با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
پایان سیستم اقتصادی ربوی در حکومت حضرت مهدی(عج)

پایان سیستم اقتصادی ربوی در حکومت حضرت مهدی(عج)

آیت‌الله قائم‌مقامی اظهار کرد: حکومت حضرت مهدی(عج)، نظامی جهانی و مبتنی بر مشارکت و تعاون خواهد بود و روشن است در چنان عصری، برخی از مشکلات اقتصادی کنونی همانند سیستم مبتنی بر ربا پایان خواهد یافت.
 
 آیت‌الله سیدمحمد قائم‌مقامی، مدرس حوزه و دانشگاه، ضمن تبریک ولادت باسعادت امام زمان(عج) به بررسی وضعیت اقتصادی در عصر ظهور پرداخت و اظهار کرد: سیمای کلی دولت حضرت مهدوی(عج)، هم به لحاظ نقلی و هم عقلی بیان شده است و شاید در جزئیات نتوانیم به طور کامل سخن بگوئیم، اما خطوط کلی مشخص بوده و روشن است که چنین سیستمی، شباهتی با نظام‌های کنونی نخواهد داشت.
پایان تفاوت طبقاتی در حکومت حضرت مهدی(عج)
وی ادامه داد: نظام‌های کنونی، به‌ویژه نظام اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌داری لیبرال، ظالمانه و جاهلانه و ادامه جاهلیت‌های قدیم است، اما حکومت حضرت مهدی(عج)، نظامی جهانی و مبتنی بر مشارکت و تعاون جهانی خواهد بود و روشن است در چنان عصری، برخی از مشکلات اقتصادی کنونی همانند سیستم مبتنی بر ربا پایان خواهد یافت.
قائم‌مقامی اظهار کرد: بنیان اقتصاد سرمایه‌داری صهیونیستی مبتنی بر رباست و قطعاً در عصر حکومت حضرت مهدی(عج) چنین نظام ربوی و همچنین سیستم اقتصادی مبتنی بر تفاوت شدید طبقاتی را شاهد نخواهیم بود. همچنین در معارف اسلامی آمده است که وقتی جامعه به ولایت روی می‌آورد، از آنجا که برکات آسمان و زمین زیاد خواهد شد، افراد درگیر احتیاجات و نیازهای زندگی نخواهند بود.
فراغت از مسائل اقتصادی در عصر ظهور
وی افزود: وقتی چنین وضعیتی پدید آید، انسان‌ها، فراغتی برای پرداختن به مسائل اصلی از جمله معرفت و عبادت خداوند، عرفان الهی، درک حقایق و معارف و آماده شدن برای پس از مرگ پیدا خواهند کرد. یکی از مهم‌ترین آثار حاکمیت مهدوی، تجربه یوم‌الدین است که قبل از مرگ بشریت در این جهان، فرصتی به عنوان تمرین ورود به یوم‌الدین قیامت پیدا می‌کنند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد:‌ همه پیامبران آمدند تا انسان را برای صحنه‌های پس از مرگ آماده کنند که چنین امری در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) اتفاق خواهد افتاد. از سوی دیگر در این عصر، حاکمیت اولیای خداوند و همچنین حاکمیت مردم به معنای دقیق کلمه اتفاق می‌افتد.
رفاه عمومی در حکومت حضرت مهدی(عج)
وی در پاسخ به این پرسش که در آیات و روایات، چه نکاتی در مورد وضعیت اقتصادی عصر ظهور وجود دارد؟ اظهار کرد: طبیعتاً اشاره‌های بسیاری به وضعیت اقتصادی عصر ظهور شده است و به عنوان مثال، در این دوره، احتیاجات اقتصادی اولیه انسان برآورده می‌شود و در احادیث گفته شده است در آن دوره اگر شخصی بخواهد زکات مال خود را پرداخت کند، در به در دنبال نیازمند می‌گردد، اما پیدا نمی‌شود.
قائم‌مقامی بیان کرد:‌ همچنین اعلام شده است که در عصر ظهور حضرت مهدی(عج)، فقر از بین می‌رود و این امر به معنای استغناء و رفاه معقول، منطقی و عمومی در جامعه است. در آن دوره، رفاه مختص اقلیت اندک نخواهد بود تا اکثریت مردم در فشار و سختی اقتصادی زندگی کنند. اگر مجموعه الحیات علامه حکیمی را مطالعه کنیم متوجه خواهیم شد که صدها حدیث در این زمینه و در مورد اقتصاد اسلامی در آن بیان شده است.
وضعیت سیستم مالیاتی در عصر ظهور
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در دوره حاکمیت حضرت مهدی(عج) برخی سیستم‌های اقتصادی متعارف کنونی همانند مالیات‌گیری هم وجود دارد؟ اظهار کرد: همان گونه که عرض کردم، ممکن است از بسیاری از جزئیات اقتصادی دوران ظهور اطلاعی نداشته باشیم، ولی در چشم‌انداز کلی شاید بتوان گفت که ممکن است نظام مالیاتی در عصر ظهور به ساختار سنتی خمس و زکات برگردد که معتقدیم عالی‌ترین و منطقی‌ترین شکل مالیات در اسلام است.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: متأسفانه اکنون نظام مالیاتی ما با سیستم مالیاتی مورد نظر اسلام فاصله دارد و البته اقتصاد جریانات لیبرالی سرمایه‌داری که اساس آن مبتنی بر ظلم است، در برخی از موارد به سیستم مالیاتی مورد نظر اسلام نزدیک است؛ چراکه از فواید آن اطلاع دارند و از آن به عنوان ابزاری برای بقای اقتصادی خود استفاده می‌کنند.
اهمیت خمس و زکات در دولت مهدوی
وی تأکید کرد: با بررسی نظام مالیاتی آمریکا متوجه می‌شویم که شباهت آن به سیستم خمس و زکات مورد نظر اسلام، بسیار بیشتر از شباهت سیستم مالیاتی کنونی در کشور ماست؛ چراکه آنها متوجه اهمیت این موضوع شده‌اند. همچنین غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که باید منشأ پول‌هایی که در اختیار افراد و بانک‌ها وجود دارد را روشن کنند.
آیت‌الله قائم‌مقامی در پایان گفت: در کشور ما منشأ پول تعقیب نمی‌شود، اما برای آنان مهم است که منبع پول‌های در اختیار مردم و بانک‌ها روشن شود. درباره سیستم مالیاتی عصر مهدوی هم باید گفت که احتمال دارد همین سیستم خُمس و زکات کنونی جایگزین سیستم مالیاتی متعارف شود و مالیاتی عادلانه، منطقی و معقول دریافت و در راستای توسعه عدالت و رفاه صرف شود.
 
 
انتهای پیام/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. باز هم حرفهای توهمی!

    این حرفها یعنی :
    ای بد بخت بی چاره کارتون خواب مسکین مستکین مستجیر فقیر گرفتار وام و ربا و…. با همین فلاکت زندگی(در اصل مردگی) کن!!
    تا موقعی که امام زمان ظهور کند و تو از بدبخت و فلاکت بیرون بیایی تا آن موقع زیر دست این مرفهین بی درد و اعمال ظالمانه باش ! بمیر ! راحت!

    باز میگم بیشتر از این اقایون توی توهم سیر میکنند میگویند نه !!!

    آخه آیت الله! علامه! استاد حوزه و دانشگاه!
    وقتی که جناب عالی را در گور کردند از شما سؤال نمی کنند 100سال قبل 100 بعد چکار میکردی !
    از تو سؤال نمیکنند که که در زمان پیغمبر و یا در زمان ظهور حضرت مهدی چکار میکنی!
    از تو اعمال امروزت را سؤال میکنند !
    با این بی عدالتیها و ظلمها و اجرا نشدن قسط و عدل و با این مرفهان بی درد حرام لقمه و با این سیستم لیرال سرمایه دار اومانیستی و طاغوت پرست مخافت میکردی و یا همراهی!!!؟؟؟
    احتمالا مثل خیلی از علمای بی عمل که صبح تا شب در حوزه و دانشگاه مشغول حدیث حفظ کردن و مشق کردن و …هستند فقط بلدید نظاره گر و بی تفاوت بگذرید

    اگر خدواند متعال شماها را در میان یک خانواده مستضعف و بدبخت و بیچاره فلک زده بدنیا می اورد که صبح تا شب به فکر این باشند که چه شکلی ستون فقراتشان زیر این همه بی عدالتی نشکنه آن موقع هر چی فریاد بر می آوردید کسی گوشش بدهکار نبود شاید آن موقع یک تکانی می خوردید!

    البته اگر این حرفها توی گوش این آقایون نمی ره!
    تعجبی نداره چون از همین سیستم رباخور و رباپرور حقوق دریافت می کنند

    هر موقع از این منصبها که یک دولت ربا خوار و ربا پرور و ظالم به آنها داده استعفا بدهند و بیایند در متن جامعه زندگی کنند شاید یک کمکی درک کنند!!!
    بنده که بعد از این همه سال چشم آب نمی خورد وامید فرجی نیست با این
    توهم آقایون و آقا زاده ها