با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
عبور ۱۳ بانک از نسبت ۴۰ درصدی بنگاه‌داری

عبور ۱۳ بانک از نسبت ۴۰ درصدی بنگاه‌داری

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وضعیت بانک‌ها از لحاظ کفایت سرمایه، نسبت تسهیلات کلان به کل تسهیلات، مطالبات معوق و میزان بنگاه‌داری در اوایل سال جاری در قالب نماگر‌هایی تدوین شد.

خبرگزاری فارس: ۱۶بانک کفایت سرمایه ۸ درصدی را ندارند/ عبور ۱۳ بانک از نسبت ۴۰ درصدی بنگاه‌داری+نمودار

یکی از این نماگرها نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها تا پایان سال 92 است. بر اساس این نمودار 16 بانک حداقل درصد کفایت سرمایه که باید 8 درصد باشد را رعایت نکرده‌اند.

بر اساس این گزارش بانک‌های گردشگری، ایران زمین، حکمت ایرانیان، دی، سینا، خاورمیانه، پاسارگاد، کارآفرین، رفاه کارگران، توسعه تعاون، توسعه صادرات، صنعت و معدن نسبت تعیین شده درصد را رعایت کرده و همانطور که در جدول زیر مشخص است، برخی بانک‌ها بسیار بیشتر از این نسبت هم، کفایت سرمایه دارند.

لازم به تاکید است که این نماگر‌ها مربوط به وضعیت بانک‌ها در « پایان سال 92 » و قبل از برگزاری مجامع و تصویب صورت‌های مالی است و ممکن است برخی اعداد و ارقام در این فاصله زمانی کمی دستخوش تغییر شده باشد.

نسبت تسهیلات کلان به کل تسهیلات

این نسبت در واقع میزان تسهیلات پرداختی کلان را با کل تسهیلات پرداختی مقایسه می‌کند. براساس مصوبه شورای پول و اعتبار یک بانک می‌تواند 8 برابر سرمایه و اندوخته را صرف پرداخت تسهیلات کلان کند.

البته طبق نماگرهای زیر به نظر می‌رسد برخی بانک‌ها بسیار بیشتر از حدود تعیین شده، تسهیلات کلان پرداخت کرده‌اند.

عبور 13 بانک از نسبت 40 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم و بنگاه‌داری

براساس این گزارش، در پایان سال گذشته، 13 بانک از نسبت تعیین شده برای سرمایه‌گذاری مستقیم فراتر رفته‌اند که البته برخی بانک‌ها مانند پست بانک، ملت، گردشگری و صادرات فاصله کمی با نسبت مشخص شده دارند.

در این بین بانک آینده به دلیل نامشخصی 380 درصد سرمایه پایه را سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام شرکت‌ها کرده است.

 سهم منابع درگیر بانک‌ها در شرکت‌ها به کل دارایی

طبق این نمودار، 7 بانک بیش از 5 درصد کل منابع خود که شامل سرمایه و سپرده می‌شود را صرف خرید سهام بنگاه‌ کرده‌اند. بانک‌های حکمت ایرانیان، آینده و سینا با فاصله زیادی از مرز تعیین شده قرار گرفته‌اند و بانک‌های ایران زمین، پاسارگاد، تجارت و کارآفرین حدود 6 تا 7 درصد منابع را در بخش شرکت‌داری درگیر کرده‌اند.