با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
دیدار کارشناسان برنامه تلویزیونی “سمت خدا” با حضرت آیت الله جوادی آملی + بروز شد

دیدار کارشناسان برنامه تلویزیونی “سمت خدا” با حضرت آیت الله جوادی آملی + بروز شد

سمت خدا آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار اسراء نیوز؛ کارشناسان برنامه تلویزیونی “سمت خدا” با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و در خصوص طرح گسترش سنت قرض الحسنه از طریق این برنامه با معظم له گفتگو کردند.

 

 

 

در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به فلسفه تحریم ربا در آموزه های اقتصاد دینی فرمودند: ما باید این سخن خداوند را که می فرماید ربا کمر اقتصاد یک کشور را می شکند، با همه وجود باور کنیم چرا که اقتصاد کمر شکسته توان مقاومت نخواهد داشت.

معظم له با بیان این مطلب که «ربا باعث رفع دین از زندگی مردم می شود» اذعان داشتند: در حالی که در اقتصاد سرمایه داری اخذ ربا مصداق هوش و ذکاوت اقتصادی است، قرآن کریم بانکداری ربوی را جنون می داند و می فرماید اگر کسی بخواهد با ربا جامعه ای را اداره کند دیوانه است.

ایشان تنها راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی را هدایت سرمایه های کشور به بخش تولید دانستند و خاطرنشان کردند: تنها راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی این است که مال و سرمایه کشور در مسیر تولید قرار بگیرد و تولید دو محور عمده دارد ؛ یکی سرمایه و دیگری نیروی کار، الان کسانی که سرمایه لازم برای تولید را دارند در خانه می نشینند و سرمایه خود را به بانک می دهند و سود می گیرند لذا نیروی کار کشور بیکار می ماند.

حضرت آیت الله جوادی آملی در ادامه خواستار تخصیص یارانه به بخش تولید خصوصا تولید کالاهای اساسی کشور شدند. در بحث ربا معتقدیم که باید معیار مالیت باشد و نه مال که لازم است حوزه های علمیه در تبیین علمی این مطلب کوشا تر باشند .


 

  • آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به آیه شریفه 9 سوره ملک که می فرماید : ((  نزدیک است (دوزخ) از شدّت غضب پاره پاره شود؛ هر زمان که گروهی در آن افکنده می‌شوند، نگهبانان دوزخ از آنها می‌پرسند: «مگر بیم‌دهنده الهی به سراغ شما نیامد؟!» (۸) می‌گویند: «آری، بیم‌دهنده به سراغ ما آمد، ولی ما او را تکذیب کردیم و گفتیم: خداوند هرگز چیزی نازل نکرده، و شما در گمراهی بزرگی هستید!» (۹) و می‌گویند: «اگر ما گوش شنوا داشتیم یا تعقّل می‌کردیم، در میان دوزخیان نبودیم!» (۱۰)  )) فرمودند این نذیر(بیم‌دهنده) حتما نباید رسول گرامی اسلام باشد در حالی که در زمان پیامبر نیز افرادی به نمایندگی از پیامبر به نقاط دور اسلام را می رسانده اند و در جامعه امروز شما همان بیم‌دهندگان هستید .
  • جناب حجت الاسلام میرباقری بعد از جلسه فرمودند: مرحوم سید منیر الدین هاشمی(استاد ایشان) نظرشان بر این بود که ربا را از آن جهت گناهش را برابر با هفتاد بار زنا با مادر در خانه خدا برشمرده‌اند که رباخواری در جامعه باعث و اقامه کننده زنا در جامعه است و در جامعه رباخوار زنا زیاد خواهد شد.
  • همچنین ایشان با حمایت و تایید حرکت برنامه به سمت و سوی حمایت از مدیران انقلابی برای بازسازی فرهنگ انقلاب و دوری از طمع و تبلیغات اسراف و اغوا برای دست اندرکاران این برنامه دعای خیر نموده و ایشان را به راهی که در پیش دارند استوار نمودند.

منبع:         اسراء نیوز، جنبش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  1. سلام. هموطنان بزرگوار سوره زلزال جواب به تمام شکیات و ابهامات است. فقط باور کنیم هر لحظه باید جوابگوی تمامی اعمالمان باشیم و جز من نوعی کس دیگرئ نخواهد بود. جای توضیح بیشتر نیاز ندارد.
    به قول آیت ا… بهجت (ره) در خانه اگر کس است، یه حرف بس است. در خاتمه مناجات آقا امیرالمومنین برای کل دینمان کافی است.
    من ا… التوفیق

  2. بنام الله خداوند قرآن

    آیا از دیدگاه و نگاه قرآنی کارشناسان برنامه تلویزیونی سمت خدا در خصوص تبلیغات در

    تلویزیون و طرح مسئله ربا در این مملکت فقط و فقط حضرت آیت الله جوادی آملی مد ظله

    باید حمایت کنند ؟

    آیا چند صد باصطلاح دکتر و استاد اقتصاد لیبرالی در دانشگاه های ما مُرده اند که از سنگ

    صدا در می آید از این مردگان متحرک هیچ علائم حیاتی در سطح دانشگاه ها و جامعه

    دیده نمی شود .

    نکند ورشکستگی و سقوط آزاد علم اقتصاد لیبرالی ( کلاسیک و نئو کلاسیک ) زبان شان

    را بند آورده که جرأت شکستن تیترها و عناوین پوک و پوچ و توخالی ( دکتر – استاد –

    نظریه پرداز و . . . . ) در ارتباط با موضع گیری در قبال اقتصاد لیبرالی را ندارند . بروید در

    دانشکده های اقتصاد این مملکت را که در آنها فقط و فقط ,, ربا ,, تئوریزه می شود گِل

    بگیرید شاید آمرزیده شوید .

    خداوند همه ما را از خواب غفلت بیدار فرماید انشاء ا . . .

    1. با گل گرفتن دانشگاه های مروج اقتصاد ربوی بسیار موافقم

      1. از گِل گرفتن بهتر هم کاری هست
        و ان تلاش برای اگاه و قانع سازی انان است. بی شک اگر به ضررهای بیشمارِ ربا
        پی ببرند حتی برای منفعت خودشان هم که شده دست بر می دارند.
        امتحانش ضرری ندارد. و (این تنها راه است)

      2. سلام
        من گذری و اتفاقی این خبر و کامنت ها رو خوندم.
        اگر بخوایم این نظر یا پیشنهاد رو قبول کنیم و این سیستم اقتصادی رو که داریم حذف کنیم قاعدتا باید یه روش دیگه رو پیش بگیریم.
        یه چیزی که جواب بده و قبولش داشته باشیم.
        اون چیه؟
        اسلام چه راهکاری برای جامعه داره؟
        من از این چیزا سر رشته ندارم
        ولی کسی که علم و دانش و تواناییش رو داره باید با یه روش مدیریتی مناسب اون متد رو تبیین کنه
        جبر و زور نه

      3. علیکم السلام.
        از اینکه در این مورد دغدغه دارید خوشحالیم.
        خداوند می فرماید اگر مردم به آنچه می دانند عمل کنند من آنچه نمی‌دانند را به آنها خواهم آموخت. پس اگر ما فریاد اعتراضمان آنقدر بلند شود که جامعه به تحرک بیافتد قطعا اساتید بیشتری ا حوزه و دانشگاه به بررسی پیرامون طرح جایگزین خواهند پرداخت. اما هم اکنون نیز ما توسط جمع محدودی از اساتید در حال بررسی راهکارهای جایگزین هستیم.
        پس هر کس وظیفه خودش را انجام دهد. ما مردم وظیفه ما اعتراض و نگرفتن وام های ربوی است. اساتید حوزه و دانشگاه نیز ان شا الله کار خودشان را خواهند کرد که ما به وعده خدا از روشن بودن روز بیشتر اعتماد داریم.

      4. اسلام راه کارهای اقتصادی بسیاری داره، مثلا:
        توصیۀ زیادی به کار و تلاش و فعالیت داره و به شدت از تنبلی و بیکاری نهی می کنه.///
        دوم اینکه به کارفرما توصیه کرده که حتی پیش از خشک شدن عرق کارگر، دستمزدش رو بده. ما، هم گاهی دستمزد زحمتکشان رو به تاخیر می ندازیم و هم شاید بشه گفت در اکثر موارد دستمزدی که به کارمند و کارگر و… می دیم، ناچیزه و با شرایط خارجی و مخارج واقعی همخوانی نداره.///
        دیگه اینکه اسلام مالیات های مختلفی رو در سیستم اقتصادی خودش داره. و ما باید این مالیات ها(خمس، زکات…) رو تبلیغ و اجرا کنیم.///
        سیستم قرض الحسنه از زیبایی های اقتصاد اسلام محسوب می شه.////
        اسلام از جمع شدن و تل انبار شدن ثروت نهی می کنه. شما حتی اگه از حلال ترین راه به ثروت زیاد برسی، توصیۀ اسلام اینه که دل نبندی، نگه داری نکنی، قارون صفت نباشی و…///
        اسلام سفارش زیادی به انفاق و رسیدگی به حال دیگران داره . یک دور قرآن رو نگاه کنیم و فقط به آیاتی که توصیه به انفاق داره دقت کنیم.///
        اسلام معاملۀ سالم رو برای ما می پسنده و صنعت کثیف ربا رو رد می کنه.
        بقیۀ مطالب رو در مورد سیستم اقتصاد اسلامی و جزئیات و مزایای اون، باید از کارشناسان محترم و دلسوز پرسید.
        قطعا چیزی که ما رو نجات می ده و زندگی سالم و پاک رو برای ما به ارمغان میاره، اجرای احکام اسلام در زمینه های مختلفه.

    2. وقتی بعضی از مسئولان محترم ما و بعضی از اساتید دانشگاه های ما، در دانشگاه های بی دین غرب تحصیل می کنن و یا به صورت های مختلف از خوراک آلودۀ اساتید بی دین اونا تغذیه می شن،در واقع تبدیل به مهره های دشمن می شن. وقتی بر مسندی تکیه می زنن، دقیقا چیزی رو می گن و اجرا می کنن که مدنظر دشمنان اسلام و دشمنان انسانه، چه در زمینۀ اقتصاد، چه فرهنگ، چه سیاست…