آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در بیست و دومین روز از ماه مبارک رمضان در شبستان امام خمینی(ره) قم با اشاره به برگزاری باشکوه محافل قرآنی در کشور اسلامی مان گفت: دشمنان ایران اسلامی برآنند شیعه را به دوری از قرآن متهم کنند که این برنامه های قرآنی و جلسات تفسیر قرآن چشم دشمنان را کور کرده است.
وی در ادامه افزود: در حرم کریمه اهل بیت(س) برنامه با شکوه تلاوت قرآن با حضور مردم و به خصوص جوانان در صفوف منظمی همراه با قاریان ورزیده برگزار می شود که انعکاس این برنامه در شبکه های داخلی و خارجی، دشمنان را ناخشنود کرده است آنان می گویند شیعیان رابطه ای با قرآن ندارند؛ اما این جلسات جواب عملی خوبی به آنها است.
این مرجع تقلید با بیان این که این جلسات مایه برکت برای همه کشور است، تصریح کرد: جوانانی که در برنامه ها و محافل قرآنی شرکت می کنند، جوانان سعادتمندی خواهند شد. وی در ادامه بیان تفسیر قرآن کریم ابراز داشت: «اصحاب السبت»، یاران یا صاحبان روز شنبه، جمعیتی از بنی اسرائیل بودند و کسبشان از ماهی گیری بود که خداوند به صورت موقتی آنها را برای آزمایش، از صید در روز شنبه محروم کرده؛ اما آنها با حیله ای روز شنبه را دام می گستراندند و روز یک شنبه ماهی به دام افتاده را صید می کردند. حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه تأکید کرد: در این داستان مردم به سه گروه شامل کسانی که زیر پوشش شرعی دست به حیله زدند، همچنین از گروه ناهیان از منکر و گروه بی طرف و بی تفاوت تشکیل شده که عذاب الهی آمد که دو گروه مشمول عذاب الهی شدند و آن جمعیتی که نهی از منکر کردند، نجات یافتند. وی با اشاره به بیان واژه حیله اضافه کرد: حیله یعنی چاره جویی که گاهی مثبت است و گاهی منفی؛ بنابر این حق را باطل کردن و باطل را حق جلوه دادن حیله است؛ متأسفانه برخی از بانک ها امروزه با همین شیوه در پوشش کارمزد، آلوده به ربا می شوند؛ در حالی که نهایت کارمزد سه یا چهار درصد است نه 26 درصد. استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برخی ها همچون نمرود و فرعون با کلاه و حیله شرعی می خواهند مردم را فریب دهند و گاهی هم همچون زلیخا برای اثبات و قانع کردن خود دست به حیله می برند. وی با اشاره به این که در شرع نیز حیله وجود دارد، افزود: حیله هایی که حق را به کرسی می نشاند، حیله ای مشروع است همچون خوابیدن علی(ع) در جای پیامبر(ص) که دشمن از این موضوع بی خبر بوده همچنین مثل تغییر مسیر پیامبر(ص) از مدینه به مکه که این کار برای نجات از توطئه دشمن بوده است. حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به روایتی از پیامبر(ص)، بر دوری از صحنه سازی های شرعی تأکید کرد و گفت: پیامبر(ص) در این روایت به کارهای مردم اشاره کرده که مردم پس از رحلت ایشان با حیله شرعی و ظاهر سازی، حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می کنند.