جان مینارد کینز : طمع و ربا باید خدایان ما باشند، جمله معروف کینز ربا

ربوی بودن علم اقتصاد؛ به عنوان عامل ربای بدنه جامعه و اعترافات کینز و فرگوسن و سقوط آزاد.

در حال حاضر معیشت مردم توسط دانشگاه‌های غربی تئوریزه شده و تدریس می‌گردد فارغ از تمامی مکاتب اقتصادی آن چهار ایراد اساسی می‌توان به این سیاهه‌ها (که نام علم بر آن گذاشته‌اند) گرفت:

  1. معیشت مردم را بدون توجه به معاد آن‌ها جلو می‌برند (لیبرال اکانامی)
  2. مالکیت درجه یک را ترویج می‌دهند (متاثر از امانیسم)
  3. سودحداکثری را غایت اقتصاد و معیشت می‌دانند (مرکانتلیسم و کپیتالیسم)
  4. از منظر اباحه‌گری به رفاه نگریستن (لیبرال ولفر)

همه ما می‌دانیم اقتصاد در جامعه ما توسط سکولارها و مستکبرین تئوریزه شده است و در دانشگاه‌های ما چیزی فرای آن تدریس نمی‌گردد. امام خامنه‌ای در شهریور ۱۳۹۲ می‌فرمایند:

این اهداف و آرمانها مطلقاً نبایستی از نظر دور بشود؛ که آرمان نظام جمهوری اسلامی را میشود در جمله‌ی کوتاهِ “ایجاد تمدّن اسلامی” خلاصه کرد. تمدّن اسلامی یعنی آن فضایی که انسان در آن فضا از لحاظ معنوی و از لحاظ مادّی میتواند رشد کند و به غایات مطلوبی که خدای متعال او را برای آن غایات خلق کرده است برسد؛ زندگی خوبی داشته باشد، زندگی عزّتمندی داشته باشد، انسان عزیز، انسان دارای قدرت، دارای اراده، دارای ابتکار، دارای سازندگیِ جهان طبیعت؛ تمدّن اسلامی یعنی این؛ هدف نظام جمهوری اسلامی و آرمان نظام جمهوری اسلامی این است.

پس وظیفه هر دانشجو و طلبه‌ی مسلمانی است که الگوی معیشت اسلامی را تبیین کند و از الگوی معیشت غرب فاصله بگیرد. برای این مهم می‌بایست حوزویان به مبانی اقتصاد به‌روز غرب مسلط شده و دانشجویان از عمق مفاهیم اسلامی آگاه باشند.

زیرا هر مفهومی با دوبخش پدید می‌آید: تعریف آن به صورتی که واضح شود و تمییز آن از بقیه مفاهیم.

مشکل اینجاست که ما نتوانستیم تمایز را از ریشه بحث مشخص کنیم و در کارکردها و روش‌ها ماندیم. حوزه به اسلامیزه کردن علوم غربی پرداخت و دانشگاه نیز نتوانست از پارادایم غرب بیرون بیایید و به چیزی به نام اقتصاد استراتژیک و اقتصاد پارادایمی نرسید. و هنوز در فرمول‌های ریاضی گیر کرده است.

نظریه‌ی جایگزین

شورش علیه طمع (کلبه کرامت)

 

شورش علیه طمع عنوان سرفصل معیشتی از سری سرفصل‌های کرسی نظریه‌پردازی کلبه‌کرامت است. کرسی‌ای که توسط استاد حسن عباسی حدود ده سال است در حال برگزاری است و به تبیین علوم استراتژیک و مسایل مربوطه در راستای جامعه‌سازی اسلامی می‌پردازد. از جمله این موضوعات، علم معاش استراتژیک (اقتصاد) است که سرفصل شورش علیه طمع با نقطه ثقل قرار دادن اقتصاد فرهنگی (اقتصاد سیاسی در زبان اقتصاددانان) به تبیین اقتصاد ربوی و در مقابل به تببین طرح جایگزین آن (بیع) می‌پردازد. این جلسات هم‌اکنون ادامه دارد.

معرفی پایگاه

تحولات اقتصادی در جهان آن‌قدر با سرعت تغییر می‌کنند که تحلیل‌گران اقتصادی در جهان باید به صورت روزانه اخبار و وقایع مختلف در این حوزه را رصد کنند تا شاید از تحولات جا نمانند؛ تحولاتی که نه مردم عادی بل‌که تحلیل‌گران اقتصادی هم از تحلیل آن‌ها عاجز مانده‌اند. نبض معیشت و اقتصاد در جهان آن‌قدر تند می‌زند و آهنگ آن به حدی سریع در حال نوسان است که باید هر آن به روند تغییرات چشم دوخت و منتظر اتفاقی غیر منتظره بود.

نظام معیشتی یا به غلط مصطلح نظام اقتصادی جهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و مانند هر سیستم پیچیده‌ای ممکن است که هر آن دچار توقف و فروپاشی شود. توقف و ایست قلبی نظام اقتصادی در جهان در قالب فروپاشی اقتصادی قطعاً مانند توقف سایر سیستم‌های پیچیده ناگهانی و ازقبل اعلام‌نشده خواهد بود.

از این‌رو پایش مستمر این فروپاشی درست مانند اتصال دستگاه کاردیوگرام برای مانیتورینگ ضربان قلب سیستم اقتصادی جهان است؛ پایشی که وب‌سایت کدآمایی قصد دارد در این بخش به آن بپردازد. آن‌چه که در این پایش اهمیت دارد رصد مداوم اتفاقات است؛ اتفاقات و وقایعی که همان‌گونه که گفته شد بسیار سریع درحال رخ‌داد هستند.

معرفی پایگاه

در طول تاریخ مدل‌های مختلفی متولی اداره‌ی زندگی بشر بوده‌اند. این در حالی است، که بسیاری فکر می‌کنند، تنها یک مدل برای اداره‌ی معیشت بشر وجود دارد. مدلِ اکانامی، که به اشتباه به واژه‌ی اقتصاد ترجمه شده است، به نظر تنها مدل برای اداره‌ی معیشتِ بشر می‌آید. حال آنکه چهار الگو برای مدیریت بشر وجود دارد: بیع، کدآمایی، اکانامی و ربا

در میانِ این چهار الگوی اصلی، اقتصاد تنها یک واژه‌ی غلط و بلاتکلیف است. واژه‌ای غلط است چون به معنای میانه‌روی است و معادلِ هیچ‌یک از مدل‌هایی که معرفی شدند نیست. واژه‌ای بلاتکلیف است، چرا که برای تمامیِ این مدل‌ها استفاده می‌شود. امروز در زبانِ فارسی، اقتصاد معادلِ اکانامیِ غربی، کدآماییِ ایرانی، بیعِ قرآنی و ربای مذموم است

کدآمایی که نامِ سایت از آن گرفته شده است، یکی از این الگوهاست. کدآمایی الگوی متولی معیشت در حوزه‌ی تمدنِ ایران هم‌ارز با مدلِ اکانامی در حوزه‌ی تمدنی غرب بوده است و قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد. هر چند امروز هیچ حکومتی از آن برای اداره‌ی معیشت جامعه‌ی خود استفاده نمی‌کند، اما بررسی و بازنگریِ این مدل می‌تواند در طراحیِ مدلِ مناسبیِ برای اداره‌ی معیشتِ انسانِ مسلمانِ ایرانی مفید باشد.

وب‌سایت کدآمایی، در گام اول سعی دارد تا این ۴ مدل را به طورِ جامع معرفی کند. سپس با نقد، تحلیل و تبیینِ عمل‌کرد این ۴ مدل در گذشته و امروز، زمینه را برای تبیینِ یک مدل معیشتیِ جدید، برای دست‌یابی به وضع مطلوب در آینده فراهم کند.

An error occured for when trying to retrieve feeds! Check the URL's provided as feed sources.

معرفی پایگاه

پس از آخرین سقوط بزرگ اقتصادی و تبعات بعدی آن در جهان ما؛ یک بار دیگر برای همگان ثابت شد که نظام اقتصادی غرب برروی علمی نامطمئن پایه‌گذاری شده است. این اتفاق گرچه به علت جدا بودن نسبی اقتصاد ایران از اقتصاد جهانی کمترین تکانه‌ها به اقتصاد ایران وارد شد اما زنگ خطر را برای مسئولین کشور به صدا در آورد.

اقتصاد مقاومتی را می‌توان همان الگوی معیشت درون‌زا و متکی به منابع درونی معرفی کرد. اقتصادی که موارد و کالاهای حیاتی خود را به عنوان نقاط ثقل استراتژیک خط قرمز محسوب کرده و می‌کوشد تا این نقاط به هیچ‌روی وابسته به کشور ثالثی نباشد. این اقتصاد کمترین آسیب‌ها را از تکانه‌های جهانی خواهد خورد.

امام خامنه‌ای پس از ارائه چهارچوب‌های کلی الگوی مدیریت معیشت مردم در اسفند ماه ۱۳۹۲ می‌فرمایند:

بایستی مرکز رصد قوی و بینایی وجود داشته باشد که به‌طور دقیق پیشرفت این کار را پایش کند؛ اطلاعات را گردآوری کنند، پردازش کنند، استنتاج کنند، احیاناً آن حرکتی را که باید در هر مقطعی و هر مرحله‌ای انجام بگیرد مشخص کنند، برای هر بخشی شاخص سنجش معین کنند، و در نهایت اطلاع‌رسانی به مردم انجام بگیرد؛ یعنی مردم دوست دارند بدانند.

از همین روست که این پایگاه برای پایشی پویا پا به عرصه نهاده است.


colorline


بنر جنبش ممانعت از جنگ با خدا


براي ديدن ديگر بنرهاي جنبش، اينجا کليک کنيد



..:: درباره جنبش ::..

ربا، تنها گناهی است که در قرآن «جنگ با خدا»، و در کلام رسول‌الله به «بدتر از هفتاد بار زنا با مادر در خانه کعبه» موصوف گشته است؛ گناهی که آشکارا انجام؛ و آثار آن جامعه را در مي‌نوردد‎. جنبش حاضر، تلاش دارد تا فراتر از تعاريف سنتی ربا، آن‌چه از ربا در علم اقتصاد ما نفوذیافته و در عمل نیز در حال رخ‌داد است را برای عموم جامعه بيان کنند و آنان را از خطر ربای جهانی و دولتی تحذیر دهند و به بیان راهکارهایی در این‌باره بپردازد.


جهاد فی سبیل الله بر دوش همه ماست