با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

تاجرهای ونیزی

امروزه بانک‌ها در داخل شهر مثل قارچ‌ها در جنگل می‌مانند که هرکجا سرمان را بچرخانیم، به ساختمان یکی دو تا از این بانک‌ها برمی‌خوریم. شاید تکرار این دیده‌شدن‌ها باعث شده کمتر به فلسفۀ وجودی بانک‌ها توجه کنیم؛ اما واقعاً ریشۀ بانک‌داری به‌معنای امروز آن، از کجا نشأت گرفته است.

امروزه بانک‌ها در داخل شهر مثل قارچ‌ها در جنگل می‌مانند که هرکجا سرمان را بچرخانیم، به ساختمان یکی دو تا از این بانک‌ها برمی‌خوریم. شاید تکرار این دیده‌شدن‌ها باعث شده کمتر به فلسفۀ وجودی بانک‌ها توجه کنیم؛ اما واقعاً ریشۀ بانک‌داری به‌معنای امروز آن، از کجا نشأت گرفته است.

کلمۀ بانک از واژه‌ای ایتالیایی با عنوان بانکو گرفته شده است؛ بانکوها در اصل محل استقرار رباخوارها در شهر ونیز بوده و درطول سال‌ها این واژه مشمول گذر زمان و به واژۀ بانک و آن چیزی که ما از بانک می‌شناسیم، تبدیل شده است. ریشۀ بانکداری به‌معنای امروزی این کلمه را می‌توان در دورۀ رنسانس در ایتالیا و شهرهایی مثل فلورانس و ونیز یافت. خانوادۀ باردی و پروزی در اواخر قرن 14 میلادی بانک‌داری را در فلورانس با توسعۀ شعبات در بسیاری از بخش‌های دیگر اروپا گسترش دادند.
تاریخچۀ تشکیل بانک‌ها به حدود ده قرن پیش برمی‌گردد؛ در آن سال‌ها پول رایج میان مردم طلا و نقره بوده و بانک‌ها با این استدلال که نگهداری حجم زیاد طلا و نقره مشکل است، به مردم قول این را دادند که از سرمایۀ آن‌ها نگهداری کنند. این‌گونه بانک‌ها به‌ازای طلا و نقره‌ای که از مردم گرفتند، به آن‌ها تکه کاغذهایی به اسم حواله دادند؛ این حواله‌ها را امروزه ما با عنوان اسکناس می‌شناسیم.

نقش یهودی‌ها در رواج ربا
در حدود قرن دوازدهم میلادی شهر ونیز به‌دلیل دسترسی به آب‌های تجاری و به‌تبع آن، تجارت دریایی یکی از پررونق‌ترین دولت شهرهای ایتالیا بود. غالب مردم این شهر مسیحی بودند و یهودیان در ونیز زندگی سختی را سپری می­‌کردند. به‌طور مثال، یهودیان تنها حق زندگی در منطقه‌­ای به نام گتو را داشتند و افرادی از آن‌ها که اقامتی طولانی‌تر از دو هفته در ونیز داشتند، باید از یک کلاه زرد یا شال زرد استفاده می­‌کردند. طبق قوانین کلیسا یک مسیحی حق گرفتن وام با بهره و اجازۀ دادن وام با بهره یعنی همان ربا را ندارد؛ اما براساس آموزه‌های یهود در فصل بیست‌وسه کتاب عهد عتیق، یک یهودی حق دادن ربا به یهودی را ندارد؛ به‌معنای دیگر، چون دستوری مبنی بر اجازه یا منع ربادادن به غیر یهودی وجود ندارد، یهودیان به مسیحیان ونیزی وام با بهره می‌­دادند و وام‌گیرندگان نیز به دستور کلیسا عمل نکردند. دلیل گرفتن بهره یا همان ربا این بود که فرد وام‌دهنده مال خود را در خطر ازبین‌رفتن قرار می­‌دهد؛ به‌طور مثال، غرق‌شدن کشتی تاجر باعث ازبین‌رفتن پول وام‌دهنده می­‌شود و درنتیجه، احتمال برگشتن سرمایه کم و طولانی مدت می‌­شد. به همین دلیل در قبال قرض پول، توقع گرفتن پاداش یا همان ربا را داشتند.

در قرون بعد، ربادهندگان به‌جای اینکه به‌طور شخصی به دیگران وام بدهند، تصمیم گرفتند ساختمان‌هایی به اسم بانک را تأسیس کنند. به‌دلیل کوچک‌بودن فعالیت ربادهنده، اگر شخصی که وام گرفته بود، توان بازپرداخت آن را نداشت، ربادهنده ضرر می­‌کرد و دوم به جهت اینکه یهودی‌ها بتوانند وام‌هایی را که به دیگران داده‌اند، باز پس بگیرند. در اینجا بود که به سیستمی نیاز شد که چند ویژگی داشته باشد: اول اینکه وسعت و تنوع وام‌دهی را بالا ببرد که این امر باعث پایین‌آمدن خسارات به رباخوار می­‌شود. دوم اینکه چهرۀ منفور رباخواران را که دست به خشونت می­‌زنند، تطهیر کند. درنتیجه در اواخر قرن 15، اصلی‌ترین ارائه‌دهنده‌های خدمات مالی و اعتباری یعنی یهودی‌ها تجارت خود را از گتو‌ها و بانکو‌ها گسترش دادند و بانک‌ها را در سراسر اروپا تأسیس کردند.

بانک‌هایی که امروزه دورتادور ما را فرا گرفته‌اند، ریشه در مفاهیمی دارند که نه‌تنها در اسلام، مسیحیت و یهود سه دین الهی سرزنش شده‌اند، بلکه حتی فرهنگ عمومی مردم نیز نمی‌تواند از کنار آن‌ها به‌سادگی عبور کند. حتی اگر اسم اسلامی نیز روی سیستم بانک‌داری گذاشته شود، نمی‌تواند انگیزه‌ها و دلایل پیدایش این نهاد‌ها را تغییر دهد.

منبع: پایگاه متن زندگی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. موضوعي كه چندي قبل مطرح شد، معادل فارسي كلمه “بانك” است. كلمه اي كه روزانه حدود 200 بار چشم و گوشمان را آزار ميدهد.
    تعداد شعب بانكي و مالي اعتباري رسمي موردتائيد بانك مركزي ايران ، 20000 شعبه است. يعني براي هر 3800 نفر ايراني يك شعبه وجود دارد. به ادعاي خود بانك مركزي، همين تعداد موسسه مالي غير مجاز وجود دارد. يعني كلا براي هر 1900 نفر يك شعبه.
    .
    با عرض پوزش بابت اين مقايسه؛
    .
    براي هر 1000 نفر يك مسجد وجود دارد كه 40% اين مساجد بدون پيش نماز و بلااستفاده اند.
    .
    متاسفانه سرانه ي بانك دارد به سرعت افزايش ميابد و سرانه ي مسجد كاهش
    .
    جنگ با خدا مثل مورچه اي بر سنگ سياه، جامعه را نابود ميكند.

  2. با سلام.
    بنده قصد تحقیر ندارم اما باید علمای حوزه و دانشگاه را شدیدا توبیخ علمی کرد!!! نمونه اش هم همین کلمه بانک و فلسفه و …!!!! آخه عزیز من!!! یکی نیست بگه اینهمه ریشه و کلمه در قرآن بعد هزاران سال از نزول کتاب خدا واسه چی داره تو مملکت علوی ، خاک می خوره!!؟؟؟ یعنی العیاذ با… خدا توانشو نداره کلمات علمی بنیانی مورد نیاز مارو که سر جمع شاید به صدتا نرسند در کتابش بیان کنه!!!؟؟؟؟ والا قباحت داره!!! بالله قباحت داره!!! آقا جان اگه نمیتونید راه رو باز کنید کسایی تو این مملکت هستن که از شمشیر رزمشون هم علم می باره؟؟!!! یعنی قرآن عرضه نداره یک معادل برای فلسفه و مدیریت و سیاست و ارکان علوم تجربی و غیره عرضه کنه!!! ؟؟؟؟ والله مرغ پخته می خنده؟؟!!