با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
علت زیان دهی برخی بانکها عمل نکردن به قانون بانکداری بدون ربا

علت زیان دهی برخی بانکها عمل نکردن به قانون بانکداری بدون ربا

به گزارش نهضت ممانعت از جنگ باخدا؛ به نقل ازپایگاه خبری تحلیلی پارس

رئیس کل اسبق بانک مرکزی آقای طهماسب مظاهری   :  

بزرگ‌ترین دلیلی که امروز باعث زیان‌دهی برخی از بانک‌ها شده، این است که سود سپرده‌هایی که به شکل علی‌الحساب به سپرده‌گذاران اعلام و پرداخت می‌کنند، بسیار بیش از سودی است که بانک‌ها از تسهیلاتی که به مشتریان می‌دهند، دریافت می‌کنند.

طهماسب مظاهری رئیس اسبق بانک مرکزی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس» اظهار داشت: در شرایط تورم هشت، ٩درصدی و در شرایطی که رکود اقتصادی هم وجود دارد. مشتریانی که از بانک تسهیلات و وام می‌گیرند و کارتولیدی می‌کنند، سود آنچنانی به دست نمی‌آورند که بتوانند به بانک بدهند و متوسط یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد متوسط سودی که بانک‌ها به‌دست می‌آورند، حدود هفت تا هشت درصد است.

وی افزود: هرچند حدود ٢٠ تا ٢٥ درصد به سپرده‌گذاران سود پرداخت می‌شود. اولا این موضوع باعث زیان‌دهی بانک می‌شود. ثانیا با قانون بانکداری بدون ‌ربا مغایرت جدی دارد

وی اضافه کرد: چون بانکداری بدون ربا توضیح می‌دهد بانک وکیل سپرده‌گذار است که پول سپرده‌گذار را به شکل تسهیلات به مشتریان بدهد، از آنها سود عملیاتشان را بگیرد و سود دریافتی را به سپرده‌گذاران بدهد.

رئیس اسبق بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: هیچ کجای قانون بانکداری نگفته است اگر سود دریافتی بانک از مشتریانش، هفت یا هشت درصد بود، برود به سپرده‌گذاران سود ٢٥درصدی بدهد.

مظاهری افزود: این کار، به‌قطع هم ‌خلاف است، هم مغایر قانون بانکداری بدون‌ رباست. به شکل قطعی و بدون هیچ نوع شک و شبهه این کار خلاف قانون است و شائبه ربوی بودن را هم به‌شدت در خودش دارد. علما و روحانیون هم اشاره‌هایی کرده‌اند. این رفتار هم بانک‌ها را زیان‌ده می‌کند و هم اینکه به سپرده‌گذاران پول ناصحیح، پرداخت می‌شود.

رئیس اسبق بانک مرکزی درخصوص راه حل این موضوع گفت: راه‌حل این است بانک‌ها سودی را که به دست می‌آورند براساس قانون بانکداری بدون‌ ربا به سپرده‌گذاران و مشتریان بدهند.

مظاهری افزود: اگر این کار را بکنند همه این مشکلات حل می‌شود. آن دو بانکی هم که تصمیم گرفتند با هم ادغام شوند، در یک فضا با مقیاس بزرگ‌تری کار کنند، اما راه‌حل زیان‌دهی بانک‌ها، ادغام نیست.

وی اضافه کرد: راه‌حل اصلاح نظام سپرده‌گذاری و گردن‌نهادن به قانون بانکداری بدون رباست.

پایان پیام /