با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
عدم تناسب ارتباط نرخ سود بانک و تورم

عدم تناسب ارتباط نرخ سود بانک و تورم

رجانیوز- گروه اقتصاد: امروز عده ای از کارشناسان اقتصادی معتقدند که همانگونه که در کشورهای دیگر نرخ بهره از نرخ تورم بیشتر است، در کشور ما نیز نرخ سود بانکی باید از نرخ تورم بیشتر باشد و می گویند برای پائین آوردن نرخ سود بانکی، ابتدا باید نرخ تورم را پائین آورد. بگونه ای که این موضوع در برنامه پنج ساله پنجم قانون هم شده است.

دکتر حسن سبحانی رونق بانک

به گزارش رجانیوز، پاسخ به این موضوع در همایش اقتصاد بدون ربا که در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران برگزار گردید، از سوی حسن سبحانی استاد اقتصاد دانشگاه تهران داده شد، وی اظهار داشت: «اینکه عده ای می گویند که اگر کسی پولی را در اختیار جایی قرار بدهد و در انتها بدون توجه به تورم بخواهد همان پول اسمی سابق خودش را دریافت بکند، این امکان پذیر نیست، بلکه باید سودی را دریافت کند که در آن نرخ تورم لحاظ شده باشد. باید گفت؛ اینها بحث های انحرافی است و اصولاً ورود به این مباحث اشکال دارد».

این استاد اقتصاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ورود به تعیین نرخ سود در بانکها یک بحث انحرافی است و در واقع در نظام بانکداری اسلامی چنین بحثی موضوعیت ندارد.

سبحانی ادامه داد: در بانکداری اسلامی نرخ سود براساس تورم تعیین نمی‌شود و این مسئله در خصوص بهره که در بانکداری غیراسلامی وجود دارد مطرح است. بنابراین این مسئله که متاسفانه در برنامه پنجم توسعه به آن اشاره شده است با مفاهیم بانکداری اسلامی در تضاد است. وی افزود: ارزش اسمی پول مربوط به قرض پول است نه به فعالیت های اقتصادی دیگر و در بانکداری اسلامی در بحث مشارکت، تورم را در سود لحاظ می کنند، اما در بانکداری اسلامی چیزی از قبل تعیین نمی‌شود. این مسئله که برای پایین آمدن نرخ سود بانکها باید نرخ تورم پایین بیاید تناسبی با اقتصاد اسلامی ندارد. این استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان این مطلب که متاسفانه در نظام بانکداری ما به قرض دادن افتاده‌‌ایم تصریح کرد: متاسفانه با سهل‌انگاری‌هایی که صورت گرفته است ما به قرض دادن افتاده‌ایم و می‌خواهیم با نام بانکداری اسلامی از مدل‌های غربی تقلید کنیم و در واقع این سهل‌انگاری‌ها مارا به بیراهه برده است. سبحانی در پایان گفت: در مسئله بانکداری اسلامی سوالی که مطرح است این است که نمی‌شود در کلیت بانکداری اسلامی برخورد کرد اما در جزئیات آن از روش‌های غیراسلامی استفاده کردیم زیرا این مسئله با روح اسلام در تضاد است.

منبع: رجا نیوز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. با سلام و تشکر که در زمینه مسائل مربوط به فقه وحقوق در زمینه تجارت و اقتصاد فعالیت می نمایید . رشته تحصیلی بنده حقوق شرکتهای تجاری است در خصوص معاملات ربوی مطلبی که می خواستم بپرسم این است که : ملاک ربای قرضی دادن قرض وگرفتن اصل ومازاد بر آن است.واین حکم مربوط به قرض دادن مال (کالا) است،نه پول مگر اینکه برای پول مالیت قائل شویم ،چنانجه در طول دوران اسلامی تا حدود 100 سال قبل پول رایج ذاتا دارای ارزش مالی بود (طلا ونقره) ولی الان پول اعتباری ،مجازی و فرضی است .وکاهش ارزش پول وابسته به تصمیمات مسئولین حکومتی و بانکی است وارتباطی به میزان عرضه کالا وخدمات ندارد پس آیا نباید کاهش ارزش پول و ورود خسارت به کسی که قرض داده جبران شود ؟ وآیا ان تقاضای جبران خسارت مصداق ربا است؟ در صورتی که قرض دهنده در واقع هیچ مازادی در یافت نمی کند و فقط معادل مال خود را دریافت نماید با تشکر

    1. علیکم السلام. مبحثی که ما در اینجا مطرح می‌کنیم برای ریشه‌کن شدن ربا است بدیهی است با ارزش متغیر پول بعضی از علما بلامشکل می‌دانند فرض سوال شما را، اما این اکل میته اگر در جامعه گسترش پیدا کند/کرده معییشت لقاء نگر به خطر خواهد افتاد/افتاده
      لذا اعتراض ما بر این است که همین ارزش متغیر پول همان رباخواری در سطح دولت‌ها و بصورت کاملا تئوریزه شده است که از نگاه بعضی علمای دینی به دور مانده . برای این مبحث می‌توانید به مباحث آیت‌الله حائری در این زمینه مراجعه بفرمایید.