با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
فاین تذهبون/ضرورت جهانی‌کردن اقدامات کمیته فقهی سازمان بورس!!!

فاین تذهبون/ضرورت جهانی‌کردن اقدامات کمیته فقهی سازمان بورس!!!

در نشست «مبانی فقهی بازار مالی ایران» که ظهر سه‌شنبه، در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد، حاضرین بر ضرورت جهانی‌کردن اقدامات کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار تأکید کردند.

نشست «مبانی فقهی بازار مالی ایران» پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، در حاشیه نهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با حضور حج اسلام مصباحی‌مقدم و موسویان و فطانت رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار شد.

براساس این گزارش، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این نشست اظهار کرد: خوشبختیم که سه دوره تجربه راه‌اندازی کمیته فقهی سازمان بورس را پشت سر گذاشتیم. در ابتدا این مقدار برکات برای این نه سال قابل پیش بینی نبود. هدف کمیته فقهی این بود که درباره ابزارها و روش‌های تأمین مالی در بازار سرمایه و نظارت بر دستورالعمل‌ها، آئین‌نامه‌ها و عملکرد بازار سرمایه از منظر فقهی فعالیت کند.

مصباحی مقدم اظهار کرد: خوشبختانه طی این نه سال جلسات کمیته فقهی تقریبا به طور منظم هر دو هفته یکبار برگزار شده و از نظر اساتید امور مالی، حقوقدانان و کارشناسان هم استفاده کرده‌ایم. در این کمیته ۵ فقیه متجزی آشنا به مسائل مالی و اقتصادی حضور دارند. یک کمیته فرعی فقهی هم در قم تشکیل شده که بحث و بررسی‌های اولیه را انجام می‌دهد و با ارتباطی که با مراجع عظام تقلید در حوزه علمیه قم دارند از آنان هم نظرخواهی شده و نهایتا در کمیته فقهی در محل سازمان بورس بحث و بررسی‌های دقیق‌تر انجام می‌شود.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس ادامه داد: ضرورت این مسئله از آنجا ناشی می‌شود که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران یک اصل در مورد اسلامیت نظام وجود دارد که غیر قابل تغییر است. این اصل حکایت از این می‌کند که همه قوانین و مقررات باید با شرع اسلام تطبیق داده شود. در سازمان بورس به ابتکار آقای صالح آبادی رئیس سابق این نهاد کمیته فقهی پایه‌گذاری شد و با تلاش آقای دکتر فطانت فعالیت این کمیته ادامه پیدا کرد. هر دو نفر صادقانه این گام‌ها را برداشتند و مَثل شجره طیبه اینجا مصداق پیدا می‌کند.

رئیس کمیته فقهی سازمان بورس در پایان گفت: یک گزارش در مورد کمیته فقهی را سه سال پیش خدمت مقام معظم رهبری ارسال کردیم و قصد داریم گزارش دیگری را از طریق جناب آقای اختری ارسال کنیم. خصوصا گزارشی در مورد ابزار جدیدی با عنوان اسناد خزانه اسلامی که بر اساس آن بدهی واقعی دولت تبدیل به اوراق می‌شود و مردم می‌توانند این اوراق را خریدار کرده و دولت را از بدهی‌ها خلاص کنیم.

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سیدعباس موسویان دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به ارائه گزارشی از مصوبات و دستاوردهای کمیته فقهی در یک سال اخیر پرداخت و گفت: خوشبختانه دین اسلام برای نیازهای واقعی راه حل دارد و تجربه این سه دوره تشکیل جلسات کمیته فقهی نشان داده برای نیازهای واقعی بن‌‌بست نداریم. در طی یکسال گذشته ابزارها و روش‌های مختلفی مورد بررسی قرار گرفت که من درباره هر یک توضیح مختصری ارائه می‌دهم.

وی افزود: قرار داد عادی سبد سهام و اختیار معامله سبد سهام، انتشار اوراق مرابحه روی سهام، معاملات کشف مابه التفاوت یا پریمیوم، انتشار اوراق بهادار اسلامی قابل تبدیل به سهام، خرید و فروش اوراق بهادار اسلامی به قیمت بازار، سرمایه‌گذاری در صنعت خودرو، انتشار اوراق رهنی، مبتنی بر تسهیلات بانک‌ها براساس عقود مبادله‌ای و انتشار اوراق اجاره دولتی، مهم‌ترین مواردی بودند که در یکسال گذشته در کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدنقی نظرپور، رئیس کمیته فقهی فرعی سازمان بورس و اوراق بهادار در قم، سخنران بعدی این نشست بود که به ارائه گزارشی از فعالیت این کمیته پرداخت و اظهار کرد: این کمیته در حدود ۵ سال است که تشکیل شده و تاکنون ۸۵ جلسه تشکیل داده است.

وی ادامه داد: گروه هفت نفره‌ای در این کمیته وجود دارد و تاکنون به ۳۴ موضوع اساسی پرداخته است و در مباحثی همانند غربالگری و نسبت‌های مالی جلسات زیادی برگزار شده است.

نظرپور افزود: رویکرد محدود ما این است که موضوعات ارجاعی را مورد بحث و بررسی قرار دهیم اما با توجه به ظرفیت حوزه‌های علمیه می‌توانیم با نگاه گسترده‌تری به مباحث بپردازیم و از ظرفیت‌های حوزه علمیه استفاده کنیم. ظرفیت این کمیته فقهی می‌تواند گسترده‌تر از آنچه هست، باشد و در قالب پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به این موضوع پرداخته شود.

آیت‌الله محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، سخنران بعدی این نشست بود که ضمن تشکر از اقدامات کمیته فقهی سازمان بورس اظهار کرد: مکتب اسلام در تمام نیازهای بشر در بُعد اجتماعی و فردی پاسخگوست و به فرموده حضرت امام(ره)، مکتب اسلام بن‌بست ندارد.

وی افزود: تلاش‌هایی که در راستای اسلامی‌سازی مسائل مادی و اقتصادی صورت می‌گیرد بسیار کار ارزنده و بزرگیست و بنده معتقدم باید این مسئله به سطح جامعه منتقل کنیم و اگر اشکالاتی در مسائل اقتصادی وجود دارد باید آنها را از طریق چنین کمیته‌هایی برطرف کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: ما در مجمع با ارتباطاتی که با پیروان اهل بیت در سراسر دنیا و حتی با غیرمسلمانان داریم، اعلام آمادگی می‌کنیم که نتایج و دستاوردهای این کمیته را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده تا در سایر کشورها هم مورد استفاده قرار گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رحمانی قوچانی، در ادامه این مراسم ضمن تقدیر از اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: حدود ۵۰ سال از نگارش کتاب «اقتصادنا» توسط شهید صدر می‌گذرد و روشن شده است که در اسلام درباره انواع مالکیت و اشکالات نظام سرمایه‌داری و مارکسیستی بحث شده است و راه‌حل‌هایی ارائه شده که در فقه اصیل ما وجود دارد و لازم است این وضعیت ادامه پیدا کند تا انشاء‌الله بهره‌وری در اقتصاد ما افزایش یابد.

محمد فطانت، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، سخنران پایانی این نشست بود که ضمن اشاره به افزایش معامله صکوک در بازار سرمایه در یکسال گذشته اظهار کرد:  بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی قصد دارند در سبد سرمایه‌گذاری خود صکوک اسلامی را وارد کنند. از سوی دیگر در صددیم که اوراق صکوک را در کشورهای دیگر نیز عرضه کنیم و همکاران ما در سازمان بورس در صددند تا این مسئله را ترویج کند.

وی ادامه داد: همیشه این دغدغه را داشته‌ایم که بتوانیم اقتصاد اسلامی را به عنوان یک محصول مالی، به دنیا قابل عرضه کنیم. شاید درست نباشد تحقیق را برای تحقیق انجام دهیم بلکه لازم است محصولات مالی را منطبق بر شریعت ارائه دهیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: امروزه در بازار بورس شاهدیم که معاملات به صورت واقعی انجام می‌شود و در اینصورت سرمایه‌گذاران اطمینان خاطر دارند که صاحب محصولاتی هستند که علاوه بر شرعی بودن از مزیت‌هایی در زمینه پوشش ریسک نیز برخوردار است بنابراین رسالت خود می‌بینیم که بتوانیم حاصل کوشش‌های فکری اعضای کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار را جهانی کنیم.

فطانت در پایان گفت: امروزه اگر کشوری ادعای اقتدار می‌کند، ادعای آن کشور بر این اساس است که چگونه می‌تواند منابع مالی را جمع‌آوری کرده و در بخش واقعی اقتصاد سرمایه‌گذاری کند و خوشحالیم که این مسئله کم کم تأثیر خود را بر اقتصاد ما نمایان می‌کند و تأثیرات صکوک در بودجه هم هر سال بیشتر می‌شود.

یادآور می‌‌شود در پایان این نشست طی مراسمی از زحمات سه عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، شامل حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی‌مقدم، آیت‌الله محمدعلی تسخیری و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، تقدیر و تشکر شد.

منبع: خبرگزاری ایکنا

انتهای پیام/