مؤ لف: متفکر شهید استاد مرتضی مطهریجهت دانلود بر روی یکی از دو لینک زیر کلیک بفرمایید.
توجه:
– بعد از دانلود کتاب را از حالت زیپ خارج کرده و مطالعه بفرمایید. – فرمت کتاب html می باشد. – قابلیت کپی برداری از تمامی متون کتاب. – ترجیحا برای مطالعه کتاب از مرورگر Internet Explorer استفاده نمایید. – در ادامه مطلب می توانید از فهرست کتاب دیدن فرمایید.
فهرست مطالب: عنوان صفحه پیشگفتار 11 مقدمه الف . نظری به اقتصاد اسلامی 15 دوگونه پیوند اسلام با اقتصاد 16 نظر اسلام راجع به ثروت 17 ب . اقتصاد سالم 21 بخش اول : تعریف اقتصاد و مفاهیم اقتصادی 27 اقتصاد چیست ؟ 28 روابط اقتصادی فرع بر روابط اجتماعی یعنی اشتراک مساعی و تقسیم کار و وظیفه است و فرع بر محدودیت امور معاشی است 30 تولید 31 حیوان وسائل معاش خود را به صورت آمادهای از طبیعت دریافت میکند به خلاف انسان که نیازمند به کار و تولید است ، و چون زندگی بشر اجتماعی است قهرا به کار و تولید و همچنین تقسیم و توزیع نیازمند است و اقتصاد برنامهای ضرورت پیدا میکند 31 دو نوع رابطه 32 روابط اقتصادی از طرفی مربوط است به وظیفه و کار و تولید ، و از طرفی به حق و بهره و تقسیم 32 کار با ارزش منحصر به کار تولیدی و کاری که از حاجت اقتصادی برخیزد نیست 32 ارزش کار منحصر به کارهای تولیدی نیست 32 اقتصاد طبیعی و اقتصاد برنامهای 32 روابط اقتصادی طبیعی و روابط اقتصادی قانونی و برنامهای و اعتباری 32 تأثیر روابط طبیعی و روابط قراردادی در یکدیگر 33 آیا روابط حقوقی و قراردادی صد در صد تابع روابط اقتصادی طبیعی است ؟ 33 مقدار تبعیت قوانین از تکامل ابزار تولید 33 تأثیر متقابل روابط طبیعی و روابط اعتباری در یکدیگر و مسأله اصالت حقوق طبیعی 33 مبادله 34 پول 35 ارزش 35 مراحل زندگی اجتماعی و اقتصادی 36 علم اقتصاد 37 دو نوع علم اقتصاد ، و یا علم اقتصاد و فلسفه اقتصاد ، و یا اقتصاد طبیعی و اقتصاد برنامهای 37 تعریف افکار اقتصادی از نظر فلسفه اقتصادی 42 ثروت یا مال 45 معنی ثروت یا مال 45 فرق مال و ملک 45 عوامل تولید ثروت 46 بخش دوم : مالکیت از نظر فلسفی 49 اصل مالکیت در غریزه بشر و حیوان 52 مالکیت در مواد عمومی و محصولات طبیعت 54 اصل غائیت 55 محصولات طبیعت و کار 55 حق عمومی در اموال شخصی 55 اسراف و تبذیر 55 انسان به مقدار کاری که روی شیء صورت گرفته مالک آن شیء است 56 محصولات کار فقط 56 حق اجتماع بر انسان و بر کار او 56 حق الهی 56 مقدار و حد حق اجتماع در کار فرد 57 تفاوت طبیعی افراد 58 شرکت دادن افراد بالاجبار در کار یکدیگر و همچنین منع افراد از کار بیشتر ظلم است 58 اشتراک در منابع و سرمایهها غیر از اشتراک در کار است 58 حدود اشتراکیت اسلامی 58 بخش سوم : ارزش 61 لغت ارزش 62 علت ارزش و تفاوت ارزشها چیست ؟ 62 مالکیت اعیان و مالکیت منافع 63 مال منحصر است به اعیان 63 دو شرط ارزش : مفید بودن ، قابل اختصاص بودن 63 رایگان نبودن شرط نیست 64 آیا کار ملاک ارزش است ؟ 64 تنها کار مولد ارزش نیست 64 کار منشأ مالکیت است نه مالکیت و ارزش 64 آیا تعیین و تحدید قیمتها در اقتصاد مبادلهای صد در صد از اختیار افراد خارج است ؟ 65 ممکن است اقتصاد آزاد و مبادله ای باشد ولی دولت در اثر نظارت بر تولید و مصرف عامل تعیین قیمتها باشد 65 چرا نوسان قیمت یک چیز از حدود معینی تجاوز نمیکند ؟ 65 علت تفاوت اشیاء در قیمت چیست ؟ 66 نوسان قیمت از نظر اقتصاد اخلاقی 73 لزوم نظارت بر قیمتها 73 انتقاد بر فرضیه کار اجتماعا لازم 75 آیا ارزش کار ذاتی است ؟ 77 آیا زمان کار مقیاس سنجش کار است ؟ 79 اسکناس و مسأله ارزش 89 فلسفه حرمت ربای معاملی 90 ربای معاملی و ربای قرضی از لحاظ فلسفه متفاوت میباشند 90 اشکالات فقهی و اسلامی که مطابق نظر ” ارزش = کار ” پیش میآید 91 فروش به زیادتر از قیمت واقعی و مال الاجاره بیشتر از قیمت اصلی 91 اشکال ارزش اضافی در مطلق خرید و فروشها و اجاره بهاها 91 کار مجسم عقیم نیست 92 مثل ” کارفرما کار میکند و کد بانو لاف میزند ” 92 منشأ فایده بودن بجای مولد کار بودن 92 تأثیر مدت در افزایش حجم سرمایه 92 اگر ارزش مساوی کار ، و کار مجسم غیر مولد و هم افزایش ناپذیر در زمان باشد سرمایه داری قابل توجیه نیست 92 بخش چهارم : ارزش اضافی 93 بازرگان قادر است بازار مصنوعی ایجاد کند 98 بخش پنجم : سرمایه داری و سوسیالیسم از دیدگاه اسلام 111 نظریه ” کار = ارزش ” یک نظریه ضد کارگری است 129 سازمان و همچنین مدیریت مولد ارزش است 129 زمان احیانا مولد ارزش است حتی در طبیعت مرده 130 منشأ ارزش ، مفید بودن به علاوه نادر الوجود بودن و قابلیت انحصار است و درجه ارزش مربوط به عرضه و تقاضاست 131 آیا اضافه ارزش از مشخصات کاپیتالیسم جدید است ؟ 132 آیا قدرت ایجاد ارزش هر چیز معادل است با ارزش خود آن چیزیانه ؟ 132 ریشه اضافه ارزش در تکنیک و صنعت است 133 مشخص اصلی سرمایه داری 136 ماشین اصلی سرمایه داری 137 ماشین انسان فلزی است 137 ماشین برده مشروع اجتماع بشری است 137 ماشین سرمایه متغیرتر از نیروی کار است 137 ماشین مظهر فکر و اراده و نیروی غیرمستقیم انسان است 138 سوسیالیسم واژگونه 138 مارکسیسم از بیان دلیل برای اینکه سرمایه باید به اجتماع تعلق بگیرد عاجز است 138 یا مارکس اصل ” ارزش = کار ” را علیه سرمایه داری به کار برد ؟ 140 شعارهای مارکس با اصول منطق مارکس دوتاست 140 نبوغ و ابتکار به کار ارزش میدهد 140 انحصاری کردن بازارها به سود افراد ، نا مشروع است 142 سود بازرگانی از راه استثمار مصرف کننده نامشروع است 142 بر خلاف نظر سوسیالیستها ، فروشها همواره به قیمت واقعی نیست و استثمار تنها در ناحیه تولید کننده نیست 142 منبع اصلی سرمایه داری جدید ماشین است و لهذا نامشروع است 142 مرز اشتراک اسلام و سوسیالیسم 143 اشتراکیت کار 143 اصل ” کار به قدر استعداد و خرج به قدر احتیاج ” 143 اشتراکیت سرمایههای عمومی 144 اسلام کار بالاشتراک اجباری را نمی پذیرد 144 آیا مشخص اصلی سوسیالیسم مالکیت جمعی سرمایه است یا مالکیت جمعی کار ؟ 144 شرکت از نظر فقه اسلام 148 بخش ششم : رسالههای اقتصادی . 1 مالکیت زمین از نظر اسلام انفال 151 مالکیت فردی 159 . 2 مسأله ارث 161 از نظر سوسیالیستها ارث ، پدر سرمایه داری است 163 ارث نتیجه منطقی مالکیت است 164 ارث سبب تقویت روابط خانوادگی و ارتباط نسلها – یعنی پدران و فرزندان و خویشاوندان – میشود 164 ارث عامل بزرگی است برای تشویق افراد اجتماع که به نفع اجتماع کار کنند 164 ادله سوسیالیستها بر عدم صحت ارث : ارث چون موجب قطع رابطه کار و مالکیت است خلاف عدالت است 165 ملک فرد در عین حال ملک اجتماع هم هست 165 ارث موجب اختلاف و دشمنی افراد خانواده میگردد 165 اسراف ، تصرف در حق غیر است بدون مجوز 169 . 3 سوسیالیسم 177 مبنای سوسیالیستی نظرات مارکس 179 جنبه مشترک انواع سوسیالیزم 179 تعریف سوسیالیزم به وسیله برتراند راسل 180 سوسیالیزم به عنوان عکس العمل بیدادگریها و به عنوان شکل تاریخی مشخص اجتماع 180 فلسفه تاریخ 180 مفهوم سوم سوسیالیزم 181 پیشروان سوسیالیسم 182 سوسیالیزم به معنی فریادی از درد 182 جبر تاریخ 184 دو نوع بحث درباره سوسیالیزم 185 چگونه سوسیالیزم علم میشود ؟ 185 عامل روح عدالتخواهی به عنوان یک عامل تاریخی 186 سوسیالیزم از چه نظر باید علم شمرده شود ؟ 186 علم توصیفی و علم دستوری 187 ایراد به جبر تاریخ به شکلی که مارکسیستها ادعا کردهاند در مورد سوسیالیزم 188 نقض جبر تاریخی اقتصادی مارکسیستی 188 سوسیالیزم حقوقی ما با جبر تاریخ منافات ندارد 189 محرک تاریخ 189 سوسیالیستها با اینکه اصل تغییر شکل را عمومی میدانند درباره دوره بعد از سوسیالیزم سکوت کردهاند 190 مسئله مقتضیات ثابت و متغیر زمان 191 تضاد میان تکامل ابزار تولید و شکل قانونی استفاده از آن 191 سوسیالیزم مارکس علمی نیست 192 مالکیت اشتراکی یا اجتماعی و فرق آنها 193 شکست سوسیالیزم مارکسیستی 194 خوشبختی اجتماع دو شرط دارد : سازمان صحیح ، قدرت معنوی 194 شکلهای مختلف سود جویی و استثمار 196 تعریف سوسیالیسم از نظر مؤلفان کتاب ” سوسیالیسم ” 196 حاکمیت ملی شرط لازم سوسیالیزم است 197 سوسیالیزم را از چه راه میتوان علمی دانست ؟ 197 آیا سوسیالیزم یک پدیده است یا یک قانون طبیعی حاکم یا یک قانون حقوقی لازم الاتباع ؟ 197 جبر تاریخ از نظر سوسیالیستهای غیر مارکسیست و از نظر ما 198 سوسیالیزم مارکس پس از مردود شدن جنبه جبری آن ، از جنبه علمی ساقط است 199 سوسیالیزم مارکسیسم متکی به حقوق طبیعی نیست 199 سه پایه برای علمی بودن مارکسیسم 199 تئوری مارکسیسم اولا علمی نیست ، ثانیا به فرض علمی بودن دلیل نمیشود که سوسیالیسم مارکس سوسیالیسم خاصی باشد مغایر با سایر سوسیالیستها 200 همان طور که نظرات فلسفی مارکس یا مارکسیسم فلسفی بر فرض صحت ، سوسیالیسم مارکس را علمی نمیکند نظرات اقتصادی وی یا مارکسیسم اقتصادی نیز قادر به توجیه علمی سوسیالیسم نیست 200 مارکسیسم فلسفی و مارکسیسم اقتصادی 200 هنر مارکس 201 سوسیالیسم و مالکیت فردی 202 بخش هفتم : یادداشت اسلام و اقتصاد 203 مسأله اضطرار 216 مشخصات سرمایهداری 220 مشخصات سوسیالیسم 224 روش اقتصادی اسلام 228 قرآن و اقتصاد 233 پول و مال 235 بخش هشتم : یادداشت نظری به نظام اقتصادی اسلام 237 فهرست اعلام 243 منبع:
دانلود کتب شیعی