با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
برای از بین رفتن ربا باید جامعه را تربیت دینی کرد

برای از بین رفتن ربا باید جامعه را تربیت دینی کرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید ظهر امروز در جلسه تفسیر سوره حدید، در جمع روزه داران با اشاره با آیه یازدهم سوره حدید ابراز داشت: اگر قرض دهنده با روی باز و محترمانه به كسی قرض دهد به صورتی که شخصیت او تخریب نشود این قرض نیكو و مورد رضایت حق تعالی است، ولی اگر به شخصیت قرض گیرنده بی احترامی كند، قرض دادن او نه تنها كار حسنه‌ای نیست، بلكه  مورد رضای خداوند نیز قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: بر اساس آیات قرآن خداوند قرض الحسنه را هفتصد برابر می‌کند و علاوه بر ارزش مادی، اجر بسیار با ارزش معنوی هم برای او قرار می‌دهد.
این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه اظهار داشت: برای از بین رفتن ربا در جامعه ابتدا باید جامعه را تربیت و وام‌گیرنده و وام دهنده را با احكام و اخلاق اسلامی آشنا كرد و در این راستا صندوق های قرض الحسنه را گسترش داد.
وی اضافه کرد: صندوق های قرض الحسنه نیز می توانند با پول‌هایی كه در اختیار دارند تجارت کنند تا کسری بودجه خود را جبران كنند نه اینکه درصد سود خود را افزایش دهند.
آیت الله سبحانی درباره لحن خداوند در آیه یازده سوره حدید، بیان داشت: سخن گفتن خداوند در این آیه از جنبه های تربیتی قرآن است. بزرگان وقتی با پایین دست خود صحبت می کنند نباید به گونه ای باشد که شخصیت او مورد تخریب و بی احترامی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: یکی از چیزهایی که وهابی‌ها ممنوع کرده‌اند قسم خوردن به نام انبیاء و اولیاء است و دلیلشان این است که کسی برگردن خدا حقی ندارد تا خدا به آن شخص بدهکار باشد و آن شخص از خدا طلبکار باشد.
این استاد برجسته حوزه علمیه در جواب به این شبهه تأکید کرد: خداوند در قرآن برخی را طلبکار از خود می داند مثل جایی که می فرماید «و نسبت به یاری مومنین حقی بر ماست. »
وی افزود: بر این مطلب در روایات هم تاکیده شده است مثل جایی که می فرماید «حق برگردن خداست نسبت به جوانی که ازدواج کرده تا گناه نکند.» حتی در روایات اهل سنت هم آمده که بعضی از اصحاب گفتند «خدایا به حق سائلین که بر گردنت حق دارند.»

آیت الله سبحانی در پایان گفت: خداوند غنی بالذات است و هیچ کس بر گردن خدا حق ندارد. البته در ابتدا هیچ کسی برگردن خدا حق ندارد اما چون خداوند خودش به بعضی از حقوق ملتزم شده می توان گفت که خداوند بدهکار به بعضی از گروه هاست.

منبع: خبرگزاری رسا