با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

استفتاء از آیت الله سیستانی در مورد ربا

سؤال :
در مورد پس انداز در بانک به خاطر جبران ارزش پول در مقابل اخذ سود نظر آیهالله سیستانى چیست ؟ وآیا اگر صرف اخذ سود، پولى را در بانک گذاشتیم اخذ سود آن جایز است یا خیر ؟
جواب :
چنانچه طبق معامله شرعیه مثل مضاربه با رعایت شرائط آن باشد گرفتن سود جایز است و در غیر این صورت شرط سود نکنید و هر چه به شما دادند نصف آن را به فقیر متدین صدقه داده ونصف دیگر را تملک کنید
سؤال :
درصورت پرداخت وام قرض الحسنه به صورتى که مقدارى از سپرده شخص تا اتمام اقساط نزد صندوق جهت استفاده دیگر اعضا باقى بماند از نظر شرعى چه حکمى دارد همچنین کارمزدى که بابت این امر در یافت مى گردد؟ از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
جواب :
سپردن به شرط قرض گرفتن و قرض دادن به شرط سپردن و همچنین گرفتن کارمزد ربا و حرام است
سؤال :
خواهشمند است در رابطه با سود سپرده بانکها (کوتاه مدت – بلند مدت ) اعلام نظر بفرمائید؟
جواب :
اگر بر اساس عقود شرعى باشد حلال است.
سؤال :
اینکه مى گویند از بانک کافر مى شود ربا گرفت پس مراد از بانک کافر چه بانکى است اگر چنانچه مراد از آن بانکى باشد که تمام مشترکین آن کافر باشند که در هیچ جا چنین چیزى وجود ندارد .
جواب :
یعنى مالک و سهامداران بانک غیر مسلمان باشند.
سؤال :
شخصى را مى شناسم که از مردم پول بصورت ربا دریافت مى کرده و سود انرا به طرف حسابهایش پرداخت مینموده است . متاسفانه این شخص که مرد مسلمانى هم هست به واسطه این کار مبلغ سنگینى ورشکست شده است و بقول خودش زندگیم به خاک سیاه نشسته است . پس از توبه و گذشت مدت زمانى به دوستان و خیرین رو آورد و از آنها بصورت قرض الحسنه دریافت مى کند تا با این پولها مبلغى از بدهیهایش را پرداخت کند ( به هر ربا خوارى حدودا یک سوم پرداخت مى کند ) . سوال من اینست که با توجه به رقم بالاى بدهى این فرد و رقم پایین قرض الحسنه اى که دریافت مى کند حکم این کار و برخورد این آقا با رباخواران چگونه است ؟
جواب :
با فرض اضطرار گناهى بر او نیست .
سؤال :
چون گرفتار نزول می باشم و طبق نص قرآن کریم اعلام جنگ با خدا نموده ام آیا نماز و روزه اینجانب صحیح می باشد و اگر صحیح است قول خداوند نسبت به اعلام جنگ چه مفهومى دارد.
جواب :
اگر نماز و روزه واجد شرائط معتبر باشد صحیح است و منافاتى با اعلام جنگ از سوى خدا ندارد و نتیجه این است که اگر توبه کنید قضاى این اعمال لازم نیست و البته همین جنگ با کسى است که نزول بخورد نه آنکه می دهد.
سؤال :
کارمند بانکى یا مؤسسه اى، بخشى از کار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى یا فعل حرام دیگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حکمى دارد؟
جواب :
کار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نیز حرام است و مالک نمى شود.
سؤال :
کارمند بانکى یا مؤسسه اى، بخشى از کار روزانه اش مربوط به امور قرض ربوى یا فعل حرام دیگر است. اصل عمل و اخذ اجرت در برابر آن چه حکمى دارد؟
جواب :
کار مربوط به معاملات ربوى حرام و اجرت در مقابل آن نیز حرام است و مالک نمی شود.
سؤال :
حکم ربا خوارى و ربا گیر چیست ؟
جواب :
ربا خوارى به چه صورت باشد گناه کبیره و مستوجب عقاب دنیوى و اخروى است .
سؤال :
آیا معاوضه ۱٠ کیلو برنج درجه ۳ با قیمت ۱٠٠ تومان با ۱کیلو برنج درجه یک با قیمت ۱٠٠٠ تومان حکم ربا دارد ؟
جواب :
ربا است .
سؤال :
آیا بیمه نمودن ماشین به صورت اقساطی در ازای دادن پول بیشتر امری ربوی محسوب میشود؟
جواب :
ربا نیست و اشکال ندارد.
سؤال :
اگر شخصی بخواهد وسیله ای را به صورت اقساط بخرد آیا سودی که فروشنده در هر ماه از خریدار می گیرد حالت نزول دارد یا خیر؟
جواب :
اگراقساط آن گرانتر فروخته شود حالت نزول ندارد وحلال است.
سؤال :
اینجانب مبلغى پول به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده ام و مقرر شده او با این پول کار کرده و ۳٠ درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختى حساب براى ایشان مقرر شد ایشان على الحساب ماهانه ۳٠ هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقى سود مصالحه و صرف نظر کنند آیا این عمل ربا نیست؟
جواب :
ربا است.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. اسلام وعلیکم و رحمت الله و برکاتو
    بنده از افغانستان استم و ما در بین قومی خود یک اتحادیه تاسیس نموده ایم و در این اتحادیه ما دو نوع قرضه ایجاد کردیم . در این قرضه ها ما به ۱% سود قرضه میدهیم و قرضه را صرف برای اعضای این اتحاده میدهمی آیا این سود برای ما حلال است یا حرام

    1. سلام علیکم
      همین که دسته جمعی در جهت زدودن ربا متحد شده اید کار پسندیده ای است / اما درباره سوالتون اینکه بهتر از از سایت رسمی آیت الله سیستانی بپرسید
      باتشکر

  2. سلام خدمت شما
    بنده در یکی از بانک های جمهوری اسلامی ایران مبلغی را گذاشته ام
    سبک این بانک ها شبیه این سوال است
    (اینجانب مبلغى پول به عنوان قرض الحسنه به شخصى داده ام و مقرر شده او با این پول کار کرده و ۳٠ درصد از سود حاصله را به من بدهد. به علت سختى حساب براى ایشان مقرر شد ایشان على الحساب ماهانه ۳٠ هزار تومان به من بدهند و سر سال دو طرف در ما بقى سود مصالحه و صرف نظر کنند آیا این عمل ربا نیست؟
    جواب :
    ربا است.)
    یعنی هر سال ۲۱% سود على الحساب و پرداخت ان ماهانه است
    ولی به صورت قانونی فعالیت میکند
    به طور کلی ۹۹% بانک ها این سبکی هستند
    لطف کنید توضیح کافی را در این مورد بدهید

    1. علیکم السلام
      در مورد حکم شرعی آن حکم همان است که مرجع تقلید می‌گوید، اما در مورد سازوکار کلان و ایراد وارد بر اساتید دانشگاه و حوزه به نظر می‌رسد که مسئولیت سنگینی در قیامت به دلیل اهمال در تبیین صحیح این مقوله برای ارائه به مراجع بر گردنشان باشد. اگر تمایل به رعایت تقوی بیشتری داشته باشید ما به شما پیشنهاد می دهیم تا بجای سرمایه گذاری در این صندوق ها به صندوق های قرض الحسنه محلی بروید که امروزه با این حجم زیاد تورم هنوز هم با سود و کارمزد “صفر واقعی” کار می کنند.

  3. اگر ماشینی رااز کسی قرض بگیریم ودر عوض پول ی را به صورت امانت نزد او بگذاریم و بعد اصل پول بدون هیچ اضافی بگیریم ربا است؟