با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
روح الله ایزدخواه: بانک از اساس مشکل دارد و به اسم عقود اسلامی کار ربوی می‌کند

روح الله ایزدخواه: بانک از اساس مشکل دارد و به اسم عقود اسلامی کار ربوی می‌کند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با یبان اینکه بانک‌ها به اسم عقود اسلامی کار ربوی می‌کنندگفت: باید دید چطور نظام بانکی افسار گسیخته را مهار کنیم.
 
بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز به همراه انجمن علمی این دانشگاه درنشستی با حضور دکتر ابراهیم رزاقی و دکتر روح الله ایزدخواه و دیگر اساتید و دانشجویان؛ نظام بانکی و نگاه سرمایه داری حاکم در کشور را نقد و بررسی کرد که مشروح سخنان این دو استاد را در دو بخش می‌خوانید:

روح الله ایزدخواه با بیان اینکه کشور ایران عقب مانده نیست بلکه برخی مدیرانش عقب مانده هستند اظهار داشت: در ایران ظرفیت و امکانات فراوانی موجود است مثل نیروی انسانی جوان، تنوع محصولات کشاورزی و منابع طبیعی، دسترسی به بازار مصرف آبی و کشورهای همسایه، اقلیم کشاورزی که از 14 اقلیم 11 تای آن درایران است، اما با این وجود مسائل مرسوم اقتصادی برطرف نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه 400 میلیون نفر در همسایگی ما زندگی می‌کنند که عمدتاً توسعه نیافته محسوب می‌شوند و نیازمند کالاهای ما هستند افزود: در سفری که به کردستان عراق داشتم، می‌گفتند ما خود را مدیون ایران می دانیم و خود را ایرانی می دانیم اما کشور ایران هیچ حضوری در بازار داخلی ما ندارد و چین و اردن بازارهای ما را قبضه کرده است.

وی ادامه داد: در بحث تجارت آبی از طریق عمان؛ حدود 2 میلیارد نفر می‌تواند بازار مصرف کالاهای ایرانی باشد، کشور ایران در ذخیره گیاهان دارویی جز 10 کشور جهان است و شهر شیراز با دارا بودن گیاهان دارویی رتبه اول را درکشور دارد.

ایزدخواه با بیان اینکه دلالی رایج درکشور ما به 500 سال پیش بر می‌گردد گفت: مثلاً خیار کهنوج کرمان را می‌خرند 170 تومان بعد با قیمت چندین برابر در تهران به فروش می‌رسد، یک نفر تولید می‌کند بعد چندین نفر دلالی می‌کنند. متاسفانه در سازمان عریض و طویل کشاورزی که بیشترین هزینه در مقایسه با دیگر سازمان‌ها، صرف مراکز پژوهشی می‌کند اما یک جایی برای بررسی و حل معضل دلالی درکشاورزی ندارد.

بانک ها به اسم عقود اسلامی کار ربوی می‌کنند

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: همه به دنبال سود شخصی خودشان هستند و علم اقتصاد هم با همین تعریف به خورد دانشجویان داده می‌شود در حالی که توسعه هم به غلط مساوی با عمران معنا می‌شود.

ایزدخواه با بیان اینکه نظام مالی ما مشکل دارد تصریح کرد: موضوع استقلال بانک مرکزی مسئله غربی‌ها است و ما نباید این آدرس غلط را برویم، وقتی که بانک از اساس مشکل دارد و به اسم عقود اسلامی کار ربوی می‌کند، می گویند پول نیست اما بیشترین شعب بانکی را در ایران داریم، در حالی که برخی کارخانه‌های ما نیازمند 100 میلیون است، سپرده‌های مردم به نفع بانک درامور دیگر صرف می‌شود، مثلاً بانک قرض الحسنه 70 درصد وامش را به کارکنان خود می‌دهد؛ ما باید اول ببینیم چطور این نظام بانکی افسار گسیخته را مهار کنیم.

وی افزود: شهید مطهری زمانی که داشت مقاله ربا را می‌نوشت؛ گفته بود حکم قتل خودم را امضا می‌کنم، مبارزه با نظام ربوی بانک و اصلاح نظام مالی و معضلات آن قابل حل است اما همراهی نهضت دانشجویی برای اصلاح تفکر حاکم و مطالبه گری را می‌طلبد.

نهضت دانشجویی ساختار استعمار زده و پوسیده را بشکند

ایزدخواه با اشاره به اینکه در شهر زابل خود مردم با پولهای خودشان کارهای بزرگ را شروع کرده‌اند و در بلوچستان؛ اهل سنت پول توی بانک نمی‌گذارد اما می‌بینیم که با پولهایشان کمک می‌کنند به خود کفایی روستا گفت: باشگاه کشاورزان جوان در مشهد یکی از گروه‌هایی است که دراین حیطه خود کفایی روستایی فعالیت می‌کند؛ جوانان روستایی خودشان برنامه می‌ریزند، باید به این افکار ناقص وارداتی حاکم بر نظام مالی حمله کرد.

این پژوهشگر افزود: وقتی رهبری می‌فرمایند؛ جنبش نر‌افزاری یعنی اول تفکر را عوض کن، مشکل کشور ما نرم‌افزاری است نه سخت‌افزاری و ریشه این تفکر سرمایه‌داری و توسعه مساوی با عمران، به دولت هاشمی بر می‌گردد که آدرس غلط داد.

ایزدخواه درپایان تاکید کرد: تولید علم با تولید تفکر متفاوت است و دانشجو باید تولید فکر کند، نهضت فکری ایجاد کند؛ متفاوت‌ترین سلایق را دعوت کند و کرسی نقد را فعال کند. دانشجویی که ملاحظه کار و مثل برخی کارشناسان نان به نرخ روز خور نیست می تواند این ساختار استعمار زده و پوسیده را بشکند و در حل معضلات اقتصادی و تحول اقتصادی نقش آفرینی کند.

 
انتهای پیام/