استاد حوزه و دانشگاه گفت: مردم باید متوجه شوند که ,ربا, اگر به خاطر اضطرار هم پرداخت شود، اثرات وضعی و خطرناکی برای اقتصاد جامعه دارد و ,اقتصاد, را به نابودی و تزلزل سوق میدهد. حجتالاسلام سید محمد ضیاء فیروزآبادی، عضو هیأت علمی دانشگاه مفید در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به این پرسش که
« چه کنیم که ریشه ربا در جامعه قطع شود؟» با اشاره به انواع ربا در شریعت اسلام، گفت: بحث اصلی ما درباره ربای در قرض است که اضافه گرفتن در آن به صورت مشروط، ربا و حرام است. وی ادامه داد: ربا اختصاص به دین اسلام ندارد و در سایر ادیان مانند یهودیت و مسیحیت به شدت مورد تقبیح قرار گرفته است، حتی در دین یهود، مسأله ربا یکی از محرمات بزرگ شمرده میشود، دین اسلام نیز ربا را حرام دانسته و گیرنده و دهنده آن را محارب با خدا میداند.
ضعف سیستم بانکی این استاد حوزه و دانشگاه، با اشاره به عملکرد بانکها در گسترش ربا اظهار داشت: بخشی از مسائل ربا به عملکرد سیستم بانکی بر میگردد و قوانین بانکداری اسلامی بدون ربا در مقام عمل اجرا نمیشود، هر چند در بحث نظریهپردازی درباره مسائل ربوی مشکلاتی وجود دارد. وی افزود: باید بعد از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی، بانکداری بدون ربا اجرا شود، ولی به جای آن بهره و سود بانکی به شدت در حال افزایش است، حتی جریمه تأخیر را که ,حرام, است، با نام وجه التزام بازپرداخت، علناً اجرا میکنند، درحالیکه این ,کلاه شرعی, است و با دلایلی مانند منافع بانکی نمیشود، حرام خدا را حلال کرد.
بدبینی مردم به نظام اقتصادی کشور عضو هیأت علمی دانشگاه مفید یادآور شد: مردم نسبت به نظام اقتصادی اسلام بدبین شدهاند و تصور میکنند که نظام اسلامی قادر به حل مسائل مالی آنها نیست و این به ضعف بانکی کشور بر میگردد. وی تأکید کرد: مردم باید متوجه شوند که ربا اگر به خاطر اضطرار هم پرداخت شود، اثرات وضعی و خطرناکی برای اقتصاد جامعه دارد و اقتصاد را به نابودی و تزلزل سوق میدهد.
افزایش حیله شرعی حجت الاسلام فیروزآبادی، افزایش ,حیله شرعی, در بین متدینین جامعه را از عوامل دیگر شیوع ربا دانسته و بیان کرد: ,معامله سالم, با ربا فرق دارد و نمیتوان به نام سود و نزول، معامله کرد و به آن مشروعیت داد. وی ادامه داد: همه فقها کلاه شرعی و دور زدن قوانین را حرام میدانند، حیله ربوی یکی از آسیبهای بزرگ در جامعه است، معامله ربوی هر چند اسم معامله سودآور را دارد، اما هیچ نفعی برای جامعه نداشته و ,تولید ملی, و سرمایه کشور را نابود میکند.
مشخص شدن مصادیق ربا این استاد حوزه و دانشگاه، اظهار کرد: باید مفهوم و مصادیق ربا در جامعه مشخص شود و میزان نقش قدرت خرید و تورم در معاملات ربوی برای مردم تبیین شود تا جامعه متوجه شود که چه معاملاتی ربوی است. وی افزود: الآن در بحث ماهیت پول، دچار مشکل هستیم، بعضی پول را ملاک در معاملات میدانند و برخی قدرت خرید را اصل میدانند و اینها مسائلی است که در ربا نقش اساسی دارد.
کم اعتقادی جامعه نسبت به ربا عضو هیأت علمی دانشگاه مفید خاطر نشان کرد: مشکل دیگر در بحث ربا، کم اعتقادی جامعه نسبت به مفاهیم دینی مانند قرضالحسنه است، جامعه از آثار اجتماعی ,قرض, بدون ربا، غفلت میکنند. وی تصریح کرد: اگر قرض دادن در اسلام هجده برابر صدقه دادن ارزش و ثواب دارد، چرا سنت قرضالحسنه و برکات آن را تبلیغ نکنیم تا بانکها و بالتبع مردم به سوی آن بروند.
ربا و عزم همگانی حجت الاسلام فیروزآبادی،عزم جدی جامعه برای ریشهکنی ربا را مهم ارزیابی کرده و گفت: حوزههای علمیه با همکاری مسؤولین اجرایی کشور به ویژه بانک مرکزی، باید برای ریشهکنی ربا و نهادینه کردن بانکداری بدون ربا تلاش کنند. وی ادامه داد: البته شورای فقهی در بانک مرکزی فعال است و کارهای زیادی انجام دادهاند، اما در مرحله اول باید نواقص قانون بانکداری بدون ربا حل شود و در مراحل بعد قوانین به درستی در بانکها لینک و اجرا شود.
افتتاح بانک اسلامی کامل حجت الاسلام فیروزآبادی، ابراز داشت: پیشنهاد میشود که یک نمونه بانک صد درصد اسلامی در کشور تأسیس شود تا ملاک کار بانکها قرار گرفته و گسترش یابد. وی یادآور شد: البته در سالهای قبل تصمیماتی درباره بانک اسلامی بدون ربا و بر اساس قوانین اسلامی گرفته شد، ولی اجرا نشد، ما باید یک نمونه را آزمون و خطا کنیم و به جامعه ارائه کنیم و مطمئن باشیم که جواب اقتصاد جامعه را خواهد داد.
ترویج قرضالحسنه در کشور عضو هیأت علمی دانشگاه، ترویج قرضالحسنه را در کشور از دیگر راهکارهای مهم ریشهکنی ربا برشمرد و گفت: نباید گفت که بانک قرضالحسنه درست کنیم، باید فرهنگ قرضالحسنه را در جامعه گسترش دهیم، قرضالحسنه حسابش از بانک جدا است. وی خاطر نشان کرد: باید صندوقهایی در جامعه به جای بانک ربوی ایجاد کرد که انتظار سود و بهره نداشته باشد، مردم برای ,جهیزیه, و ,ازدواج, و مانند آن نیاز به وام و قرض دارند، با این صندوقهای قرضالحسنه اسلامی میتوان مشکل مردم را به صورت مشروع و مورد قبول اسلام حل کرد.
شفاف شدن سیستم بانکی این استاد حوزه و دانشگاه در پایان یاد آور شد: البته سیستم بانکی ما نیز باید شفافتر عمل کند، اگر عملکرد سیستم بانکی شفاف باشد، مردم اعتماد بیشتری به بانکهای کشور میکنند و حرکت اسلامی نمودن بانکها و جدا شدن از معاملات ربوی، سریعتر میشود. منبع:
خبرگزاری رسا