با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.

بخش سوم:چه کنیم که ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

چه كنیم كه ریشه‌ى ربا در جامعه قطع شود؟

اکنون به حرف مدبرانه امام خامنه ای می رسیم که فرمودند[1]:

حال که ریشه را شناختیم میتوانیم  به پاسخ سوال  امام امت برسیم که چه کنیم «ریشه» ربا در جامعه قطع شود.

برای قطع ریشه باید تلاش و جهد بسیاری کرد و نظر ها در کرسی های مختلف به تضارب بنشینند  صیقل بخورند و آبدیده شوند تا آن راهی که به صواب نزدیک تر است بدست آید . نگارنده بر این باور است که هیچ راهکاری برای حل این مشکل بصورت مقطعی و زود بازده وجود ندارد  زیرا هر چه در اطراف آن مطالعه و غور و غوص کرد به جز به حقیقت این دنیا یعنی حق و باطل نرسید. تا زمانی که جمعی از نخبگان مذهبی و علمای اسلامی طرح جامعی برای کشور داری بر پایه های اسلام نریزند و تفکر های انسان ساخته لیبرال و …. در سازکار کشور وجود داشته باشد نمی توان انتظار داشت که ربا از جامعه حذف شود مگر …

راه های پیش رو برای قطع ریشه ربا را میتوان به چند دسته تقسیم کرد:

·         راهکار اصلی (نخبگان و بزرگان) : ایجاد سامانه جامع کشور داری

·         راهکار موقتی و درمانی :

o       حذف راهکار های فرار از ربا

o       تدوین مجدد

·         راهکار عملی (امت) : امساک

ایجاد سامانه جامع کشور داری:

سامانه ای که کُنه و ریشه آن جز توحید ناب و اسلام محمدی ص چیزی نباشد می تواند  جامعه را به فلاح و رستگاری برساند . در ذیل این سامانه سازمان و وزارتخانه ای که متولی معیشت مردم است  دیگر مردم را با فشار های نا بجای مدیریتی و خلا قانونی له نخواهد کرد و با گرفتن سود های کلان به بهانه های واهی شکاف طبقاتی را زیاد و مردم را مجبور به اعلان جنگ با الله تعالی نخواهد کرد. اما این مهم نیازمند سالها تحقیق محققان و بحث های فقهی است .

حذف راهکار های فرار از ربا:

بانکداری اسلامی باید به فکر حذف راهکار های فرار از ربا باشد. به مثال ذیل توجه کنید[2]:

اگر بانک مبلغ ده میلیون تومان به شما وام بدهد و شما مجبور باشید 12 میلیون تومان باز پس بدهید  این عین رباست

اما به سادگی تمام میشود این ربا را حذف کرد:

          اگر شما یک خودکار را به مبلغ آن 2 میلیون تومان اضافی از بانک بخرید در عمل شما 12 میلیون تومان به بانک پس دادید . اما ربا نیست. در حالی که شما یک خودکار بی ارزش را به قیمت 2 میلیون تومان از بانک خریده اید!

این یک مثال ساده است و در عمل با قرار دادهای پیچیده فقهی و سازکار تاریک بانک مسئله بسیار بر مردم مشتبه میشود. ولی آثار همان است .بانک بدون زحمت پولی بیش از هزینه ای که کرده بدست آورده و پولدار تر شده و شما فقیر تر!

پس شاهدید که روش همان روش است بدون اسم ربا. چه سود ؛ اتفاقی که می افتد همان نتیجه ربا را با خود دارد و شکاف طبقاتی روز به روز  در جامعه ما بیشتر شده و احکام اسلامی به نوعی بازیچه قرار گرفته اند . لذا تقاضا داریم بجای تدوین راه کار های فرار از ربا به دنبال حذف واقعی ربا باشیم .

تدوین مجدد:

به عنوان راهکار کوتاه مدت تر از مرهم اصلی ؛ می بایست مراجع بزرگوار در قم به عنوان عمق معنوی و ذخیره ایدئولوژیک انقلاب اسلامی ایران با حلال ترین پولها بخشی از طلاب را به بررسی و تدوین فقه حکومتی در سطح کلان و در موضوع مرتبط با بحث ما  راهکار های جایگزین برای معیشت امت اسلامی «در جهان حاضر» بگمارند تا به نحوی شایسته قوانینی برای جلوگیری از سودجویی بانکها و تصحیح نظام بانکداری فعلی بیاندیشند و روند پول را برای صاحب حساب شفاف کنند به نحوی که فرقی بین مضاربه با شخص اَعلَمی با مضاربه با بانک باقی نماند بصورتی که اگر بانک با سرمایه ما معامله ای انجام میدهد جزییات معامله به صاحب  حساب  اطلاع داده شود شرح و در آمد ها و هزینه ها اطلاع داده شود و سود خالص مشخص شده آنگاه ، مبلغی را به عنوان سود به صاحب حساب تحویل دهند.غیر از این راه  پول بازیچه شده و به یکی از ورطه های ربا ، پولشویی ، کلاهبرداری رایج بانکی {که در آن سود ناچیزی به سرمایه گذار و سود کلانی به بانک میرسد} می افتد . این روش سرمایه داران غربیست که با پول مردم  و از کار و زحمت مردم  سودهای کلانی برای خودشان ایجاد کردند بدون اینکه زحمت متناسبی با سود بدست آورده کشیده باشند.

امساک فردی :

تمام مقاله در حال حاضر و صد ها مقاله دیگری که در این مورد به رشته تحریر در می آیند راهکار را به دیگری حواله میدهند و غالبا منتظر پاسخگویی مسئولین امر یا نخبگان مینشیند و این وضع آنجا بغرنج می گردد که آنها هم کاری از دستشان بر نمی آید .

تمام متن حاضر  نوشته شد تا شما خواننده بخصوص که تا بدین جای مقاله را مطالعه کردید آماده میزبانی این قسمت شوید:

با توجه به گستردگی شبکه بانکی در کشور مراجع بنا به مصلحت نمیتوانند حکم ممنوعیت رجوع به بانکها برای اخذ وام را بدهند لذا ، باید شما خواننده گرامی به خود آمده و با کمی امساک و تحمل سختی از گرفتن وامها چشم بپوشید و به مقادیر کم وامهای صندوق های قرض الحسنه روی بیاورید[3] و این مورد دیگر نیازمند به انتظار مسئولین نشستن نیست.تنها باید با نفس و زیاده خواهی خود کمی مبارزه کرده و از لذت هایی که مفعول راحتی حرام است چشم بپوشید و هنگامی که شما از گرفتن وامها خود داری کردید زمینه برای حذف اینگونه وامها فراهم شده و ربا قابل حذف خواهد بود .

والسلام علیکم