با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
نظام بانکی کمکی به تحقق اقتصاد مقاومتی نمی‌کند

نظام بانکی کمکی به تحقق اقتصاد مقاومتی نمی‌کند

 گروسی اظهار کرد: هم‌اکنون در نظام بانکی ما مشکلاتی از جمله خلق پول وجود دارد، در حالی‌که این پول باید منجر به حمایت از تولید شود اما با این سیستم بانکی نمی‌توان اقتصاد کشور را نجات داد تا آنچه مدنظر مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی است، محقق شود.
 
 

حسین گروسی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درباره لوازم تحقق منویات رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی موقعی تحقق پیدا می‌کند که توان اقتصادی خود را آنقدر قوی کنیم که اگر مجددا دچار تحریم شدیم اقتصاد ما آسیب نبیند. زمانی‌که قیمت نفت به ۱۳۰ دلار رسید، تورم ۴۰ درصدی را شاهد بودیم و موقعی هم که قیمت نفت پائین می‌آید شاهد رکود در اقتصاد هستیم و این امر نشان‌دهنده آسیب‌پذیر بودن اقتصاد ماست بنابراین باید اقتصاد کشور قوی شود.

آسیب‌های خلق پول در نظام بانکی برای اقتصاد مقاومتی

وی ادامه داد: همه رسانه‌ها و مطبوعات و همه نهادها باید در تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی نقش‌آفرین باشند. اکنون در نظام بانکی ما مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها خلق پول است در حالی‌که این پول باید منجر به حمایت از تولید شود اما با این سیستم بانکی نمی‌توان اقتصاد کشور را نجات داد تا آنچه مدنظر مقام معظم رهبری است محقق شود در حالی‌که با فضای جدیدی که بعد از برجام در کشور ایجاد شده است کارهای مهمی در پیش داریم.

گروسی تأکید کرد: از حدود ۱۰۰ سال پیش، اقتصاد ما ۹۵ درصد به نفت وابستگی داشت و این وابستگی به مرور زمان به حدود ۳۰ درصد رسیده و البته این امر از سر ناچاری بوده است؛ چراکه قیمت نفت کاهش پیدا کرده است، بنابراین باید از همین نفت به ارزش‌افزوده برسیم و همانند اروپائیان، نفت را تبدیل به فرآورده کرده و این سخن مقام معظم رهبری است که باید از وابستگی به نفت رهایی پیدا کرده و تک‌محصولی نباشیم.

لزوم رهایی از خام‌فروشی منابع طبیعی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: باید وام‌های ارزان‌قیمت در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد؛ چراکه متأسفانه این تک‌محصولی بودن آسیب‌های بسیاری برای اقتصاد کشور داشته و مخصوصا در دو بخش نفت و معدن استفاده بهینه‌ای نداشته‌ایم. باید از خام‌فروشی رهایی پیدا کنیم و راهکار این امر هم مشخص است که همان اقتصاد مقاومتی با فرمول‌های ارائه شده آن است.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی یک ایدئولوژی و یک راهکار دائمی است و باید تا جایی پیش برویم که در افق ۱۴۰۴ بهترین جایگاه را پیدا کنیم و برای تحقق این امر باید ایران را به سرزمین تولید و صادرات تبدیل کنیم. اگر قرار باشد با اجرایی شدن برجام، به جای حمایت از تولید ملی، شروع به واردات  کالاهای مصرفی و حتی مهر، تسبیح، پرچم و …  کنیم، انگار که اساسا برجامی در کار نبوده است.

فرصت‌های برجام برای اقتصاد کشور

نماینده شهریار، قدس و ملارد در مجلس خاطرنشان کرد: برجام زمینه را برای تولید بیشتر و سرعت بیشتر در پیشرفت کشور فراهم کرده است. بنابراین باید ایران در هر عرصه‌ای از جمله، کشاورزی، صنعت، معدن و حتی تجارت به سرزمین تولید و صادرات شود و اگر لازم شد باید با کشورهای خارجی از جمله آلمان و فرانسه وارد مشارکت شویم فقط باید از آنان تعهد بگیریم که به جای اینکه ایران فقط بازار مصرف آنها باشد، در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

گروسی در پایان گفت: برجام به بسیاری از تبلیغات منفی علیه ما پایان داد و روشن شد آنهایی که می‌گفتند ایران دارای عقلانیت و منطق نیست، خودشان از منطق و عقلانیت بی‌بهره‌اند و ایرانی‌ها ثابت کردند که فرهنگ‌شان، فرهنگ قرآنی، عقلانیت و منطق است بنابراین نشان دادیم که می‌توانیم با مذاکره، نه تنها ایران بلکه حتی خاورمیانه را از جنگ دور کنیم فقط امیدوارم در همین مسئله برجام، نگاه ما به تولیدمحور کردن ایران و رسیدن به قله‌های پیشرفت باشد.

منبع:خبرگزرای ایکنا