با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
اولین راهکار عملی در حذف ربا: شورش علیه طمع

اولین راهکار عملی در حذف ربا: شورش علیه طمع

ربا در قرآن کریم به اعلان جنگ باخدا تعبیر شده، تعبیری سترگ که مانند آن را برای هیچ‌کدام از گناهان اعم از قتل و حتی کفر نداریم. این معضل بزرگ را تقریباً می‌توان ریشه‌ای‌ترین عامل فساد و مشکلات اقتصادی برشمرد که متأسفانه اکنون در سراسر جهان گریبان‌گیر انسان شده است.

شورش علیه طمعهمگان بر منفی بودن عامل ربا در اقتصاد ایران اتفاق نظر دارند و تلاش دارند با ارائه راهکارهای گوناگون به حذف آن بپردازند. اما راهکاری نتیجه بهتر خواهد داد که مشکل را از عمق بیشتری شناخته و هدف‌گیری کرده باشد. انسان یک سری تمایلات فطری و نیروهای غریزی‌ای در وجود خود دارد که بنا به موقعیت‌ها و جهان‌بینی‌های مختلف در طول تاریخ به جهت‌های مختلفی آن‌ها را رشد داده و یا سرکوب کرده است. علی ایّ حال این فطرت انسان‌هاست که می‌بایست مراقبت شود تا به انحراف درنیفتد.

بررسی دلایل گسترش ربا

حال اگر در سطح غرایز فطری که بنیادی‌ترین سطح در وجود یک انسان محسوب می‌گردد به دنبال دلیل وقوع پدیده سترگی همچون ربا بگردیم تنها به این مورد خواهیم رسید که ربا از حرص و طمع آدمی برای «دارایی بیشتر» نشائت می‌گیرد. این تمایل برای کسب دارایی بیشتر یا همان کمال طلبی در دارایی، یکی از اقسام غرایز فطری است که با آن می‌توان عاشق خدای نامحدود و بزرگ شد. لذا با انحراف از مسیر صحیح به جنگ با همان خدای بزرگ منجر شده است.

همان طور که دیدیم برای حل معضل ربا یک راه عملی اما صعب وجود دارد. حذف طمع و فرهنگ طمع گری. و همزمان هدایت این نیاز به جایگاه اصلی و اولیه خودش. اما این مهم نیازمند یک عزم همگانی برای اتفاق است. پس می‌بایست شورشی علیه طمع براه انداخت و به براندازی آن اقدام کرد.

این شورش نفی کاپیتالیسم و تمامی مکاتب مادی است و تلاش دارد با حذف عاملی مانند طمع که در اقتصاد غربی به عنوان موتور مولد اقتصاد! عمل می‌کند به جامعه‌ای قانع و مطیع پروردگار دست یافت.

این اولین راهکار برای «حذف ربا از فرهنگ مردم» است.

روش عملی مبارزهلگوی جنبش ممانعت از جنگ با خدا ضد ربا

بنا به حکم صریح این آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ لَا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ» حتی اگر سیستم اقتصادی صحیحی نیز وجود داشته باشد تا اکثر مردم به دل و نه به زبان تمایل به حذف ربا با همه فواید دنیوی‌اش (سود آسان و بی‌دردسر، طمع، تمایل به استفاده از کالاهای لوکس و غیرضروری، تمایل به استفاده از منابع برای خودشان، بی‌مسئولیتی در برابر اجتماع و …) نداشته باشند. هیچ‌گاه خداوند توفیق هجرت از اردوگاه ابلیس به جوار رحمتش و ترک کارزار جنگ با مقام عزتش را به ما عطا نخواهد کرد.

پس بیاییم باور کنیم که این اقتصاد بیش از آنکه نیازمند متفکرانی از بالا باشد تا برایمان اقتصادی بدون ربا را به ارمغان بیاورند نیازمند همت خود ما در مبارزه با نفس است تا این ولع برای خریدهای بیشتر را کنار نهاده و به مبارزه با ریشه ربا بپردازیم.

بیاییم همگی باهم به این شورش علیه طمع بپیوندیم.

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. اگر صندوقي قرض الحسنه در تلويزيون تبليغ شود كه اي سرمايه دار مومن بيا سپرده بگذار تا محتاج وام بدون يك ريال سود بگيرد و تو از خدا مضاعف ان را بگير طبق وعده ي قراني،
    هم سنت حسنه قرض بيشتر رواج مي يابد هم قبح عمل ربا تبيين ميشود
    اگر اين وام كار راه اندازي را وام گيرنده به دلاليلي نتواست پرداخت كند دولت پشتيباني كند از سرمايه دار

    پناه بر خدا از عاقبت اين جريان ربا در كشور

  2. جنبش شورش علیه طمع در دانشگاه امام صادق (ع) شروع به فعالیت کرده است.و به دنبال خود واکنش هایی را به دنبال داشته است.این جنبش توانسته در این دانشگاه طرفداران زیادی را جذب کند.”برای فروپاشی اقتصاد سرمایه داری بایستی علیه طمع,بشوریم .””این جنبش برای حذف بانک,بورس از کشور تلش میکند”

  3. اگر که پرچم عباس روی گنبد رفت
    سه ساله خواست بگوید علم نیفتاده
    گذار پوست به دباغ خانه می افتد
    هنوز کار بدست عجم نیفتاده

  4. سلام

    نظری که دوستمون گذاشتن را پسندیدم. اقدام شخصی مسلمین در عدم سپردن پول خود به سیستم ربوی حد اقل میتواند زندگی خود آنان را پاک نگه دارد

    سایت روبه فردا در آستانه ی یک تغییر رویه ی اساسی است و شدیدا به همفکری و ایده های شما نیاز دارد

    ما را از همراهی خود بی بهره نگذارید

  5. به نظر من بهترین اقدام عملی در حذف ربا این است که هر کس هرچقدر(کم یا زیاد)پول ودارایی دارد بعنوان وام قرض الحسنه به مردم بدهد .

    مادامی که پول هایمان را بعنوان سرمایه گذاری در بانکهای شبه ربوی میگذاریم نمیتوان توقع داشته باشیم کسی ربا نگیرد وتا ربا گیرنده باشد ربا دهنده نیز هست.
    معنای صندوقهای قرض الحسنه شده وام دهنده .کمتر کسی هست که به قصد خیر این صندوق ها را شارژ کند.
    نتیجه این است که میبینیم.