با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
بنگاهداری وظیفه سیستم بانکی نیست / سیستم بانکی به عنوان محور اصلی اقتصاد کشور یکه تازی می‌کند

بنگاهداری وظیفه سیستم بانکی نیست / سیستم بانکی به عنوان محور اصلی اقتصاد کشور یکه تازی می‌کند

حیدر مستخدمین حسینی در مصاحبه با رادیو اقتصاد افزود: بنگاهداری سیستم بانکی مشکلات فراوان  اقتصادی را در جامعه به دنبال دارد.

وی همچنین اظهارداشت: بانکها امروز در اکثر بنگاههای بزرگ اقتصادی شریک یا مالکیت 100 درصدی دارند.

این کارشناس اقتصادی گفت: طرح جدید بانکداری بدون ربا که اکنون در مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی است می تواند به اصلاح ساختار نظام بانکی کشور کمک شایان توجهی داشته باشد.

وی افزود: طرح جدید بانکداری بدون ربا دو هدف عمده یکی رفع مشکلات و دغدغه های شرعی و دیگری ممنوعیت بنگاهداری سیستم بانکی را دنبال می کند.

مستخدمین حسینی در ادامه با بیان اینکه نظام اقتصادی کشور نظام بانک محور است، خاطرنشان کرد:  بانک محور بودن یک بیماری برای اقتصاد ملی محسوب می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بازار سرمایه و دیگر بازارها به وظیفه خود درست عمل نکرده امروز سیستم بانکی به عنوان محور اصلی اقتصاد کشور یکه تازی می کند و از طرفی دست نیاز اغلب مردم به ویژه بنگاههای اقتصادی برای تامین منابع پولی سیستم بانکی است.

این کارشناس اقتصادی اذعان داشت: قوانین نظام بانکی کشور امروز پاسخگوی نیاز واقعی جامعه نیست بنابراین می طلبد این قوانین هرچه سریعتر اصلاح شود.

نماینده مجلس نهم نیز در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این جمله  که ” کارنامه اشتغال زایی دولت یازدهم قابل دفاع نیست”، گفت: سایه سنگین بیکاری بر روی هفت تا هشت میلیون نفر جمعیت فعال کشور بهترین شاهد مثال و توجیه این موضوع است.

موسی الرضا ثروتی با اعلام اینکه پیشروی نرخ بیکاری پنهان و آشکار در کشور تمامی ندارد و به مرز 8 میلیون نفر رسیده است، افزود: اولویت اصلی مجلس و دولت باید ایجاد اشتغال باشد.

وی همچنین اظهارداشت: مشکل عمده خانواده ها امروز اشتغال است، افراد برای تامین معاش خانواده خود ناگزیر به شغل های کاذب روی می آورند.

ثروتی بر لزوم ساماندهی بنگاههای زودبازده در کشور تاکید کرد و گفت:

 این واحدها نقش مهمی در افزایش نرخ اشتغال و کاهش بیکاری در جامعه دارند.

وی افزود: در بودجه سال 94 از بخش هدفمندی یارانه ها چهار هزار میلیارد تومان بودجه برای ایجاد اشتغال مصوب شد متاسفانه دولت نتوانست اقدام جدی در این رابطه انجام دهد.

ثروتی با اعلام اینکه وجود هفت تا هشت میلیون بیکار زیبنده نظام اسلامی نیست، اظهارداشت: متاسفانه سایه شدید بیکاری بر روی جوانان تحصیل کرده جویای کار سنگینی می کند از اینرو می طلبد دولت بسترهای لازم را برای ایجاد اشتغال فراهم نماید.   

وی در ادامه مبنای اعلام رقم 12 درصدی بیکاری از سوی مرکز آمار ایران را قانون کارگری ( ALO)  دانست و گفت: بر اساس این قانون هرکسی در هفته یک ساعت کارکند شاغل محسوب می شود ناگفته نماند در برخی از کشورها یک ساعت کار در هفته تامین معاش یک هفته را می دهد برای مثال ارزش افزوده یک ساعت کار در اروپا برابر ارزش افزوده یکسال فعالیت یک قالی باف در ایران است.

ثروتی افزود: تعریف شغل بر اساس قانون ALOدر ایران موضوعیت ندارد بلکه این رویه باید اصلاح شود . در ایران هرکس 50 ساعت در هفته کار کند بازهم در تامین معاش خود عاجز خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیکاری پنهان در جامعه خیلی زیاد است، اذعان داشت: کاهش نرخ بیکاری در جامعه با سازو کارهای مختلف ضروری به نظر می رسد.

ثروتی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به اندازه کافی قانون برای ایجاد اشتغال در کشور مصوب شده اما همگان شاهد جولان بیکاری افسارگسیخته در اقصی نقاط کشور هستند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه اشتغالزایی دولت نیارمند آسیب شناسی جدی است، گفت:  توسعه فرهنگ مهار آموزی، الگوبرداری از کسب و کارهای موفق و تجربه شده دنیا، سرمایه گذاری هدفمند، حمایت های مادی و معنوی دولت همه و همه از شتابگرهای مهم اشتغال در جامعه به شمار می روند.

گفتنی است، برنامه« روی خط اقتصاد» کاری از شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه راس ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه برروی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می گیرد و علاقمندان می توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو اقتصاد مراجعه کنند.

منبع:رادیو اقتصاد

انتهای پیام/