با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

پیشنهادهایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

خبرگزاری فارس: پیشنهادهایی در مورد الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

 

خبرگزاری فارس: عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری گفت: با توجه به اینکه در الگوی اسلامی ربا و قرض‌الحسنه مانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند در حال حاضر عملیات بانکداری خالی از ربا نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی در جمع کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اظهار داشت: با توجه به اینکه در اسلام ربا و قرض‌الحسنه همانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند که نمی‌توانند هر دو کفه با هم بالا بیایند، بلکه بالا آمدن یک کفه باعث پایین آمدن دیگری می‌شود، امکان ندارد با وجود ربا قرض‌الحسنه رشد کند. وی گفت: در حال حاضر در کدام شعبه از بانک‌های موجود کشور سراغ دارید که یک نفر نیازمند واقعی بتواند ۱۰۰ هزار تومان قرض‌الحسنه واقعی دریافت کند. آیت‌الله حائری شیرازی افزود: هیچ تعارفی نداریم، وقتی جایگاه قرض‌الحسنه واقعی در بانک‌ها در حد صفر است، بنابراین آنچه می‌ماند ربا است، گرچه نام آن را جعاله و یا سایر عقود اسلامی بگذارند. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: امروز برده‌داری قدیمی منسوخ شده و به جای اینکه یک نفر مالک برده باشد، به جای آن بردگی مدرن به وجود آمده که کل جامعه برده یک مجموعه کوچک می‌شوند. وی افزود: دو نظام در عالم از نظر اقتصادی تعریف شده یکی چپ و دیگری نظام راست است نظام چپ سوسیالیستی و کمونیستی و نظام راست یعنی سرمایه‌داری و هر دو سیستم برده‌داری مدرن هستند. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: در سیستم چپ مطلب روشن است وقتی مالکیت منحصر به دولت باشد مردم که حق مالک شدن چیزی را ندارند همانگونه که برده مالک نمی‌شود اما وضع برده بهتر از چنین مردمی است چون برده‌ها سهمیه مکاتب و کتابت اگر بدهند آزاد می‌شوند اما در نظام سوسیالیستی دولت همواره برده‌دار و مردم برده دائمی هستند.

وی افزود: در نظام سرمایه‌داری سرمایه‌دار همان برده‌دار است و همان گونه که در قدیم برده‌داران تعدادی کار چاق‌کن می‌خواستند، دولت‌های کوچک نیز در حال حاضر به عنوان حق‌العمل‌ کار نظام سرمایه‌داری عمل‌ می‌کنند و در قالب مالیات و حق‌العمل دولت از مردم وجوهی گرفته می‌شود. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در نظام سرمایه‌داری، دولت‌ها مردم را تا آخر عمر بدهکار خود می‌کنند و در نظام سرمایه‌داری مرتب مردم زیر قسط بانکها قرار دارند، از قسط خانه، تلویزیون، وسایل و سایر امکانات رفاهی گرفته تا مالیات و حق‌العمل دولت توسط مردم پرداخت می‌شود و در عین حال جامعه هیچ‌وقت از این برده‌داری آزاد نمی‌شود. *ربا خواری برده‌داری جدید آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: رباخواری یک نوع برده‌داری جدید است که مردم را استثمار می‌کند، در گذشته خود برده کار می‌کرد، امروز پول مردم به عنوان برده برای سرمایه‌دار کار می‌کند. وی گفت: امام راحل گفت، پول در اسلام کار نمی‌کند و کاری کنید که پول مستقلاً کار نکند. وی با اشاره به جلسه با کارشناسان وزارت اقتصاد در حضور آیت‌الله رضوانی از افراد مؤثر تدوین قانون بانکداری بدون ربا گفت: تعداد قابل توجهی کارشناس در آن جلسه حضور داشتند، گفتم آیا شما می‌توانید قول دهید و امضا بدهید که در بانکداری اسلامی پول کار نمی‌کند که آنها همه گفتند، نمی‌توانیم چنین اطمینانی به شما بدهیم. وی گفت: هیچ‌ کارشناسی هنوز نمی‌تواند شهادت دهد که در بانک‌های کشور پول کار نمی‌کند و اگر یک نفر آمد و شهادت داد که پول در بانک‌ها کار نمی‌کند، من به او جایزه می‌دهم. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: در حالی که امام خمینی گفته بود در اسلام پول کار نمی‌کند، حال این دو مسئله را کنار هم بگذارید، چه نتیجه‌ای می‌گیرد، چرا این گونه شده، علت چیست و تا مسئله مهم کار کردن پول در کشور حل نشود، نمی‌توانید ریشه رباخواری را در کشور بخشکانید. * کارکرد پول گره زیرین حذف ربا آیت‌الله حائری شیرازی با ذکر مثالی در این باره گفت: جعبه زولبیا که توسط قناد گره زده می‌شود،دارای دو گره است که تا گره بالایی باز نشود، گره زیرین باز نخواهد شد. در مورد ربا و بانکداری نیز تا مسئله مهم کار کردن پول حذف نشود، مشکل ربا در کشور حل نخواهد شد. وی افزود: نخستین گام این است که سکه طلا پشتوانه اسکناس کشور شود، یعنی گفته شود، اسکناس الف یک دهم اسکناس ب یک صدم و اسکناس ج یک هزارم یک سکه تعریف شود و خزانه‌دار بانک مرکزی ابتدا پشتوانه پول را دریافت کند، سپس اسکناس بپردازد و این همان باز کردن گره اول است. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: شما قبل از این که پول را به حالت اولیه پول رایج اسلام برگردانید، می‌خواهید ربا را بردارید و این کار نشدنی است. * یک میلیون تومان جایزه برای پیشنهاد عملی حذف ربا آیت‌الله حائری شیرازی تاکید کرد: بنده یک میلیون تومان جایزه برای کسی در نظر گرفته ام که بتواند گره اول حذف ربا از بانکداری را رائه کند. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود: امکان ندارد گره ربا در جامعه باز شود، قبل از اینکه گره پول (تعریف) باز شود. حال اگر اسم ربا را حذف کرده و اسم آن را مضاربه‌ گذاشته‌اید، نمی‌توانید خود را گول بزنید، تغییر اسم تغییر ماهیت نیست. اسلام با حساسیت روی این مسئله اسم ربا را گذاشته است با سیستم کنونی آدم پول‌دار هر روز پول‌دارتر و آدم فقیر هر روز فقیرتر می‌شود. وی گفت:‌ شما یک نفر را به من نشان دهید که حتی در یک ثانیه ربا ندهد، مثلاً وقتی سوار آژانس مسافربری می‌شوید یک قسمت از حق‌العمل این راننده بابت بهره پرداخت وام بانکی پرداخته می‌شود و امروز نان اکثر مردم در متن بهره‌ قرار گرفته است. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود:‌ قیمت جنس گران نمی‌شود، بلکه پول ارزان‌ می‌شود، علت این است که بین نسبت اسکناس و کالای موجود تعادل حفظ نشده و مقدار بیشتری اسکناس چاپ شده است، در حالی که کالا زیاد نشده و این تسهیم به نسبت می‌شود که باعث می‌شود، مثلاً حجم اسکناس ۴ برابر حجم کالای موجود باشد که قیمت اسکناس یعنی ارزش آن یک چهارم می‌شود که باعث تورم خواهد شد. *آوردن پول اعتباری بدون لوازم جانبی آیت‌الله حائری شیرازی افزود: آنهایی که پول اعتباری را اختراع کردند، یک قوانین دیگری نیز به صورت جانبی گذاشته‌اند، اما در کشور ایران رسم براین است، از هر قاعده بازی یک چیزی وارد می‌شود و لوازم آن قواعد رعایت نمی‌شود. وی گفت: آنهایی که مساله تولید داخلی را پشتوانه اسکناس کردند، قواعد بازی را رعایت می‌کنند، اما ما به قدر حقوق کارمندان اسکناس می‌دهیم و اگر حقوق دو برابر شود دو برابر نیز پول می‌دهیم که با این ترتیب فرد می‌تواند نصف دفعه قبل جنس خریداری کند. * با خلق پول هیچ کشوری ثروتمند نمی‌شود آیت‌الله حائری شیرازی تصریح کرد: مگر می‌شود یک کشوری با خلق پول ثروتمند شود و مشکل آقایان امروز همین است. وی افزود: اگر اسکناس با پشتوانه سکه باشد، آن موقع خلق پول نخواهد شد و سکه جلوی افزایش بی‌ حدواندازه چاپ اسکناس را می‌گیرد. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود:‌ در حال حاضر اگر هزار میلیارد تومان هم اسکناس چاپ شود، مشکلی ندارد، اما اگر سکه در پشتوانه قرار داشته باشد، گفته می‌شود تعداد سکه‌هایت کجاست و چون تعهد کرده‌ای باید به همان نسبت سکه در بانک مرکزی ودیعه بگذارید. وی افزود: تا مسئله پول حل نشود، برنامه و بودجه و توسعه راهبردی اسلامی ایرانی معنا ندارد. پول مرتب تنزل ارزش پیدا می‌کند، در حالی که پول باید قوی باشد و پول قوی به چه معناست. آیت‌الله حائری شیرازی گفت: طبق آیه قرآن ولایت کفر بر مسلمانان ممنوع است آیه «ولن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا» شما که نمی‌خواهید ولایت کفر بر سر مسلمانان باشد، در حال حاضر شما نفت مسلمین را می‌دهید و به دلار تبدیل می‌کنید. * اعتبار دلار به خریدار است نه مشتری وی تأکید کرد: اینکه می‌گوییم دلار نباشد، نه اینکه به جای آن یورو باشد که بدتر است، در واقع شما و مردم کشورها به دلار اعتبار می‌دهید. اعتبار دلار به خریدار است نه به منتشر کننده، چون معنای پول اعتباری همین است، خریدار به آن اطمینان دارد و هیچ اعتباری به جز اعتبار خریدار در مورد پول وجود ندارد و اگر سؤال شود، قیمت پول خارجی چقدر است از شما سؤال می‌کنند، چقدر آن را قبول دارید و این باعث تنزل و ترقی قیمت می‌شود. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: شما نفت خود را می‌دهید، دلار می‌گیرید و با دلار او خرید می‌کنید، اما او که خریدار نفت شماست، ریال شما را قبول ندارد. یعنی(هَا أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلا یُحِبُّونَکُمْ) شما او را دوست دارید، اما او شما را دوست ندارد. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: تاکنون کسانی در ادارات حضور داشته‌اند که صحبت‌های غربی‌ها را مانند وحی منزل قبول می‌کردند و هر فرمولی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول بگوید، می‌پذیرفتند، اما منظور از توسعه راهبردی اسلامی ایرانی این است که از دست این وحی‌ها جدا شویم. * آنقدر که حرف غربیها را قبول داریم خودشان قبول ندارند وی گفت: آنقدر که ما به حرف‌های غربی‌ها اعتقاد داریم، خودشان به حرف‌های خود مقید نیستند، اما دکترهای ما که این مسایل را آموزش دیده‌اند، به آن مقیدند و آنها چون این حرف‌ها را خلق کرد‌ه‌اند، روی آن بحث می‌کنند، اما ما بدون چون و چرا آن را می‌پذیریم. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری افزود: در حال حاضر اکثر دکترهای شما هم مقلد هستند و تولید علم ندارند، یک مشت فرمول در ذهن آنهاست که فکر می‌کنند، حقیقت یعنی همین است. وقتی می‌گوییم پول این (با پشتوانه سکه) هست، می‌گوید نمی‌شود، بنابراین برای توسعه راهبردی اسلامی ایرانی باید اول از واژه «نمی‌شود» بیرون بیاید. بعد می‌گوید با علم نمی‌توان مقابله کرد. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: من نمی‌گویم با علم مقابله کنید که مقابله با علم غلط است و علم تجربی است، اما اقتصاد جزء علوم انسانی است. عضو نمایندگان مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: دانشمندان این علوم به قدری که انسان را می‌شناسند، علوم انسانی هم به اندازه همان شناخت آنهاست و به قدری که نسبت به انسان جاهل هستند، علم آنها نیز جهل مرکب است. علم ساینس(تجربی) است، علم ناولج(دانش) نیست. وی افزود: چون اقتصاد برای انسان است، نمی‌توان گفت انسان در خدمت اقتصاد قرار دارد، همان گونه که آقای عسگری کتابی برای مجاهدین آن زمان نوشت و گفت اقتصاد برای انسان است، نه انسان برای اقتصاد. پس اول انسان،اخلاق، نظام و تکامل او تعریف شود، تا اقتصاد قابل تعریف باشد. عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: میرفندرسکی در قصیده‌ای گفته «چرخ با این اختران نغز و خوش و زیباستی/ صورتی در زیر دارد هر که بر بالاستی/صورت زیرین اگر بر نردبان معرفت/در رود بالا همان با اصل خود یکتاستی/ این سخن را در نمی‌یابد فهم فهم ظاهری /گر ابو نصر ستی و گر بوعلی سیناستی/ جان عالم دانمش گر فهم جان داری زتن/ بی شریک و بی نظیر و واحد و یکتاستی» انسان این است تکامل انسان یعنی آن مرتبه. اقتصاد انسان باید بر مبنای این شناخت باشد. وی در مورد اینکه رونوشت برابر اصل است، گفت: این مطلب را اروپا می‌دانست که انسان صورت زیرین است که اگر از نردبان معرفت بالا رود، با اصل خود یکی است. آیت‌الله حائری شیرازی افزود: در اسلام در مورد انسان گفته می‌شود، حتی یک ذره ظلم نباید به کسی بشود، چون وقتی حق یک مظلوم برگردن ظالم پیدا شد، او را به درگاه خداوند راه نمی‌دهند، همانند اینکه نگهبان ادارات وقتی فرد غریبه می‌خواهد وارد شود، می‌گویند هماهنگ نشده و راه نمی‌دهند، فرد ظالم نیز که حق‌الناس بر گردن دارد، به درگاه خدا راهی ندارد. وی افزود: چگونه است که دولت ها پول مردم را برمی‌دارند و این حق‌الناس به حساب نمی‌آید، طرف جنس داده و پول گرفته ارزش پول کم و قیمت جنس بالا رفته، در عین حال که پول در جیب مردم است، اما با اقدامات دولت‌ها ارزش این پول کم و زیاد می‌شود و این یعنی از جیب دیگران برداشتن است. * ارزش دینار اسلامی ۱۰۰۰ سال ثابت ماند آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه با ذکر مثالی گفت: پدر ما حدود ۹۰ سال پیش خانه‌ای با ۲۰ اتاق، زیر زمین و حیاط در شیراز به قیمت ۷۵ تومان خرید که ما در آن بزرگ شدیم، در حالی که چند وقت قبل من به مشهد رفتم و مقداری عناب خریدم، ۱۸۰۰ تومان بود، وقتی شمردم ۲۰ عدد بود، هر عدد ۹۰ تومان شده بود، یعنی ارزش پول آنقدر ظرف ۹۰ سال کم شده که یک دانه عناب از یک منزل با ۲۰ اتاق بیشتر شده است، در حالی که در اسلام دینار اسلامی هزار سال بر آن گذشت، اما همچنان یک دینار معادل یک گوسفند بود. وی افزود: یک دینار اسلامی یک مثقال طلا بود، در حال حاضر کاهش ارزش پول به جایی رسیده که در بسیاری اوقات طلا در معدن در کوه وجود دارد، اما هزینه استخراج بیشتر از درآمد آن است و به هر شرکتی که گفته می‌شود، این طلا را استخراج کنید، وقتی وارد کار می‌شود ورشکست می‌شود و این خاصیت پول اعتباری است، اما پول صدر اسلام که ذاتا ارزش داشت، اگرچه هزار سال از آن می‌گذرد، ما همچنان یک دینار معادل یک گوسفند است، اگر پول وصل به طلا و سکه طلا باشد، پول با بالا و پایین آمدن به طلا هماهنگ خواهد شد. آیت‌الله حائری شیرازی تاکید کرد: متأسفانه فقهای ما چون کاربردی نبودند اعلام می‌شد، اگر کسی مهریه زن خود را براساس طلا قرار دهد، این درست نیست، چون قیمت طلا بالا و پایین می‌رود و مرد دچار غرر و ضرر می‌شود، باید این مهریه تبدیل به پول شود، در حالیکه امام خمینی می‌گوید اگر فقیه نتواند فقه اسلامی را بین اقتصاد غرب و شرق معین کند، به حقیقت فقیه نیست. عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: اگر مهریه زن در ۲۰ سال قبل به ریال مشخص شده و امروز بخواهند با تورم آن را پرداخت کنند، حوادث تلخی پیش می‌آید، بنابراین باید چیزهایی در اسلام وارد شود که آن طرف نتیجه نیز درست باشند. عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: من نمی‌گویم یک ذره خلاف علم تجربی حرکت کنیم، اما در علوم انسانی آنچه که از غربی‌ها آمده نباید به منزله وحی‌منزل تلقی شود. وی گفت: اگر روضه خوان در محرم اعلام کند، جگر امام حسن(ع) براثر سم وارد تشت شد و مرادش استعاره است، همان گونه که در روز جنگ بدر وقتی سربازارن مشرک به پیکار آمدند، پیامبر(ص) فرمود قریش پاره‌های جگرش را برای شما فرستاده و یا مادر به بچه می‌گوید پاره جگرم یا گفته می‌شود، خونی که خورده بود در همه عمر از گلو بریخت اینها همه استعاره است وگرنه امام که خون نمی‌خورد، حال اگر این مسائل را که در حیطه علوم انسانی است بخواهیم با محک علوم تجربی سنجش کنیم، فردی که در روضه حاضر است، می‌گوید کبد چه ارتباطی به معده دارد که بخواهد جگرش وارد تشت شود، در حالی که اینجا مراد استعاره است و می‌خواهد احساسات مردم را تحریک کند. وی تأکید کرد: مسیحیت قدیم کرویت زمین را انکار کرد و همین انکار علوم تجربی باعث برانداخته‌شدن مسیحیت شد، ما هم اگر خلاف علوم تجربی رفتار کنیم، روحانیت می‌افتد، اسلام چیزی غیر علمی ندارد. وی گفت: نسبت به علوم انسانی غرب می‌توان تشکیک وارد کرد و دانشمندان علوم انسانی غرب هیچ ادعایی ندارند و خودشان می‌گویند انسان‌شناسی ما قراردادی است، این اندازه شناخت امروز من از انسان است که مبنای علوم انسانی دیالکتیک قرار گرفته است و بستگی به این دارد که در بحث انسان‌شناسی به کجا برسیم منشاء استاندارد در علوم انسانی وجود ندارد. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: من ۱۰۰ هزار تومان جایزه می‌دهم به کسی که یک مطلب علوم انسانی بیاورد که در آن این جمله به قول فلانی وجود نداشته باشد، اما اگر در علوم تجربی گفته شود زمین می‌گردد بنا بر قول فلانی یا جاذبه وجود دارد، بنا بر قول فلانی به شما می‌خندند. وی گفت: در علوم انسانی حتی یک مورد نیست که قول بدون قائل باشد، پس علوم انسانی دیالکتیک است. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در اسلام بحث انسان‌شناسی از قرآن گرفته می‌شود، اما روش برخورد با مسائل علمی است و این انسان‌شناسی مبنای کار است، شاکله علوم انسانی علم است، یعنی ساینس است و باید برای علوم انسانی مبنای علمی بیابد. * علم انسانی غرب مفتی در اختیار ما است حائری شیرازی افزود: متأسفانه علمای اسلامی برای علوم انسانی اسلامی قوی ظاهر نشدند و پوشش علمی برای گفته‌های خود نیاوردند و علم یا همان ساینس به طور مفت در اختیار ما قرار گرفت و ما به تنبلی و مفت خواری عادت کردیم، دیگران علم خلق کردند و ما مصرف کردیم مثل این که کارخانه‌های آنها تولید کردند و ما مصرف کردیم. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما هر چه می‌خوریم، از چوب تنبلی خودمان است علت این است که علوم انسانی غرب مفت به دست ما رسیده است باید به خود فشار آورده و علوم انسانی برمبنای قرآن را یاد بگیریم. وی افزود: ما مثل بچه‌های تنبل سر امتحان هستیم که از روی دست بغل دستی خود نگاه می‌کند و تمام کارهایی که کردیم نگاه از بغل دستی بوده است. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: به طور خلاصه اگر برای الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت بخواهیم قدمی برداریم، اول پول اسلامی باید درست شود که این موضوع موضوع است و سپس حکم آن یعنی براندازی قوا مطرح می‌شود و پس از آن حکم قرض‌الحسنه احیا می‌شود، اگر ربا برانداخته شود، قرض‌الحسنه پدید می‌آید. وی افزود: ربا و قرض‌الحسنه دو کفه یک ترازو هستند و نمی‌توان هر دو کفه با هم بالا بیایند. * با برچیدن ربا قرض‌الحسنه ظاهر می‌شود حائری شیرازی تاکید کرد: آیا قرض بدون بهره به اندازه ۱۰۰ هزار تومان در بانک‌های ما موجود است، این امکان ندارد، پس قرض‌الحسنه صفر درصد است و همه بقیه ۱۰۰ درصد ربا است چرا روزه شک‌دار می‌گیرید، اگر می‌خواهید بهره را براندازید، باید پول با پشتوانه سکه منتشر شود، این اسکناس یک دهم سکه آن یکی یک صدم سکه و دیگری یک هزارم سکه باشد. * حقوق بر مبنای کار نه وقت صرف شده عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه افزود: توصیه دوم این است که اگر می‌خواهید توسعه اقتصادی ایجاد شود باید حقوق برمبنای کار باشد سیستم کارمزدی تعریف شود افرادیکه کار بزرگ انجام می‌دهند، باید مزد بزرگ‌تری دریافت کنند، نه اینکه سیستم روزمزدی برقرار شود. وی افزود: مزد مخصوص آخر کار است تا کار انجام نشود، مزد دریافت نشود، پس بنابراین پول و حقوق باید تعریف داشته باشد که پول بر مبنای سکه و حقوق بر مبنای کار باشد، در آن صورت ممکن است یک کسی ماهی ۱۰ میلیون تومان و دیگری ۲۰۰ هزار تومان دریافت کند و یک کسی که کار نکرده، هیچی دریافت نکند. *انتخاب نمایندگان مجلس بر اساس نظام صنفی آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه توصیه خود به کارشناسان تدوین الگوی اسلامی – ایرانی گفت: توصیه سوم این است که نمایندگان مجلس تا زمانیکه بر مبنای تقسیمات کشوری انتخاب می‌شوند، هیچ وقت انسان‌های کارشناس وارد مجلس نمی‌شوند، چون کارشناس در سطح روستا و شهرستان پیدا نمی‌شود، بلکه کارشناس واقعی در سطح کشور و از محل نظام‌های صنفی مانند نظام مهندسی، پزشکی، پرستاری و سایر صنوف به دست می‌آیند، اگر این گونه شد دیگر افرادی به نام خیر برای کاندیدای نمایندگی پول خرج نمی‌کند که بعدا نماینده وام‌دار او شده و آن خیر او را جبران کند، بلکه خود همان نظام صنفی مانند نظام مهندسی افراد کارشناس واقعی را شناسایی کرده و برایش تبلیغات می‌کنند و به مجلس می‌فرستند. وی افزود: در حال حاضر نسبت به کدام نماینده می‌توانید شهادت دهید که کارشناس واقعی است، به نظر من حتی اگر مدرک دکترا داشته باشد، کارشناس نیست، زیرا از درون صنف به مجلس راه پیدا نکرده، ممکن است دکترای کشاورزی داشته باشد، اما کارشناس کشاورزی نیست و من می‌توانم افرادی را به شما نشان دهم که مدرک ندارد، اما کارشناس واقعی کشاورزی است، یا کارشناس صنعت و یا کارشناس تجارت. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: در اسلام گفته می‌شود تجربه فوق علم است، در حالی که بسیاری از نمایندگان اسم دکتری و مدرک دکتری دارند، اما تجربه عملی ندارند. آیت‌الله حائری شیرازی با ذکر مثالی گفت: مرحوم شهید مهدی عراقی نه تحصیل حوزوی و نه دانشگاهی داشت، اما در دادگاه طاغوت وقتی او را محاکمه می‌کردند، در آخرین لحظات گفتند، آخرین دفاعیات خود را عنوان کن و او با زبان خاص خود گفت: دیدم هر کارخانه‌ای محصولی که تولید می‌کند، کاتالوگ نحوه مصرف را خودش نوشته ایران خودرو کاتالوگ خودش را می‌دهد و خدا هم که انسان‌ها را در کارخانه خود درست کرده حق دارد، برای آنچه خود ساخته خودش کاتالوگ بسازد، کاتالوگ انسان همان قرآن است و دانشمندان نمی‌توانند کاتالوگ برای جامعه انسانی بنویسند، این حرف کسی است که نه تحصیلات حوزوی و نه دانشگاهی داشته، بلکه بازاری بوده است. وی تأکید کرد: علوم انسانی همان مسائل دینی است، بنابراین شما که می‌خواهید الگوی اسلامی – ایرانی تهیه کنید، باید در مورد مجلس از این نظر برنامه‌ریزی شود که نمایندگان مجلس از طریق کارشناسان و تقسیمات صنفی به دست آیند نه اینکه برمبنای تقسیمات کشوری انتخاب شوند، اگر اینگونه شد دیگر دغدغه نماینده استان، شهر و فرماندارش نیست، بلکه دغدغه او مسائل کارشناسی کل کشور خواهد بود. وی تاکید کرد: در حال حاضر چگونه ممکن است، نماینده‌ مجلسی که توسط گروه کمی انتخاب شده برای کل کشور حکم کند و قانون تهیه کند. آیت‌الله حائری شیرازی با اشاره به نامه اخیر رئیس جمهور گفت: دعوای رئیس جمهور و مجلس به خاطر این است که قانون ضعیف است، رئیس جمهور با اجرای این قانون ذله می‌شود، اما رئیس جمهورهای قبلی این مسئله را در دل نگه می‌داشتند و این رئیس جمهور آن را بیان می‌کند و بنده که از رئیس جمهور دفاع می‌کنم، بخاطر این است که هر چه اعتقاد دارد بیان می‌کند. عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: نامه اولی که به آقای مشایی نوشتم، بخاطر همین اعتقاد به رئیس جمهور بود که در آن ادب رعایت کردم و هر کس آن را خواند تایید کرد و رعایت اخلاق کردم و هرگز هتک او را انجام ندادم، چون می‌دانم رئیس جمهور خوبی داریم و باید مشکل را حل کنیم. آیت‌الله حائری شیرازی تأکید کرد: نامه دوم به آقای مشایی را هم نوشته‌ام، اما هنوز منتشر نکرده‌ام. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: خوشبختانه رهبر بسیار خوبی داریم، خدا دو نعمت را به ما داده هم رهبر و هم رئیس جمهور و هم مردم خوبی در کشور وجود دارند. وی در ادامه گفت: خوشبختانه برخی از افرادیکه جدا شده بودند، به حقانیت انقلاب پی بردند آقای سعید حجاریان پیش از این گفته بود، وقتی ما مبانی علوم انسانی را از ماکس وبر گرفته‌ایم نه اینکه از قرآن بگیریم نتیجه‌اش جزو وضع موجود نمی‌شود و وقتی این سخنان منتشر شد، عده‌ای گفتند این حرف‌ها را در زندان فشار گفته است، در حالی که چند ماه از آزاد شدن‌اش می‌گذرد و حرف خود را پس نگرفته و آنچه را که فهمیده و به آن رسیده مطرح می‌کند. وی در پایان تاکید کرد: اسلام دین خوبی است و باید قدر آن را بدانیم. نجفی خواه رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریز در ابتدای این دیدار گفت: برای الگوی اسلامی و ایرانی یک شورای سیاست‌گذاری تشکیل شده که عده‌ای از بزرگان آن را هدایت می‌کنند و در آن بحث‌های زیربنایی مطرح می‌شود که اگر بنیادهای نظری حل شود، بقیه مسائل به خطا نخواهد رفت. وی افزود: دفتر الگوی اسلامی ایرانی و تدوین شاخص‌ها راه‌اندازی شده و در این دفتر وجه تمایز الگوی اسلامی و ایرانی با الگوی غربی بررسی می‌شود و ما در مفهوم سازی مشکل اساسی داریم. رئیس موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی گفت: حلقه ارتباط دانش‌های اسلامی روز با علوم غربی و تفکیک بخش عمومی و خصوصی اقتصاد در این دفتر مطالعه می‌شود. نجفی خواه افزود: براساس تفکیک وظایف باید بدانیم دولت چه کاره است و در کجاها باید دخالت کند، آیا از امور فرهنگی – سیاسی – اقتصادی تا مسائل خانوادگی و سقط جنین دخالت دولت تا چه اندازه باشد و این مهمترین بحث‌های زیربنایی در اقتصاد و فلسفه مدیریت است. وی افزود: قانون برنامه پنجم که تدوین شد، در اولی ماده آن تقسیم کالاها به عمومی و خصوصی انجام شد که در کالای عمومی قیمت‌گذاری دولت محدود به کالای عمومی می‌شود و شاخصه کالای عمومی یکی اکسترنالیتی (صرفه‌های خارجی به مقیاس) یعنی اینکه اگر کسی از کالای عمومی استفاده کرد نمی‌توان دیگران را از آن محروم ساخت. وی افزود: کاری که کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی انجام می‌دهند مجموعه نظریه‌های کالای عمومی براساس تئوری نظریه بازی و سایر تئوری‌های رایج دنیاست. وی تاکید کرد: اعضای این دفتر خدمت بزرگانی چون شما (آیت‌الله حائری شیرازی، آقای هاشمی شاهرودی، مصباح یزدی و سایر بزرگان) می‌رسند و راجع به مسائل علوم انسانی و حیطه عمومی و خصوصی دخالت دولت صحبت می‌کنند.

منبع: فارس