با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

سریال مدینه؛ تبلیغ ربا یا نفی ربا؟

هوالرزاق

در این شب‌های مبارک ماه مهمانی خدا، روزه‌داران پس از طی مدت زمانی؛ از شبکه یک سیمای جمهوری‌اسلامی! سریالی را به تماشا می‌نشینند که در ظاهر داعیه مبارزه با نزول‌خواری و ربا را دارد. سریال مدینه.

هر چه قسمت‌های بیشتری از این سریال طی می‌شود، بیشتر پرچم مبارزه با ربا در بطن و متن آن بر افراشته می‌شود. چه امر مبارکی! بالاخره پس از سال‌ها تذکر و هشدار جدی به جامعه که «ربا بنیان هر نظامی چه دینی و چه غیر دینی را ویران می‌کند» شنیده شد…

اما این تصور و برداشت، ساده‌انگارانه است. پشت پرده این سریال مدعی قرض‌الحسنه و سفارش‌دهنده و حامی مالی ساخت این مجموعه نهادی است که سیستم ربوی و نزول‌خواری را نه فقط در بُعد فردی بلکه بصورت ملی در سراسر کشور گسترش می‌دهد: مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه!موسسه مالی و اعتباری عسکریه

بانک که در لغت به معنی «ربا» است، نهادی است که تمام امور اصلی و فرعی آن بر پایه ربا استوار است و اگر از بانک و مؤسسات مالی و اعتباری تابع قوانین بانکی، ربا ستانده شود حتی لحظه‌ای نمی‌توانند ادامه حیات خبیثه‌شان را طی نمایند.

حال تصور این واقعیت که نهاد اصلی و مرجع بی‌بدیل گسترش ربا در سراسر کشور، به جنگ با ربا رفته است، واقعاً مضحک به نظر می‌رسد.

البته نمی‌توان باور کرد که بانک (بخوانید ربا) درد گسترش ربا را داشته باشد و نگران جنگ با خدا باشد وگرنه ابتدا باید از تعطیلی خودش شروع می‌نمود. از این رو این سازوکار رسانه‌ای، تنها تبلیغاتی است در قالب یک پروژه سی روزه، با وقیح‌ترین سوء استفاده از ماه مبارک رمضان و از اوقات شریف روزه‌داران و تنها قصد و دغدغه نهاد بی‌رقیب بانک در گسترش ربا نیز همین است که همان بخش محدودی از وام‌های ربوی جامعه که در اختیارش نیست را در چنگ خودش گیرد و هیچ رقیبی نباشد که سود نزول کسب کند اما خارج از سیستم بانک قرار گرفته باشد!

اما خطرات جبران‌ناپذیر این سریال که به تقابل با بقای جامعه اسلامی پرداخته چیست و مردم چه چیزی را حتماً باید پیش از تماشای آن بدانند؟

سه گزاره بسیار مهم بصورتی هوشمندانه در متن فیلم‌نامه جای داده شده که شفاف‌سازی آن مغفول واقع شده است.

یکم) بانک به ما هو بانک مصداق آیه شریفه ۲۷۸ و ۲۷۹ سوره بقره است که می‌فرماید «یا أیها الذین آمنوا اتقوا الله وذروا ما بقی من الربا إن کنتم مؤمنین (۲۷۸) فإن لم تفعلوا فأذنوا بحرب من الله ورسوله وإن تبتم فلکم رءوس أموالکم لا تظلمون ولا تظلمون (۲۷۹)» و ربا تنها حکمی است که در کلام الهی حکم جنگ با خدا و رسول خدا را دارد.

با استناد به آیه شریفه فوق، سیستم بانکی سیستمی است که بصورت کلان و در سطح ملی، جنگ با خدا را مدیریت و پشتیبانی می‌کند و اکنون این سیستم ضد الهی، لحظات معنوی پس از افطار امت روزه‌دار را برای حفظ حیات خبیثه‌اش به چنگ گرفته است تا بتواند از طریق ظاهر فریبی و در پس نقاب مبارزه با خرده نزول‌خواران، کلان‌ترین سیستم نزول و ربای تاریخ بشریت را به همگان حقنه کند.

نمونه بارز این امر، امشب، افطار ۹ رمضان، در قسمت نهم سریال مدینه، در دیالوگ بازیگر نقش مدینه جلب توجه نمود زمانی که این جملات را بیان داشت: «همه از جنگ بدشون می‌یاد. ولی یه وقتایی چاره‌ای بجز جنگیدن نیست. جنگ برد داره، باخت داره. اما تنها جنگی که باختش از قبل معلومه جنگ با خداست. خدا هیچ کاری رو نگفته جنگ با من، الی نزول.»

جملات فوق دقیقاً ترجمه آیات مذکور است اما آیا این مطالب، به صداقت بیان شده یا تنها استفاده ابزاری از آیات قرآن برای تبلیغ نهادی ضد قرآنی است؟

دوم) اگر با دقت بیشتر به دیالوگ‌های بکار رفته در سریال توجه گردد، هیچگاه از کلمه «ربا» و «رباخواری» استفاده نشده است و تنها کاربرد برای خطاب به ربا، نزول است. درست است که عامه جامعه می‌دانند تفاوتی بین «ربا»، «نزول»، «اسکونت»، «سود پول» و «بهره» نیست اما در فرهنگ عامه اینگونه تثبیت شده که وقتی از واژه نزول، نزول‌خوار و پول نزولی یاد می‌شود، مخاطبین به یک شخص منفور که با سوءاستفاده از نیاز مالی دیگران، رباخواری می‌کند فکر می‌کنند و کمتر کسی نزول را معادل وام بانکی می‌داند در حالی که در قرآن همواره از واژه ربا استفاده شده و این واژه در زبان فارسی نیز متداول است و الزامی به ترجمه و برگردان به نزول وجود ندارد.

حقیقت اینست که جریان مبارزه علیه ربای بانکی، در چند سالی که واقعیت سیاه پشت پرده بانک را برای جامعه روشن ساخته، بانک را به ربوی بودن متهم نموده است و استفاده از واژه ربا، اندکی مخاطب را به شبهه وا می‌دارد که «مگر خود بانک هدف اتهام ربا نیست؟» اما واژه سنتی ربا یعنی وام نزول ، برای مخاطب بسیار کمتر این شبهه را بیدار می‌کند.

برای بررسی یک مورد اسنادی ادعای فوق، بازخوانی پرونده تعطیلی موقت برنامه «سمت خدا» بخوبی روشن می‌دارد که سیستم بانک حتی ذره‌ای در برابر کسانی که قصد شفاف‌سازی حقیقت ربوی‌اش را دارند، تحمل نمی‌کند.

سوم) عملکرد حامی مالی و سفارش‌دهنده سریال مدینه، کاملاً بر اساس سوءاستفاده از زحمات جریانی است که طی سالیان اخیر، موضع ضد ربا را برای مقابله با ربای بانکی بر پا نموده است و اسناد و ادله‌اش را در دانشگاه‌ها، مساجد، کانون‌های فرهنگی، مطبوعات و رسانه‌ها و فضای سایبر منتشر نموده.

درد بزرگ اینست که این سیستم خبیث برای موجه‌تر نمودن خودش در سریال تولیدی دقیقاً از همان ادبیاتی استفاده کرده که سالیان مدید، پرچم‌داران مبارزه با ربای بانک در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌هایشان بکار برده‌اند و این دلیلی است بر اینکه بانک در تلاش است تا با فریب همگان، خودش را در صف مبارزان با ربا معرفی کند و از زمینه ایجاد شده، برای منافع ربوی‌اش بهره ببرد حال آنکه اجازه نخواهیم داد فراموش شود که جبهه مبارزه با ربا دقیقاً بر علیه همین بانک و نهاد ربوی‌اش تشکیل شده و جنگ علیه خدا که توسط آن خرده نزول‌خواران صورت می‌پذیرد بسیار کم عمق‌تر و محدودتر است از جنگی که بانک در سراسر کشور گسترانیده است و مردم را در برابر خدا و رسول بزرگوارش قرار می‌دهد.

در نهایت شایان ذکر است که این سریال برای مخاطب مذهبی ساخته شده است. مخاطبی که درد دین دارد، حرف خدا برایش میزان است و به دستور پروردگار در گرمای کنونی حدود ۱۷ ساعت را با سختی گرسنگی و تشنگی تحمل می‌کند تا رضایت الله را در بر داشته باشد و به دستور کلام وحی خدا از ربا دوری می‌جوید و سیستم بانک با ساخت این سریال تنها قصدش منزه کردن خود از اتهام ربا و جلب اعتماد مخاطب مذهبی است تا وام ربوی را به او نیز عرضه کرده و وی را در صف جنگ با خدا قرار دهد.

این القا که «مؤسسه مالی و اعتباری عسکریه، ناجی مشکلات مالی زندگی است» به وضوح در لحظات خاصی که گره مشکلات مالی خانواده بهمن (کاراکتر سریال) به تصویر در آمده و پس از آن در یک لحظه تابلوی مؤسسه عسکریه با طمأنینه نمایش داده می‌شود، قابل درک است.

سریال مدینه بانک عسکریه

اللهم العن قوم الظالمین

نویسنده: آقای شکوهیان‌راد- ارسال از طریق رایانامه