با توجه به تغییر قالب سایت و تغییراتی در بخش های گوناگون، مشکلاتی در بخش های گوناگون بوجود آمده که در حال رفع این مشکلات و بازسازی بخش های آسیب دیده هستیم. از شکیبایی شما متشکریم.
محسن رضایی: تردید اقتصاد ایران بر دو راهی اسلام و غرب/ این اقتصاد چیزی از انقلاب باقی نمی‌گذارد

محسن رضایی: تردید اقتصاد ایران بر دو راهی اسلام و غرب/ این اقتصاد چیزی از انقلاب باقی نمی‌گذارد

محسن رضایی در همایش عملیاتی کردن اقتصاد اسلامی در بستر اقتصاد ایران با بیان اینکه عملیاتی کردن اسلام در بستر اقتصاد ایران موضوعی است که به آن نیازمندیم، گفت: تمام انقلاب‌های دنیا به این ایستگاه که رسیدند شکست خوردند و نتوانستند با حفظ ایدئولوژی و ارزش‌های خود از این ایستگاه جان سالم به در ببرند ولی انقلاب اسلامی ایران این ادعا را دارد و از این جهت که انقلاب‌های دیگر نتوانستند و شکست خوردند این ادعا، ادعای سنگینی است.

وی تاکید کرد:در حکومت‌های دیگر دین که وارد می‌شود کنار حکومت و مقابل مردم قرار می‌گیرد و یک عقلانیت صوری و ابزاری جایگزین می‌شود. دیوان‌سالاری به عنوان مهم‌ترین ابزار مستقر می‌شود و قانونی که از عقلانیت ابزاری برخواسته محوریت پیدا می‌کند ولی در اسلام مردم، دین و دولت از هم جدایی‌ناپذیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: امور سیاسی،‌اقتصادی، فرهنگی با اسلام ارتباط دارد و اسلام هر سه بعد را مدنظر می‌گیرد؛ ماهیت اجتماعی بشر الهی است فطرت بشر چه فردی و چه اجتماعی با دین اسلام ارتباط دارد و مردم و دین دو روی فطرت الهی هستند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی فرایند مردمی شدن و اسلامی شدن است،مردم‌سالاری و ولایت فقیه جمع اسلام و سیاست است. چنین جمعی در اقتصاد هم باید پدید آید و اقتصاد هم باید اسلامی و هم مردمی باشد که من ا سم آن را می‌گذارم مردم سالاری اسلامی.

رضایی ادامه داد: بر خلاف سرمایه‌داری یا سوسیالیسم تا قبل از انقلاب حکومت از دین و مردم جدا بود، مردم در حکومت نقشی نداشتند و دین نیز رعایت نمی‌شد؛ بعد از انقلاب دین در عرصه‌هایی وارد شد اما در اقتصاد نتوانست این کار را انجام دهد و اقتصاد ایران فاصله زیادی از مردمی شدن و اسلامی شدن دارد. دین و مردم به طور جدی وارد اقتصاد ایران نشدند. اقتصاد ایران لیبرال‌زده و سرمایه‌زده است پس در مقابل انقلاب اسلامی مقاومت می‌شود.

وی افزود: حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اقتصاد ایران نیاز به اصلاح دارد یا باید نهضتی باشد؛ اقتصاد فعلی با سیاست ارزش‌های اسلامی همخوانی ندارد موانع و مقررات درونی در بیرون اسلامی و مردمی شدن اقتصاد وجود دارد و باید ریل تغییر کند و نظم دیگری داده شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ادغام اقتصاد ایران و سرمایه‌داری غرب یا به سقوط اتقلاب منتهی می‌گردد یا آن را بی‌محتوا می‌کند، گفت: با اقتصاد تاثیر گرفته از سرمایه‌داری غرب چیزی از جمهوری اسلامی نمی‌ماند، شاید پرسیده شود چین هم همین کار را کرد ولی چرا توانست دوام بیاورد پاسخ این است که چین دموکراسی را کنار گذاشت. 

وی اضافه کرد: یکی از مقامات چین می‌گوید پنجره را باز می‌کنیم ولی مگس می‌آید توری می‌گذاریم ولی ما در انقلاب اسلامی توری نمی‌گذاریم ما دموکراسی داریم، انتخابات داریم، اقتصاد ایران بر سر دوراهی اسلام یا غرب است و نمی‌داند کدام را انتخاب کند و 37 سال است که در این تردید به سر می‌برد.

منبع: خبرگزاری فارس