با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
حسن عباسی :مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است

حسن عباسی :مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است

خبرگزاری فارس: مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است

 

رئیس مرکز دکترینال گفت: مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است.

 حسن عباسی در همایش «پول هرگز نمی‌خوابد» در سالن اجتماعات دانشگاه

آزاد اسلامی واحد رشت با اشاره به بررسی دکترین اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در فضای پر التهاب جهانی و بروز مشکلات چشمگیر در این راستا اظهار کرد: اقتصاد کشور از دو جریان اقتصادی منطبق بر جریان اصولگرایان و اصلاح‌طلبان صحبت می‌کند.

وی با بیان اینکه جریان اقتصادی حوزه اصولگرایان جریانی موسوم به میلتون فریدمن است، افزود: در این مکتب بخشی از اصولگرایان که دولت را در اختیار دارند در طول سال‌های اخیر تحولات اقتصادی کشور را مبتنی بر نگاه مقررات‌زدایی «میلتون فریدمن» پایه‌ریزی کردند.

عباسی سمت و سوی این نوع نگاه اقتصادی را افراطی دانست و گفت: این مکتب اقتصاد را به طرف اقتصاد آزاد پیش می‌برد.

وی برخی از ویژگی‌های جریان دوم اقتصادی یعنی جریان اقتصادی مورد قبول اصلاح‌طلبان را برشمرد و ابراز کرد: مکتب اقتصادی اصلاح‌طلبان برگرفته از مکتب اقتصادی موسوم به نئوکینزی‌هاست.

عباسی ادامه داد: اندیشه‌های لئوناردوکینزی شاخص این نوع مکتب است که امروز با سند تنظیم شده‌ای در مرکز تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام در ۸۰۰ صفحه با هزینه‌ای هنگفت منتشر شده و در اختیار رهبری قرار گرفته است.

به گفته وی، در این سند پس از بررسی انواع مکاتب اقتصادی و ارزیابی و مطالعه روی آنها از منظر اسناد فرادستی نظام از جمله اهداف اقتصادی سند چشم‌انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه به ویژه سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساس نظریه‌های مکاتب نهادگرایان و کنینزی‌های جدید با الگوی مطلوب توسعه در جمهوری اسلامی ایران قرابت بیشتری دارد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این جریان با نگاه به امر الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کرده است.

به گفته وی مکتب اندیشه‌های لئوناردوکینزی در جهان با شکست مواجه شده به طوری که کشورهایی مانند یونان، پرتغال، انگلیس و … که از این الگو در اقتصاد خود بهره گرفته بودند به بن‌بست رسیده‌اند.

عباسی با تاکید بر اینکه در دو مدل مذکور تعارض‌ها شناخته شده و مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: چگونه سند دیدگاهی که در تمام نقاط دنیا با شکست مواجه شده است در مجمع تشخیص مصلحت نظام ما نوشته می‌شود.

وی ریشه هر دو مکتب فریدمنی و نئوکینزی را در اقتصاد لیبرالی خواند و اذعان کرد: لیبرال مکتبی بود که از منظر امام خمینی (ره) مورد نکوهش قرار گرفت به طوری که طبق نظر امام راحل لیبرالیسم سیاسی کنار زده شد و ما اکنون با لیبرالیسم فرهنگی در جنگیم و اینکه چگونه لیبرلیسم اقتصادی را پذیرفته‌ایم جای سئوال دارد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال با اشاره به مکتب اقتصادی پولی در جهان خاطرنشان کرد: از ۱۸۰ سال پیش با شکل‌گیری بانک مرکزی در آمریکا پول جایگاه ممتازی پیدا کرد و خطر اصالت پول از آن دوران احساس شد زیرا پول به صورت کالایی مطرح شد که قدرت خرید و فروش دیگر کالا را داشت به طوری که خود نیز قابلیت خرید و فروش را دارد.

وی تصریح کرد: امروزه در جهان اصطلاحی به نام «بازار سرمایه» پدید آمده که در آن پول رقیب صنعت شده زیرا با پول ارز می‌خرند و خرید ارز به معنای خرید و فروش پول است.

عباسی با تاکید بر اینکه اقتصادی که به این مرحله برسد انحطاط آن قطعی است، متذکر شد: امروزه به جای اینکه در جهان پول صرف تولید شود برای خرید و فروش پول صرف می‌شود که این امر موجب فروپاشی اقتصادی در غرب و اروپا شده است.

وی با اشاره به تبلیغات گسترده بانک‌ها در رسانه‌ها ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران امروز تنها خبر بازار سرمایه را می‌دهد و کسی از اصل بازار سر در نمی‌آورد.

این استاد دانشگاه با اذعان بر اینکه بازار سرمایه برای رشد اقتصادی یک رقیب است، یادآور شد: بازار ملک، بازار غذا، بازار سرمایه، بازار معرفت، بازار اطلاعات، بازار تربیت، بازار خدمات، بازار حمل و نقل از دیگر بازارهای موجود در یک جامعه است که می‌تواند بر اقتصاد آن جامعه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه تا زمانی که مکتب اصالت پول یعنی قبل از اینکه پول موجب خرید و فروش شود خود فروخته شود ادامه داشته باشد، مصیبت بر بازار اقتصادی کشور حاکم است، متذکر شد: مصیبت بازار اقتصادی کشور از زمان خرید و فروش سکه و ارز آغاز شد یعنی آنچه که موجب فلاکت در ایالات متحده شده در حال وقوع در کشور ما است.

عباسی یادآور شد: بشر با دست خودش با پذیرش اقتصاد پول‌مبنا وضعیت اقتصادی خود را بحرانی می‌کند زیرا هرگز اقتصاد از تولید در کشاورزی، صنعت و تحقیقات ضربه نمی‌خورد بلکه اقتصاد امروز کشور ما از وجود بازار سرمایه ضربه خورده است.

*عمق ربا در مکاتب اقتصاد امروز کشور مشهود است

وی با اشاره به اینکه اصالت پول، لیبرالیسم و عمق ربا در مکاتب اقتصادی امروز کشور به وضوح مشهود است، اظهار کرد: کارشناسان اقتصادی باید در این زمینه به عجز خود اعتراف کنند و روش‌ها و مدل‌های اقتصادی ارائه شده خود را پس بگیرند زیرا مسئله اقتصادی کشور یک موضوع شخصی نیست بلکه بحث سرنوشت ۷۵ میلیون نفر ایرانی در کشور که منادی اسلام و خداگرایی هستند، در بین است.

این مسئول با بیان اینکه مکاتب اقتصادی که اکنون اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در کشور پیاده کرده‌اند در دنیا جواب نداده است، افزود: ایالات متحده آمریکا اکنون چهار برابر بودجه خود یعنی معادل ۱۶ تریلیون بدهی دارد به طوری که هر کودکی که متولد می‌شود با توجه به این بحران اقتصادی در این کشور از بدو تولد بدهکار است.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه امروز آمریکا برای بهبود وضعیت اقتصادی خود اقدام به خلق ۳۲ هزار میلیارد دلار پول کرده است، ابراز کرد: آمریکا با چاپ این کاغذهای عادی صدای اعتراض بسیاری از کشورها را در آورده است.

وی ادامه داد: طبق گزارش رسانه‌های معتبر اروپایی ۱۱۲ کشور در دنیا دلار آمریکا را جعل می‌کنند و این کشور امروز به جای جلوگیری از این امر خود نیز اقدام به جعل پولش کرده است.

عباسی با تاکید بر اینکه مردم باید از وضعیت اقتصادی کشور آگاه باشند، اذعان کرد: مردم در جمهوری اسلامی ایران توجیه شوند زیرا باید نظر امام راحل مبنی بر ربوی بودن پول در کشور بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مسئولان خود را به غفلت نزنند، افزود: مبحث اقتصادی یک امر شخصی نیست و اگر این کشتی سوراخ شود همه غرق می‌شویم.

رئیس مرکز دکترینال، شخصی پنداشتن وضعیت اقتصادی در کشور را یک تهدید برای نظام دانست و خاطرنشان کرد: دشمن برای ضربه زدن به نظام، بی‌ارزش کردن پول کشور را هدف قرار داده است.

*مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است

وی با تاکید بر اینکه امروز آمریکا به این نتیجه رسیده که بهره‌گیری از مدل اقتصاد اسلامی جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است، افزود: آمریکا با در نظر گرفتن این امر سندی را برای سال ۲۰۵۰ ترسیم کرده که نظام مالی اسلای جوابگوی بحران اقتصادی در جهان است.

عباسی افزود: غرب می‌داند که برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از اقتصاد اسلامی بحران اقتصادی جهان را خاتمه می‌دهد از این‌رو به دنبال رابطه با ایران است که سندش را تکمیل کند اما در کشور برخی افراد تنها راه مبارزه با بحران اقتصادی را در ارتباط با آمریکا می‌دانند که این نگاهی غلط است.

*هدفمندی یارانه‌ها یک مدل فریدمنی است

وی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در آستانه انتخابات نقص‌های یکدیگر را رو می‌کنند، اضافه کرد: کاندیداها باید به مردم ثابت کنند که برای اقتصاد کشور پیرو الگوها و مدل‌های غربی شکست خورده نیستند زیرا مردم محرم هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها برگرفته از مدل «فریدمنی» است، اذعان کرد: دولت در کشور مدل فریدمنی را به نام اسلام و به کام مدرنیته پیاده کرده است.

وی افزود: کاندیداها با شعار دینی رای می‌گیرند اما در عمل اینگونه نیستند.

* ۸۰ درصد مردم با وام و ربا زندگی می‌کنند

به گفته عباسی، اقتصادی که از دل دین تولید شود نیازمند عرق ریختن و همت بیشتر است در حالی که در اقتصاد ربوی با زحمت کمتر سود بیشتری نصیب فرد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید برای نظام اقتصادی ربوی حاکم بر سیستم بانکداری کشور فکری اندیشیده شود، متذکر شد: طبق فرمایش آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، ۸۰ درصد مردم با وام و ربا زندگی می‌کنند به طوری که امروزه اقتصاد لیبرالیستی وارد کاسه مردم شده است.

این مسئول اذعان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان امام راحل نهادهای بسیاری در کشور پدید آمد که اغلب به موازات یکدیگر به فعالیت و رقابت سالم می‌پردازند اما سیستم بانکداری ما تنها سیستمی است که نهاد موازی ندارد و به همین منظور بانک مرکزی بویی از تفکر اسلامی نبرده است.

وی از استادان اقتصاد در دانشگاه‌ها خواست تا برای اصلاح دیدگاه‌های مکاتب اقتصادی در کشور ساکت ننشینند و بیانیه صادر کنند.

عباسی به دانشجویان تاکید کرد که برای اصلاح اوضاع اقتصادی کشور منتظر استادان خود نباشند و برای حل این بحران گام بردارند

وی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه جایی برای گرفتن وقت دانشجو تا زمان فوق لیسانس و آمار تعداد دانشجویان نیست، اظهار کرد: هدف ما در دانشگاه تربیت تصمیم‌سازانی است که در آینده می‌خواهند بحران‌های جهان را مدیریت کنند.

این مسئول با بیان اینکه امروز شعار اصلی ما در بحران اقتصادی که از طرف غرب با تحریم و لیبرالیسم محاصره شده، اقتصاد مقاومتی است، افزود: غرب علاوه بر ضربه‌ زدن به اقتصاد ایران در صدد خدشه‌دار کردن اقتصاد مقاومتی نیز هست زیرا آن را با اقتصاد ریاضتی یکی می‌داند.

*اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضتی نیست

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما اقتصاد از سوی دشمنان با تحریم و ارائه مکاتب لیبرالیستی محاصره شده و در تنگنا قرار گرفته است، گفت: تکیه بر تولیدات داخلی و مصرف نکردن کالایی که ما را بیشتر به تحریم‌ها وابسته می‌کند از ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی است در حالی که غرب این امر را با اقتصاد ریاضتی یکی می‌داند.

وی گسترش فعالیت‌های اقتصادی که بتواند کشور را از محاصره نجات دهد را از دیگر ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی خواند و اذعان کرد: در اقتصاد مقاومتی سعی بر این است که مصرف و تولید در یک راستا قرار بگیرند و این با اقتصاد ریاضتی تفاوت دارد.

عباسی با اشاره به فیلم خارجی «این تایم»، افزود: هر چند که دغدغه سینماگران ما هنوز ساخت فیلم‌هایی نظیر «پوپک» و «مش ماشاء‌الله» است، اما انسان با دیدن فیلم «این تایم» به ارزش سرمایه وجودی خود پی می‌برد و اینکه در آینده به جای پول مردم باید از عمر خود با نام اصلی‌ترین سرمایه زندگی‌شان خرج کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک اقتصاد خدا مبنا، اظهار کرد: در اقتصاد خدا مبنا مردم باید از چیزهایی که دوست دارند انفاق کنند تا خداوند به زندگی آنها برکت دهد.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال انفاق کردن را ربا ندانست و تصریح کرد: طرح جامع بیع و اکانومی طرحی است که از دل آیه ۱۱۱ سوره توبه گرفته شده و ۲۵ سال زمان برای پیاده‌سازی آن لازم است.

وی اضافه کرد: در ۹ سال نخست این طرح باید مردم را از بانک و اقتصاد لیبرالیسم جدا کرد و پس از این مرحله باید کشور را به لحاظ عقلانیت برای یک ترویج اقتصاد خدامبنا آماده کرد.

عباسی نسل آینده را نسل صادر کننده نفت ندانست و ابراز کرد: نسل آینده باید تصمیم‌ساز باشد و تصمیم‌گیری‌های خود را صادر کند و ملتی در آینده موفق است که از امروز به کودکان خود آموزش‌های لازم را داده باشد.

وی با بیان اینکه آینده از آن کسانی است که توانایی تصمیم‌گیری برای دنیا را داشته باشند، یادآور شد: یکی از راه‌های دوری مردم از بانک‌ها، ایجاد کراهت در آنهاست.

رئیس مرکز بررسی‌های دکترینال به دانشجویان توصیه کرد تا با فراگیری علوم غربی در کنار علوم انسانی و دینی مطالعات تطبیقی خود را تقویت کنند و مانند دو تیر آهن دو طرف ریل علوم را در کنار یکدیگر بدانند.

وی متذکر شد: برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور فاصله خود را از بانک و بورس بیشتر کنیم و دیگران را نیز از این کار برحذر داریم.

عباسی نشناختن ریشه‌ها را مهم‌ترین معضل در حوزه علوم انسانی دانست و گفت: در علوم انسانی دعوا برسر متدولوژی نیست بلکه ایتومولوژیست نداریم و ریشه‌ها را نمی‌شناسیم.

وی دانشجویان را افراد و اقشار فرهیخته و تحول‌جو در اجتماع معرفی کرد و افزود: دانشجویان باید از همه چیز کشور با خبر باشند در حالی که عموم مردم نیازی نیست که همه چیز را بدانند زیرا به دلیل مطالعه کمتر ممکن است نتوانند درست تجزیه و تحلیل کنند.

منبع: خبر گچساران