با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
آیت الله مکارم شیرازی: بیشتر اختلاس ها از بانک ها اتفاق افتاده است

آیت الله مکارم شیرازی: بیشتر اختلاس ها از بانک ها اتفاق افتاده است

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که منکر آمارهایی که درباره تورم می دهند نیستیم، گفت: متأسفانه مردم آثار این آمارها را در زندگی خود نمی بینند؛ این که می گویند آمار از دو رقمی به تک رقمی رسیده است، خب یعنی چه تغییری در زندگی مردم اتفاق افتاده است.

 

حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار محمدرضا عارف نماینده منتخب مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تبریک اعیاد شعبانیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در میان کشورهایی که گرفتار مشکلات ناامنی هستند قرار دارد.

 

این مرجع تقلید گفت: این ناامنی ها در حالی است که ایران در امنیت خوبی به سر می برد و این از برکت نظام جمهوری اسلامی و هماهنگی گروه های مردم است که در چنین شرایطی، امنیت برقرار است.

 

وی تأکید کرد: برای حفظ این امنیت ضروری است که همه جناح ها با سلایق مختلف، متحد و متفق باشند؛ در چنین شرایطی که دشمن از داخل و خارج در حال توطئه است، هر گونه درگیری جناحی اشتباه است.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: باید با وحدت و همدلی این امنیت را حفظ کنیم و از اختلافاتی که در کشورهای دیگر وجود دارد عبرت بگیریم؛ اگر امنیت در کشوری باشد، همه چیز خوب خواهد بود و در غیر این صورت مشکلات فراوانی به وجود می آید.

 

وی ابراز کرد: دشمنانی که ایران اسلامی دارد، هیچ کشور دیگری ندارد و در عین حال، وضعیت کشورهای دیگر به مراتب بدتر و اسف‏بار تر از ایران است؛ دعای من در شبانه روز این است که این اختلافات از کشورهای اسلامی ریشه کن شود.

 

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: جناح ها نباید جناحی فکر کنند و باید همه در فکر مردم باشند؛ این که جناح ها برای حذف یکدیگر فعالیت کنند، اشتباه است و باید با هم، همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشند؛ گاهی دعواهای جناحی باعث می شود که جناح ها از فکر خداوند متعال و مردم غافل شوند.

 

وی تأکید کرد: نمایندگان مجلس هرگز نباید فکر کنند که نمایندگان فلان شهر یا قشر هستند و باید خود را نماینده تمام ملت ایران بداند؛ بدترین تفکر این است که نماینده فکر کند که تعلق به جناحی باید داشته باشد که از طرف آن در انتخابات شرکت کرده اند.

 

این مرجع تقلید افزود: مشکل مملکت دو گونه است که به یکی از این مشکلات توجه کمتری شده است؛ مشکلات اقتصادی برای مردم واقعا مهم است که ناشی از مشکلاتی نظیر بانکداری است؛ بانکداری ایران نه فواید بانکداری غربی را دارد و نه آثار بانکداری اسلامی را دارا است.

 

وی تصریح کرد: بانکداری کشور اگر اصلاح نشود، اقتصاد نیز اصلاح نخواهد شد؛ افراد رانت خوار از بانک ها امتیازات زیادی گرفته اند و بیشتر اختلاس ها از بانک ها اتفاق افتاده است؛ باید مجلس و دولت دست به دست هم دهند تا بانکداری ایران اصلاح شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: مسائل مربوط به بیکاری نیز باید حل شود و لزوم این اتفاق، احیای واحدهای کوچک و بزرگ صنعتی است تا این واحدها جوانان را جذب کنند؛ بیکاری از عوامل مهم فساد است که سبب جاسوسی، اعتیاد، جرم و جنایت و عدم ازدواج می شود.

 

وی با بیان این مطلب که ما منکر آمارهایی که درباره تورم می دهند، نیستیم، گفت: متأسفانه مردم آثار این آمارها را در زندگی خود نمی بینند؛ این که می گویند آمار از دو رقمی به تک رقمی رسیده است، خب یعنی چه تغییری در زندگی مردم اتفاق افتاده است.

 

این مرجع تقلید درباره برخی اقدامات دولت ابراز کرد: گاهی اوقات دولت از اختیارات خود بی سر و صدا استفاده می کند و قیمت آب و برق و گاز را بدون این که به کسی بگوید گران می کند؛ عقیده بنده این است که این اقدامات باید به مردم اطلاع رسانی شود و با مردم صادقانه رفتار کرد.

 

وی از ارزش افزوده انتقاد کرد و افزود: ارزش افزوده بر چه چیزی محاسبه می شود؛ بر کسی که گاز مصرف می کند یا کسی که گاز می فروشد؛ معلوم نیست که این ارزش افزوده برای چه از مردم گرفته می شود؛ به هر حال باید با مردم صادقانه رفتار شود؛ اخیرا هم شنیدیم که نرخ بلیط های هواپیما به یک باره افزایش پیدا کرد؛ مردم باید کاهش تورمات را احساس کنند.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی اظهار داشت: زمانی مردم با دولت همکاری می کنند که در همه چیز صداقت ببینند و بدانند که دولت دلسوز آن ها است؛ اگر چه کارهایی انجام شده و برجام هم با همه اشکالاتی که دارد، گام مؤثری بوده است، اما همچنان روابط میان دولت و مردم باید صمیمانه تر شود.

 

وی در بخش دیگر از سخنان خود ابراز کرد: مشکلات فرهنگی و اخلاقی با هم تأثیر متقابل دارند و اگر ملتی از نظر فرهنگ و اخلاق پایین بیاید، رانت خواری، رشوه گیری، فروش جنس تقلبی و ورود جنس قاچاق را به همراه دارد؛ از همین جهت است که باید به مسائل اخلاقی اهمیت ویژه ای داد.

 

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: ماهواره ها و سایت های آلوده باید کنترل شود؛ خبرهای ناگواری که درباره دختری به نام ستایش و کودک 14 ساله ای پخش شد، نمونه ای از مفاسدی بود که به دلیل پایین بودن سن آن ها فاش شد در حالی که متأسفانه نظیر این مفاسد در جامعه زیاد است.

 

وی تصریح کرد: سرچشمه فاش شدن این مفاسد، تلگرام و برخی سایت ها بوده است؛ نباید دلمان را خوش کنیم که سایت ها را توسعه داده ایم و اگر سایت ها را توسعه می دهیم باید جلوی مفاسد آن هم گرفته شود؛ در دیدار با دادستان قم مطالبی از سایت و ماهواره ها به من گفته شد که شرم دارم آن را بازگو کنم.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: باید نظارت بیشتری از سوی شورای عالی نظارت بر فضای مجازی وجود داشته باشد؛ من شنیده ام که فعالیت این شورا کم است و باید اقدامات و فعالیت های این شورا افزایش پیدا کند تا مسائل اخلاقی برطرف شود، چرا که مسائل اخلاقی در مسائل اقتصادی مؤثر است.

 

وی ادامه داد: مسائل اقتصادی و مسائل فرهنگی باید به موازات هم پیش رود و مجلس آینده باید دلسوزی بیشتری برای این دو مهم داشته باشد تا نتیجه بهتری را در جامعه شاهد باشیم؛ در شرایط کنونی باید مراقبت زیادی شود و هوشیاری بسیار بالا باشد، چرا که کمترین اشتباه ممکن است بزرگترین خسارت را برای ما به بار آورد.

 

مفسر برجسته قرآن کریم تأکید کرد: تنگ نظری در مسائل جناحی ممکن است بزرگترین خسارت را برای ما به بار آورد و نمایندگان و جناح ها باید ابتدا خداوند متعال و سپس مردم را در نظر داشته باشند؛ در سایه این نظر همه مشکلات درست می شود؛ در حدیثی آمده است که کسی که بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا بین او و مردم را اصلاح می کند.

 

وی در پایان به نمایندگان مجلس توصیه کرد: نمایندگان مردم باید نشان دهند که لایق نمایندگی مردم و ملت هستند و لیاقت خود را در عمل‏شان نشان دهند.

 

منبع: خبرگزرای رسا

انتهای پیام/