احادیث رسول الله و ائمه معصومین پیرامون ربا

«همه ملعون‌اند»

رسول اکرم صلى ‏الله ‏علیه ‏و ‏آله:

خداى عزوجل رباخوار و ربا دهنده و نویسنده و شاهد بر آن را لعنت کرده است.

امالى صدوق، ص۳۴۶

رسول‌الله(ص):

روزگاری بر مردم پیش آید که همه ربا خوار شوند، اگر کسی رباخواری نکند غبارش بدو رسد.

نهج الفصاحه، ح۲۳۶۴

«ربا بدتر از زنا»

امام صادق علیه السلام:

یک درهم ربا نزد خداوند سنگین‌تر است از هفتاد بار زنا کردن با محارم در خانه خدا.

نورالثقلین، ج۱، ص۲۹۵، ح۱۱۷۷

«ربا و زنا»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

هرگاه زنا و ربا در جایى آشکار شود، مردم آنجا خود را در عذاب خدا افکنده‌اند.

نهج الفصاحه، ح۲۱۸

«رباخوارِ دیوانه»

امام صادق علیه السلام:

رباخوار از دنیا نرود، تا آن‌که شیطان دیوانه‌اش کند.

بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۱۲۰، ح۳۰

«مانع احسان»

امام باقر علیه السلام:

خداى عزوجل ربا را حرام فرمود تا احسان کردن از بین نرود.

وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۲۵، ح۱۰

«ربای ناپیدا»

امام على علیه السلام:

اى مردم! ابتدا احکام را یاد بگیرید، سپس تجارت کنید! به خدا قسم که ربا در میان این امت ناپیداتر از حرکت مورچه بر روى تخته سنگ است.

بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۱۱۷، ح۱۶

«وضع الان کشور!»

 

امام صادق علیه السلام:

براستى اگر ربا حلال بود، مردم تجارت و تلاش براى معاش را رها مى‌کردند. به همین دلیل خداوند ربا را حرام کرد تا مردم از حرام به حلال و تجارت و خرید و فروش رو بیاورند و به یکدیگر قرض بدهند.

من لایحضره الفقیه، ج۳، ص۵۶۷، ح۴۹۳۷

«هفتاد جزء»

رسول خدا(ص):

یا على ربا هفتاد جزء است آسان‌ترین جزءاش مانند آن است که کسى با مادر خودش در خانه کعبه عمل جنسى انجام دهد یا على یک درهم ربا از هفتاد زنا که شخص با محرم خود در بیت‌اللَّه الحرام (خانه کعبه) بجا آورد بزرگ‌تر است.

الخصال، ترجمه فهرى، ج‏۲، ص۷۰۵

کلام معصومین - حدیث ائمه

«مورد نفرین»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

هر کس ربا بخورد خداوند عزوجل به اندازه ربایى که خورده شکمش را از آتش دوزخ پر کند و اگر از طریق ربا مالى به‌دست آورد، خداى تعالى هیچ عمل او را نپذیرد و تا زمانى که قیراطى (کمترین مقدار) از مال ربا نزدش باشد، پیوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرین کنند.

ثواب الاعمال، ص۲۸۵

«مَثَل رباخوار»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

شبى که به معراج رفتم برمردمى گذشتم که شکم‌هایشان چون خانه‌اى بود و در آن‌ها مارهایى وجود داشت که از بیرون شکم‌هایشان دیده می‌شد. پرسیدم: اى جبرئیل این‌ها کیستند؟ گفت: اینان رباخوارانند.

کنزالعمال، ج۴، ص۱۰۷، ح۹۷۶۶

«دشمن خدا»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

اى على؛ با رباخوار رفاقت نکن، زیرا او با خداوند به مبارزه برخواسته، چون خداوند متعال مى‌فرماید: «اگر دست از رباخوارى برنداشتید پس به خدا و رسولش اعلان جنگ دهید».

میراث حدیث شیعه، ج۲، ص۴۶، ح۱۸۹

امام علی علیه السلام:

زمانی که خداوند بخواهد مردمی را نابود کند، ربا در میانشان رواج پیدا می‌کند.

تفسیر مجمع البیان، ص۳۹۰

«دو گرفتاری»

امام باقر علیه السلام: در آخر‌الزمان از پول‌ها و کسب‌های حرام، دو گرفتاری برای مردم پیدا می‌شود: نخست آنکه قیمت‌ها بالا می‌رود و سپس لذت میوه‌ها و غذاها از بین می‌رود.

«وعده آتش»

امام رضا علیه‌السلام:

خدایت رحمت کند! بدان که ربا حرام و از گناهان کبیره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه می‌بریم به خدا از آتش. ربا را همه پیامبران و همه کتاب‌هاى آسمانى حرام کرده‌اند.

فقه الرضا، ح۲۵۶

«ارث ربوی»

امام صادق علیه السلام:

اگر کسى از پدرش مالى به ارث ببرد و بداند که در آن مال ربا وجود دارد، ولى مال ربوى با مال‌هاى دیگر مخلوط شده، آن مال براى او حلال و پاکیزه است و می‌تواند از آن استفاده کند، و اگر به ربوى بودن مقدار مشخصى از آن یقین دارد باید اصل مال را براى خود بردارد و مال ربوى را به صاحبش رد نماید.

کافى، ج۵، ص۱۴۵، ح ۴

«نابود کننده‌ترین»

امام صادق علیه السلام:

مردى از امام صادق علیه السلام درباره آیه «خداوند ربا را نابود می‌کند و صدقات را افزایش می‌دهد» سئوال کرد و گفت: گاه کسى را می‌بینم که ربا می‌خورد و با این حال ثروتش زیاد می‌شود؟ حضرت فرمودند: کدام نابودى، نابود کننده‌تر از یک درهم ربا که دین را نابود می‌کند. که اگر توبه هم کند ثروتش از دست می‌رود و فقیر می‌شود.

تهذیب الاحکام، ج۷، ص۱۹، ح۸۳

«ربای حلال»

امام رضا علیه السلام:

بین پدر و فرزند و بین شوهر و همسرش ربا (حرام) نیست.

فقه الرضا، ص۲۵۸

«ربای محض»

امام کاظم علیه السلام:

على بن جعفر می‌گوید: از برادرم امام کاظم علیه السلام در مورد مردى که صد درهم قرض به دیگرى داد به این شرط که پنج درهم یا کمتر یا بیشتر به او بدهد پرسیدم؟ فرمودند: این عمل رباى محض است.

وسائل الشیعه، ج۱۳، ص۱۰۸، ح۷

«بی‌برکت»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله: سود ربا گرچه بسیار باشد ولى سرانجام به کمى (و بی‌برکتى) می‌گراید.

کنزالعمال، ج۴، ص۱۰۵، ح۹۷۵۸

«دیوانه»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

رباخوار روز قیامت دیوانه محشور می‌شود و بر سر خود می‌زند. سپس این آیه را قرائت فرمودند: (ربا خواران) بپاى نمی‌خیزند جز مانند آن کس که شیطان، بواسطه تماس او را آشفته حال می‌سازد.

الدرالمنثور، ج۱، ص۳۶۴

«اٌمتم بعد از من»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله: آنچه بیش از هر چیز بر امتم بعد از خود می‌ترسم، درآمدهاى حرام، هواپرستى پنهان و رباست.

بحارالانوار، ج۱۰۳، ص۵۴، ح۲۶

کلام معصومین - حدیث ائمه

«ربا از کفار»

رسول اکرم صلى الله علیه و آله:

بین ما و دشمنانمان، ربا (حرام) نیست، از آنان هزاران درهم در مقابل یک درهم می‌گیریم آرى، از آنان ربا می‌گیریم و به آنان ربا نمی‌دهیم.

وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۳۶، ح۲

«بار سوم، مرگ»

امام صادق علیه السلام:

ابوبصیر از امام صادق علیه السلام پرسید: حکم رباخوار بعد از روشن بودن حکم ربا براى وى چیست؟ حضرت فرمودند: تأدیب می‌شود و اگر (براى بار دوم) ربا گرفت باز تأدیب می‌شود و (براى بار سوّم) اگر ربا گرفت، کشته می‌شود.

کافى، ج۷، ص۲۴۲، ح۹

«ربا مثل هوا در همه‌جا»

امام علی علیه السلام:

بدانید در آخر‌الزمان ربا آنچنان بازار مسلمین را پر می‌کند که هوا و فضا پر کرده است.

«ربا قحطی می‌آورد»

رسول اکرم صلی الله علیه و آله: هر گروهى که ربا میانشان رواج گیرد به قحط مبتلا شوند و هر گروهى رشوه میانشان رواج گیرد به ترس دچار شوند.

نهج الفصاحه، ح۲۶۹

«وجوب قتل»

پیامبر صلی الله علیه و آله:

هرکس ربا بگیرد، کشتنش واجب است و تمامی ربادهندگان نیز باید کشته شوند.

تفسیر قمی، جلد۱، ص۹۳

«کثیف‌ترین کسب‌ها»

امام باقر علیه السلام:

خبیث‌ترین کسب‌ها رباخواری است.

وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۲۳

«سرانجامش فقر»

رسول اکرم صل‌الله علیه و آله:

هر که ربا فراوان خورد، سرانجام او به فقر انجامد.

نهج الفصاحه، ح۲۶۰۷

«زنا با عمه و خاله»

امام صادق علیه السلام:

گناه یک درهم ربا در نزد پروردگار شدیدتر از سی‌بار زنا با محارم از قبیل عمه و خاله است.

الحیاه، جلد۵، ص۴۹۰

«ذلیل‌ترین»

امام باقر علیه السلام:

هیچ خوارى و ذلتى مانند خوارى طمع نیست.

تحف العقول، ص۲۸۶

رسول اکرم(ص):

آسان‌ترین رباها چنانست که کسى با مادر خود زنا کند و بدترین رباها آنست که مرد درباره عِرض(آبرو) برادر دینى خود زبان درازى کند.

نهج الفصاحه، ح۹۶۷

«بدترین کسب‌ها»

رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

بدترین چیزها بدعت آن است و بدترین کوری‌ها کورى قلب است و بدترین توبه‌ها هنگامى است که مرگ درآید و بدترین پشیمانی‌ها روز قیامت است و بدترین خوردن‌ها خوردن مال یتیم است و بدترین کسب‌ها کسب ربا است.

نهج الفصاحه، ح۱۸۱۰

«تضمینی نیست»

امام صادق علیه السلام:

پیامبر(ص) از کفار ذمی تضمین گرفت که تا زمانی در امان خواهند بود و حکومت اسلامی امنیت آنها را تامین خواهد کرد که ربا نخورند. در صورت رباخواری هیچ تضمینی از جانب خدا و پیامبر(ص) وجود نخواهد داشت.

وسائل الشیعه، ج۱۲، ص۴۲۳

«بهشت نمی‌بینند»

رسول اکرم صلی الله علیه و آله:

چهار کس را خداوند به بهشت درنیارد و از نعیم آن نچشاند، شراب‌خوار، رباخوار و آن کس که مال یتیم را به ناحق خورد و آن کس که پدر و مادر از او ناخشنود باشند.

نهج الفصاحه، ح۲۵۴

«سرانجام قطعی»

امام علی علیه السلام:

پنج چیز علّت پنج چیز است و سرانجام این‌ها جهنّم است: ۱.تجارت و کسب بدون آگاهى (از احکام فقهى آن) سبب رباخوارى و منتهى به آن می‌شود و رباخوار حتماً در دوزخ خواهد بود.

مستدرک الوسائل، ج۱۳، ص۳۳۱


colorline


بنر جنبش ممانعت از جنگ با خدا


براي ديدن ديگر بنرهاي جنبش، اينجا کليک کنيد



..:: درباره جنبش ::..

ربا، تنها گناهی است که در قرآن «جنگ با خدا»، و در کلام رسول‌الله به «بدتر از هفتاد بار زنا با مادر در خانه کعبه» موصوف گشته است؛ گناهی که آشکارا انجام؛ و آثار آن جامعه را در مي‌نوردد‎. جنبش حاضر، تلاش دارد تا فراتر از تعاريف سنتی ربا، آن‌چه از ربا در علم اقتصاد ما نفوذیافته و در عمل نیز در حال رخ‌داد است را برای عموم جامعه بيان کنند و آنان را از خطر ربای جهانی و دولتی تحذیر دهند و به بیان راهکارهایی در این‌باره بپردازد.


جهاد فی سبیل الله بر دوش همه ماست