با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

صفحه‌ی سوالات متداول را تکمیل کنید

علامت سوال رباجنبش ممانعت از جنگ با خدا، طبق برآوردهای خود از فضای مخاطبین در نظر دارد تا در پایگاه جدید جنبش بخشی را به عنوان سوالات متداول ایجاد کرده و پاسخ‌های آن‌ها را در آن قسمت قرار دهد، به همین منظور از همه مخاطبین عزیز دعوت می‌شود تا سوالات خود را که جنبه عمومی‌تری دارند به عنوان نظر ذیل همین نوشته درج کنند تا در صفحه‌ی سوالات متداول به همراه پاسخ آنها درج گردد.

سوالات منتخب تا کنون به شرح زیر است:

  1. مبنای علمی:
    • علم توحیدی چیست؟
    • آیا علم اقتصاد توحیدی است؟
    • اقتصاد ربوی یعنی چه؟
    • اشکال ربا در نظام معیشتی مردم به چه صورت است؟
    • کلمه بانک به چه معنا است؟
    • ربا از دیدگاه شما چیست؟
  2. ریشه ربا:
    • ریشه ربا چیست؟
    • ریشه ربا کدام است؟
    • چگونه ریشه ربا را قطع کنیم؟
    • فرهنگ سرمایه داری چگونه به ربا دامن می‌زند؟
  3. ربای استراتژیک:
    • بانک مرکزی، در بانکداری اسلامی و غربی چه تفاوتی در زمینه ی ارزش پول دارند؟
    • پول اعتباری چیست و چه تفاوتی با پول دارد؟
  4. ربای تاکتیکی:
    • چرا با وجود سود نزدیک به صفر بانکهای خارجی آنها را ربوی می‌دانید؟
  5. ربای خرد:
    • آیا سود بانکها ربا است؟
  6. چرا ربا برچیده نمی‌شود؟
    • وقتی حکومت اسلامی برقرار است چرا بانکها را ربوی می‌دانید؟
    • کدام مراجع بانکداری فعلی را ربوی می‌دانند؟
    • اگر ربا وجود دارد چرا علما فتوا نمی‌دهند؟
    • اگر کسی در این زمانه وام نگیرد چطور سقفی برای خود تهیه کند؟
    • استفاده از خدمات فعلی بانکها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی بانک محسوب نمی شود؟
  7. جایگزینش چیست؟
    • دکترین ملی بیع چیست؟
    • خمس و زکات در دکترین ملی بیع چه جایگاهی دارند؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. با سلام و عرض خدا قوت بخاطر سایت عالی
    لطفا هر کس می تواند مرا راهنمایی کند (البته هنوز همه مطالب سایت را نرسیده ام مطالعه کنم) هر چه سریعتر لطفا که بسیار نگرانم. دوستان گرامی بجای اینکه سرمایه هر چند اندک مان را در بانک نگهداری کنیم چه روش های جایگزینی پیشنهاد می کنید؟
    ملتمس دعا

    1. سلام به منتظر
      كل پس اندازتان را طلا بخريد.
      اگر براي خريد خانه ميخواهيد حتما النگوي طلا با مزد ساخت كم بخريد و به همسرتان هديه بدهيد و اگر هم سكه بخريد و خمسش را بدهيد كه خدا بركتتان بدهد.
      من در طول 10 سال اين كار را كرده ام و حالا خانه و ماشين و دفتر كار خوب و بابركت دارم.
      به فضل خدا
      يازهرا

  2. همانطورکه حضرت علی (ع )می فرماید:آن که فقه ندانست وتجارت پیشه خود ساخت خود را به ورطه ربا انداخت

  3. استفاده از خدمات فعلی بانکها تا چه حد مشکل ندارد و کمک به سیستم ربوی بانک محسوب نمی شود؟ ((برای مثال انتقال پول بین افراد و یا چک))

  4. سوال اول:تفاوت پول و کارنسی چیست؟
    سوال دوم: از انجایی که کارنسی به عنوان وام در اختیار افراد قرار میگیرد و نه پول، از طرفی نرخ تورم در طی چندین سال کاملا مشخص و واضح نیست و انچه به عنوان نرخ تورم برای باز پرداخت وام ها تعیین می گردد بر مبنای پیش بینی های غیر دقیق است،اما درصد سودی که بر وام ها تحمیل میشود کاملا ثابت است. چگونه بانک داری اسلامی این گونه وام گرفتن را شرعی می داند؟ و اگر شرعی نمی داند چرا مردم را آگاه نمی کنند که زندگی خود را درگیر حرام نکنند؟

    1. ميدانم جاي پاسخ نيست ولي دلم نيامد. به سوال دوم پاسخ ندهم.
      اين سيستم را حيله ي ربا ميداند و حيله ي ربا در شرايط ضرورت حلال است.
      اما اگر مردم را آگاه كنند و وام ها تعطيل شوند نظام اقتصادي كشور متلاشي و (از نظر اقتصاد غربي) كشور ورشكسته ميشود.

      1. بنده خیلی تقریبا در بیشتر شبکه های اجتماعی عضو شدم و این پیغام ها رو منتشر کردم اما هیچ کس نمیدوست و استقبال کرد اما بعضی از افراد بسیار پایبند احکام با من جنگ کردند و نمیگذاشتند تبلیغ کنم میگفتند که از نظر احکام مشکل شرعی ندارد

  5. بانك مركزي، در بانكداري اسلامي و غربي چه تفاوتي در زمينه ي ارزش پول دارند؟
    تاريخچه ي اسم بانك چيست و چرا معادل فارسي ندارد؟

  6. soal digar: elm siyasat chist? zira elm siyasat ham dar khedmat elm eghtesad afarideh shodeh ast. bealaveh dar mored eghtesad tohidi movazeb bashim tanaghoz nabashad zira asasan eghtesad be nazar man dar khedamt shomaresh va takasor va ziyadeh khahi az tabiat ast va hers farda ra emrouz zadan goui farda agar zendeh boudim nemitavanim kar konim va az ghebal in kar yek lghmeh nan va panir khoshmazeh besiyar khoshmazehtar az ghousht yek heivan be dasteman bayayd. be yad avarim keh dar behasht va agar ensanha tohidi va khodashenas yani beheshti bshand be elm eghtesad dar behesht niyazi naboud . hamin tor agar nsan adam beshavad va movahed vabeheshti be eghtesad niyaz nadarad har rouz hameh anha keh az khab bidar mishavad miravand dar kahrkhaneh , ashpazkhaneh va mazraeh khod va hengam nahar va sham ham hameh in karkonan dar rouz az foroushgahi majani kharid mikonad ta betavanim poul yani in khodayae asr eghtesad keh mansha’a tamam fesadha bad az hers va ziyadehtalabi ast ra hazf konim va garna ta zamani keh pool hast ensan raha nemishavd zira asir dast shomaresh (anche bish az yek (vahed) ast ra mishomarand – mishavd . va in pool ast keh arzeshgozari mikonad . va vaghti pool arzesh shod chiz digari mansha azeshgozari nemishavd. aya adam dar behesht keh emam migouyand be hcizi kamtar az behesht rezayat madeh zira rouhe to tanha ba behesht aram migirad – aya ma dar behesht be pool ehtiyaj darim? khob agar da in donya be in chizha bina va bidar nashavim dar an donya ham koor khahim bood. hich charehi joz raha kardan sherk va raftan be samt tohid nist , rahe tohid ham zigazag nadarad balkeh mostaghim as va chand shakheh motabar ham nadarad keh hala begozar yek kam az in taraf beravai bebinim mihavad ya nemishavad. agar ma bekhahim dar keshvar khodeman tohid ra baraye mardom tozih dehim va hame motmaenna ba fetrat khod an ra mifahman va tarafdar miyabad va bekhahim dar ghalamro khodeman an ra piyadeh koinim keh kasi man’e ma nemitavand beshavad. in keh digar bomb atomi nist keh digaran az an betaraad. albateh sheitan boozorg , madar pool parastan va sarmayeparastan khoda nashenas in az bomb ham baraye ou khatarnaktar ast zira mifahmad keh be javab midehad va mardom azad mishavand va az zendegi lezat mibarand va khabar an be baghiyeh keshvarha ham miresad va anha ham ma ra hasoudi mikonad (bedoun ankeh niyaz be sodour enghelab va dekhalat dar omour anha ra dashteh bashim) belakhareh asr mahvareh ast va mardom az rvesh zendegi har mardomi ba etela mishavad. albateh ma ra rahat nakhahad gozasht. baraye hamin mitavanim dar anja keh marbout be kharej mishavd az eghtesad va siyasat mesl khdeshan estefadeh konim yani dar barkhor ba moshrek mesl khodash amal konim keh mozahemati ijad nashavad barayeman. albateh in harisan naft ma r amikhahad va majbourim be anha bedahim va garna gheimat naft bala miravad va barayeman mozahemat ijad mikonnad vali mitavanim dar in mored fekr konim cheh bayad bekonim. dar har hal avalin ghadam tarbiyat bimari ravani sherk va ziyade talabi va tanavo’e talabi va vasvas ayandegeraie ast; agar in bimarihaye ravani keh az ghaza sarmayedari anha ra ejazeh moaleje nemidehad balkeh az tarigh seda va sima in bimaran ra ziyad va tashdid mikonad kari az pish nemibarim. Tohid aval darman bimarihaye ravani in ensan kodak sefat ablah vahshi zaloum va jahoul ast ta bad salem keh shod va digar dar dam sherk va moshrekan emrouz va farda nayoftad khodash be har barnameh tohid rezayat midehad va pisshghadam mishavd; masaleh in ast keh anghadr sar mardom ra garm kardeand keh digar asla salamati ra nemidannad cheh hast va nemifahmand amael tamam badiha va sharha (ghatl, talagh, , dozdi, fesad akhlaghi , kar dokhtaran va esrar anha dar pelekidan baraye kami pool dar labelaye tamam in mazaher fesad hameh va hameh bimari ast. khoda shafa bedehad. ghoran, payam tohid shafa ast.

    1. لطفا فقط با رسم‌الخط فارسی نظر بگذارید.
      دیگر نظرات شما به همین علت تایید نشدند
      از اینکه به قوانین پایگاه احترام می‌گذارید پیشاپیش ممنونیم.

  7. چرا سود را کم نمیکنند؟ آیا رواست بخاطر منافع بانکها مردم بی خبر را عاقبت به شر کنند؟

  8. اگر ربا وجود دارد چرا علما فتوا نمی‌دهند؟
    اگر کسی در این زمانه وام نگیرد چطور سقفی برای خود تهیه کند؟