با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت‌الله مصباح یزدی: نرخ بهره بانکی در دنیا نیم درصد اما در ایران بین 27 تا 30 درصد است

آیت‌الله مصباح یزدی: نرخ بهره بانکی در دنیا نیم درصد اما در ایران بین 27 تا 30 درصد است

آيت‌ الله محمد تقي مصباح يزدي پيش از ظهر امروز در همايش دوم از سلسله همايش‌هاي فقه حکومتي با موضوع اقتصاد و حکومت که در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد افزود: اکنون به درستي روي بسياري از احکام اقتصادي از نظر فقهي کار نشده و هنوز جواب قطعي در بين ريشه‌اي‌ترين مسائل اقتصادي نداريم.

وي با اشاره به ربا در اقتصاد اظهار کرد: با وجود آنکه مقرراتي وضع شده و شوراي نگهبان راه‌هايي در نظر گرفته ولي هنوز به اين مورد مبتلا بوده و همه به وضعيت بانک‌ها در اين زمينه آگاه هستيم.

رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: کشورهاي غربي براي نجات از مشکلات اقتصادي که به آن مبتلا شده‌اند نرخ بهره را کاهش داده‌اند تا سرمايه‌هاي آنها صرف کارهاي توليدي شود. وي عنوان داشت: اگر کشور اسلامي اين چنين بانکداري داشته باشد نبايد توقع داشته باشيم مشکلات اقتصادي حل شود. آيت الله مصباح يزدي ادامه داد: در حال حاضر همه چيز را به گردن اين و آن يا عوامل خارجي مي‌اندازيم ولي رعايت نکردن احکام اسلام اصلي‌ترين مشکل است. وي با بيان اينکه ترويج ارزش‌هاي اسلامي مهم‌ترين وظيفه حکومت اسلامي است گفت: اکنون به درستي روي بسياري از احکام اقتصادي از نظر فقهي کار نشده و هنوز در بين ريشه‌اي‌ترين مسائل اقتصادي جواب قطعي نداريم. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطرنشان کرد: اکثر اين موارد مربوط به حوزه است و اگر قصور يا تقصير يا کمبود امکانات بوده ولي ارزش‌هاي اسلامي مورد حاجت جامعه است و دولت بايد در اين زمينه اقدام کند. وي عنوان داشت: جامعه امروز دهکده جهاني است بنابراين اقتصاد ايران نمي‌تواند مجزا از اقتصاد آمريکا، اروپا، ژاپن و چين باشد. آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اهميت فرهنگ‌سازي گفت: اکنون بيش از هر زماني به فرهنگ‌سازي نياز داريم بنابراين بايد رسانه‌ تبليغي به کار گرفته شود تا مردم ارزش‌هاي اسلامي را در اقتصاد رعايت کنند و اين امر از وظايف دولت و حکومت اسلامي است. وي خاطرنشان کرد: برخي اوقات شرايطي پيش مي‌آيد و پول‌دارها با تواني با يکديگر بخشي از اقتصاد را در انحصار خود قرار مي‌دهند و نرخ‌هاي سنگين مي‌گذارند ولي دود اين امر به چشم عموم مردم مي‌رود. رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) يادآور شد: در اين هنگام دولت بايد به عنوان شريک اقتصادي در اين حوزه وارد ميدان شود و به عنوان بنگاه اقتصادي سرمايه‌گذاري کند. وي ادامه داد: به عنوان مثال زماني که سرمايه‌گذاران صنايع الکترونيک تباني کردند و نرخ‌ها را طوري قرار دادند که نفع آن به خودشان مي‌رسد دولت زورش نمي‌رسد با آنها برخورد حقوقي کند در اين هنگام دولت بايد برخورد اقتصادي کند تا انحصارها را بشکند. آيت الله مصباح يزدي خاطرنشان کرد: ارزش‌هاي اسلامي در زمينه پژوهش، آموزش و فرهنگ‌سازي بزرگترين وظيفه ماست و به دليل آنکه امکانات نداريم دولت بايد براي رفع نيازها کمک کند. وي يادآور شد: اگر اين امر صورت نگرفت دولت بايد مؤسساتي براي پژوهش، آموزش و فرهنگ‌سازي تأسيس کند. منبع: فارس