با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
سود چند برابری بانکی نوعی عملیات ربوی است

سود چند برابری بانکی نوعی عملیات ربوی است

بانکرییس مجمع نمایندگان خراسان شمالی گفت: موازین بانکداری اسلامی در موسسات و بانکهای ما در کشور رعایت نمی شود.

ˈقاسم جعفریˈ روز چهارشنبه در نشست تبین راهبردهای فرهنگی برنامه اقتصاد مقاومتی در بجنورد اظهار کرد: اگرچه بانک های ما در کشور با عنوان بانکداری اسلامی کار می کنند ولی عملیات بانکداری اسلامی بدون ربا در آنها رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: کارکرد بانک های ما در گرفتن سود چندین برابری نوعی عملیات ربوی است و بارها نیز این معضل را به اطلاع مسوولان بانکی رسانده ایم ولی تاثیری نداشته است. نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه شما 50 میلیون ریال وام بگیرید و هر روز که اقساطش پرداخت نشده، جریمه تاخیر به آن اضافه شود به طوری که در چند سال سود و جریمه تسهیلات به 250 تا 300 میلیون ریال برسد، این بانک کارکردش اسلامی نیست. جعفری افزود: در زمینه ربوی بودن عملیات بانکداری در کشور سوالاتی را از وزیر اقتصاد و دارایی داشتم و بار دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی این بحث را مطرح خواهم کرد. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین به بحث مبارزه با فساد در کشور اشاره کرد و گفت: عزم جدی در قوای سه گانه برای مبارزه با فساد اقتصادی وجود ندارد. جعفری افزود: برای مبارزه با فساد اقتصادی در کشور و جلوگیری از رانت و رانت خواری باید فعالیت های اقتصادی شفاف شود. وی ناهمخوانی فعالیت های آموزشی دانشگاه ها، نهادینه نشدن فرهنگ کار، افزایش مصرف گرایی و رعایت نشدن الگوی مصرف را از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی دانست. وی افزود: اینکه دانش آموخته رشته حقوق ما هنوز نتواند یک دادخواست بنویسد و یا اینکه هنوز دادگاه را ندیده و وقتی هم به دادگاه برود، غش کند این نشان می دهد که فعالیت آموزشی ما با بازار کار همخوانی ندارد و فارغ التحصیلان ما با بازار کار آشنایی ندارند و این مانعی برای اقتصاد مقاومتی است. جعفری افزود: اگر چه کار میدانی در زمینه تحقیقات پیرامون تاثیر فرهنگ بر اقتصاد نداشته ام، ولی حدس می زنم که 50 تا 60 درصد از مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است. وی اظهار کرد: اینکه ما در کشور منابع مالی و درآمد خوبی نیز داریم اما این منابع و درآمدها منجر به شکوفایی اقتصادی نمی شود، نشان می دهد بحث ما فرهنگی است و ما از لحاظ فرهنگی نتوانسته ایم منابع و درآمدمان را مدیریت کنیم. نماینده بجنورد در مجلس گفت: به عنوان مثال با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و دادن یارانه نقدی برخی از خانواده هایی که شش تا هفت فرزند داشتند در همین استان خراسان شمالی دیگر سرکار نمی روند و به همین 300 هزار تومان یارانه نقدی قانع هستند و با این رویکرد کارگران پروژه های عمرانی ما از استان های دیگر تامین می شود. جعفری با ذکر این مثال بار دیگر نتیجه گرفت که رسیدن به اقتصاد مقاومتی در گرو توسعه فرهنگی جامعه است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی  ایران