحسنه!
  2. از بانک تا می‌توانید وام نگیرید.
  3. حساب سوددار در بانک باز نکنید. برای مبالغ پایین و جاری که میزان سودش با نبودنش فرقی ندارد!
  4. پول پس‌اندازتان را در صندوق قرض‌الحسنه محلی بگذارید تا هم واقعا قرض‌الحسنه داده شود و هم برکتش را در زندگی ببینید!
  5. پول‌تان را مستقیم به یک کارآفرین بدهید تا هم به شما سود حلال بدهد هم از راکد ماندن و لعنت خداوند به دور بمانید.
  6. خلاصه اینکه هرچه کمتر به فکر سود بانکی باشید بهتر است، فقط به میزان ضروری و خرید و فروش روزمره به رباخانه (بانک) سری بزنید.

چگونه به جنبش کمک کنم؟

حمایت از جنبش ضد رباهمه‌ی ما از ربا می‌ترسیم و تلاش می‌کنیم به هر نحو ممکن از وجود آن جلوگیری کنیم. حال که به این سایت رسیده‌ایم می‌خواهیم در حد توان‌مان به آن کمک کنیم! شما درسه سطح می‌توانید به جنبش کمک کنید که ما این سطح‌ها را بر اساس میزان زمان و انرژی که از شما خواهد گرفت دسته‌بندی کرده‌ایم.

همراهی

  • در جنبش عضو شوید: از طریق شبکه‌های اجتماعی به جنبش بپیوندید (در پایین پایگاه آیکن این شبکه‌ها را می‌توانید بیابید)
  • در نظر سنجی شرکت کنید: شرکت در نظر سنجی‌ها تقریبا هیچ وقتی از شما نمی‌گیرد! (اگر نظرسنجی‌ای درحال انجام باشد در ستون کناری می‌توانید بیابیدش!)
  • در وبلاگ یا وب‌سایت‌هایتان لینک دهید یا بنر بگذارید: برای دریافت بنرها اینجا را کلیک کنید.
  • مطالعه کنید: در آرشیو و مطالب سایت جستجو کرده و اطلاعات بیشتری در خصوص ربا کسب کنید. بروشور جنبش را بخوانید، سوالات متداول یا صفحه واجب را ببینید.
  • بدهی‌های آمریکا را ببینید: قبله غرب امریکا و اقتصاد دنیا اقتصاد آمریکاست. ببینید چگونه در حال فروپاشی است.

همکاری

  • در وبلاگ‌ها تبلیغ کنید: به وبلاگ‌های دوستان و آشنایان بروید و در مورد ربا بحث کنید و کامنت بگذارید.
  • پوستر گرافیکی طراحی کنید: طراحی یک پوستر گرافیکی زمان چندانی نخواهد برد.
  • جمع آوری مطالب: مطالب جالبی را که در خارج از نت می‌بینید برای ما ارسال کنید.
  • بلوتوث کنید: کلیپ‌های ربا را از کانال آپارات جنبش دانلود کرده و بلوتوث کنید.
  • علیه طمع شورش کنید: به صفحه اصلی شورش رفته و یک مرحله عمیق‌تر شوید. شاید هم بخواهید خاطرات خود و آشنایان‌تان را برای جنبش ارسال کنید.

تلاش

  • تهیه‌ی کتاب: ما در حال تهیه‌ی کتب مختلفی هستیم ما را در این زمینه یاری دهید.
  • مقاله بنویسید: مقالات تخصصی یا یادداشت‌های ژورنالیستی خود را برای جنبش ارسال کنید.
  • در مساجد و دانشگاه‌ها تبلیغ کنید: بروشورها و بنرهای جنبش را پرینت کرده و در محل خود به تبلیغ در این مورد دست بزنید.
  • نشر کتب: کتاب‌های جنبش را پرینت بگیرید و به بزرگان حوزه و دانشگاه بدهید.
  • کلیپ بسازید: ویدئو کلیپ بسازید تا در کانال جنبش قرار گیرد.
  • پوسترهای معرفی بسازید: پوسترهای معرفی حاوی محتوای متنی یا تصویری هستند که با همکاری جنبش ساخته می‌شود.
  • تدوین: ما به شخصی مسلط به جستجوی حرفه‌ای در اینترنت نیاز داریم تا بطور منظم اخبار را از سطح نت جمع آوری و تدوین کند.
  • شبکه‌های اجتماعی: به ما در مدیریت شبکه‌های اجتماعی کلوپ، گوگل پلاس و فیس‌بوک و … کمک کنید.

مبنای جنبش مبارزه با ربا

هوالحکیم

ربا، جنگ نرم با خدا

و کودتای شیطان، علیه عرش‌­الرحمن

«خسارت»، مفهومی قرآنی است که از «ضرر» مرتبه‌­ی بالاتری دارد. ضرر که در برابر منفعت قرار دارد، عمدتاً ناظر به زندگی دنیوی است؛ اما در زندگی اخروی «منفعت» و «ضرر» چندان مطرح نیست، بلکه «خسارت» و «فلاح» در حیات اخروی مطرح است.

در سوره­‌ی مبارکه عصر، می­‌فرماید که «انسان در خسران است، مگر کسانی که ایمان داشته باشند و عمل صالح انجام دهند».

ایمان در قرآن هفت متعلق دارد:

  1. ایمان به خدا.
  2. ایمان به غیب.
  3. ایمان به ملائکه.
  4. ایمان به انبیاء(ع).
  5. ایمان به کتاب.
  6. ایمان به آخرت.
  7. ایمان به آیات الهی.

شیطان و جنود او در طول تاریخ ایمان، همواره این هفت متعلق، و اجزای آن­ها را مورد هجوم قرار داده­اند. یکی از این هفت متعلق، ایمان به خداست، که از راه القاء شک و ظن، همواره مورد تردید واقع شده است. اما در جامعه­‌ی مؤمنان، راه­‌های تخریب بنای ایمان به خدا، گوناگون است؛ یکی از راه‌هایی که وقتی گروه‌ی ایمان آوردند توسط شیطان در میان آنان رواج پیدا می­‌کند، تا بنای ایمان به خدا را ویران سازد، پدیده­ی مخرب «ربا» است. وقتی مردمی که مسلم و مؤمن شده‌­اند، در غفلت به سر ببرند و دانسته یا ندانسته، رباخوار شوند، عملاً به جنگ با خدا و رسول(ص) او رفته­‌اند.

جنگ با خدا و رسول(ص) او، جنگ با ایمان در هر هفت متعلق، به ویژه در ایمان به خداست. کسی که به خدا ایمان داشته باشد به جنگ او نخواهد رفت؛ هم­چنین، کسی که ایمان به رسول(ص) داشته باشد، به جنگ رسول­‌الله (صلوات الله علیه) نخواهد رفت.

در ربا، که قرآن آن را جنگ با خدا نام نهاده است، ایمان به کتاب، و ایمان به آخرت نیز نفی می­‌شود. زیرا مؤمن به کتاب، برخلاف کلام وحی عمل نمی‌کند، یا این­که مؤمن به آخرت، به گونه­ای عمل نمی­‌کند که در آخرت به جرم جنگ با خدا، عذاب شود.

ربا، دکترین نیازمحور جنگ نرم

ربا، از راه نیاز آحاد جامعه، در محیط اقتصادی شکل گرفته و شیوع می­‌یابد. شیطان در جنگ نرم، که در نهایت، هدفی جز ممانعت از شکل­‌گیری عرش الهی بر قلب مؤمن را دنبال نمی‌­کند، در مرحله­‌ی دوم، پس از پیدایش عرش­‌الرحمن در قلب مؤمن، در صدد ویران نمودن و واژگون ساختن آن است. کودتای شیطان در تخریب عرش‌­الرحمن در قلب مؤمن، از راه ربا محقق می­‌شود. ربا، دکترین شیطان برای کودتا علیه عرش‌­الرحمن است؛ لذا ربا، در زمره­‌ی مخرب­‌ترین دکترین‌­های جنگ نرم دسته­‌بندی می­‌شود، زیرا به گونه­‌ای خزنده، و از راه نیازهای معیشتی بشر وارد می­‌شود.

«۷ متعلق ایمان»

هفت متعلق ایمان

علم توحیدی چیست؟

جهان‌بینی هر قومی تمدن آن قوم را شکل می‌دهد. این یک اصل غیرقابل خدشه است. از دیرباز تا کنون شاهد سه جهان‌بینی متفاوت بوده‌ایم:

 


توحید       ثنویت       تثلیث


 

ثنویت:

در این جهان‌بینی اعتقاد بر دوآلیسم یا ثنویت (دوگانگی) است و پندار بر آن است که تمام آنچه در عالم وجود دارد بر اساس این سازوکار، ثبات یافته است. و هرگاه یک عنصر بر عنصر دیگری غلبه پیدا کند، تعادل بهم ریخته و نظم طبیعی از بین می‌رود. برای توضیح این جهان‌بینی می‌توان به ثنویت در زن و مرد یا ثنویت در شب و روز اشاره کرد.

نماد این جهان‌بینی ین و یانگ است.
درحال حاضر این جهان‌بینی دارای تمدن غالب نیست و تمدن آن افول کرده است.

جهان بینی ثنویت ین و یانگ شرک


تثلیث:

در این جهان‌بینی اعتقاد بر سه‌وجهی بودن سازوکار هستی است. البته خواستگاه این نگرش نه در مسیحیت بلکه در  یونان باستان می‌بایست جست‌وجو شود. در این جهان‌بینی علاوه بر دو وجه کارکردی اصلی روح حاکمی را هم به جهان‌بینی خود افزوده‌اند. برای نمونه می‌توان به ارکان سه‌گانه مسیحیت تحریف‌شده یعنی: پدر، پسر و روح‌القدس اشاره کرد.

نماد این جهان‌بینی صلیب است.
درحال حاضر این جهان‌بینی، جهان‌بینی حاکم بر تمام علوم جدید بوده و تمدن فعلی در سراسر کشورهای پیش‌رفته بر اساس همین جهان‌بینی است؛ اما به‌علت مشکلات ذاتی درحال افول است.

سند تثلیثی بودن قوای سه گانه مونتسکیو


توحید:

اعتقاد در جهان‌بینی توحیدی بر وحدانیت است. این جهان‌بینی که متن مکتوب اصلی آن را قرآن کریم تشکیل می‌دهد جهان را به نحوی بیان می‌کند که فیزیک، متافیزیک و ترنس‌فیزیک را یکجا تبیین می‌کند. این جهان‌بینی در دل خود ثنویت و تثلیث را نیز به نوعی دارا است و بر بعضی موارد آن‌ها صحه می‌گذارد. این جهان‌بینی بیان می‌کند که فرای همه موجودات تنها یک خالق و یک رب وجود دارد.

این جهان‌بینی دارای نماد نیست.
این جهان‌بینی در قرن اخیر با سرعت بی‌سابقه‌ای درحال رشد است.

 


علم توحیدی:

با توجه به متن بالا می‌توان انتظار داشت تا هر جامعه‌ای دنیای پیرامون خود را آن‌گونه بسازد که آن را ادراک می‌کند. و بدیهی است که نمی‌توان در یک زمان دو جهان‌بینی متفاوت داشت و بر اساس هردوی آن‌ها عمل کرد! از همین رو است که امام خامنه‌ای می‌فرماید: امام خامنه‌ای: مبنای علوم غربی غیر توحیدی است. /علم توحیدی   آیا تعریف علم توحیدی را می‌توان چیزی جز این دانست؟

علمی که سوال شروع‌کننده آن توحیدی، ابزار آن توحیدی و نتیجه آن توحید باشد.

و با این تعاریف شما بگویید در راستای ساخت تمدن اسلامی مدنظر امام جامعه کدام علم تدریسی در دانشگاه‌های جمهوری اسلامی وجود دارد، که همه بخش‌های آن توحیدی باشد؟

چرا اکانامی غربی علم حرامی است؟

اکانامی «علم» به معنایی که در ادبیات ایرانی و اسلامی متعارف است، بنیان نهاده نشده است. آدام اسمیت ملقب به پدر اکانامی؛ اصل را بر دست نامرئی بازار گذاشت و چرخه معیوبی را ترسیم کرد که هرچه تقاضا در آن بیشتر، تولید و عرضه بیشتر؛ و ره‌آورد این عرضه گسترده‌تر تولید ثرت بیشتر است. نظریه آدام اسمیت در ذات خود مشکل اساسی‌ای را داراست: برای ایجاد ثروت بیشتر باید تقاضا را بیشتر کرد. بنیان غلط این نظریه،‌ جان مینارد کینز را به این نتیجه می‌رساند که «مجبوریم!» طمع و ربا را ‹خدایانمان› قرار دهیم تا ثروت افزایش یابد. غلط بودن این نظریه اکنون توسط نظریه پردازان تواب در علم اقتصاد به‌درستی روشن شده است. گرچه طمع و ربا توانستند یک ثروت کلان را در یک بازه کوتاه ایجاد کنند اما همانند حبابی که پایدار نمی‌ماند، اکنون به نظر برنده نوبل اقتصاد، تمامی اقتصاد غرب را به همراه نظریه‌های پایه آن به مرز فروپاشی رسانده است.

اقتصاد در اسلام!

در مقابل تئوری دست نامرئی بازار؛ در اسلام، نظریه دست برتر خداوند متعال را قرار دارد. الگوی معیشت اسلامی که بیع نام دارد، بر اساس آیه‌ی شریفه‌ی ۱۰۰ سوره مبارکه فتح کار کرده و دست خدا را بالای تمامی دست‌ها می‌داند. در این الگو بر خلاف نظریات کپیتالیستی پول نه محوریت دارد و نه اصالت لذا به تبع آن سود نیز بیشینه نخواهد شد، بلکه بیع مع الله (توبه:۱۱۱) اصالت یافته و برکت به‌جای سود بازه گسترده‌تری از نیازهای جامعه را پاسخ‌گو خواهد بود.

اصالت برکت، منجر به تغییر اساسی‌ترین تعریف اکانامی یعنی منایع محدود و نیاز‌های نامحدود می‌شود. در این الگو نیاز‌ها به وسیله قناعت و زهد محدود خواهند بود و منابع به وسیله برکت از جانب رازق نامحدود می‌شوند.

وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰکِن کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ ﴿الأعراف: ٩۶﴾ و اگر اهل شهرها و آبادیها، ایمان می‌آوردند و تقوا پیشه می‌کردند، برکات آسمان و زمین را بر آنها می‌گشودیم؛ ولی (آنها حق را) تکذیب کردند؛ ما هم آنان را به کیفر اعمالشان مجازات کردیم.

 

الگوی جایگزین چیست؟

در طول تاریخ مدل‌های مختلفی متولی اداره‌ی زندگی بشر بوده‌اند. این در حالی است، که بسیاری فکر می‌کنند، تنها یک مدل برای اداره‌ی معیشت بشر وجود دارد.

مدلِ اکانامی، که به اشتباه به واژه‌ی اقتصاد ترجمه شده است، به نظر تنها مدل برای اداره‌ی معیشتِ بشر می‌آید. اما واقعیت این است که بشر تا کنون ۴ مدلِ اصلی را برای اداره‌ی معیشت خود تجربه کرده‌ است.

مدل‌های متولی معیشت ربا اقتصاد اکانامی بیع«مدل‌های متولی معیشت بشر»

ناکارآمدیِ مدلِ اکانامی پس از بحرانِ اقتصادیِ سالِ ۲۰۰۸ برای چندمین بار در طولِ تاریخ به اثبات رسید. این ناکارآمدی باعث شده که امروز عمده‌ی متفکرانِ اقتصادی به دنبالِ مدلِ جای‌گزین برای اکانامی در غرب باشند.

از این‌رو، معرفیِ انواع مدل‌های متولی معیشت بشر با نقد، تحلیل و تبیین آن‌ها می‌تواند گامِ نخست در طراحیِ مدلِ مناسب برای اداره‌ی معیشتِ مردمِ جهان به طورِ عام و مردمِ ایران به طورِ خاص باشد. کدآمایی که نامِ سایت از آن گرفته شده است، یکی از این مدل‌هاست. کدآمایی مدلِ متولی معیشت در حوزه‌ی تمدنِ ایران هم‌ارز با مدلِ اکانامی در حوزه‌ی تمدنی غرب بوده است و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. هر چند امروز هیچ حکومتی از آن برای اداره‌ی معیشت جامعه‌ی خود استفاده نمی‌کند، اما بررسی و بازنگریِ این مدل می‌تواند در طراحیِ مدلِ مناسبیِ برای اداره‌ی معیشتِ انسانِ مسلمانِ ایرانی مفید باشد.

هم‌ارزِ مدل‌های اکانامی و کدآمایی، که در دو حوزه‌ی اصلیِ تمدنی ایران و یونان استفاده می‌شدند، دو مدلِ دیگر نیز مطرح بوده‌اند. مدل‌های بیع و ربا دیگر مدل‌های متولی معیشت بشرند که هر دو مدلِ در تاریخِ ادیانِ الهی توسطِ انبیا برجسته ‌شده‌اند. انبیاءِ الهی هم‌واره از ربا نهی وبه بیع دعوت می‌کرده‌اند.

در میانِ این چهار مدلِ اصلی، اقتصاد تنها یک واژه‌ی غلط و بلاتکلیف است. واژه‌ای غلط است چون به معنای میانه‌روی است و معادلِ هیچ‌یک از مدل‌هایی که معرفی شدند نیست. واژه‌ای بلاتکلیف است، چرا که برای تمامیِ این مدل‌ها استفاده می‌شود. امروز در زبانِ فارسی، اقتصاد معادلِ اکانامیِ غربی، کدآماییِ ایرانی، بیعِ قرآنی و ربای مذموم است.

اقتصاد در نسبت با بیع، کدآمایی، اکانامی و ربا «اقتصاد در نسبت با بیع، کدآمایی، اکانامی و ربا»

دکترین ملی بیع چیست؟

جلد دکترین ملی بیع جمهوری اسلامی ایران در افق 1414برای ادراک جایگاه مدل مشخص اقتصادی، در اداره یک سیستم ملی، عنایت و توجه به مبانی اندیشه استراتژیک اقتصادی الزامی است. از این منظر تبیین «پارادایم» به‌عنوان پیش‌شرطی اساسی در تفلسف اقتصادی و سیر تفکر استراتژیک گام نخست و اصلی تلقی می‌شود. از میان چهار پارادایم کلی موجود در چهار حوزه تفکری اکانومی لاتینی، کدآمایی فارسی، اقتصاد عربی و بیع قرآنی؛ در این مقاله شمولیت بیع بر اقتصاد ایران اسلامی، ملاک عمل قرار گرفت و بر این اساس، ارائه دکترین اقتصاد ملی جمهوری اسلامی ایران با یک انتقال پارادایمی از پارادایم‌های رایج اقتصادی به اقتصاد قرآنی مواجهه داده شد.

بر این اساس در تبیین خط‌مشی بیع به‌عنوان دروازه خروج به سمت مقصد دکترین بیع، چهار گزینه مبایعه‌محوری، خُلَت‌محوری، انفاق‌محوری و برکت‌محوری متصور شد. سپس از آنجا که برای طرح‌ریزی خط‌مشی، سه رویکرد کلی محصول‌محور، فرایندمحور و کارکردمحور مطمع‌نظر بود پس از تشخیص و تعیین هر خط‌مشی نسبت به یکی از دروازه‌های چهارگانه، آن خط‌مشی با یک، دو یا سه رویکرد مزبور طرح‌ریزی شد. طرح‌ریزی خط‌مشی، مبتنی‌بر این سه رویکرد، زمینه‌ساز ایجاد «کرسی» طرح استراتژیک بیع در طرح جامع تطبیقی بیع و اکانومی، برای طرح‌ریزی استراتژیک می‌شود.

دریافت مقاله معرفی دکترین بیع

اگر هنوز هم جواب مناسبی نگرفته‌اید می‌توانید به سایت تخصصی ما رجوع کنید:

کدآمایی؛ الگوی ایرانی معیشت

یا از طریق فرم زیر سوالتان را بپرسید.

نام و نام خانوادگی (الزامی)

پست الکترونیک (الزامی)

آدرس اینترنتی

موضوع

پیغام

 پویش فراگیر شکایت از رئیس جمهور حسن روحانی
colorline


بنر جنبش ممانعت از جنگ با خدا


براي ديدن ديگر بنرهاي جنبش، اينجا کليک کنيد



..:: درباره جنبش ::..

ربا، تنها گناهی است که در قرآن «جنگ با خدا»، و در کلام رسول‌الله به «بدتر از هفتاد بار زنا با مادر در خانه کعبه» موصوف گشته است؛ گناهی که آشکارا انجام؛ و آثار آن جامعه را در مي‌نوردد‎. جنبش حاضر، تلاش دارد تا فراتر از تعاريف سنتی ربا، آن‌چه از ربا در علم اقتصاد ما نفوذیافته و در عمل نیز در حال رخ‌داد است را برای عموم جامعه بيان کنند و آنان را از خطر ربای جهانی و دولتی تحذیر دهند و به بیان راهکارهایی در این‌باره بپردازد.


جهاد فی سبیل الله بر دوش همه ماست